• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna ma pozwolenie na budowę

Maciej Naskręt
18 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 12:58 (18 grudnia 2012)
Tak będzie wyglądać stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Jasieniu. Tak będzie wyglądać stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Jasieniu.

Pozwolenie na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej wydał dziś wojewoda pomorski. Prace przy budowie ok. 20-kilometrowej trasy rozpoczną się w styczniu od wyburzeń.



Aktualizacja: We wtorek o godz. 11 odbyła się uroczystość wręczenia pozwoleń na budowę dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wojewoda pomorski, Ryszard Stachurski, przekazał decyzję na ręce marszałka województwa pomorskiego, Mieczysława Struka, w obecności prezesa spółki PKM, Krzysztofa Rudzińskiego.

- Tych pozwoleń jest w sumie siedem. Dwa z nich dotyczą bezpośrednio budowy linii kolejowej, kolejne cztery pozwolenia dotyczą tzw. infrastruktury towarzyszącej dla przystanków Brętowo, Jasień, Kiełpinek i Banino. Jej wykonawcą będzie miasto Gdańsk, które otrzyma od PKM gotowy projekt budowlany wraz z pozwoleniami - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki samorządu województwa pomorskiego PKM.

Ostatnie z pozwoleń dotyczy odcinka, który będzie połączeniem nowej trasy kolejowej z istniejącą już linią z Gdyni do Kościerzyny. Dokument wraz z projektem budowlanym zostanie przekazany właścicielowi tej linii, czyli firmie PKP PLK. Tak samo będzie zresztą z uzyskanym przez PKM SA już w lipcu pozwoleniem na przebudowę stacji Wrzeszcz w zakresie umożliwiającym połączenie linii kolejowej E 65 (relacji Gdańsk - Gdynia) z linią PKM. Sprawę opisywaliśmy szerzej w osobnym artykule.

Wszystkie te dokumenty pozwolą inwestorowi Kolei Metropolitalnej, czyli należącej do samorządu województwa pomorskiego spółce PKM, drogę do wyburzeń obiektów, które stoją w świetle nowej linii kolejowej. Prawdopodobnie już w styczniu, za ok. 440 tys. zł wykona je firma z Gdańska.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie pobiegnie przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Oba tory połączą się z linią kolejową relacji Kościerzyna - Gdynia, która od początku 2012 r. jest rewitalizowana. Trwa wymiana podbudowy, podkładów, a także naprawa szyn i infrastruktury towarzyszącej. Kolejarze ze spółki PKP PLK chcą w ten sposób podnieść dopuszczalną tu prędkość pociągów nawet do 120 km/h. Inwestycja pochłonie 86 mln zł.

Inwestycja spółki PKP PLK na linii z Gdyni do Kościerzyny nie zakłada jej elektryfikacji. Z tego też powodu spółka PKM, zlecając budowę 18-kilometrowej linii przecinającej dzielnice Gdańska, odstąpiła od wykonania sieci trakcyjnej, choć projekt budowlany opracowany przez firmę Transprojekt Gdański przewiduje jej wykonanie. Władze PKM podkreślają, że jeśli PKP PLK dociągnie elektryfikację z Gdyni do Osowej, podobne prace przeprowadzą na swojej linii.

Kto najbardziej skorzysta na otwarciu PKM?

Stąd przesądzone jest, że na początku na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wjedzie 10 nowych szynobusów. Na początku przyszłego roku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ogłosi przetarg na tabor, którym pojedziemy z centrum Gdańska na lotnisko. Ma on mieć niespotykane dotąd w Polsce parametry, bowiem będzie musiał na 18-kilometrowej linii wjechać ok. 130 metrów pod górę.

Możliwe, że w tym tygodniu rozpocznie się drugi etap przetargu ograniczonego na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przypomnijmy, że w listopadzie władze PKM odrzuciły cztery z 19 firm gotowych budować nową linię. Wyeliminowane firmy budziły wątpliwości co do pomyślności realizacji zadania. Dwie z nich odwołały się od decyzji władz PKM do Krajowej Izby Odwoławczej przy Urzędzie Zamówień Publicznych.

Właśnie we wtorek, gdy wojewoda i marszałek będą wymieniać dokumenty ma zapaść decyzja w KIO, czy obie spółki mogą być dopuszczone do drugiego etapu przetargu. Jeśli tak by się stało, to jeszcze w tym tygodniu PKM roześle do 17 firm zaproszenia do składania ofert. Wtedy miałyby one 40 dni na złożenie najkorzystniejszej cenowo propozycji.

Tymczasem w listopadzie zakończyła się procedura obejmowania przez samorządową spółkę gruntów i budynków, stojących na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W poniedziałek podpisano ostatnie umowy o przeniesieniu prawa własności tych nieruchomości na samorząd województwa. Wykupy 251 nieruchomości pochłoną prawie 85 mln zł. Zgodnie z prawem wywłaszczeń mieszkańcy będą czekać do końca grudnia na wypłatę rekompensaty za zajęte nieruchomości.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Miejsca

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • Piewca

    Autor tego artykułu to za Gierka by zrobił karierę nie wiadomo czy napisał go on czy rzecznik prasowy PKM trochę więcej krytycyzmu i możę innych głosów np okradzionych z ziemi i któży zaciągneli pożyczki na zakóp działki teraz je spłacają i nie mają gdze mieszkać. No i pytanie ile już wydano pieniędzy ?

    • 0 0

  • opamiętajcie się zanim zaczniecie budować (49)

    jeszcze nie jest za późno , to chory pomysł. Nigdy nie ukończycie tej budowy wydacie kupę siana , a za 10 lat wspomnicie moje słowa.

    • 74 490

    • Muszę Cie zminusować (10)

      • 97 13

      • dziękuję (4)

        • 47 4

        • fajnie, pięknie (3)

          tylko dlaczego nie można dojechać samochodem do lotniska od strony Banina bezpośrednio?

          • 7 5

          • Gdańska nie powinno obchodzić Banino (2)

            jak się tam wyprowadziłeś to się kiś, podatków w Gdańsku nie płacisz

            • 12 5

            • (1)

              zameldowany jestem w Gdańsku to płace i tam podatki także z takimi tekstami się bujaj...

              • 4 5

              • skoro zameldowany jestes w gdansku, placisz podatki w gdansku to mieszkaj w gdansku to bedziesz korzystal z infrastruktury. A jak mieszkasz w Baninie i nie placisz tam podatkow to skad maja miec kase zeby ci droge wybudowac??

                • 0 0

      • . (4)

        A ja ciebie.

        • 7 19

        • (3)

          a ja Ciebie

          • 12 6

          • (2)

            To ja Ciebie

            • 4 13

            • (1)

              a ja Was wszystkich :P

              • 11 0

              • Nie zostawiacie mi wyboru.....

                Zminusuje siebie

                • 18 1

    • Jarek (4)

      TY ponoć netu nie masz...

      • 42 10

      • . (3)

        Jarosław? Tutaj?

        • 17 3

        • (2)

          Jarosław Trójmiasto zbaw!

          • 21 3

          • (1)

            Jarek K. źródłem ZŁA!!!!!

            • 7 3

            • Masz na myśli Jarka Kurskiego, redaktora GWiazdy Śmierci?

              • 2 0

    • Chołota minusuje a potem będzie płacz bo trasa będzie pusta jak ta na Nowy Port (11)

      Śmiech na sali, budyniaczki tak samo mądre jak ich pan.

      • 22 89

      • Tagu (6)

        jak się obawiasz, że będzie pusto, to powiedz czemu PKM wygrała konkurencję w swojej kategorii w Skrzydłach Trójmiasta. Z tej linii skorzysta całe Fikakowo, Karwiny i Dąbrowa, mało?

        • 18 5

        • Tagu (4)

          o wygranej w Skrzydłach decydowali internauci a do listy korzystających dodam Osowę, właściwie najważniejszą w tej kwestii. Przestań smędzić i spójrz wyżej czubka własnego nosa. Czemu nasz kraj składa się w 80% z malkontentów i defetystów?

          • 16 3

          • naiwniaku jacy internauci z dowodem osobistym? (1)

            Sprawdzali kto głosuje? Głosowaly Lemingi i urzedasy i jak podali zaledwie kilka % mieszkańców

            • 3 13

            • a moherom źle jak kraj się rozwija ....

              • 3 1

          • ?

            Urzędnicy piszą od rana i muszą zanegować wszystkie racjonalne opinie na temat tej bezsensownej inwestycji.

            • 3 11

          • ?

            Głupoty...

            • 0 6

        • .

          Skrzydła Trójmiasta? To konkurs urzędników dla urzędników!

          • 9 9

      • Tagu

        smiech na sali to Ty, a Twoje bledy ortograficzne to zenada!

        • 1 0

      • TAG

        • 0 0

      • Pusty to masz łeb. (1)

        • 47 8

        • .

          A ty zamiast głowy masz tam... he he he

          • 11 7

    • odniesienie do tematu (5)

      Tak sobie czytam te komentarze i zastanawiam się czemu ludziom tak się ten pomysł nie podoba. Tak żeby wprowadzić w temat to pomysł jest stary niemal jak kolej w Gdańsku i jako taki moim zdaniem niezłe pomyślany. Zanim jeszcze przejdziemy do meritum to tak celem przypomnienia, jak budowano lotnisko w Rębiechowie tez się wszyscy stukali po głowach, jak sprzedawano tereny poligonu na Migowie również wszyscy mieszkańcy okolicy wróżyli bankructwo tym co je kupili, jak powstały pierwsze projekty deweloperski na Szadułkach wszyscy gremialnie twierdzili że nikt tam nie kupi mieszkań, przykładów braku wyobraźni można by mnożyć w nieskończoność.Teraz stoimy przed kolejna inwestycją która ma niewiele wspólnego z dzisiejszymi czasami, ale wystarczy sobie uzmysłowić że taka kolej będzie przewozić mieszkańców Migowa i Piecek do Wrzeszcza (proponuje sprawdzić ile autek z tego rejonu stoi rano w korku na Bulońskiej i sprawdzić ile jeszcze osiedli zostanie tam wybudowanych w przeciągu najbliższych 10 lat. Wystarczy spojrzeć ile osób z rejonu Kościerzyny dojeżdża w ten rejon Gdańska (i będzie dojeżdżać puki się to to wszystko nie zabuduje). Kolejnym przystankiem jest Osowa, osobiście nie korzystam z komunikacji zbiorowej, ale gdyby ktoś zaproponował mi bezpośrednie połączenie z domu do pracy koleją to bym odstawił autko na parking, a kluczyki odwiesił na kołek, wiec możecie mi wierzyć albo nie, ale znajdzie się sporo chętnych którzy zamiast stać w korkach pojadą sobie kolejką do pracy w mieście. Kolejny przystanek to Rębiechowo, na dzień dzisiejszy komunikacja autobusowa z Gdyni nie jeździ raczej pusta z lotniska, wiec można śmiało przyjąć że kolejka też nie będzie pusta (będzie w Gdyni jakieś 15 min szybciej niż autobus gnający przez Karwiny. Na linii Gdyńskiej mamy Karwiny, i Fikakowo, wystarczy spojrzeć ( pokonuję ta trasę codziennie) ile samochodów wjeżdża na obwodową z Karwin i zjeżdża na Słowackiego) jeżeli nawet 10% tych kierowców przesiądzie się na kolejkę to mamy na kilka lat spokój z korkami. Kolejnym niewątpliwym atutem tej kolei jest to (pod warunkiem że ZKM pomyśli) jest to że zniknie z równoległej do kolejowej trasy sporo połączeń autobusowych, a to kierowcą pozwoli szybciej pokonywać i tak już zakorkowane trasy. Teraz pytanie: Gdzie są minusy? Otóż to bardzo proste, spore nakłady inwestycyjne, (ale to unia dofinansuje więc nie będzie aż tak złe), trochę hałasu przez dzielnice mieszkaniowe, to spory minus, tyle że o tej kolei rozmawiamy od ładnych kilku lat, wiec jeżeli ktoś kupował mieszkanie w jej rejonie to sorki, ale miał świadomość co go czeka. No to może choć ceny biletów? niestety jak każda kolej metropolitalna na świecie ceny będą porównywalne z autobusami, wiec znowu nie taki problem.

      • 29 3

      • Powody są trzy: Pieniedzą, pieniądzie i (nie, nie to co myślisz!)... (4)

        ...pieniądze. Mam długów po uszy. Firma windykacyjna będzie sprzedawać galanterię z mojej skóry. Ale i tak kupię sobie 10 sztuk Bugatti.

        Lada dzień skończyć możemy jak Grecja. Wtedy zbudowanie tych osiedli, które mają powstać opóźni się. Materiały budowlane posłużą jako materiały na obiad.

        • 6 15

        • odp. (3)

          Mam nadzieje iż nie masz racji odnośnie skończenia tak jak Grecja. Nadzieja ta nie wynika na szczęście tylko z marzeń o świętym spokoju, ale z pewnej wiedzy na temat różnic w modelach gospodarczych Polski i Grecji. Tak trochę pół żartem, jest pewien niechlubny czynnik który wręcz to uniemożliwia i jest dla Naszej gospodarki od lat zbawienny, a nazywa się szara strefa. W Polsce przyjęło się że część dochodów osiągamy w sposób nieoficjalny, nie płacąc od tego podatków. Pozornie to złe, ale w dobie kryzysu właśnie to trzyma nasz poziom konsumpcji na wysokim pułapie. Polacy nie maja w związku z takim a nie innym, modelem zarobkowania, zbyt wysokiej zdolności kredytowej, wiec nie mogą się bez końca zadłużać, Polskie miasta maja w związku z tym odpowiednio mniejsze wpływy podatkowe więc tez muszą się liczyć z pieniędzmi. Reasumując niepłacenie podatków się naszej gospodarce opłaca jak żadnej innej :). A teraz tak na poważnie. W Gracji 50 % zatrudnionych to sfera budżetowa, możemy mówić że u nas jest złe, ale tak jeszcze nie. W Grecji praktycznie nie ma przemysłu, u nas trochę tego jest. W Grecji wypłaca się trzynastki i czternastki, u nas się od tego odeszło lata temu. Jest jeszcze całkiem sporo różnic takich jak choćby procentowy udział w PKT turystki, ale to już temat na zupełnie inny komentarz, przy innej okazji.

          • 7 3

          • (1)

            Brak nadziei , znasz się na ekonomi jak komor na ortografi.

            • 1 5

            • odp.

              Po pierwsze ja swoje posty podpisuje (minimum kultury moim zdaniem tego wymaga) po drugie, masz powyżej dwa moje posty, składające się z mniej lub bardziej merytorycznych (to już pozostawię ocenie czytających) uargumentowanych wypowiedzi. Wnioskuje iż skoro nie podpisałeś się pod postem, ani nie spróbowałeś choć w minimalnym stopniu polemizować z tymi argumentami to nasz poziom wiedzy mija się na tyle że raczej nie sądzę byś był w stanie ją ocenić (ze względu na to iż wierzę w ludzi mam nadzieję iż się mylę). Mimo wszystko pozdrawiam

              • 7 1

          • Zapomniałeś o igrzyskach.

            Myśmy też je mieli.

            • 2 6

    • lokalizacja przystanków trochę niedopracowana ale PKM to super pomysł (3)

      odległość przystanku od Portu Lotniczego to porażka, podobnie od centrum Matarnia - toporne płaskie rozwiązania zamiast tunelu lub wyniesienia wiaduktu jeśli inaczej się nie da. Podobnie z ulicami - na Nowej Słowackiego zamiast ograniczać światła do naprawdę niezbędnych węzłów, to zostawili spowalniacze.
      Na Grunwaldzkiej też został patent - światła do Partyzantów, efekt taki, że Grunwaldzka się mocniej korkuje i nie przejmuje ruchu ze Słowaka. Co gorsza na Grunwaldzkiej są przejścia ze światłami bez skrzyżowań - taki gdański niedorozwój nazywany "tkanką miejską".

      • 8 18

      • przecież przystanek port lotniczy jest ... praktycznie obok T2 (2)

        nie wiem jaka jest dokładna odległość dzieląca T2 od przystanku ale chyba 25 metrów. Jeśli 25 metrów to porażka...

        • 18 1

        • coś źle odczytałem mapkę z czego się cieszę i przepraszam za

          wprowadzenie fermentu

          • 8 0

        • On to mówi na podstawie tej mapki

          Ale nie rozumie, że zaznaczony jest tylko stary budynek lotniska.

          • 6 0

    • Elektryfikacja .... (4)

      ... zatem nie będzie nigdy przeprowadzona. PKP tak szybko nie wybuduje jej na swoim odcinku. A zapowiadało się tak pięknie. Niech jeszcze przemycą po cichu jeden tor i będzie jazda.

      • 8 7

      • ... (3)

        PKP lada dzień ogłasza przetarg na dokumentacje przygotowawczą elektryfikacji linii do Kościerzyny.

        • 10 2

        • ? (1)

          Taaa, a potem kupią "dreamlinera"?

          • 11 4

          • i ogłoszą upadłość ...

            • 7 1

        • Jasne. Tyle że PKM wcześniej kupi spalinowe szynobusy i nie będzie już sensu elektryfikować. Diesel z rana jak śmietana.

          • 4 4

    • Do końca świata i tak nie zdążą:)

      • 4 3

    • A ty co taksówkarz z lotniska (1)

      i w gaciach miękko?

      • 105 6

      • .

        Gdańszczanin, a ty skąd: spod Pruszcza?

        • 5 15

    • Czyje słowa, że tak spytam? (1)

      Przepraszam, ale nie podpisał(a) się Pan(i).

      • 25 3

      • .

        To twoje słowa i opinia wszystkich gdańszczan (nie liczymy GDA i GWE).

        • 5 17

    • Panie Premierze, nie wypada naprawdę

      • 9 11

  • A reszta województwa ? (4)

    szkoda że włodarze województwa myślą tylko o Trójmieście, w reszcie województwa likwiduje się połączenia bo są nierentowne, natomiast konieczna jest kolej dla pasażerów lotniska. Ciekawe jak inni ludzie jadący do pracy a nie na wczasy do Egiptu mają dojechać do pracy? Połączenia na Kaszuby oczywiście tak, na Kociewie, Powiśle, Bory Tucholskie i inne części województwa chyba na piechotę? Była linia z Tczewa do Kościerzyny - uległa likwidacji bo niby nierentowna? dziś mnóstwo kasy pakuje się w linię która ma być tak naprawdę transportem na lotnisko ( chyba dla premiera i jego świty). Szkoda że zapomniano o utrzymaniu linii kolejowych które istniały, mniej pojazdów było by na ulicach Trójmiasta, mniejszy ruch, mniej wypadków , więcej powietrza zamiast spalin. No ale czego się nie robi dla kolejnego otwarcia

    • 4 4

    • (1)

      A w jaki to niby magiczny sposób linia z Tczewa do Kościerzyny (tak a propos to ona była z Pszczółek, z Tczewa jeździ do Chojnic) miałaby odciążyć ruch kołowy na ulicach Trójmiasta?
      Poza tym tą linia naprawdę jeździła garstka ludzi, a dzięki budowie PKM między innymi do Kościerzyny będzie wygodniejszy dojazd z Gdańska.

      • 0 1

      • Linia prowadziła z Tczewa przez Pszczółki Skarszewy do Kościerzyny to po primo. Secundo liczba pasażerów była tak duża że wagony były w pełni zapchane a miejsca i to stojące jedynie w toalecie, tercio do postu poniżej: zobacz rano trakt św. Wojciecha od strony Pruszcza to zrozumiesz ile to pasażerów z taboretu dojeżdża samochodami i dlaczego stoisz w korkach. Brak połączeń komunikacji publicznej z miast spoza trójmiasta powoduje że miasta się korkują. Tylko niektórzy tego nie rozumieją bo widzą czubek własnego nosa i jada ze sklepu do sklepu samochodem chociaż mają 200 metrów.

        • 0 0

    • Panie pragmatyk to nie kolej na lotnisko

      To kolej która skomunikuje w głównej mierze osiedla z centrum.
      Ilość pasażerów pomiędzy Tczewem, a Kościerzyną zapewne mieści się w małym busie i taki powinien kursować na tej trasie.

      Przyszłość kolei to likwidacja nie rentownych połączeń pomiędzy małymi miastami, które będą obsługiwane przez linie busowe i autobusowe. Kolej tak jak na zachodzie musi się skupić na połączeniach do dużych miast. Czyli docelowo, aby pojechać twoją trasą będziesz musiał się przesiąść w okolicach 3miasta. Droga dłuższa, ale coś za coś.

      • 0 2

    • nierentowne = niepotrzebne

      Garstka pasażerów, która zmieściłaby się na jednym taborecie zasili autobusy regionalne, albo wlasne auta. Dla dróg to żadna trauma, bo niemal zadna roznica. Już dawno odebrały kolei niemal wszystkich klientów. Prawo ewolucji: Lepsza oferta spycha na margines gorszą. Nie przewozi się jednego człowieka w pojeżdzie dla stu. Inaczej byś gadał, gdyby to było za Twoje pieniądze. Kolej jest taka kosztowna w utrzymaniu...

      Obwiniaj tych, co uparli się nie jeździć koleją.

      • 1 1

  • dobra zabawa - kosztem Północy i OPAT (8)

    W chwili gdy wszelkie inwestycje przysiadają i ogólnie brak kasy - Gdańsk bawi się w kolejne udogodnienia dla siebie. A co z zapchaną Północą - Rumia, Reda i W-wo kiszą się w korkach na jedynej dwupasmówce i od wielu lat słuchają wymówek w sprawie przedłużenia Obwodnicy do Redy czyli OPAT !!! Zapraszam na Półwysep latem :)))) (i nie pokażę objazdu - bo takiego nie ma)

    • 6 12

    • Wam budują TK, które trochę ruchu zabierze (3)

      Sam OPAT, heh niech Gdynia trochę obetnie kosztów tej inwestycji, bo są olbrzmie a takiego rozmachu nie potrzeba. Koszt PKM to pikuś przy OPAT. Noi niech przestanie szukać wszędzie kasy tylko niech sama coś wysupła i poszuka reszty w UE. Noi niech reszta Nordy się dołoży i problem rozwiązany.

      • 6 4

      • właśnie - trochę ruchu

        Rzecz w tym, że budowanie drogi żeby zabrała "trochę ruchu" nie ma sensu. Odbiją tylko tranzytowcy na Szczecin a co z całym codziennym ruchem ponad 100 tys ludzi z MTK, i kolejnymi tysiącami z Północy?

        • 0 0

      • Liczba klientów PKM to pikuś, Pan Pikuś, przy liczbie korzystających z OPAT. (1)

        Rumia i Reda ocalone. Byłyby.

        • 4 4

        • kłóciłbym się

          Jak wybudują wam TK i odejdzie wam ruch na Słupsk to pogadamy. A pewnie okarze się, że aż takiego ruchu u was już nie ma.

          • 4 3

    • Sorry ale co ma Gdańsk wspólnego z Rumią (1)

      Przecież to sypialnia Gdyni, więc niech Gdynia się tym zajmie, skoro już tak wszystko lubi robić sama nie w ramach Trójmiasta.

      • 8 5

      • Metropolia tylko kiedy trzeba czegoś dla Gdańska?

        Ano Reda i Rumia mają tyle wspólnego, że to część ponad milionowej aglomeracji - nic tego nie zmieni. To ok. 70 tys. ludzi. Stolicą jest Gdańsk i Gdynia nie ma swojego województwa, którym mogłaby "się zająć". Zatem centrala musi myśleć i dzielić dla wszystkich a nie tylko dla siebie, traktując resztę tylko jako wypełniacz statystyk kiedy trzeba udowodnić wielkość metropolii ...

        • 2 1

    • na półwysep latem najlepiej wodą

      jeśli zostanie utrzymany tramwaj wodny nie będzie sprawy. Dojazdy samochodami w lecie na Hel fascynują tylko matematyka, do tego kierowcę

      • 1 3

    • A co przepraszam, Gdańsk ma wam drogi budować?
      Zresztą będziecie mieć lotnisko w Gdyni, po co wam drogi.

      • 7 4

  • a już łudziłam się, że Zaspa w końcu zyska jakieś sensowne połączenie (3)

    z górnym Wrzeszczem i Moreną :( a nie tylko autobusowe, jak do tej pory, jedna linia przez Jaśkówkę, druga przez Słowaka, co prędzej czy później zawsze równa się korki. nie ma tramwaju, liczyłam na PKM. a tu znowu lipa :( jest to wg mnie ogromne niedopatrzenie, pominięcie kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców tej części miasta. nie wszyscy pracują w Śródmieściu, pracujemy też na górnym tarasie i chcemy tam w końcu dojeżdżać w ludzkich warunkach. powinniście się cieszyć, że to w przeciwnym kierunku, niż Wy.

    • 7 4

    • Zawsze możesz się przesiąść na węźle Strzyża. (2)

      • 2 2

      • ale z czego na co?? przecież z Zaspy na węzeł Strzyża właśnie nic nie jeździ! (1)

        na tym polega cały problem! właśnie o to mi chodzi, że skoro nie jeździ ani autobus, ani nie ma linii tramwajowej na tym odcinku, to miałam nadzieję, że przynajmniej PKM tę lukę wypełni.

        • 2 0

        • A węzeł strzyża już jest ???

          Moim zdaniem jeszcze nie powstał, więc nie można twierdzić, że nic tam nie jeździ. Jak widać na przykładzie Petli przy Świętokrzyskiej po powstaniu której zmieniony ruch ZKM został diametralnie.

          • 1 0

  • Moim zdaniem (6)

    lepiej byłoby ruszyć z PKM oszczędnościowo a połowę z przyznanej kwoty z UE wykorzystać na sprawdzoną już SKM. Tym bardziej, że takie Banino, Brentowo itd ile wygeneruje pasażerów ? PO prostu ta kolej będzie woziła powietrze. Zwłaszcza, że nie planowany jest przystanek Gda.Zaspa jednej z większych dzielnic i dobrze skomunikowanych z Przymorzem i innymi.

    No i pytanie zasadnicze Panie Wojewodo. Dlaczego nie uwzględnił Pan remontu odcinaka pomiędzy Gdynią Gł. a Terminala Gdynią-Kosakowo(Oksywie)?

    • 5 14

    • Bo Gdynia o to nie zabiega. (5)

      Ciekawie prawisz. Jeszcze rok temu mówiłeś jaki Gdańsk zapóźniony w PKM, a Gdynia już gotowa do rozpoczęcia budowy PKM. Teraz zaś rączki idą ku Wojewodzie, bo Gdynia tak naprawdę nie ma kasy i szuka jej wszędzie. Jedyny przystanek jaki powstanie w Gdyni to ten co ma wybudować Centrum Wzgórze.

      Jeżeli chodzi o to ile wygeneruje Brentowo i Banino, to widzę, że Gdańsk znasz tylko z mapy. Przystanek Zaspa nie powstanie, bo zjazd jest na jego wysokości i aby powstał musiałaby się PKM zatrzymać tak naprawdę 100M dalej, czyli tak naprawdę 300m przed Wrzeszczem. Dzięki czemu miałbyś peron od Zaspy po Wrzeszcz. Po drugie rzeczywiście Zaspa jest skomunikowana dobrze nie tylko z Przymorzem, ale właśnie z Wrzeszczem, gdzie większość lini ma swój węzeł. Po drugie Zaspa i Przymorze mają Tramwaj i SKM, więc nie ma co podwajać lini.

      A PKM jedzie po dzielnicach nie mających lini Tramwajowych, ani SKM.
      Banino - mieszkańców może i mało, ale spełni funkcję węzła przy Świętokrzyskiej, więc sporo ludzi będzie korzystać.
      Matarnia - czyli węzeł Kokoszki, który przy pomocy SKM rozwiezie wszystkich do pracy :).
      Kiełpinek i Jasień - osiedla, które mają bardzo słabą komunikację miejską, a obecnie mocno się rozbudowuje.
      Brętowo - węzeł który tam powstanie obsługiwał będzie całą "Morenę" i sporo więcej, a obecnie jest to jeden z bardziej zaludnionych terenów w Gdańsku.
      Niedźwiednik i Strzyża - są bo są choć ten pierwszy i tak ma dużo mieszkańców.

      • 6 1

      • Nie"Bo Gdynia o to nie zabiega", tylko Gdyni NIKT prezentów POlitycznych nie robi (4)

        jesli Gdynia wyszła z TYM projektem, Gdańsk był przeciw, następnie szukał sposobów, aby "uwalić" cały program. Następnie pewnie chce w białych rękawiczkach udowodnić, że projekt od początku był niopłacalny dlatego m.in. nie ma Zaspy a nie żadne ple, ple z "PKM zatrzymać tak naprawdę 100M dalej, czyli tak naprawdę 300m" a wystarczyłoby dokonać lustracji i nawet krokami odmierzyć, że to co piszesz to TOTALNA bzdura. Podobna do tej jaką "delegat do chin" przedstawiał i uczył kolejarzy jak powinni .....

        • 0 7

        • A co do projektu (2)

          Jak widać Gdańsk nie uwalił projektu, ale w końcu przejął sanie i sam je prowadzi do mety. Gdynia zaś wsiadła na wóz i czeka, aż ktoś jej zasponsoruje stację i rozbudowę do lotniska kosakowo.

          • 5 1

          • Widać podobne działania Gdańska jak w latach 20-stych

            może jeszcze wprowadzą dla Gdyni oprócz blokady finansowej, restrykcji cło i myto?

            Zamiast rozwijać pomorskie i dzielić dla wszystkich - nie tylko dla siebie, innych traktując tylko jako wypełniacz danych statystycznych, a kiedy trzeba udowodnić wielkość gdańskiej metropolii? Ot mamy Gdańską OBYWATELSKOŚĆ!!

            • 0 1

          • widać te 500 baniek z UE i reszta z Urzędu Marszałkowkiego

            uważasz za GDAŃSKIE??

            • 3 4

        • Ok czyli bawimy się miarką :)

          Do zabawy mi posłużyło Google Earth :).
          Odległość między stacją Zaspa i Wrzeszcz to 900m. Długość stacji Wrzeszcz to ok 400m, a stacji Zaspa 260m. Zgodnie z planami zjazd jest na wysokości stacji i kończy się za nią. Dokładamy 100m aby po zjeździe kolej wyhamowała i dodajemy 260m peronu, czyli od tych 900m odejmujemy łącznie 360m i zostaje 540m do stacji Wrzeszcz.

          Dlatego powiedz mi jaki to ma sens robić stację co 500m. Przypominam, że wielu kwestionuje sens ekonomiczny istnienia samego przystanku Zaspa w SKM, który jest za blisko stacji Wrzeszcz.

          • 3 1

  • ciekawe jaki procent przytulą... (2)

    i kto konkretnie...

    • 42 31

    • Jak to mówił Grzegorz Lato - Ja ci powiem jakie kwoty chodzą. Od 5 do 10 %.

      • 1 0

    • .

      Chyba jest co przytulać, skoro aż tak wiele opinii urzędników znalazło się w komentarzach...

      • 4 4

  • Mapki nie czytelne, nic na nich nie widać...
    A KM będzie pewnie tak samo, jak tramwaj na Morenę, słyszymy od nim od 30 lat..

    • 1 0

  • A kiedy będą baseny na południu gdańska? (1)

    • 3 1

    • Jak się zaczną roztopy.

      • 2 0

  • pan od wfu,to niech leczyswoje kompleksy w Gdyni,bo traca szprota na odleglosc!

    pisz sobie takie bzdury ,bo tylko to ci zostalo..knajpy na Starym miescie sa otwarte zbyt krotko,ale kit ze o 20tej,to juz przeklamanie na maxa,a stadion wielofunkcyjny juz jest!jak Lechia miala problemy ,to inn mieli ja gdzies,a teraz wszyscy chca sie pod nowy stadion podpinac..gdyby nie taka rzesza Kibicow tego klubu,to stadionu ,by nikt wGdansku nie zezwolil budowac,bo niby dla kogo???dla ggarstki staruszkow z Poloni ,Gedani?z calym szacunkiem,ale w Gdansku,tylko Lechia !!!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane