• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: będą oszczędności przy projektowaniu

Maciej Naskręt
28 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Możliwe, że już w marcu 2012 r. będzie gotowy projekt budowlany Kolei Metropolitalnej. Możliwe, że już w marcu 2012 r. będzie gotowy projekt budowlany Kolei Metropolitalnej.

Trasę Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową prawdopodobnie zaprojektuje biuro BFG z Warszawy albo Transprojekt Gdański.



Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska. Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska.
Poznaliśmy oferty firm, które chcą zaprojektować gdański odcinek KM. O to zlecenie walczyło 12 firm i konsorcjów. O wyborze najkorzystniejszej zdecyduje w 85 proc. cena, a w 15 termin wykonania dokumentacji.

Dlatego w walce wciąż pozostają propozycje dwóch biur projektowych. Najtańszą, wartą 4,5 mln zł ofertę, złożyło konsorcjum firm BBF z Poznania i EGIS Poland z Warszawy. Ten projekt miałby powstać dokładnie w terminach określonych przez inwestora, czyli do 30 sierpnia 2011 r. (I etap) i do 30 czerwca 2012 r (II etap).

Oferta Transprojektu Gdańskiego jest co prawda o 400 tys. zł droższa, ale firma zadeklarowała najkrótszy termin jej wykonania: odpowiednio o 32, i o 100 dni szybciej.

Jak będziesz najczęściej podróżował Koleją Metropolitalną?

Inwestor, czyli samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, zabezpieczyła na potrzeby projektu 17 mln zł, choć szacowano, że pochłonie on ok. 10-11 mln zł. Dlatego też samorząd województwa, który finansuje stworzenie projektu, jest zadowolony ze złożonych ofert.

- Przetarg rozstrzygniemy w przyszłym tygodniu. Musimy sprawdzić jak firmy, które złożyły najniższe cenowo oferty, wyliczały koszty przygotowania projektów. Ponadto musimy sprawdzić oferty pod względem formalnym - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Za każdy dzień skrócenia terminu stworzenia projektu wykonawcy otrzymują dodatkowe punkty. W pierwszym etapie, dotyczącym projektu kolei między lotniskiem a Osową (budowa ma się skończyć do maja 2012 r.), firmy musiały się wyrobić do 30 sierpnia 2011 r.

W drugim etapie, dotyczącym odcinku między Wrzeszczem a Osową (ma powstać do wiosny 2015 r.), termin dostarczenie dokumentacji ustalono na czerwiec 2012 r.

- Zwycięzca przetargu będzie musiał przygotować nie tylko dokumentację projektową, ale też dokumentację przetargową dla zainteresowanych budową Kolei Metropolitalnej - mówi Konopacki.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł(netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Oferty złożone w przetargu.

1. Konsorcjum: Lider: BBF Sp. z o. o. z Poznania; Partner: EGIS POLAND Sp. z o. o. z Warszawy - 4 551 000 zł
2. Transprojekt Gdańsk Sp. z o. o. z Gdańska - 4 990 417,50 zł
3. Konsorcjum: Lider: Europrojekt Gdańsk Sp. z o. o. z Gdańska; Partner: SSF Ingenieure AG (Niemcy) - 6 089 730 zł
4. KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o. o. z Warszawy - 6 703 500 zł
5. Konsorcjum: Lider: SENER Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: SENER INGENIERA Y SISTEMAS S.A. (Hiszpania) - 7 588 485 zł
6. Konsorcjum: Lider: DB International GmbH Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Schuessler - Plan Inżynierzy Sp. z o. o. z Warszawy - 8 727 809,40 zł
7. SYSTRA SA (Francja), reprezentowana przez SYSTRA SA Oddział w Polsce (Warszawa) - 8 757 600 zł
8. Konsorcjum: Lider: Scott Wilson Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Scott Wilson Ltd (Wielka Brytania)- 9 348 000 zł
9. Konsorcjum: Lider: Mott MacDonald Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Mott MacDonald Limited (Wielka Brytania) - 9 963 000 zł
10. ARCADIS Sp. z o. o. z Warszawy - 10 332 000 zł
11. Konsorcjum: Lider: SUDOP Polska Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: SUDOP PRAHA (Czechy) - 14 985 459 zł
12. Voessing Polska Sp. z o. o. z Poznania - 14 998 000 zł


Jak będą wyglądać pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Pociągi finansowane przez samorząd województwa są utrzymane w kolorystyce żółto-niebieskiej. Możliwe, że takie będą wyglądać pociągi jeżdżące po torach Kolei Metropolitalnej. Wiele osób widziałoby je w innych barwach. Pociągi finansowane przez samorząd województwa są utrzymane w kolorystyce żółto-niebieskiej. Możliwe, że takie będą wyglądać pociągi jeżdżące po torach Kolei Metropolitalnej. Wiele osób widziałoby je w innych barwach.
Zanim z Rębiechowa do Gdyni, a potem do Gdańska, pojadą pierwsze pociągi, spółka PKM będzie musiała ogłosić przetarg na dzierżawę lub zakup taboru. Z opinii zamieszczanych przez naszych czytelników wynika, że bardziej niż parametry techniczne przyszłych składów, interesuje ich... kolorystyka pociągów.

Szynobusy jeżdżące m.in. z Gdyni do Kościerzyny oraz na Hel, które należą do samorządu województwa, są utrzymane w żółto-niebieskiej kolorystyce. Spółka PKM jeszcze nie zdecydowała, czy składy KM będą podobnie malowane, ale zdaniem jej przedstawicieli nie ma powodu by było inaczej.

Nie wszystkim czytelnikom to się podoba. - Pociągi Kolei Metropolitalnej powinny być utrzymane w kolorystyce biało-zielonej. Odróżniałyby się one od pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej - argumentuje pan Tomasz Idzikowski, czytelnik.

Nie wiemy, czy pan Tomasz kieruje się sympatiami klubowymi, ale przecież nie wszystko na Pomorzu musi mieć barwy Arki Gdynia lub Lechii Gdańsk. Powinniśmy znaleźć nową kolorystykę, która będzie nową kolej wyróżniała nie tylko w Trójmieście, ale i całej Polsce.

Masz pomysł, w jakich barwach powinny być utrzymane pociągi poruszające się po Kolei Metropolitalnej? Napisz do nas e-mail. Najciekawsze pomysły przekażemy władzom PKM S.A.

Wersja pomarańczowa. Wersja pomarańczowa.
Wersja zielona. Wersja zielona.
Wersja fioletowa. Wersja fioletowa.

Miejsca

Opinie (151) 8 zablokowanych

  • biało zielone sa pociagi KOLEI MAZOWIECKICH czyli SKM Warszawska (1)

    i nie moze moec podobnych tez trojmiasto, skm-ki trojmiejskie byly zawsze takie jak teraz, czasem pomaranczowe (te kwadratowe sklady) i raczej nie ma powodu zmieniac tego tylko dlatego ze arka ma takie same barwy, wiele firm ma takie barwy to nie znaczy ze ma cos wspolnego z arką

    • 0 0

    • Nie zmieniać

      Szczególnie, że Arka zaraz wypadnie do 7-ej ligi i bdzie po problemie.

      • 0 0

  • Fajnie, że będzie można dojechać na lotnisko (3)

    Ale ja to najwyżej popatrzeć. Nie stać mnie na bilet, ani pobyt za granicą

    • 1 0

    • Mnie też nie stać

      Mnie nawet na bilet metropolitalny nie stć. Ale ja to zbudują to pojadę sobie na rowerze popatrzeć na pociągi. Może gdzieś koło lotniska da się cos znależć do jedzenia na jakims śmietniku...

      • 0 0

    • weź rower

      będzie droga rowerowa od Matarni do portu lotniczego - nie zgubisz się bo przy lotnisku ścieżka rowerowa się kończy.
      No to już pakuję walizy i na rower bo nie zdążę na samolot.
      Nie martwię się - przecież jak wrócę to rower będzie tam gdzie go zostawiłem :)

      • 0 0

    • To jedz na Kaszuby tyż ładnie

      • 4 0

  • bialo zielone pociagi - odpowiadam

    powinny być gdyż

    1.z gdyni na hel sa żółto- niebieskie
    2. jak nie beda to polowa miasta bedzie chodziła pieszo i ojcowie zabronią jeździć nimi swym dzieciom (na znak protestu) tak jak (czarni w stanach podczas rewolucji autobusowej) aż przemalują na biało zielony (albo będą stratni w kasie)
    3. beda sie łączyć w Osowie z żółto- niebieskimi /nie zelektryfikowanymi/wiec juz bym tam postawił komisariat bo bedzie sie działooooo uch!

    • 0 0

  • Czemu Pan Naskręt nie napisał o problemach technicznych tych szynobusow z NEWAGU? (10)

    Nie wygodny temat czy Pan dziennikarz nie zna sie na transporcie publicznym i problemach.

    • 31 9

    • jaki problem? (4)

      konkretnie? Bo strzelasz z karabinu w powietrze

      • 7 3

      • "O wyborze najkorzystniejszej zdecyduje w 85 proc. cena, a w 15 termin wykonania dokumentacji."
        A jakość oraz wcześniejsze projekty firm tudzież doświadczenie?????

        • 0 0

      • Na początku stycznia 2011 roku ani jeden z sześciu nie był sprawny. (2)

        Spytaj się pasażerów jeżdżących na Hel lub do Kościerzyny, oni zaznajomią Cię z plejadą problemów trapiących Newagi. ;)

        • 5 2

        • Piszesz tak dla zabicia czasu czy masz coś konkretnego do napisania? Owszem, były duże problemy z nowymi jednostkami spalinowymi (to nie są szynobusy!) z Newagu zaraz po ich wprowadzeniu do ruchu (bardzo rzadko spotykana na Pomorzu autobusowa komunikacja zastępcza oraz odwoływanie pociągów) ale wady techniczne zostały usunięte i z tego, co prawie codziennie obserwuję, to od co najmniej 2 miesięcy wszystkie nowe składy jeżdżą bezawaryjnie: ani razu przez ten czas nie zauważyłem by pociąg na trasie Gdynia-Kościerzyna bądź Gdynia-Hel był obsługiwany pojazdem firmy Pesa lub klasycznym składem wagonowym (tzw. "zaszynobus"). Około godziny 13:30 i 15:30 w Gdyni Głównej w tym samym momencie można zobaczyć jednocześnie nawet 3 jednostki spalinowe z Newagu. Tego samego typu skład dostarczony dla województwa opolskiego ZTCW również spisuje się bez problemów.

          • 3 1

        • Ja jeżdżę na trasie Kościerzyna-Gdynia-Kościerzyna i jakoś nie zauważyłem problemów poza jedynie zbyt małą ilością miejsc siedzących...

          • 6 1

    • Jakich problemach?

      • 0 0

    • bo tekst jest o Kolei Metropolitalnej (1)

      a nie o szynobusach osiołku. A "niewygodny" pisze się łącznie.

      • 5 0

      • Brawo!

        • 1 1

    • Gwarantuję Ci, iż więcej niż 2-3 NOWYCH szynobusów nie zobaczysz przez dobre kilka lat po powstaniu Kolei Metropolitarnej, więc problemu nie ma.

      • 2 3

    • Cicho sprawa musi być zamiecona pod dywan

      Tabor wadliwy ale co tam żeby tylko Unia Europejska nie dowiedziała się że dofinansowanie poszło w błoto.

      • 2 7

  • Oszczędności przy projektowaniu... (5)

    Projekt miał być opracowany za 10mln a poszedł za 4mln... biura będą musiały przyciąć koszty z badań geologicznych, z jakości dokumentacji, z trudności rozwiązań konstrukcyjnych (nie pisząc o poprawności rozwiązania), a grupa studentów za pół darmo będzie opracowywać projekt.Odbije się to na naszym bezpieczeństwie a oczom ukażą się nudna infrastruktura oparta na powtarzalności elementów wykonanych z szarego betonu.Oszczędności są dobre ale z głową. Proponuje odrzucanie w takich wypadkach 3 NAJTAŃSZYCH i 3 NAJDROŻSZYCH konkurentów. Przetargi będą się odbywać "na poziomie" bez biur starających się za wszelką cene dorwać robotę by ją później ewentualnie spaprać.

    • 4 1

    • (3)

      Widać Obserwatorze, że w tym temacie jesteś bez pojęcia. Spapranej dokumentacji nikt Ci nie uzgodni, w szczególności inwestor, który za nią płaci.

      • 0 3

      • Przy takim terminie realizacji i tylu obiektach nie jest Pan w stanie sprawdzić chociażby wspomnianych wyżej badań geologicznych (odwiert zrobią w "pobliżu" i będą zadowoleni, że jest), późniejsze komplikacje z posadowieniem konstrukcji spadną na wykonawców... a to generuje opóźnienia. A to tylko jeden przykład. Dla was liczą się kolorowe loga na pierwszych stronach i wiśta wio! W skrócie oszczędności przed wyborami, g....no później wypłynie.

        • 0 0

      • panie pracownik (1)

        mówimy o kraju gdzie potrafią ukraść most lub wybierać łupek z budowy
        a wyprofilowanie łuku drogi tak żeby wyrzucało samochody też nie jest niczym niezwykłym

        jak ktoś klepnie że projekt ma pójść to pójdzie

        • 1 0

        • jeszcze bardziej utwierdzacie mnie w przekonaniu, że nie macie o tym pojęcia. Co to znaczy "klepnie"? Z całym szacunkiem, ale jesteście laikami w tym temacie.
          Wiem co piszę, zdziwiłbyś się gdzie pracuję.

          • 0 1

    • fachowiec

      nie masz pojęcia jak znaną firmą jest BBF i jakie ma rekomendacje ,wiec nie pisz bzdur

      • 0 0

  • Transprojekt (2)

    Nie wiem czy terminy zaproponowane przez TGD są realne, niemniej uważam że to właśnie to biuro powinno wykonać projekt. Po pierwsze, co by nie mówic ma wciąż w swoich szeregach naprawdę dobrych fachowców, po drugie, są na miejscu, kontakt z inwestorem i organami architektoniczno-budowlanymi jest możliwy w zasadzie bez przerwy, łącznie z wezwaniami z godziny na godzinę, po trzecie, Polska, do tego pomorska firma z korzeniami, więc kasa zostanie na Pomorzu (tak wiem, wolny rynek, konkurencja itp, jednak dla mnie jest to jakiś tam dodatkowy argument, choćby mały)

    • 47 3

    • transprojekt?????

      tylko nie oni!!!!!!!! partacze

      • 0 3

    • fajne wyceny

      1. Konsorcjum: Lider: BBF Sp. z o. o. z Poznania; Partner: EGIS POLAND Sp. z o. o. z Warszawy - 4 551 000 zł
      11. Konsorcjum: Lider: SUDOP Polska Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: SUDOP PRAHA (Czechy) - 14 985 459 zł
      12. Voessing Polska Sp. z o. o. z Poznania - 14 998 000 zł

      10mln różnicy !!!! No coż Poznań potrafi "oszczędzać ";-)
      już nie mówiąc o tym że wycenę dla 11 i 12 pozycji robiła chyba ta sama firma :)

      ps. ładna reklama Transprojektu ;-)

      • 4 0

  • Przestańcie robić ludziom budyń z mózgu

    Oszczędności to są jak kasa zostaje w kieszeni i można ją przeznaczyć na inny cel.
    W przypadku finansowania projektów z pieniędzy unijnych to co zostanie po zakończeniu inwestycji trzeba rozliczyć co do euro i oddać.

    Zamiast nowoczesnych dworców postawić jednakowe baraki na każdej stacji i cieszyć się że się wydało 30% z dotacji unijnej? A zaoszczędzone 60% zwrócić. No faktycznie oszczędność.
    Szkoda że takich oszczędności nie forsuje się przy budowie ECS.

    • 1 0

  • Oby tylko nie wpadli na pomysł zakupu starych składów od SKM (5)

    • 56 3

    • Nie ten typ pociągów. (1)

      Składy SKM są elektryczne, a szynobusy to pociągi spalinowe. Nie ma na razie w planach zelektryfikowania KM, więc SKM nie może sprzedać taboru na tą trasę.

      • 0 0

      • Są są są! KM od początku jest planowana jako linia zelektryfikowana a PKP KSŁWIO (kto się łapie w ich organizacji) ma zelektryfikować odcinek do Gdyni. Pojazdy elektryczne lepiej sobie radzą z pochyleniami więc sprawa jest przesądzona. A tabor SKM i tak tam nie wjedzie, PKM ma mieć odrębny tabor.

        • 0 0

    • Zrobią przetarg, okaże się, że składy SKM są najtańsze i tym sposobem ta oferta wygra ;p

      • 4 1

    • Wykasuj tego posta po jeszcze przeczytają i tak zrobią HAHAHA;D

      • 10 0

    • Wierzysz w to, że wszystkie te pociągi będą wyglądały tj. na powyższym zdjęciu? Ja myślę, że kupią od Niemców/Francuzów/itp używane, tanie pociągi, które w przeciągu kilku tygodni zostaną zdemolowane przez kiboli (pasażerowie kibicujący Lechii oraz Arce w tym samym pociągu = kłopoty), bezdomnych pijaków itpi

      • 7 3

  • Ja bym do listy życzeń dodał coś takiego: nie kupować taboru z układem siedzeń typu "metro", bo taki układ jest zwyczajnie niefunkcjonalny. Już lepiej układ znany z SKM albo jeszcze lepiej z tramwajów Konstal 105 tylko z większą ilością miejsc stojących i miejsc dla wózków i rowerów. Trzeba pamiętać, że najprawdopodobniej większość podróży PKM będzie krótka, tak do 25 minut.

    • 0 0

  • stacja Zaspa (1)

    Czy tylko ja mam wrażenie, że mieszkańcy stacji domagają się budowy stacji nie ze względów praktycznych a tylko prestiżowych? Ani to nie jest proste, ani tanie, ba, nawet specjalnie niekonieczne. Co za problem podjechać do Wrzeszcza albo stacji Niedźwiednik? Linie autobusowe też nie są wytyczone raz na zawsze i z całą pewnością zmienią się po ukończeniu budowy Słowackiego i PKM.

    No i kolejna sprawa: im mniej stacji tym szybszy przejazd. Nie wiem czy tysiące pasażerów byłoby zadowolonych z tego, że pociąg zatrzymuje się na Zaspie dzięki czemu mieszkańcy Zaspy są dumni i raz na pięć lat skorzystają ze stacji żeby pojechać na lotnisko.

    Od początku było wiadomo, że nie będzie stacji Zaspa z tego samego powodu co stacji Przymorze czy Oliwa na trasie PKM - te stacje leżą poza trasą i koniec. Nie ma się co obrażać bo takie są fakty. Na pocieszenie możecie twierdzić, że molo jest na Zaspie (mimo iż nie jest) :).

    • 4 1

    • praktyczne a tylko prestiżowe

      Zaspa to jedno z największych gdańskich osiedli. Komunikacyjnie jest lepiej powiązana z Przymorzem i pasem nadmorskim niż Wrzeszcz. Ułatwienie życia kilkudziesięciu tysiącom ludzi z Zaspy i Przymorza to nie jest sprawa wyłącznie prestiżowa. Wiele z osób mieszkających w tej okolicy mogłoby dojeżdżać do pracy za obwodnicę przy pomocy PKM. Udrożniłoby to rozwój firm, które mogłyby powstać na tańszych gruntach, na obrzeżach miasta, a także zmniejszyło natężenie ruchu samochodowego i zapotrzebowania na miejsca parkingowe we Wrzeszczu, który w zasadzie nie ma już miejsca na wielki parking przesiadkowy.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane