• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne modernizacje tramwajów z Niemiec wydłużą ich życie o 20-30 lat

Krzysztof Koprowski
3 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat. GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamierza wciąż modernizować tramwaje typu N8C sprowadzone z Niemiec. W ramach ogłoszonych przetargów przewiduje się m.in. wymianę elementów systemu hamowania, wymianę instalacji elektrycznej oraz układów napędowych. Jak wylicza spółka, zastąpienie poniemieckiego taboru nowymi tramwajami kosztowałoby więcej niż roczny budżet na całą komunikację miejską w Gdańsku.



Czy należy jeszcze modernizować tramwaje sprowadzone z Niemiec?

Tramwaje Duewag N8C sprowadzone z niemieckich miast Dortmund (46 pojazdów) i Kassel (16 pojazdów) zostały wyprodukowane w latach 1978-1986.

Po sprowadzeniu do Gdańska wszystkie tramwaje przeszły wprawdzie gruntowne przebudowy (w tym wstawienie członu niskopodłogowego), lecz ich zużycie eksploatacyjne wciąż wymaga kolejnych prac.

W ostatnich miesiącach GAiT ogłosił przetargi na:
  1. wymianę 15 kompletów aparatów hamulcowych - przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty,
  2. dostawę i montaż siedmiu aparatów i urządzeń elektrycznych do modernizacji układów napędowych oraz montaż wcześniej zakupionych elementów tego typu - prace zostały powierzone firmie Enika z Łodzi (ok. 6 mln zł),
  3. wymianę w siedmiu tramwajach: zadanie I - instalacji elektrycznej, piasecznic i luster na sterowane elektrycznie; zadanie II - części mechanicznych (w tym czyszczenie i konserwacja podwozia), uszkodzonych i skorodowanych części poszycia - przetarg w całości unieważniono.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd. W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd.

Modernizacją zainteresowani wykonawcy wcześniejszych prac



W przypadku ostatniego przetargu należy odnotować, że wpłynęły oferty od dwóch wykonawców, którzy wcześniej dokonywali już modernizacji tramwajów sprowadzonych do Gdańska z Niemiec:
  1. spółka Modertrans z Poznania, która zadanie I wyceniła na kwotę ok. 9,47 mln zł, zaś zadanie II - 3,36 mln zł
  2. spółka 4iB z Gdańska zaproponowała za zadanie I kwotę ok. 4,94 mln zł, zaś za zadanie II - ok. 1,28 mln zł

Oferty gdańskiej firmy wprawdzie mieściły się w budżecie GAiT (odpowiednio ok. 5,25 mln zł oraz ok. 2,15 mln zł), lecz zostały odrzucone ze względu na niespełnienie warunków formalnych. Oferta Modertransu natomiast okazała się zbyt droga dla miejskiej spółki.

- Zamierzamy powtórzyć ten przetarg w najbliższym czasie, po przygotowaniu i publikacji nowej dokumentacji przetargowej - zapowiada Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. marketingu w GAiT.

Tramwaje po modernizacji prawie jak nowe



Czy jednak ciągłe naprawy i wymiany podzespołów w poniemieckich tramwajach mają uzasadnienie? Po ponad 30-40 latach eksploatacji kolejne usterki i awarie są przecież tylko kwestią czasu.

- Modernizacja tych tramwajów przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych zbliża pojazd do współczesnych standardów. Pasażerowie otrzymują komfort podróży porównywalny do tego, co oferują najnowsze tramwaje: siedzenia, wyświetlacze informacji pasażerskiej, monitoring i ładowarki USB, oświetlenie LED, klimatyzacja, system łagodnego rozruchu i hamowania, defibrylator. Motorniczy będzie korzystał z ergonomicznego fotela, takiego jak montowane są w Pesach i nowego pulpitu sterowania pojazdem opartego o ekrany dotykowe. Wymiana napędów i instalacji elektrycznej zapewni wysoką niezawodność tramwaju - przekonuje Wojtkiewicz.
Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C. Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C.

Eksploatacja taboru z Niemiec przez kolejne 20-30 lat



Jak wynika z wyliczeń miejskiej spółki, za kwotę ok. 10-krotnie niższą niż nowy tramwaj (ok. 9-12 mln zł) pasażerowie otrzymują pojazd spełniający większość współczesnych wymagań i gwarantujący dalszą eksploatację przez 20-30 kolejnych lat.

- Całkowite wycofanie z ruchu 62 tramwajów typu N8C i zastąpienie ich nowymi pojazdami oznacza wydatek na poziomie 600 mln zł. Kwota ta przekracza roczne koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej w Gdańsku [w budżecie na 2020 r. planowano przed epidemią koronawirusa na ten cel ok. 425 mln zł - dop. red.] - wylicza przedstawiciel GAiT.
Czytaj też:

Jak wygląda modernizacja tramwaju typu N8C?



Materiał archiwalny z 2018 r.

Miejsca

Opinie (357) ponad 20 zablokowanych

  • Państwo - wysłużone F16 i flota wojenna. Miasto - wysłużone tramwaje i autobusy.

    A ludzie - wysłużone samochody z lat 90-2000. Więc nie narzekać, że kupujemy używane samochody bo przykład idzie z góry.

    • 21 7

  • Tramwaje. Cud techniki. (6)

    40-60 ton, 6-8kWh na kilometr, hałas, drogie torowiska. Ale urzędnicy mają z tego mnóstwo uciechy.

    • 33 12

    • 6- 8 kWh na kilometr? (3)

      to pokrywa cena jednego biletu za 3,6 Bardzo ciekawe.

      • 2 1

      • Takie dane widziałem w sieci. (2)

        • 0 1

        • (1)

          Jak ja bym Ci powiedział, co widziałem w sieci...

          • 3 0

          • Cytat:

            "Protram 405N (długość 40,6 m, ilość miejsc ogółem: 297) zużywa około 600-700 kWh/100 km. Czyli około 6-7 kWh na jeden kilometr"

            • 0 1

    • dlatego nigdy hobysty nie obsadza sie w roli dyrektora bo sobie zrobi plac zabaw (1)

      • 4 1

      • Ale Gdańsk to plac zabaw

        Dziś wyszły efekty zabaw w zmiany organizacji ruchu

        • 0 0

  • Zostawcie konstale

    W czasie grypy okazały się najpojemniejsze

    • 30 2

  • Nie narzekać . We Wrocławiu np. jeżdżą nowe tramwaje w takiej konfiguracji jak Dortmundy.

    Tylko obniżona jest środkowa część tramwaju. Przy dobrej konserwacji te będą spokojnie spełniały swoje zadanie przez następne 30 lat.

    • 13 26

  • hahaha, ta cała sytuacja z wycofanymi przez Niemców tramwajami sama się komentuje jako "Polska złomowiskiem Europy" - nie dodać nic ująć...

    • 42 7

  • Space x (1)

    spejs iksy wracają na Ziemię, a ze sztruclami wkroczymy w Gdańsku w XXII wiek

    • 20 4

    • spokojnie jak już pis wybuduje ten port kosmiczy im. Kaczyńskich to sobie na księzyc polecisz, o ile go oddadzą

      • 2 3

  • (1)

    Mediolan , Barcelona o San Francisco nie wspominając wciąż eksploatują zabytkowe prawie 100 letnie tramwaje, które są wielka turystyczną atrakcją. Jeżdżą jako normalne kursowe połączenia a nie od święta jak u nas. Na niektórych liniach np. na Stogi dortmundy są lepsze, bo mają znacznie więcej miejsc siedzących niż pesy. Tramwaj ma wozić ludzi a nie powietrze , nawet klimatyzowane.

    • 17 21

    • Nic nie róbmy, za 100 lat też będziemy atrakcją
      ...100 lat dla Oli i Magdy od antyhejtu

      • 1 0

  • (1)

    Zakup używanych Niemieckich tramwajów stawia nas w czołówce krajów UE dbających o środowisko - w końcu czego by nie powiedzieć na temat tych tramwajów to właśnie one pochodzą z odzysku - recykling = ekologia :)

    • 23 6

    • zdecydowanie na ten remont powinna być unijna dopłata z funduszy eko-CośTamŚciema

      • 5 1

  • (1)

    Malkontentow zapraszam np do Grudziadza.

    • 7 19

    • W Grudziądzu prezydentem jest szwagier Adamowicza. Wcześniej miał robotę w MTG w ramach programu Rodzina na Swoim.

      • 5 4

  • Ein Volk, ein Reich, ein Frau Dulkiewicz! (2)

    Zamiast promować i kupować polskie produkty, urząd miasta wydaje pieniądze mieszkańców na niemiecki złom. Skandal!

    • 53 13

    • Nie, daje pieniądze polskim firmom na remont

      • 7 8

    • Trudno, żeby w Niemczech jeździły polskie tramwaje. Każdy wspiera swoich.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane