• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne Sea Towers po prywatyzacji Dalmoru?

Michał Sielski
8 lipca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Na razie za Sea Towers są tereny przemysłowe, ale po prywatyzacji Dalmoru może powstanie tam bliźniaczy budynek. Na razie za Sea Towers są tereny przemysłowe, ale po prywatyzacji Dalmoru może powstanie tam bliźniaczy budynek.

500 mln zł. Taką kwotę może zapłacić inwestor za spółkę dysponującą 19 hektarami w centrum Gdyni i niemal trzema kolejnymi na Obłużu. Minister skarbu państwa i prezydent Gdyni podpisali właśnie list intencyjny w sprawie prywatyzacji Dalmoru.



Dalmor zatrudnia 300 osób, poprzez spółkę-córkę zajmuje się połowami, a na nabrzeżu przeładunkami i usługami magazynowymi. Ale jego największym majątkiem są grunty. 19 hektarów w centrum miasta zobacz na mapie Gdyni nad samym morzem, tuż obok Sea Towers to gratka dla deweloperów.

- Prywatyzacja to nie koniec, ale nowy początek firmy - mówi prezes Dalmoru Krzysztof Rychlicki. - Funkcji składowania towaru chłodzonego 20 tonami amoniaku nie da się przecież na dłuższą metę prowadzić w centrum miasta. Poza tym, teraz większość towarów przewozi się w kontenerach, nasze przeładunki znacząco spadają. A statki łowią daleko stąd, więc siedziba firmy nie ma dla nich znaczenia - wylicza.

Spółka, będąca w całości własnością Skarbu Państwa, posiada również działkę o powierzchni ponad 26 tys. m kw. na Obłużu. Dla tego terenu wydano już nawet warunki zabudowy. Firma w każdej chwili może zacząć budowę pięciu budynków z 330 mieszkaniami. Ale nie zacznie.

Dalmor ma bowiem szansę na prywatyzację, która w przeszłości się nie udawała. Tym razem ma być jednak inaczej. Dlaczego? Miasto uchwala plan zagospodarowania przestrzennego dla terenów, zajmowanych przez przedsiębiorstwo, co może znacząco podnieść ich wartość. Według planów, które są już wyłożone do wglądu (do 17 lipca można zgłaszać do nich uwagi) tereny przemysłowe zmienią się w mieszkalne, usługowe, kulturalne, rekreacyjne i turystyczne.

W podpisanym przez prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka i ministra skarbu państwa Aleksandra Grada liście intencyjnym dotyczącym prywatyzacji spółki, znalazł się też zapis mówiący o tym, że tereny te będą miały charakter ogólnodostępny. Nie ma więc szans, by inwestor zbudował tam ogrodzoną enklawę dla bogaczy. Ale może postawić kolejny wysokościowiec. Naprzeciwko Sea Towers plan dopuszcza budynek o wysokości do 90 metrów. Zgłoszono już jednak zastrzeżenie, by mógł być nawet wyższy. Najwyższy punkt gdyńskich wież sięga bowiem niemal 30 metrów bliżej nieba.

Na pozostałych terenach mają być dużo niższe budynki. - To teren, który wpisuje się w tzw. strefę prestiżu, dlatego chcemy, by była tu zróżnicowana zabudowa. Niebagatelne znaczenie ma też jego dostępność. Ma stworzyć część Forum Morskiego, każdy gdynianin będzie tu mógł znaleźć coś dla siebie - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Według Ministerstwa Skarbu prywatyzacja Dalmoru ma zakończyć się w połowie 2010 roku. Przyszły właściciel będzie musiał zapewnić 300-osobowej załodze pakiet socjalny. Jego wielkość będą z nim negocjowali związkowcy.

Muzeum Żeglarstwa Polskiego

Przy okazji prywatyzacji Dalmoru, na Molu Rybackim powstanie oddział Centralnego Muzeum Morskiego. Będzie eksponował m.in. polskie jachty: Dal, Opty czy Kumka IV oraz wiele innych pamiątek.

Opinie (417) 10 zablokowanych

  • PARANOJA (1)

    Jak można zmieniać taki teren na funkcje mieszkalne czy biznesowe. Jesli nie ma w tej chwili koniuktyry to bedzie może za dziesięć lat albo szybciej myslmy przyszlościowo a co za pare lat będziemy to burzyć czy wykopiemy nowy kanal portowy. Jest to teren strategiczny dla całego kraju. A jeśli teraz nic tam sie nie dzieje to może należy znalezc inwestorów zabiegać o nich stworzyc np (strefe ekonomiczną) Panowie prezesi z Dalmoru mają gdzieś kraj liczy sie własna kabza i idą na łatwy pieniądz tylko ze jest to nasz wspólny majątek bo firma nalezy do skarbu panstwa

    • 1 2

    • Dwadzieścia lat stał i CO??

      kto ma go utrzymywać? Już został całkowicie zdewastowany, a kanały wymagają bagrowania.

      Jedyne niestety wyjście to budowa, co najmniej trzech wyższych kompleksów niż ST.
      Natomiast rozbudowywanie portu zewnętrznego w głąb morza poprzez powiększanie nabrzeża Francuskiego. Przygotowanie ogromnych skrzynek betonowych zasypywanie ich z urobku wydobywanego z nowych budów.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane