• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: powołano spółkę, która ją wybuduje

Maciej Naskręt
1 czerwca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa torowiska Kolei Metropolitalnej ruszy najszybciej w 2012 r. Budowa torowiska Kolei Metropolitalnej ruszy najszybciej w 2012 r.

Sejmik województwa pomorskiego powołał spółkę, która zajmie się budową wartej ponad 800 mln zł Kolei Metropolitalnej. Nową linią kolejową pojedziemy najszybciej w 2015 r.



Władze Gdańska planują, że w 2018 r. torami nowej Kolei Metropolitalnej, na odcinku od Moreny do Strzyży, pojadą hybrydy tramwajowo-kolejowe. Władze Gdańska planują, że w 2018 r. torami nowej Kolei Metropolitalnej, na odcinku od Moreny do Strzyży, pojadą hybrydy tramwajowo-kolejowe.
W poniedziałek samorządowcy województwa pomorskiego powołali spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna, która zajmie się realizacją tej największej inwestycji kolejowej na Pomorzu. Samorząd województwa będzie sprawował pełną kontrolę na działalnością utworzonej spółki, niewykluczone, że część udziałów będą miały samorządy Gdańska i Gdyni.

Budowa TKM pochłonie nie mniej niż 800 mln zł, ale inwestycja może liczyć na unijne dofinansowanie w wysokości 85 proc. kosztów. W przyszłym roku spółka zadecyduje m.in. o ostatecznym przebiegu trasy kolei i wybierze firmę, która ją wybuduje.

Nowa trasa kolejowa zostanie wytyczona od istniejących torów w pobliżu stacji Gdańsk-Zaspa do Gdyni Wzgórze św. Maksymiliana. Pociągi pojadą po dawnym nasypie kolejowym przez Strzyżę, Niedźwiednik i Morenę. Dalej tory będą rozciągać się w dzielnicach Kiełpinek, Złota Karczma, Rębiechowo, aż do Osowej. Stamtąd pociągi pojadą w kierunku Gdyni już po istniejących torach.

Na istniejącej już trasie powstaną nowe przystanki przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku oraz przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni.

Po torowisku, które pobiegnie przez Gdańsk, kursować będą mogły także tramwaje - na takie rozwiązanie nalegały władze Gdańska, które myślą o rozbudowie sieci tramwajowej w mieście.

- W tej chwili badamy trzeci, kompromisowy wariant przebiegu trasy przez Gdańsk - mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor Departamentu Koordynacji Projektów Wojewódzkich w Pomorskim Urzędzie Marszałkowskim.

Po 2018 r. Gdańsk chce zainwestować w specjalne hybrydy tramwajowo-kolejowe. Mogłyby one poruszać się, nie tylko po torach tramwajowych, ale także po kolejowych, ułożonych na nasypie na odcinku od Moreny do pętli przy ul. Abrahama.

Miejsca

Opinie (157) ponad 10 zablokowanych

  • Domyślam się, że koncepcja jest taka, aby puścić kawałek torów od Migowa w dół w stronę Niedźwiednika i włączyć je w tory kolejowe. Szkoda tylko, że Gdańsk (będący najsłabszym ogniwem KM niestety) upiera się przy jednym z wariantów a nie przedstawia jak to sobie wyobraża. Nie zdziwię się, jeśli tory KM będą przystosowane do ruchu tramwajów a tramwaje nigdy tą drogą nie pojadą.

    • 12 0

  • Tuskolandia to raj na ziemi (1)

    • 8 11

    • Wez sie zamknij i szukaj pracy.

      • 4 5

  • Miała być na euro2012

    Teraz mamy 2010 - powołanie spółki; 2012 - planowany początek rozpoczęcia robót, 2015 - planowany koniec robót; 2018 - jakieś hybrydy. Łącznie 8 lat znajomków na ciepłych posadkach.

    • 27 0

  • Spolka od koszow na smieci, spolka od workow do koszy, spolka od usuwania trawy ze szpar w chodniku...

    ;-)

    • 22 1

  • skończcie z tą propagandą

    kolej metropolitalna będzie miała przystanek bardziej na wysokości Moreny niż na samej Morenie. i tak nadal czekamy na tramwaj przez Morenę :>

    • 11 0

  • Po 2018 r. Gdańsk chce zainwestować w specjalne hybrydy tramwajowo-kolejowe.....

    na razie mamy hybrydy lenistwa w UM

    • 121 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane