• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne modernizacje tramwajów z Niemiec wydłużą ich życie o 20-30 lat

Krzysztof Koprowski
3 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat. GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamierza wciąż modernizować tramwaje typu N8C sprowadzone z Niemiec. W ramach ogłoszonych przetargów przewiduje się m.in. wymianę elementów systemu hamowania, wymianę instalacji elektrycznej oraz układów napędowych. Jak wylicza spółka, zastąpienie poniemieckiego taboru nowymi tramwajami kosztowałoby więcej niż roczny budżet na całą komunikację miejską w Gdańsku.



Czy należy jeszcze modernizować tramwaje sprowadzone z Niemiec?

Tramwaje Duewag N8C sprowadzone z niemieckich miast Dortmund (46 pojazdów) i Kassel (16 pojazdów) zostały wyprodukowane w latach 1978-1986.

Po sprowadzeniu do Gdańska wszystkie tramwaje przeszły wprawdzie gruntowne przebudowy (w tym wstawienie członu niskopodłogowego), lecz ich zużycie eksploatacyjne wciąż wymaga kolejnych prac.

W ostatnich miesiącach GAiT ogłosił przetargi na:
  1. wymianę 15 kompletów aparatów hamulcowych - przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty,
  2. dostawę i montaż siedmiu aparatów i urządzeń elektrycznych do modernizacji układów napędowych oraz montaż wcześniej zakupionych elementów tego typu - prace zostały powierzone firmie Enika z Łodzi (ok. 6 mln zł),
  3. wymianę w siedmiu tramwajach: zadanie I - instalacji elektrycznej, piasecznic i luster na sterowane elektrycznie; zadanie II - części mechanicznych (w tym czyszczenie i konserwacja podwozia), uszkodzonych i skorodowanych części poszycia - przetarg w całości unieważniono.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd. W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd.

Modernizacją zainteresowani wykonawcy wcześniejszych prac



W przypadku ostatniego przetargu należy odnotować, że wpłynęły oferty od dwóch wykonawców, którzy wcześniej dokonywali już modernizacji tramwajów sprowadzonych do Gdańska z Niemiec:
  1. spółka Modertrans z Poznania, która zadanie I wyceniła na kwotę ok. 9,47 mln zł, zaś zadanie II - 3,36 mln zł
  2. spółka 4iB z Gdańska zaproponowała za zadanie I kwotę ok. 4,94 mln zł, zaś za zadanie II - ok. 1,28 mln zł

Oferty gdańskiej firmy wprawdzie mieściły się w budżecie GAiT (odpowiednio ok. 5,25 mln zł oraz ok. 2,15 mln zł), lecz zostały odrzucone ze względu na niespełnienie warunków formalnych. Oferta Modertransu natomiast okazała się zbyt droga dla miejskiej spółki.

- Zamierzamy powtórzyć ten przetarg w najbliższym czasie, po przygotowaniu i publikacji nowej dokumentacji przetargowej - zapowiada Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. marketingu w GAiT.

Tramwaje po modernizacji prawie jak nowe



Czy jednak ciągłe naprawy i wymiany podzespołów w poniemieckich tramwajach mają uzasadnienie? Po ponad 30-40 latach eksploatacji kolejne usterki i awarie są przecież tylko kwestią czasu.

- Modernizacja tych tramwajów przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych zbliża pojazd do współczesnych standardów. Pasażerowie otrzymują komfort podróży porównywalny do tego, co oferują najnowsze tramwaje: siedzenia, wyświetlacze informacji pasażerskiej, monitoring i ładowarki USB, oświetlenie LED, klimatyzacja, system łagodnego rozruchu i hamowania, defibrylator. Motorniczy będzie korzystał z ergonomicznego fotela, takiego jak montowane są w Pesach i nowego pulpitu sterowania pojazdem opartego o ekrany dotykowe. Wymiana napędów i instalacji elektrycznej zapewni wysoką niezawodność tramwaju - przekonuje Wojtkiewicz.
Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C. Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C.

Eksploatacja taboru z Niemiec przez kolejne 20-30 lat



Jak wynika z wyliczeń miejskiej spółki, za kwotę ok. 10-krotnie niższą niż nowy tramwaj (ok. 9-12 mln zł) pasażerowie otrzymują pojazd spełniający większość współczesnych wymagań i gwarantujący dalszą eksploatację przez 20-30 kolejnych lat.

- Całkowite wycofanie z ruchu 62 tramwajów typu N8C i zastąpienie ich nowymi pojazdami oznacza wydatek na poziomie 600 mln zł. Kwota ta przekracza roczne koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej w Gdańsku [w budżecie na 2020 r. planowano przed epidemią koronawirusa na ten cel ok. 425 mln zł - dop. red.] - wylicza przedstawiciel GAiT.
Czytaj też:

Jak wygląda modernizacja tramwaju typu N8C?



Materiał archiwalny z 2018 r.

Miejsca

Opinie (357) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Niemiec płakał jak sprzedawał - ze śmiechu. Nasza prezydent też płacze ze śmiechu, że glupi lud wszystko kupi - wystarczy postraszyć PiS.

    • 70 23

    • Niemiec zawsze płacze ....

      ...z radości ze się pozbył kłopotu :)

      • 5 1

  • (3)

    Chciałbym zobaczyć projekcję finansową porównującą koszt zakupu i eksploatacji/ modernizacji w perspektywie 30 lat. I to jest prawdziwe zadanie dla dziennikarza, a nie spisywanie tego co ktoś powiedział....

    • 73 5

    • Piosenkę pana Koracza o zdrowiu bym chciała najbardziej usłyszeć.

      • 8 1

    • I to jest mądre podejście do sprawy.

      • 0 1

    • Jeszcze by odkrył że będzie modernizować firma kolegi.

      • 0 0

  • Czyli prosty wniosek, (5)

    decyzje podejmowane ileś lat temu o zakupie starego szmelcu były błędne i ciekawe czym się wówczas kierowano. Niektórzy do dzisiaj zajmują bardzo prominentne stanowiska. Nosi to wszelakie znamiona .....sami sobie dopowiedzcie. Jeden z nich to "znany" reformator...

    • 62 10

    • nie był błedem - bo opcja była albo nic albo ten sprzęt z niemiec. (2)

      A teraz jest albo naprawa za 1/10 ceny nowych albo dług na kilkanaście lat na spłatę nowych, które i tak będzie trzeba co chwile naprawiać bo to Pesa co się psuje zaraz po wyjechaniu z fabryki.

      • 8 3

      • Wreszcie jakiś głos rozsądku...

        • 3 2

      • Przy gdańskim serwisie to z nowego mercedesa

        W rok zrobią złom.

        • 0 0

    • Uważałbym z opinią, że nowe to lepsze.

      W Dortmundzie po 8 latach byli przestraszeni jakością nowych tramwajów Bombardier NGT8, które zastąpiły tzw. Dortmundy.

      • 2 0

    • Kupno N8C to było najlepsze możliwe rozwiązanie

      pozwoliło szybko pozbyć się najbardziej wysłużonych tramwajów 105Na.
      Gdyby nie problemy z Modertransem...

      • 1 0

  • Ha

    Zmodernizujcie je tak aby jeździły zgodnie z rozkładem.

    • 38 5

  • Kto ten zlom od Helmutow sprowadzil...nie Budyn? szok... (7)

    • 64 11

    • Najlepszy prezydent tysiąclecia!

      • 7 4

    • wróc na podkarpacie, tam tramwajów nie ma to nie bedziesz miał z tym problemu (2)

      • 6 4

      • Teraz to Gdańsk jest zaściankiem Europy

        • 5 1

      • No własnie tam jeszcze starymi ziutkami z 1970 roku z darów ZSRR , starymi jelczami i starami . Tam jeszcze wołgami jeżdza

        • 0 0

    • Ciekawe czym byś jeździł gdyby nie ten szrot

      • 0 0

    • A zapytam się ciebie a kto unas w Polsce budował tramwaje z niską podłogą kilkadziesiąt lat temu .

      • 0 1

    • Złodziej Budyń ze złodziejem Lisickim

      Ten drugi sprzedał bazę na Hallera i się śmieje ze skarbniczka. Wzięli po kilka milionów do kieszeni.

      • 1 0

  • (1)

    kpina - sprowadzono szrot który trzeba wciąż remontować i modernizować...
    miasto wydaje na bzdury i zajmuje się politycznymi gierkami a na tramwaje "nie ma"

    • 64 14

    • Wszystkie tramwaje trzeba remontować

      przez 10 lat robią ok. 750.000 km. Na naprawę główną czekają kupione jako fabrycznie nowe Bombardiery, niedługo również nowe Pesy Swing. I taka naprawa będzie droższa niż modernizacja N8C. Nowe jest znacznie droższe i wcale nie mniej awaryjne.

      • 1 1

  • i ten złom ma przyciągnąć turystów do Gdańska? (3)

    czy to taka atrakcja turystyczna?

    • 51 13

    • (1)

      no taa turyści jadą by zobaczyć tramwaj. W Budapeszcie jechałem 100letnim wagonem metra i jakoś mi nie przeszkadzało.

      • 1 0

      • A kto go serwisował?

        Wyobrażasz sobie by w przekładni od torowej maszyny po remoncie i wymianie kół za jedyne 20 tysięcy " mechanik " zapomniał nalać oleju i nowa przekładnia się rozleciała? Taki mamy kraj fachowców z rodziny królika.

        • 0 0

    • Przyciągają np. niemieckich tramfilii

      którzy chcą zobaczyć tabor który u nich jeździł. Nawet numeracja została zachowana, np. gdański 1108 w Dortmundzie miał nr 108.

      • 2 0

  • (1)

    Każdy mądry wie o co chodzi ,a redaktorzy tego portalu to w urzędzie miasta chyba odbierali dyplomu !Piszecie tylko to co ktoś Wam opowie ,napisze

    • 38 7

    • dziennikarze TVP i innych pro pisowskich. nawet pisać nie muszą odrazu gotowe teksty dostają

      • 3 5

  • GAIT nie ma swoich warsztatów? (1)

    takie naprawy to powinno się robić na bieżąco. Ale pewnie pracuje tam sama rodzina i nie wiedzą jak śrubę odkręcić bo tylko odkurzyć potrafią?

    • 35 9

    • To nie naprawa a modernizacja

      konieczna choćby ze względu na problemy z dostępnością części zamiennych.

      • 0 0

  • Po co remontować?

    Jak zabraknie taboru, to się na ulicach obok torów zrobi buspasy. Farba to potęga.

    • 25 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane