• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kod: Dachowiec. Widoki z najwyższej suwnicy nad Bałtykiem

Marzena Klimowicz-Sikorska, Borys Kossakowski
3 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejny punkt widokowy we Wrzeszczu

Rzut oka na Gdynię i całe Trójmiasto z najwyższej nad Bałtykiem suwnicy.



Wysoka na 110 m, szeroka na 153 m, ważąca 3650 ton - gdyńska suwnica należąca kiedyś do Stoczni Gdynia, a dziś do Stoczni Crist, to największa i najwyższa taka maszyna w rejonie Morza Bałtyckiego. Jak wygląda Trójmiasto widziane z jej szczytu? Zobaczcie sami!



Zobacz, jak budowano Innovation.

Ma już ponad 10 lat, ale wciąż żadna inna nie może jej dorównać - suwnica bramowa w Gdyni jest jedną z większych na świecie i największą w basenie Morza Bałtyckiego. Wyprodukowana w Finlandii, może podnieść nawet 1000 ton. Została zamontowana w 2002 r. w dzisiejszej Stoczni Crist przy ul. Czechosłowackiej zobacz na mapie Gdyni w poprzek suchego doku w miejscu zniszczonej przez huragan w 1999 r. mniejszej suwnicy. Kosztowała blisko 100 mln zł, jednak bez niej nie powstałyby takie jednostki, jak np. Beluga (a właściwie Innovation) - prototypowa platforma, która służy do budowy farm wiatrowych na morzu.

Żeby dostać się na samą górę, z której rozciąga się widok na niemal całe Trójmiasto, trzeba wsiąść do klaustrofobicznej, dusznej windy. Zanim wejdzie się na samą górę, trzeba minąć "gniazdo" operatora suwnicy, który "lewituje" (ma przezroczystą podłogę) 100 m nad ziemią.

To właśnie operator, mózg całej tej maszyny, przesuwa i układa niczym klocki najcięższe elementy statków. Jeden nieprecyzyjny ruch i kilkuset-tonowa konstrukcja ląduje z hukiem na ziemię.

Sto metrów nad ziemią, a do tego nad samym morzem - na suwnicy zazwyczaj mocno wieje. Przygotowani byliśmy na ekstremalne warunki: windstoppery, czapki, buty. Tego dnia akurat pogoda była iście plażowa. Zamiast kurtek przydałyby się raczej koce do opalania i koszyk piknikowy.

Suwnica to prawdziwy wielkolud. Góruje nad wszystkimi maszynami, jakby była królową tego stalowego mrowiska. Jedno co zastanawia, to: jak wygląda machina, która była zdolna zbudować tę suwnicę? Czy była jeszcze większa?

Miejsca

Opinie (167) ponad 10 zablokowanych

  • Fajny materiał.

    Ciekawy fajny materiał.
    Dzięki.

    • 3 11

  • A nasza Marzenka czasem nie jest w "stanie odmiennym"? Ciutek jej się przytyło. (3)

    Bo chyba nie od nadmiaru sałatek..

    • 16 2

    • Chyba tak.Boczki jej troche poszly mimo to ciagle jest ladna i sympatyczna

      • 9 2

    • no nie wiem

      tyłeczek, że hej. Ale z charakteru, podejrzewam, rotweiler

      • 7 0

    • ładna kobieta

      i tyle :)

      • 2 1

  • ten Borys to jakaś porażka! (4)

    stara się być na siłę śmieszny, a wychodzi żenada. Słuchać się nie da tych tekstów, które tylko dla autora są zabawne. Pani Marzena się sprawdza jako reporter, przygotowana do tematu i zawsze wyraźna dykcja, a ten chałturnik? Czy porównanie wagonów do pieczarek czy estakady Kwiatkowskiego jako drogi donikąd jest zabawne? Chyba tylko dla niego. Obserwuję jego wypociny od jakiegoś czasu i po raz pierwszy pozwalam sobie na krytykę. Sorki ale koleś się nie nadaje do tej pracy.

    • 31 10

    • tacy są ludzie po uniwerku

      • 8 2

    • Borys to taki ... (1)

      ... człowiek głupio-mądry :-)

      • 15 1

      • Więcej do Gdyni to go chyba nie zaproszą

        • 6 0

    • ale nie łysieje

      taka czupryna w jego wieku to jest coś

      • 5 0

  • Komin

    Lepszy widok i wyżej z komina elektrociepłowni.

    • 1 0

  • "jedno co zastanawia" - ODPOWIEDZ : (1)

    Machna, która zbudowala gdynska suwnice to bylo nic innego jak kilka zurawi, ktore przybyly od producenta i pozkladaly ja z kilku elementów w jedna calosc. Natomiast elementy suwnicy wczesniej przyplynely statkiem. Pozdowienia dla ekipy SILNIKOWCÓW z WYDZIALU MASZYNOWEGO !

    • 5 0

    • Był jeszcze żuraw gąsienicowy.

      Był też żuraw na gąsienicach,oprócz elementów suwnicy,postawił 4 wieże po 2 z każdej strony doku.Wieże połączono belkami,na których zamontowano specjalne wciągi linowe(używanych między innymi do naprężania lin na mostach wantowych). Reszta,to już miły widok podnoszenia całej konstrukcji.

      • 0 0

  • Gdyby jeszcze się nie odzywali... (2)

    Poziom jak zwykle na podłodze... Po raz kolejny apel: wpuście tam kogoś mądrego, a nie lansujecie swoje puste dynie!!!

    • 26 5

    • hehe, komemtarz ...

      ... trafny w 100000%. Od Borysa wiocha aż oślepia!

      • 13 1

    • to ja proponuję wam tam wejść i coś poopowiadać;) pewnie byłoby tak inteligentnie i ciekawie, bo same z was wszechwiedzące orły;)))aha i oczywiście bez jakiegokolwiek patrzenia w kamerę, bo to przecież lans na maxa,tssss, żal...

      • 0 4

  • Co to za... (1)

    Pomysl na cykl programow jest fajny ale komentarze i "przemyslenia" tego "prowadzacego" brzmia jak wizje osoby ktora ma problemy "z glowka"- "autostarda do nikad", "purchawki jada", "to Rumia czy Reda"...co to jest??!!

    • 22 1

    • donikąd

      • 0 0

  • jeśli wyłączyć dżwięk to da się ogladać

    • 16 1

  • totalny brak profesjonalizmu

    Pan redaktor ośmieszył się maksymalnie tekstem "droga do nikąd". Ciekawe czy zapomniał, że estakada jest jedyną komunikacją drogową terminala kontenerowego ze światem. poza tym brak wiedzy o fakcie czy widzi się od zachodniej strony Rumię czy Redę czy może dzielnicę Gdyni jest żenujący. Do skarpetek sięgających kolan się już nie czepiam żeby nie być złośliwym

    • 27 1

  • beznadziejna para smarkaczy

    g..no wiedzą o Gdyni, gadają głupoty, popisują się choć nie mają za grosz wdzięku. lipa.

    • 23 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane