• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna coraz bliżej. Jest projekt, są pieniądze

Maciej Naskręt
14 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Tak będzie wyglądać stacja Gdańsk - Matarnia w ciągu planowanej Kolei Metropolitalnej. Wizualizacje pozostałych stacji można znaleźć w galerii pod artykułem. Tak będzie wyglądać stacja Gdańsk - Matarnia w ciągu planowanej Kolei Metropolitalnej. Wizualizacje pozostałych stacji można znaleźć w galerii pod artykułem.

W ręce samorządowej spółki PKM trafił projekt budowlany Kolei Metropolitalnej na odcinku z Wrzeszcza do Osowej. Inwestycja zostanie dofinansowana ok. 501 mln zł z kasy Unii Europejskiej. Przetarg na budowę ma ruszyć w czerwcu.



Przebieg Kolei Metropolitalnej. Przebieg Kolei Metropolitalnej.
Biuro projektowe - Transprojekt Gdański - przekazało władzom samorządowej spółki PKM S.A. ostateczną wersję projektu budowlanego Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej. Za projekt kolejarze z województwa zapłacą gdańskim projektantom niecałe 5 mln zł.

Spółka PKM uzyskała niemal całą niezbędną do rozpoczęcia budowy Kolei Metropolitalnej dokumentację - m.in. studium wykonalności, koncepcję programowo-przestrzenną, analizę marketingową, raport oddziaływania na środowisko, projekt budowlany i decyzję lokalizacyjną. Teraz pozostaje władzom samorządowej spółki złożenie wniosku u wojewody o udzielenie pozwolenia na budowę kolei. Jego zgoda da ostatecznie zielone światło do realizacji inwestycji kolejowej. Przetarg na budowę linii kolejarze planują ogłosić w czerwcu.

Czy Kolej Metropolitalna ułatwi ci podróże?

Tymczasem w poniedziałek marszałek województwa - Mieczysław Struk - podpisze umowę o dofinansowanie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z władzami Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wcześniej wniosek o dofinansowanie pozytywnie zaopiniowało Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

- Spółka PKM otrzyma finansowy zastrzyk z Unii w kwocie ok. 501 mln zł - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM. - Z tych pieniędzy będziemy finansować nie tylko budowę. Część tej kwoty zostanie wydana na odszkodowania za wykupione tereny pod linię kolejową. Rozmowy z właścicielami rozpoczną się w czerwcu - dodaje rzecznik prasowy.

Przypomnijmy, że do tej pory spółka PKM przeprowadziła niezbędne konsultacje społeczne, prace saperskie i dendrologiczne wzdłuż całej linii, a także międzynarodowy konkurs architektoniczny na przystanki, który wyłonił przyszły kształt stacji Kolei Metropolitalnej.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ostatecznie 742 mln zł (netto), z czego ok. 501 mln zł pochodzić będzie z wspomnianego wcześniej unijnego dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową nr 201 Gdynia - Kościerzyna.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w nieco ponad 20 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w 2015 roku.

Miejsca

Opinie (184) 8 zablokowanych

  • Czy nie lepiej po tej trasie póścić TRAMWAJ skomunikowany z resztą infrastruktury. (8)

    Wrzeszcz-Niedźwiednik-Morena-Kartuska.
    Wrzeszcz-Niedźwiednik-Kełpinek i dalej.
    Kełpinek-Szadółki-Kowale-Nowa Świętokrzyska-Pętla Łostowice.
    A z drugiej strony SKM prostopadle do Przymorza do drogi Zielonej i później w lewo do Jelitkowa i w prawo do Brzeźna.
    I mamy CAŁY Gdańsk TRAMWAJOWY.

    • 9 11

    • (6)

      Mam dziwne wrażenie, że gdyby tam zdecydowali się puścić tramwaj to byś narzekał czemu nie pociąg. A dlaczego?

      A dlatego, że tramwaj nie dojechałby na lotnisko z centrum Gdańska w 20 minut, a z Gdyni i tak to musiałby być pociąg. To jak, przy lotnisku byłaby pętla przesiadkowa żeby z Wrzeszcza na Osowę dojechać?

      • 6 0

      • To wszystko kwestia ODLEGŁOŚCI MIĘDZY PRZYSTANKAMI. (5)

        Tramwaj pojedzie 60-70km/h.
        Dzisiejsza SKM jeździ niewiele szybciej.
        A utrzymanie tramwaju jest tańsze.
        I dawałoby pewną kompatybilność z resztą systemu.

        • 1 4

        • (4)

          To powiedz mi robaczku jak dojechać tramwajem z Centrum Gdańska do lotniska w 20 minut przesiadając się na Strzyży. Bo mam wrażenie, że w 20 minut to byś to tej Strzyżny nawet nie dojechał tramwajem.

          • 4 0

          • Nim kogoś obrazisz policz ile jedzie SKM z Centrum Gdańska do Wrzeszcza. (1)

            A później marz dalej o 20 min do lotniska.
            Zdrówka życzę.

            • 0 2

            • PKM będzie jeździł z Gdańska Głównego

              Do lotniska 20 minut.

              • 1 0

          • Trasa na lotnisko bedzie miało ok 18km - tyle ile dzisiaj do Gdyyni Redłowa. (1)

            SKM pokonuje tę trasę w 29 minut. Gdzie te 20minut?

            • 0 1

            • policz ilość przystanków i odp sobie na to pytanie ;) z Gda Głownego do Wrzeszcza 3 przystanki to ok 7 minut Z Wrzeszcza na lotnisko 6 przystanków czyli będzie się jechać 20 minut ciole

              • 0 0

    • Tylko TRAMWAJ.

      Dorzuciłbym jeszcze linię od pętli Łostowice wzdłuż Małomiejskiej do punktu przesiadkowego Czerwony Most i dalej Dolnym Miastem w kierunku Rafinerii, po drodze spięte z linią na Stogi w okolicach żużla.

      • 0 2

  • Czy te stacje

    nie mogły by być po prostu estetycznymi przystankami, a nie rozbudowanymi molochami. Prostota nie oznaczqa szpetoty, a koszty na pewno znacznie można by obniżyć i np. kupić więcej taboru by pociąg częściej kursował? Stsacja Strzyża aż prosi się o skromną architekturę bo budowanie w tym rejonie tego czegoś czerwonego to porażka.

    • 10 1

  • W sumie jeszcze jedno. (1)

    Jaki sens mają takie stacje jak Niedźwiednik. Bardzo oddalone od osiedli?

    • 3 4

    • Niedźwiednik to jeszcze pikuś.

      Stacja Banino - to jest dopiero dramat.

      • 2 1

  • To najgorszy pomysł od lat (5)

    Ta kolej nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Gdańska, a zrujnuje budżet. Mądrzy planiści i ekonomiści już dawno temu wypowiedzieli się na ten temat. Są przeciwni tej budowie. Niestety, propaganda tych co zarobią sporą kasę na tej inwestycji zagłusza głos rozsądku. A naiwni mieszkańcy dają się otumaniać pięknym, chwytliwym hasłom. Refleksja przyjdzie dopiero za kilka lat po otwarciu tej linii kolejowej. Mądry Polak po szkodzie - to nadal aktualne.
    P.S. Szkoda mi zieleni, którą zniszczy ta inwestycja. W Gdańsku brakuje jej i powinniśmy ją chronić - a tu totalna wycinka drzew i krzewów... Horror!

    • 10 25

    • Jasne. Zbudujmy zamiast kolei jakąś nową drogę w poprzek parku krajobrazowego. To będzie ekologiczne i miłe dla oka, nie to co kolej.

      • 11 0

    • Najgorszy ? (1)

      Kolej będzie cicha i ekologiczna, zapewni komunikacje dla osób mieszkających z dala od centrum i np. Wrzeszcza. Czysto, bez korków , dojazd prosto z lotniska więc myślę, że pomysł na pewno nie jest "najgorszy". A środowiska jakoś specjalnie też zniszczy bo trakcja będzie wybudowana na linii starej kolei pruskiej, więc nie przesadzaj Panie. jak zwykle - co nie będzie , jak będzie , na pewno będzie źle i najgorzej. Polska mentalność. Najlepiej nic nie robić , nie wydawać i będzie jak w Korei Północnej.

      • 13 1

      • Ekologiczna??

        Z tego, co wiem, to ma być spalinowa -elektryfikacja odłożona na 'później' czyli na nigdy.
        Spalinowe szynobusy są faktycznie 'ekologiczne' :-(

        • 0 4

    • budżet "zrujnuje" tunel pod Martwą Wisłą, a tu jest do wyciągnięcia 500 mln z Unii - po prostu tak trzeba (1)

      • 5 1

      • Ale na resztę się trzeba zadłużyc. Pomysl na kolejkę moze nie jest głupi, ale koszt tej inwestycji jest ogromny. Mało kto wspomina o potrzebie wyburzenia wielu nwowopowstałych (zgodnie z poprzednim planme zagospodarowania) budynków. Odszkodowania będą ogromne.
        Jezeli węzły integracyjne będą cdobrze działac, jezeli przy kolejce zrobi się wypożyczalnię rowerów. Jezeli do tego koszt biletów bedzie rozsądny, to wszystko gra tylko budować.

        Przystanki nei wyglądają tragicznie, ale szkoda, ze zostały wybrane w tak kontrowersyjny sposób. Dosc mam ustawionych konkursów, przetargów itp. PKM bardzo ścisle współpracuje BPBK. Przygotowało konkurs wraz tym biurem. Konkurs także wygrało to biuro.

        • 0 4

  • Wróbla Staw (2)

    Czy z mapki wynika,że nie bedzie przystanku Wróbla Staw :
    http : / / ii.forum.mojeosiedle.pl/f9/27/wrbla_staw_100.jpg

    • 1 6

    • Jest, tylko nazywa się Gdańsk-Jasień

      • 3 0

    • przystanek wróbla staw to na mapce przystanek jasien. wiec bedzie tylko poprostu jest tu inaczej nazwany

      • 2 0

  • Ja również twierdzę, że władze przeholowały

    Chcą zbudować komunikacyjnego "potworka". Robią ludziom w głowach budyń, stąd ta akceptacja planów. Tylko nikt nie patrzy na zagadnienie systemowo z wyprzedzeniem czasowym. Klapa murowana - za kilka lat po uruchomieniu.
    A pan Struk kiedyś mówił w TV, że kolej będzie kosztowała 1 miliard złotych, więc gdzie reszta forsy?

    • 5 6

  • MASAKRA

    JAK ZWYKLE, BYŁY FAJNE PROJEKTY, A WYBUDUJE SIĘ BADZIEWIE....
    NA CHOLERĘ TE CZERWONE ZADASZENIA...CZEMU WSZYSTKIE STACJE BĘDĄ WYGLĄDAŁY TAK SAMO ....
    CZEMU W TYM MIEŚCIE NIE WYGRYWAJĄ FAJNE PROJEKTY, TYLKO WSZYSTKO PO KOSZTACH I BEZNADZIEJNE.....

    TAK SAMO JAK Z ESC... PROJEKTY BYŁY LEPSZE OD TEGO, KTÓRY JEST JUŻ PRAWIE NA NIESZCZĘŚCIE ZREALIZOWANY....

    GDAŃSK MIASTO BRZYDOTY....

    • 14 3

  • A władze Gdańska wiedzą, co to jest rozwój zrównoważony?

    Sądząc po ich decyzjach, to nie mają o tym pojęcia - zielonego, zielonego tak jak liście zniszczonych w przyszłości tysięcy miejskich drzew.

    • 4 5

  • czy widoki jakies beda czy moze ekrany akustyczne na calej trasie?

    • 3 2

  • (1)

    oto kolej "metropolitalna"
    niektóre z zamówień publicznych i konkursów oraz zamówień poniżej 14 tyś euro

    "Zapytanie o ofertę na wykonywanie usług cateringowych na spotkania biznesowe z dostawą do siedziby Zamawiającego"
    "Sukcesywna dostawa fabrycznie nowych artykułów biurowych oraz papierniczych do siedziby Zamawiającego"
    "Dostawa nowego impulsowego skanera laserowego wraz z wyposażeniem, oprogramowaniem i szkoleniem."

    i mistrzostwo świata (proszę czytać uważnie)

    "Zapytanie o ofertę na sporządzenie opracowania opisującego wymogi niezbędne do uzyskania autoryzacji zarządzania infrastrukturą kolejową przez spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna SA. w związku z realizacją przedsięwzięcia pn.: Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I Rewitalizacja Kolei Kokoszkowskiej"

    praca wre

    • 5 1

    • walki gonia walki jak to w Polsce..

      To przeciez normalne ,ze urzednicza arystokracja miejska wyda znowu setki tys zlotych na opracowania planow do planow i takie wydawanie kasy po prostu jest czyms na pewnym szczeblu normalne...mozna wydac 500 tys zlotych na jakies pozbawione przekazu,sensu reklamujace turystycznie Gdansk czy Warszawe filmowe spoty na migawki pozbawione atrakcyjnych walorow gnioty,na bzdurne pomysly ..wazne sa tylko powiazania..trzeba miec odpowiednie dojscia i dostanie sie na takie projekty kase.TYlko dlaczego ci wszyscy ludzie nie zaplaca za to ze swoich zarobionych pieniedzy..dlaczego na bzdurne pomysly dalej ,wciaz i zawsze placa ci ,ktorzy wplacajac swoje pieniadze do budzetu nie maja wplywu na ich wydatkowanie?...Czy ktos tych malwersantow kiedys rozliczy?Czy oddadza to co nieutrzciwie rozdali?kTOS Z PROKURATURY POWINIEN ZBADAC WSZYSTKIE TE CIEKAWE DECYZJE i wczesniejsze powiazania tych osob.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane