• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna o krok bliżej

Michał Jamroż
11 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowa linia SKM będzie najszybszym środkiem transportu łączącym trójmiejskie osiedla przy obwodnicy z centrami Gdyni i Gdańska. Nowa linia SKM będzie najszybszym środkiem transportu łączącym trójmiejskie osiedla przy obwodnicy z centrami Gdyni i Gdańska.

Niemiecka firma IVV Gmbh ustali trasę Kolei Metropolitalnej. Wczoraj marszałek województwa podpisał z nią umowę na studium wykonalności. Raport będzie gotowy za pół roku, a budowa tej drugiej linii SKM ma ruszyć w 2010 r.



Kolej Metropolitalna, która ma połączyć Gdańsk z Gdynią przez lotnisko, przestała być tylko marzeniem, gdy pod koniec lipca została wpisana na listę indykatywną Programu Infrastruktura i Środowisko. Dzięki temu jest możliwość sfinansowania połowy jej kosztów, czyli 306 mln zł, z funduszy unijnych. Kluczowym dokumentem, który sprawi, że szansa na utratę dofinansowania będzie minimalna, jest Studium Wykonalności Projektu. Określi on szczegółowo, jak będzie wyglądał przebieg nowej linii SKM, gdzie najlepiej zlokalizować przystanki, czy też jaka powinna być częstotliwość kursowania pociągu. Odpowie też na pytanie, jaki przebieg będzie miała trasa w okolicach lotniska Rębiechowo. Jednak przede wszystkim odpowie na pytanie, ile tak naprawdę kosztować będzie kolej metropolitalna.

- Porówna też warianty kolejowe do hipotetycznej linii tramwajowej na lotnisko - tłumaczy Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Przetarg na przygotowanie studium wygrała niemiecka firma IVV Gmbh. Za przygotowanie dokumentacji dostanie ponad 1,3 mln zł. Blisko 30 proc. tej kwoty pochodzi z budżetu samorządu województwa, natomiast pozostałą część pokryje Gdańsk i Gdynia (również po blisko 30 proc.) oraz spółka PKP Polskie Linie Kolejowe w wysokości 15 proc. Studium Wykonalności ma być gotowe do odbioru 10 kwietnia 2009 r. Do 10 sierpnia ma być gotowa ekspertyza o oddziaływaniu na środowisko (również niezbędna przy projektach dofinansowywanych z unijnych pieniędzy) oraz decyzja lokalizacyjna.

- Rozpoczniemy też konsultacje społeczne z mieszkańcami, tak aby przekonać wszystkich do tego projektu - mówi Struk.

Głównym założeniem projektu jest połączenie koleją centrów Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu Gdańska i Gdyni. Głównym jej efektem ma być znaczące skrócenie czas dojazdu do i z lotniska oraz miejsc zamieszkania. Dzięki powstaniu Kolei Metropolitalnej usprawnione zostanie również połączenie kolejowe Trójmiasta z najważniejszymi ośrodkami Kaszub - Kościerzyną, Kartuzami oraz Żukowem. Dzięki niej ich mieszkańcy będą mogli bezpośrednio dojechać pociągiem do Gdańska. Teraz muszą przesiadać się w Gdyni lub zamiast kolei wybierać autobus.

- To inwestycja na którą mieszkańcy Trójmiasta i regionu czekali od kilkudziesięciu lat - uważa Struk.

Według planów urzędników budowa powinna ruszyć w 2010 r. i w zależności od możliwości finansowych samorządu województwa, jak i Gdańska i Gdyni, zakończyć się najpóźniej w 2015 r.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (178) ponad 10 zablokowanych

  • niemiec już dawno chciał w tamtą strone rozbudowywać miasto (2)

    nawet tory były, teraz jakieś resztki tu i ówdzie widać... no i wychodzi że niemiec skończy to co chciał hehe :P

    • 0 0

    • tu i ówdzie, czyli przecinają drogi.... trzeba zwolnić, żeby przy 40km/h nie zgubić podwozia

      • 0 0

    • dobre pomysły zawsze wracają

      • 0 0

  • (12)

    no pewnie. lepiej zlecić to niemcom. bo nam się nie opłaca jak nie dostaniemy łapówki. a tak przynajmniej wypompujemy trochę gotówki do niemiec.

    • 0 1

    • chyba nie malkontent tylko idiota!! (2)

      Skoro piszesz brednie to pewnie nie wiesz, że ci Niemcy (ta konkretna firma ) zrobi to za 1/3 ceny najtąńszego polskiego oferenta?! Jako, że tworzą oni już studium wykonalności dla wojewody pomorskiego o zbliżonej tematyce, więc wiele badań i kosztów odpadło - mogli złożyć najkorzystniejsza ofertę. I zrobią to na pewno porządnie - wszak są wiele bardziej doświadczeni w boju z biurokracją UE niż nasi urzędnicy.

      • 0 0

      • (1)

        a dlaczego tamto studium robią Niemcy a nie Polacy? oni też mogliby zrobić to studium za 1/3 ceny.

        • 0 0

        • Ale nie złożyli takiej oferty.
          Może trudno w to uwierzyć ale Niemcy bali się, że zawołali za mało, bo to u nas podejrzane, że komuś się opłaca zrobić coś taniej. Ale tak jak napisał Polizmeister, Niemcy już coś podobnego u nas robią

          • 0 0

    • (7)

      A, wolałbyś żeby jakaś polska z******* firma robiło to przez 35 lat.

      Oni to zrobią przynajmniej szybko i solidnie.

      • 0 0

      • Załamka... (3)

        Co z tego że oni zrobią to szybciej jak my i tak nie zbudujemy tej kolei szybciej niż do 2015 w krajach zachodnich ciężko byłoby pomyśleć że trochę dalej na wschód jest państwo które nie potrafi wybudować linii kolejowej w obrębie miasta w ciągu 2óch lat :D Zresztą ja też nie mogę sobie tego wyobrazić :haha: jednak my nic nie potrafimy :P co za nieudolny naród :(

        • 0 0

        • jakby zamykali za głupotę byś stary dostał dożywocie

          • 0 0

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

        • Ale wiesz...

          naród składa się z ludzi, więc jesteś równie nieudolny

          • 0 0

      • (1)

        Widzę gościu, że zbyt wielkiego pojęcia o niemieckich firmach nie masz. Polskie są równie dobre, często lepsze, ale trzeba im uczciwie zapłacić. A jak się głupio oszczędza to i sami partacze się trafiają. Boli tylko, ze jak dać zarobić polskiej firmie, to ból, ale takie same albo wyższe pieniądze dla obcych zawsze się znajdą. Kompleksy albo łapówkarstwo, ewentualnie jedno i drugie.

        • 0 0

        • Obydwaj i Robson i Pawel macie

          racje. Problem w tym ze od momentu podjecia decyzji przez Polakow do momentu rozpoczecia robot u nas z powodu lenistwa i gnusnosci mija wiele czasu a Niemcy po decyzji natychmiast ida do roboty. Tyle w temacie.

          • 0 0

      • A tak swoją drogą to w 2015 do Rębiechowa dojedziemy już pewnie tramwajem, chociaż jak dalej będą tam jeździły 105-ki to i tak nie dojadą :D

        • 0 0

    • to 16 art. konstytucji 3rp czyli tego kiblowatego kraju uniemożliwia realną konkurencje i powstanie firm konsultingowych zdolnych do podjęcia takich działań. chór prywaciarzy i leśnych dziadków z pieczątkami zablokuje wszystko. tak na koniec a kto zaprojektuje stadiony w bulwa landzie? dla ułatwienia dodam że firmy zdole do tego nad wisłą nie istnieją.

      • 0 0

  • Tu jest mowa o wybudowaniu torów a tabor ze złomu

    takiej fatamorgany dawno nie widziałam. Dziękuję za kolejkę na lotnisko co godzina. Studium wykaże że mało kto tym pojedzie bo przystanek od przystanku za daleko i za rzadko jeździ ale w szczytnym celu zmniejszenia spalin ze 100 samochodów to się opłaci....
    Doba kryzysu postawi mądrali z PO na nogach...
    Póki co 3 miliony na badania, POtem 3mln na koncepcję, Potem 30 na dokumentację i odłoży się na półkę ale kto będzie miał w kieszeni to jego....

    • 0 0

  • Wyrzucone pieniądze w błoto (4)

    Uszczęscilwianie na siłę.W Gdańsku wybudowana zostanie cała Słowackiego, i trasa W-Z wiec szybkie i dla wszystkich dogodne połaczenie z Wrzeszczem i Centrum.

    Pisanie banialuki ze mieszkańcy Koscierzyny, Kartuz które liczą sobie łacznie 38 tysięcy b eda z tej kolei korzystac?
    Czy ktos był w Koscierzynie - przeciez dworzec połozony jest w bardzo nie dogodnym miejscu, dlatego prawie nikt nie korzysta z kolei.

    Ile procent mieszkańców tych miast na codzień jezdzi do Trójmiasta?

    Za te pieniądze lepiej zmodernizowac linie kolejowa do Szczecina - tam gdzie jest większy potęcjał przewozowy!

    • 0 0

    • ..

      Ciężko sie pogodzić z tym, że układ drogowy Gdańska nie będzie w stanie zapewnić odpowiedniejprzepustowości i trzeba się z tym pogodzić. Ja wiem, że przez 50 lat PKP zapracowało sobie na negatywną opinię w społeczeństwie, ale nauczmy się że kolej to nie PKP! Poza tym busiki i inne dolmusze to element charakterystyczny dla Azji. Im dalej na wschód tym ciekawiej- w Pakistanie jezdzi sie ciężarówkami z paką a w Tajlandii tuk-tukami. Brzmi ciekawie, prawda?

      • 0 0

    • masz rację!

      • 0 0

    • Drogi Ekspercie, ortografia przede wszystkim! :)

      Z dużą pewnością siebie wydajesz sądy, moim zdaniem bzdurne. Nie znasz przy tym polskiej ortografii, co stawia Twoje opinie pod znakiem zapytania. Uważam, że ta inwestycja jest bardzo potrzebna i że nie masz racji. Z poważaniem

      • 0 0

    • Prawda

      Mysle że 500 osob z Koscierzyny codziennie skorzysta z tej kolei :) A to ze jest to nie ekonomiczne to inna sprawa. Łatwo w Polsce marnowane są publiczne pieniądze.
      Wiadomo nie liczni na tym zarobią - a to ze do tych przewozów sie bedzie cały czas dopłacac to juz inna kwestia

      • 0 0

  • i git (3)

    skm-ka na lotnisko!!

    • 1 0

    • a nawet jeśli nie zdążą to przecież do 2012 z lotniska do stadionu można dość na piechotę i to parę razy. wystarczy wcześniej przylecieć, na przykład w 2011 lub jeszcze wcześniej jeśli ktoś wolno chodzi.

      • 0 0

    • super fantastycznie, naprawdę się cieszę, ale miałem nadzieję, że chłopaki uwiną się przez 2012, co by łatwo transportować amatorów mistrzostw

      i tak się cieszę

      • 0 0

    • a nawet gut

      • 0 0

  • śmiać mi się chce...

    ... z przeciwników KM. Zaściankowe buce, przesiedleńcy zza Buga, małorolni od pługa odciągnięci. Trwoga- bo kury się nieść nie będą a mleko krowie krwią będzie zachodziło od tych pociągów.

    • 0 0

  • (1)

    to głownie Gdyn ianom zalezy aby powstala ta druga nitka skm, choc wsumie to troche dziwne czemu chca miec kolej z lotniska skoro sami planuja wybudowac swoje, co wiecej tam juz maja tory, hmm? I pewnie to wybuduja, a nasza nieudolna władza Gdanska nic tam pewnie nie bedzie miala do gadania.

    • 0 0

    • Gdynianom zależy na rozwoju Pomorza, a

      nie na zaściankowości jak również przeciw zacofaniu i partykularyzmie, spychaniu Trójmiasta do prowincjonalizmu.
      Tylko rozwój kolei może zmienić nasze życie!!!

      • 0 0

  • nie dla kolei metropolitalnej!!!! (9)

    uj z nią

    • 0 3

    • uj (2)

      Co to jest ( UJ) Napisz otwarcie że masz myśl o swoim ogonie młodzieńcze! i więcej nie poruszaj swoją ręką jeżeli Cię ręka swędzi.A po drugier co ten UJ ma do kolei metropolitarnej trochę się zastanów w swoich wypowiedziach.!!!!!!

      • 1 0

      • a co Ty masz do uja?

        • 0 0

      • uj

        Uniwersytet Jagieloński chyba :)

        • 0 0

    • i ze wszystkimi ujj

      • 0 1

    • (2)

      z wami też

      • 0 0

      • i z nimi (1)

        • 0 0

        • i tamtymi i owszem

          • 0 0

    • ja też nie (1)

      i ujj z nia

      • 0 1

      • i ujj z wami

        jak najbardzie

        • 0 1

  • Czy ktoś wie, jak nawiązać kontakt z firmą IVV?

    Chciałbym zostać zaangażowany w pracę nad tym projektem, choćby w roli gromadzącego dane. Może ktoś umie podać jakiś link czy kontakt? Będę wdzięczny :)

    • 0 0

  • Ustawiony przetarg? (4)

    Od samego początku było wiadomo jaka firma doradcza wygra przetarg, firma w której zwolennicy wariantu kolejowego jednotorowego nie raz tutaj sie wypawiadali, chyba wiecie o kogo chodzi.

    Opracowanie które ów firma ma przygotowac to jedna wielka fikcja - wiadomo który wariant wybiora - kolejowy.

    Dziwnym trafem Panownie np Wołek i Massel którzy są zwolennikami kolei metropolitalnej w wariancie kolei współpracuja z IVV Gmbh.

    • 0 0

    • nieudaczniku wszędzie widzisz przekręt (1)

      dlaczego wiec przetargu nie zaskarżyłeś???
      Wiem, że chciałbyś tramwajem z demobilu dojeżdżać do Kościerzyny:))

      • 0 0

      • nie podpowiadaj, wszak zaskarżyć przetarg każdy może, nawet nie musi brać w nim udziału. A sąd w stosownym terminie ma

        obowiązek rozpatrzyć każdy protest.

        • 0 0

    • Oto Polska własnie

      • 0 0

    • Faktycznie dziwny zbieg okoliczności ;)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane