• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Krzysztof Koprowski
12 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją. Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją.

Gdański ZKM chce kupić kolejne używane tramwaje. Do jeżdżących po mieście Dortmundów ma dołączyć od 15 do 25 nowych- starych tramwajów. Pierwsze mają się pojawić w przyszłym roku.



Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel. Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel.
Kolejne używane tramwaje prawdopodobnie także będą pochodzić z Niemiec. Zakład Komunikacji Miejskiej przeprowadza właśnie tzw. rozpoznanie wśród innych przewoźników, którzy chcieliby sprzedać część swojego taboru.

Jakich tramwajów szuka ZKM? Pojazdy muszą być - podobnie jak Dortmundy - dwukierunkowe, by mogły zawracać bez pętli. To szczególnie ważne z punktu widzenia budowy linii tramwajowej na Morenę, gdzie nie planuje się budowy tradycyjnych pętli.

Nowy-stary tabor będzie można jednak spotkać na różnych trasach.

Największa wada zmodernizowanych gdańskich Dortmundów to:

- Tramwaje będą jeździły w zależności od potrzeb na wszystkich trasach. Zakup pojazdów używanych wynika z faktu, że są one tańsze od nowych, których cena waha się od 8 do 10 mln zł za sztukę, co przekracza możliwości finansowe ZKM i miasta. Dlatego rozwiązaniem tego problemu jest zakup pojazdów używanych. W 2007 roku zakupiliśmy 46 tramwajów N8C za kwotę 1,4 mln Euro, co stanowi 75 proc. kosztu jednego tramwaju. Obecny przetarg jest kontynuacją procesu wymiany części zdekapitalizowanego taboru na używany po modernizacji - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Modernizacja ma być zbliżona do tego, co wykonano w Dortmundach. Przypomnijmy, że wstawiono w nich część niskopodłogową, zamontowano klimatyzację w kabinie motorniczego, wymieniono czoła składu oraz fotele.

Co konkretnie chce sprowadzić ZKM do Gdańska? Zgodnie z zapisami przetargowymi, mają to być pojazdy producentów: Duewag (ten sam, który produkował Dortmundy), BBC, AEG, Siemens lub równorzędnych o wieku nieprzekraczającym 32 lata (najstarsze Dortmundy mają obecnie 34 lata).

Tramwaje muszą pomieścić co najmniej 200 osób ("pojemność" gdańskich Dortmundów to ok. 226 os.). Jeśli chodzi o konstrukcję, to muszą mieć minimum trzy pary drzwi, oraz piasecznice (urządzenie do sypania piasku pod koła, zwiększającego przyczepność pojazdu, standardowe wyposażenia do pokonywania tras o dużym nachyleniu).

Gdańsk nie określa dokładnej ilości pojazdów, jakie chce zakupić. Będzie to od 15 do 25 tramwajów, a ilość ma zależeć od ich stanu oraz ceny. Ich dostawy mają być realizowane sukcesywnie począwszy od 2013 r.

Nam udało się ustalić, że największe szanse na trafienie do gdańska mają tramwaje z niemieckiego Kassel, które posiada ok. dwudziestu N8C, wszystkie wyprodukowane w latach 80. ZKM jednak nie potwierdza i jednocześnie nie zaprzecza tym spekulacjom.

Warto przypomnieć, że nie jest to pierwszy przetarg na zakup kolejnych używanych tramwajów. W maju 2011 r. planowano zakupić cztery N8C w odmianie wąskotorowej M8C z Niemiec. Ostatecznie nie doszło do transakcji, gdyż oficjalnie "nastąpiła zmiana w planach inwestycyjnych zamawiającego", a nieoficjalnie niemiecki Augsburg zdecydował dalej eksploatować wąskotorowe Dortmundy.

Miejsca

Opinie (348) 9 zablokowanych

  • ceny nowych pojazdów (4)

    Nowy tramwaj: od 8 do 10 milionów złotych za sztukę.

    Nowy autobus przegubowy: ok. 1,2 miliona złotych za sztukę.

    Nowy autobus przegubowy jest DZIESIĘĆ RAZY tańszy od nowego tramwaju. Podobne różnice wystąpią więc w przypadku używanych pojazdów.

    Jestem prawdopodobnie jedynym gdańszczaninem który chce zamienić tramwaje na autobusy. Reszta gdańszczan zgodnie opowiada się za "rozwojem" w stylu Korei Północnej, która też silnie inwestuje w tramwaje.

    • 2 6

    • W mieście, zwłaszcza takim jak Gdańsk, tramwaj ma przewage nad busem

      Nie smrodzi, nie stoi w korkach, bo ma niezależna trakcję, moze przewiesc jednorazowo 2-3 razy wiecej ludzi, jest tanszy w stosunku cena pradu/paliwa

      • 0 0

    • Zajrzyj sobie (1)

      nieoczytany człowieku np do miast francuskich....Od końca lat 90-tych w wielu z nich buduje się linie tramwajowe od zera

      • 3 0

      • w USA, w UK, w Hiszpanii i jeszcze w wielu innych krajach

        jest wielka moda na tramwaj

        • 3 0

    • 8/1,2=6,67 Po za tym Tramwaj jest 2-3 razy większy i jeździ 2-3 razy dłużej czyli wychodzi mniej więcej to samo. Jednakże tramwaj jeździ na znacznie tańszy prąd. Jest prowadzony przez jednego motorniczego (ta sama liczba pasażerów jest przewożona przez 2-3 kierowców). Nie stoi w korkach.

      Przy okazji Korea Północna nie inwestuje w tramwaje po za słabą siecią w stolicy nie ma tam praktycznie tramwajów.

      • 6 1

  • No sukces.Sukces

    No sukcesywnie na różnych trasach będą ale pesy

    • 0 0

  • fakty masakra

    Na szczeście faktu stało sie zdość nie kupili gratów a nowe super

    • 0 0

  • Nie ma dzielnicy morena, chyba piecki-migowo

    • 1 1

  • Nie chcę tych staroci (1)

    Czy my nie możemy rozwijać własnej gospodarki tylko pomagać i wspierać gospodarką niemiecką.Jakoś pan Adamowicz lubi pomagać Niemcom. Sprzedał im GPEC, niszczy polski handel a wciska te niemieckie sklepy,w takich starych gratach na linii autobusowej nr 3 są jeszcze niemieckie napisy. teraz znowu chce kupować stare niemieckie tramwaje. Skandal.

    • 2 2

    • Romka, masz fobię antyniemiecką ?

      • 0 1

  • Na Łąkową (3)

    powinny jeździć tramwaje dwukierunkowe,ta dzielnica bez tramwaju nie ma przyszłości.Dlaczego jakiś palant zadecydował za mieszkańców, o likwidacji tramwaju na trasie Łąkowa -Gdańsk Gł?

    • 11 3

    • A co za poRYPANY matoł zlikwidował tak szybkie i wygodne poŁĄCZENIE

      tramwajową 6-tką z Orunią Dolną???Teraz g o d z i n a m i wraca się autobusami w korkach!

      • 0 1

    • (1)

      I znowu torowisko przecinające jezdnię, i znowu światła?! Wolałbym nie.

      • 0 7

      • miasto jest dla mieszkańców, a nie dla aut.

        • 5 3

  • PESA jest efektowna i ozdabia nasze miasto - zakupmy ich parę zamiast 15 - 25 z demobilu !! (1)

    • 5 6

    • tyle że nie da się nią jeździć

      fatalne siedzenia, fatalny projekt wnętrz, nawet dostępu do "szyby" nie ma. Po prosto porażka.

      Ładne? - z tym wieśniackim napisem "Swing"

      • 0 1

  • polityka.. (2)

    polityka się nie wtyka.Władze miasta Gdańska są w Polsce przykładem rozsądnego,zrównoważonego rozwoju transportu publicznego.Dzięki temu mamy najlepszą pod względem jakości taboru i jego wyposażenia komunikacje nie tylko Polsce.Zazdroszczą nam.......

    • 6 3

    • tyle że Swingi to beznadzieja

      lepiej iść niż jechać. Wywalona ogromna kasa w błoto. W sumie jak wszystko w Gdańsku, niby postęp a ch..nia.

      • 0 1

    • wystarczy pojechać do bogatej Brukseli i zobaczyć jakie tam rumple mają

      a tu dużo biedniejszy Gdańsk ma w większości nowe lub po odpicowaniu tramwy

      • 1 0

  • klima (1)

    dlaczego motorniczy ma miec klime ja place za bilet i tez chce nawet wymagam

    • 6 3

    • bo leszcze jestes untermensch

      • 0 0

  • Trawmaj od dziadka z niemiec...

    ...rocznik 1930, mało jeżdżony, ze swoją Helgą co niedzielę do Kirche. W TeDeIku, klima tylko do nabicia, nic nie stuka i nie puka, jedyny taki tramwaj. Wnętrze jak nowe albo jeszcze lepsze.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane