• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne dwa trolejbusy bez szelek w Gdyni

Patsz
20 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Kolejne trolejbusy z zasilaniem baterią jonowo-litową trafią na ulice Gdyni wiosną przyszłego roku. Kolejne trolejbusy z zasilaniem baterią jonowo-litową trafią na ulice Gdyni wiosną przyszłego roku.

Blisko 4,4 mln zł będą kosztowały kolejne dwa trolejbusy z dodatkowym zasilaniem bateryjnym, które będą mogły kursować bez szelek na dystansie kilkunastu kilometrów. Pojawią się w Gdyni do końca marca 2016 roku i dołączą do dwóch kursujących już pojazdów.



Jechałe(a)ś trolejbusem po Skwerze Kościuszki?

Obecnie w taborze Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej jest 89 pojazdów. 40 to trolejbusy z bateriami pozwalającymi na przejazd ok. 5 km bez trakcji. W maju do eksploatacji zostały włączone następne pojazdy kosztujące 1,55 mln zł każdy. Wyposażone są już jednak w nowy typ baterii litowo-jonowych i obsługują od poniedziałku do soboty linię 21.

Nowa technologia, pozwalająca na jazdę bez szelek wykorzystywana jest na Skwerze Kościuszki i Al. Jana Pawła II, gdzie przy okazji można dokładnie przetestować osiągi trolejbusów.

Pozostaną na tej trasie do końca października. Później trafią do regularnej eksploatacji, ale docelowo mają obsługiwać kursy na Fikakowo, gdzie miasto planuje skierować właśnie trolejbusy bez szelek. Do tego, by powstało nowe połączenie potrzebne będzie zamontowanie trakcji w ciągu ul. Gryfa Pomorskiego (prawdopodobnie do wysokości marketu Merkus) oraz kolejne pojazdy.

Dwa nowe 12-metrowe trolejbusy dotrą do Gdyni do końca marca. Zwycięzcą został jedyny oferent - firma Solaris. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej zapłaci za nie blisko 4,4 mln zł.

- Do tej pory wykorzystywaliśmy trolejbusy z bateriami litowo-kadmowymi, mogące przejechać ok. 5 km bez sieci trakcyjnej właściwie tylko w sytuacjach awaryjnych - zachwalał jeszcze w maju postęp technologiczny Piotr Małolepszy, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Najważniejszym elementem technicznym czterech trolejbusów, które w przyszłym roku powinny być do dyspozycji organizatora przewozów ZKM Gdynia są baterie litowo-jonowe, ładowane podczas jazdy z trakcji. Energia będzie mogła być również uzupełniana z zewnętrznego źródła zasilania.

Oprócz tego wyposażono je w system rekuperacji, który pozwoli odzyskiwać energię elektryczną podczas hamowania. To z kolei daje szansę na obniżenie kosztów eksploatacji. Jako jednostkę napędową wykorzystano silnik o mocy 175 kW.

Do sieci podłączają się dzięki tzw. daszkom, czyli konstrukcji pozwalającej na odpowiednie nakierowanie pantografu, bez potrzeby opuszczania pojazdu przez kierowcę.

Nowe pojazdy pojawiły się w Gdyni w regularnej eksploatacji po raz pierwszy w maju.

Patsz

Miejsca

Opinie (110) 6 zablokowanych

  • aacotam

    srutututu majtki z drutu co za cymbał wymyślił tą trasę na linii 21

    • 0 0

  • (2)

    Reja - Czyżewskiego - Stary Rynek Oliwski - Rybińskiego - Pętla - Reja !

    • 0 4

    • Przecież to Gdańsk... (1)

      • 0 0

      • właśnie! gdyby w ten sposób połączyć linie tramwaju i trolejbusa, było by za łatwo, kto by wtedy płacił akcyzę za benzynę? a jak by jeszcze zrobili jeden bilet, to nie tylko Lotos, ale i SKM poszło by z torbami

        • 0 0

  • Bardzo drogie te trolejbusy - tak to jest gdy nie ma w kraju konkuencji. (20)

    Z góry było wiadomo że wygra ten producent.
    Za tą cenę można byłoby śmiało kupić elektryczne autobusy.
    Warszawa zamówiła 10 autobusów elektrycznych 12 metrowych - wygrała po wielkim boju z chińską firmą BYD firma Solaris oferując pojazdy za 1,8 mln zł za szt. a tutaj wychodzi 2,2 mln zł za trolejbus.
    Prawdziwe interesy robi się na monopolu.

    • 55 12

    • Pasażer trajtków-dodaj jeszcze obsługę trakcji Jednak jestem za autobusami elektrycznymi są tańsze

      • 0 0

    • Nie ma czego zazdrościć (9)

      BYD: zagraniczne części i serwis; baterie powtykane wszędzie nawet w nadkolach, inny typ nadwozia itp. To jest podobnie jak z drukarką - można kupić najtańszą i o 50 % droższą - co lepiej wybrać?

      • 12 3

      • masz 5 baniek (5)

        co kupisz ?

        60 golfów tdi ?
        czy Mercedesa S + BMW X6 + Audi R8 + Jeep Wrangler + VW Golf e-Tron + rower ?

        • 4 13

        • Kupie Dacie Logan

          i hulajnoge...

          • 0 0

        • Dzieciaku ile masz lat?

          • 1 2

        • jak myślisz, że Solaris produkuje elementy napędowe w Polsce (2)

          to jesteś w dużym błędzie, śmiem twierdzić, że w polsce produkuję się tylko szkielet i składa, a to że polak ma pracę to bez znaczenia gdyby był składany w Niemczech polak też by miał pracę tylko nie za 2 tyś tylko za 1,8 tys ale EUR. W każdym razie koszt złożenia do kupy tego składaka zwanego Solarisem jest bardzo małym ułamkiem ceny.

          • 6 0

          • Do trolejbusów tak, elementy napędowe są polskie. Polskie są silniki i energoelektronika. Poczytaj:
            http://infobus.pl/gdynia-kupi-dwa-trolejbusy-z-bateriami_more_73597.html

            • 1 0

          • Czy Polak ma pracę w Polsce czy za granicą to mało ważne

            Istotne jest gdzie płaci podatki.

            • 3 0

      • momo a Solaris to nie składak? (2)

        Solaris we własnym zakresie robi tylko "budę" resztę dostarczają giganci motoryzacyjni (np. DAF, ZF itd). Inaczej mówiąc silnik, podzespoły produkują znani producenci zachodni a firma ta jedynie to montuje w całość.

        • 6 12

        • Dlatego Niemcy są bogatsi.

          I Francuzi, i Szwedzi i t.d. Wykorzystują wiedzę, przetwarzają surowce w wysokim stopniu. W Polsce się montuje. Czy jest jakąś fabryka maszyn, narzędzi, agregatów ale polska?

          • 8 1

        • Twoja firma produkuje wszystko i nawet nakrętki od wentyli teściowa osobiście kręci

          • 14 2

    • trojlebusy (7)

      Ktos napisal ze drogo za dwa trajtki,te 4,4 mln.
      przeciez szczurek to placi zadluzajac gdynian.
      teraz niech mi ktoś powie? Za kolejke na kamienna która kosztowala 8 baniek plus ostatni sylwester cena od gdynian 1 mln, plus serial za 250 tys, pln,
      dodajac poroniony pomysl nowej sciezki rowerowej i pustych stojakow na rowery.
      to wszystko daje kwote okolo cyrka 10 000 000 pln.Jak nie wieksza
      słownie dziesiec milionow zlotych.
      to sa wyzucone pieniadze
      a ile za to mozna by bylo kupic trajtkow.
      ile mieszkan komunalnych lub tbs
      no ale szczurek zamiast dla wszystkich gdynian robic inwestycjie,robi dla pewnych kol.
      brawo um gdynia i szczurek, oby tak dalej to gdynia niedługo będzie

      bankrutem.

      • 18 18

      • odp trojlebusy (3)

        Mam wrażenie, że nie do końca rozumie Pan chyba o co chodzi z tym inwestowaniem. Jeśli się inwestuje to inwestycje się zwracają - bardzo szybko w postaci turystów, innych inwestycji, podatków itp. Muszę Pana zmartwić, gdyż Gdynia nigdy nie zbankrutuje ponieważ co roku jest planowany budżet a w budżecie uwzględniane wydatki. Inwestując w mieszkania komunalne - bardzo długa stopa zwrotu- czasami niezwrotna..

        • 4 4

        • bardzo długa stopa zwrotu- czasami niezwrotna..

          Czy ty głupolu czytasz to co napisałaś? Musisz zaistnieć, to przeczytaj coś na temat stopy zwrotu inwestycji i konsekwencji zadłużania gminy. Czasami nawet wikipedia wystarczy.

          • 0 1

        • Nie to Pani nie rozumie

          Nie ma czegoś takiego jak wiecznie zwrotne inwestycje, ale jest pełno firm, które zbankrutowały poprzez nie trafione inwestycje.
          Inwestować trzeba z głową, a jak widać ostatnio władze Gdyni inwestują jak jeździec bez głowy.
          Co do bankrutowania miast to wiele o tym już pisano, że one też mogą zbankrutować i planowanie wydatków tu nic nie ma do tego. A Gdynia nie musi zbankrutować. ale przez nietrafione inwestycje może doprowadzić do ich znacznego ograniczenia na kolejne lata. Co już widać od kilku lat, bo każdy rok pokazuje, że Gdynia każdą inwestycją nie trafia w rzeczywisty popyt, a jeżeli trafia to się okazuje, że płaci za to wielokrotnie więcej niż powinna.

          • 3 4

        • Moze |Ci co czekakaja na Mieszkanie Komunalne

          wzieli by sie do roboty, wszystko na nierobow i leni ktorzy leza przed TV i narzekaja.
          Place podatki i chce zyc w nowoczesnym miescie,

          • 2 0

      • jak ty skończyłes podstawówkę???

        ani pisać, ani liczyć nie nauczyłeś się, a głos zabierasz wśród dorosłych, Mirku-gdynianinie.
        Prezydentem na pewno niczego nigdy nie zostaniesz, na 100%. Pozostaje ci tylko anonimowe narzekanie. Twój wybór, twój los.

        • 2 2

      • Dwa trajtki za 4,4mln

        Czyli 1 za 2,2mln.
        A można było kupić 2 autobusy w tej cenie choćby te Mercedes Citaro 628.
        Tylko nie piszcie, że to pro-ekologiczne po padnę.

        Bo Mercedes Citaro 628 ma już tak wyśrubowane normy, że jest bardziej ekologiczny niż większość aut które jeździ po naszych trójmieskich drogach.

        Ale tak kto biednemu zabroni żyć na bogato :).

        • 2 2

      • eh mirek

        naucz się jak działa budżet.

        • 6 4

    • Bardzo drogie te trolejbusy

      Masz rację w maju po 1.55 za sztukę,a teraz 2.2 brawo

      • 2 1

  • Szkoda, że fachowość autora (1)

    kończy się na szelkach (?), a mowy nie ma o pantografie...

    • 3 0

    • Pantograf

      Pantograf to na SKM, tramwajach itp. oraz desce kreślarskiej ...

      • 0 1

  • W Chinach dawno już tak jeżdżą.

    Ładują jednak podczas postoju na przystankach.

    • 0 0

  • Kursowanie "21". (6)

    Skoro trajtki 21, jeżdżące na Skwer Kościuszki i Aleję Jana Pawła II są nastawione głównie na turystów (tak czytałam) - to dlaczego linia NIE KURSUJE w niedziele (przynajmniej w wakacje)?! Czy w Zkm Gdynia nikt rozsądnie nie myśli?

    • 47 6

    • Prawda (2)

      Chyba rzeczywiscie problemy z logicznym mysleniem.

      • 3 3

      • i tylko w jedną stronę jadą na Skwer Kościuszki (1)

        ZKM Gdynia zarządza Pan profesor ekonomii.

        • 9 0

        • tak, i wpadają do morza...

          • 0 0

    • Czy w Zkm Gdynia nikt rozsądnie nie myśli? (1)

      Miasto sopot nie chce w niedziele współfinansować linii.

      • 0 4

      • Trajtki bez szelek jeżdżą w Gdyni, nie w Sopocie!

        Co nas obchodzi, że Sopot nie chce współfinansować?
        Zrobić niedzielne kursy z Centrum Gdyni tylko do Orłowa .
        Same korzyści:
        - alternatywa dla wiecznie zatłoczonej lini S
        - turyści pojadą z Orłowa do Akwarium lub na zwiedzanie Daru Pomorza lub Błyskawicy.

        Można? Można! Trzeba tylko chcieć.

        • 1 1

    • w niedzielę ładują baterie

      na cały tydzień

      • 2 3

  • Szurze zajmij się drogami a nie trajtkami

    • 1 1

  • szok

    Wow pojazdy jak w Szwajcarji a wyplata jak na Ukrainie....
    Maja rozrzut sk.....yny

    • 5 0

  • Szkoda takiego nowego autokaru na te szczurasowe, dziurawe gdyńskie drogi. Szczurasowe logika "na opak". Szczurasy! Najpierw porządne drogi z odnowiona infrastruktura podziemna a potem dopiero takie ładne autobusy, bo będzie tak jak z tymi poprzednimi - juz klekocza jak wraki bo się rozpadają na tych waszych dziurawych drogach!

    • 4 0

  • a drogi w Gdyni to tragedia (2)

    nie pamietam kiedy by jakis duzy remont... a kasa caly czas wywalana w błoto

    • 19 12

    • (1)

      Taka władza, jacy wyborcy. Minimum jeszcze 3 lata wyrzucania kasy w błoto

      • 4 3

      • Pogadajcie sobie :)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane