• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na Forty

Michał Stąporek
19 grudnia 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 

Kolejka linowa spod dworca głównego PKP na forty ma być nie tylko atrakcją turystyczną, ale i zapewnić powstającemu właśnie Hewelianum więcej zwiedzających.



Choć uruchomienie kolei linowej, która połączyłaby okolice Wałów Jagiellońskich z Fortem Grodzisko to sprawa wciąż dość odległa - optymistyczny wariant mówi o początku 2009 r. - autorzy tego pomysłu właśnie zaprezentowali studium krajobrazowe inwestycji.

Kolej, której koszt wybudowania szacuje się na ok. 5 mln złotych, miałaby pomóc turystom pokonać 40 metrów różnicy pionów pomiędzy poziomem Wałów Jagiellońskich a  Fortem Grodzisko. Sześcioosobowe wagoniki mogłyby w ciągu godziny przewieźć ok. 600 osób. - Potrzebujemy tych gości ponieważ Hewelianum ma w dużej mierze utrzymywać się z biletów, a nie tylko z miejskich dotacji - tłumaczy Grażyna Pilarczyk, dyrektor Parku Kulturowego Fortyfikacji Miejskich Twierdza Gdańsk.

W tym wariancie stacja dolna kolejki jest dośc skromna. W tym wariancie stacja dolna kolejki jest dośc skromna.
Zaproponowano dwie lokalizacje dla dolnej stacji kolejki, ale według obu miałaby ona znaleźć się na południe od dworca głównego PKP. W wariancie pierwszym budynek miałby się znaleźć przed ciągiem zabudowań magazynowych, znajdujących się między pocztą a Huciskiem. Gdyby wybrano tę lokalizację, trasa kolejki liczyłaby ok. 460 m a sama stacja pozbawiona byłaby schodów i  miałaby charakter niewielkiego budynku o skromnej architekturze.





Wariant drugi zakłda wybudowanie większej stacji. Wariant drugi zakłda wybudowanie większej stacji.
Wariant drugi przewiduje, że stacja powstałaby między dworcem a pocztą. W takim wypadku trasa kolejki byłaby krótsza o ok. 60 metrów a sam budynek miałby bardziej reprezentacyjny charakter. - Propagandowy - tak to określił Piotr Lorens, szef wydziału architektury PG.

Stacja górna znajdowałaby się na Niskim Czole Kurkowym Fortu Grodzisko. W pierwszą kondygnację bardzo płaskiego budynku wjeżdżałyby wagoniki kolejki, na drugim piętrze znalazłyby się maszynownia oraz przeszklona galeria z panoramicznym widokiem na Gdańsk.

Patrząc z górnej stacji kolejki, jedynie ostatni słup wystaje ponad panoramę miasta. Patrząc z górnej stacji kolejki, jedynie ostatni słup wystaje ponad panoramę miasta.
Zdaniem autorów studium - Andrzeja BasińskiegoMarcina Łoziaka ze studia A.M. architekci, ich propozycja w żadnym miejscu nie zagraża panoramie Gdańska.

- Gdy spojrzymy na miasto ze stacji górnej kolejki, jedynie najwyższy słup kolejki w niewielkim stopniu ingeruje w panoramę miasta, wszystkie inne niczego nie przesłaniają - zapewnia Andrzej Basiński.

Według projektu studia AM architekci na trasie kolejki postawiono by 5 słupów i dwa napinacze. Dwa słupy oraz budynek dolnej stacji stałyby na terenie należącym do PKP, pozostałe obiekty na gruntach gminnych.

Środki na budowę kolejki na grodzisko będa pochodzić z unijnego programu ZPORR oraz z budżetu Gdańska.

Opinie (120) 1 zablokowana

  • Suuuuuuuuuupeeeeer ! ! !

    Wspaniały pomysł, świetne rozwiązania architektoniczno - krajobrazowe, wspaniała prezentacja. Jestem gorącym entuzjastą tego projektu. Moim zdaniem władze miasta powinny zlecić Andrzejowi Basińskiemu i Marcinowi Łoziakowi również projekt Hewelianum.

    • 0 0

  • Coś na tych zdjęciach nie gra!!!

    Jestem ciekaw dlaczego na obu zdjęciach liny kolejki idą w górę??? Czy na zdjęciu stacji górnej nie powinny iść w dół???
    Jestem za tym pomysłem ale troszkę więcej uwagi mógł mu poświęcić ten co pisał ten artykół!!!

    • 0 0

  • przeciez radosny i faraon to jeden i ten sam ćwok

    "nie pytaj co on zrobił dla Gdańska, spytaj samego siebie co Ty mozesz zrobić dla miasta i nie przeszkadzaj innym"

    • 0 0

  • Osobie, którta podpisała się takiego fajnego faraona mamy

    serdecznie dziekuję za chwilę prawdziwej rozrywki. Ubawiłem sie okrutnie, aż do łez. Faktycznie, nasz mumia-Adamowicz nic dobrego nie zrobił dla Gdańska. A te pomysły z halą (ekologiczną) i przerobieniem fortów na Gubałowke to przypomiają senne marzenia jakiegoś napitego menela. Brr.

    • 0 0

  • E XXX T R A ! ! !

    • 0 0

  • -
    Ciekaw jestem jaki architekt i za ile .... zgodzi sie na postawienie takiej budy przed zabytkowym kompleksem dworca głownego, fatalny pomysł. Juz bardziej centrum gdańska nie mozna zniszczyć.

    Wyjsciem jest np. stroma kolejka na góre lub pochyła przeszklona winda z okolic nowego (wtedy pewnie bedzie nowy :D ) dworca PKS.

    • 0 0

  • do Antypolityka!!!!!!!!!!!

    Proszę nie wypowiadaj się więcej w tym tonie na forum ponieważ znacząco zaniżasz poziom dyskusji a brak wiedzy na przedmiotowy temat próbujesz zatuszować agresywnymi i nieprzemyślanymi wypowiedziami.
    Wstyd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Jak masz jakieś wątpliwości lub pytania to dawaj....
    pozdrawiam

    • 0 0

  • zmień informatorów zawodowy płaczku

    Jezeli do twojej pustej makówki nie przemawiaja argumenty, że przedłuzeniem Trasy Lęborskiej będzie obwodnica zachodnia i południowa (nikt przy zdrowych zmysłach nie pchałby sie do Kaliningradu przez Zaspę - no moze poza Tobą) to jedynym lekarstwem dla Ciebie jest powrot na zapomniana wioske, która płacze po Tobie już od 13 lat.

    • 0 0

  • Trele morele...

    W 1997 roku słyszałem, że tramwajem na Chełm dojedziemy w 2002 roku. Mamy rok 2005, a teraz coś słyszę o 2008. Realny termin? Nie wierzę...

    Mieszkam niedaleko "piramidy Adamowicza", czyli przyszłej hali sportowej na granicy miasta. W 1999 roku płonęły likwidowane działki. Mamy rok 2005 i ogłaszany jest (w sposób partacki) przetarg na wbicie pali pod piramidę. Przetarg zostanie prawdopodobnie unieważniony. O budowie samej hali na razie nic nie słyszymy.

    "Faraon" Adamowicz do swojej piramidy chce zbudować drogę zieloną, przewiercić tunel i zbudować trasę Lęborską. A potem puścić przez środek miasta tranzytowy ruch tirów do Kaliningradu. Tak, żeby mewy miały więcej tlenu, a turyści spacerowali nad morze tunelami i podniebnymi kładkami.

    Mieszkam w Gdańsku dopiero 13 lat i nie znam wielu "ciekawostek" z życia miasta. Z pewnością czeka mnie i innych gdańszczan wiele innych dzieł naszego faraona, a przynajmniej szczytnych planów zawierających inskrypcje miłościwie nam panującego władcy.

    Nic mnie już nie zdziwi, z przyjemnością podyndam sobie na wirtualnej kolejce linowej. Może portal Trójmiasto przygotuje symulację we flashu. Bo w jej wybudowanie za mojego, nie tak jeszcze długiego życia, po prostu nie wierzę.

    • 0 0

  • Jak wybudowano pierwsze wiezowce na Grunwaldzkiej zaraz za Cristalem- to lataliśmy z kluczami do windy kupionymi u łopacińskiego , zeby sobie pojeździć windą duuuza frajda!!
    Kolejka na Górę Gradową 40 m różnicy ????? Himalaje pomysłów pani Morenie- więcej atrakcji, mozna w czyjeś szczyny wejść, lub pawia, w morde połuczyć itd.A czymże to pani Pilarczyk nas moze otumanić, jak nawet swojej strony internetowej nie umie zaktualizować

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane