- 1 Wypadek i blokada obwodnicy. W akcji LPR (186 opinii)
- 2 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (145 opinii)
- 3 Napad na bank miał być żartem (117 opinii)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (811 opinii)
- 5 2,5 roku więzienia dla rosyjskiego szpiega (82 opinie)
- 6 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (51 opinii)
Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę
Gdański ZKM chce kupić kolejne używane tramwaje. Do jeżdżących po mieście Dortmundów ma dołączyć od 15 do 25 nowych- starych tramwajów. Pierwsze mają się pojawić w przyszłym roku.
Kolejne używane tramwaje prawdopodobnie także będą pochodzić z Niemiec. Zakład Komunikacji Miejskiej przeprowadza właśnie tzw. rozpoznanie wśród innych przewoźników, którzy chcieliby sprzedać część swojego taboru.
Jakich tramwajów szuka ZKM? Pojazdy muszą być - podobnie jak Dortmundy - dwukierunkowe, by mogły zawracać bez pętli. To szczególnie ważne z punktu widzenia budowy linii tramwajowej na Morenę, gdzie nie planuje się budowy tradycyjnych pętli.
Nowy-stary tabor będzie można jednak spotkać na różnych trasach.
Modernizacja ma być zbliżona do tego, co wykonano w Dortmundach. Przypomnijmy, że wstawiono w nich część niskopodłogową, zamontowano klimatyzację w kabinie motorniczego, wymieniono czoła składu oraz fotele.
Co konkretnie chce sprowadzić ZKM do Gdańska? Zgodnie z zapisami przetargowymi, mają to być pojazdy producentów: Duewag (ten sam, który produkował Dortmundy), BBC, AEG, Siemens lub równorzędnych o wieku nieprzekraczającym 32 lata (najstarsze Dortmundy mają obecnie 34 lata).
Tramwaje muszą pomieścić co najmniej 200 osób ("pojemność" gdańskich Dortmundów to ok. 226 os.). Jeśli chodzi o konstrukcję, to muszą mieć minimum trzy pary drzwi, oraz piasecznice (urządzenie do sypania piasku pod koła, zwiększającego przyczepność pojazdu, standardowe wyposażenia do pokonywania tras o dużym nachyleniu).
Gdańsk nie określa dokładnej ilości pojazdów, jakie chce zakupić. Będzie to od 15 do 25 tramwajów, a ilość ma zależeć od ich stanu oraz ceny. Ich dostawy mają być realizowane sukcesywnie począwszy od 2013 r.
Nam udało się ustalić, że największe szanse na trafienie do gdańska mają tramwaje z niemieckiego Kassel, które posiada ok. dwudziestu N8C, wszystkie wyprodukowane w latach 80. ZKM jednak nie potwierdza i jednocześnie nie zaprzecza tym spekulacjom.
Warto przypomnieć, że nie jest to pierwszy przetarg na zakup kolejnych używanych tramwajów. W maju 2011 r. planowano zakupić cztery N8C w odmianie wąskotorowej M8C z Niemiec. Ostatecznie nie doszło do transakcji, gdyż oficjalnie "nastąpiła zmiana w planach inwestycyjnych zamawiającego", a nieoficjalnie niemiecki Augsburg zdecydował dalej eksploatować wąskotorowe Dortmundy.
Miejsca
Opinie (348) 9 zablokowanych
-
2012-09-12 11:19
Zastaw sie a postaw sie :) (3)
Ale te tramwaje nie sa w zlym stanie i sadze ze lepiej kupic nawet cos uzywanego, w dobrym stanie za duzo nizsza cene niz wydac krocie na pojedyncze egzemplarze "ALE NOWE"! W koncu ktos pomyslal i nie zastosowali polskiej metody "zastaw sie a postaw sie". Szkoda tylko ze nasi "geniusze" z radoscia przygarneli ORP Kosciuszko i ORP Pulaski i kupili za krocie niedozbrojone F16. To juz jest idiotyzm, to tak dla porownania ;))
- 6 10
-
2012-09-12 11:30
Bądź konsewentny. Optuj za używanymi f-16 z lat siedemdziesiątych/osiemdziesiątych (2)
Bo i naczej twoja wypowiedź jest bez sensu.
- 3 0
-
2012-09-12 11:33
ale F16 wcale nie były tanie i super sprawne (1)
typowy zakup dla przypodobania się pewnemu mocarstwu
- 2 2
-
2012-09-12 11:37
Nie chodzi o to aby były najtańsze ale optymalne.
masz drogi, które budujemy metodą "najtaniej" i masz efekty.
- 5 1
-
2012-09-12 11:17
A może ....
Budyń i reszta mogła poprosić Prezesa Amber Gold o pomoc w zakupie nowych tramwai byłby wilk syty i owca cała.
- 5 4
-
2012-09-12 11:16
Tutaj miasto nie ma wyboru: mamy kasę ale kupmy używane, bo nam się to opłaci
Miasto nie ma innego wyjścia: musi kupić używane i zmodernizować tabor pomimo, że opłacalność długofalowa jest wątpliwa. Gdyby były takie sprawne, czy Niemcy by się ich pozbywały? Po za tym licytuje Gorzów a cena 1/10 ceny nowego tyczyła się partii z 2007 roku. Teraz może być drożej. To tochę tak jak z drogami: zbudujmy jak najtaniej, to zaoszczędzimy. Nic podobnego.
- 11 2
-
2012-09-12 10:44
W Gdańsku 30 letnie szroty a w Gdyni prawie same nowe autobusy i trolejbusy! (4)
Czemu tam można a w Gdańsku wszystko robi się po łebkach?
- 12 27
-
2012-09-12 11:07
Porównaj sobie
cenę nowego autobusu i tramwaju to będziesz miał jasność w temacie
- 9 0
-
2012-09-12 10:57
obudź się i nie ośmieszaj więcej
w gdyni nowe autobusy... jaasne, te 15 letnie polskie mercedesy rozwalające się i ryczące silnikiem
- 12 0
-
2012-09-12 10:53
Marna prowokacja.
Niedawno był artykuł o klimatyzacji w komunikacji miejskiej, i jasno z niego wynikało, że Gdańskie autobusy są sporo nowsze od Gdyńskich.
- 13 0
-
2012-09-12 10:46
Te "nowe" autobusy w Gdyni
zbliżaja się do 20 lat. A żywotnośc taboru szynowego z samego założenia jest znacznie dłuższa niż nieszynowego.
- 13 2
-
2012-09-12 10:45
Nie smencie
Lepsze to niż wcale.
46tramwajów za 6mln się lepiej opłaca niż 1 za 8mln.
Realia pokazują że pewnie te stare dortmundy dłużej pojeżdżą niż te nowe :P- 18 7
-
2012-09-12 09:58
o N8C z Kassel... (1)
....ubiega się równiez Gorzów Wielkopolski.Kto kogo "przebije" ten je będzie miał, więc ZKM jak na razie nie potwierdza ani nie zaprzecza bo po prostu nie wie.Okaże sie za parę dni.....
- 11 0
-
2012-09-12 10:30
Gorzów...
...proponuje ~50 tys. euro za jeden tramwaj
- 4 0
-
2012-09-12 09:56
Gdańsk walczy z Gorzowem o tramwaje z Kassel (5)
Kto da więcej kasy ten wygra przetarg.
Z tego co wiem to Gorzów zaoferował dobrą cenę.
Czy Gdańsk ją przebił?
Dowiemy się ok. 20 września.- 14 0
-
2012-09-12 10:30
W Gorzowie jest jak u nas inczej walczyli by np. z Bydgoszczą
- 2 0
-
2012-09-12 10:19
Landsberg an der Warthe vs Danzig (1)
Nich wyhrra lepschy
- 7 2
-
2012-09-12 10:23
Danzig! Danzig!
Heil!
- 4 5
-
2012-09-12 10:04
a w Gorzowie jest normalspur? (1)
czy meter?
- 2 1
-
2012-09-12 10:16
normal
- 1 1
-
2012-09-12 10:27
realne koszty?
Ile kosztuje modernizacja? Za ile lat będą te tramwaje nadawały się tylko na złom?
- 12 1
-
2012-09-12 10:04
ZKM powinien barwy zmienić (3)
ta czerwień z tym nijakim beżowym są paskudne...
- 12 20
-
2012-09-12 10:21
odezwał się bankrutujący sprzedawca farby?
ggg
- 6 3
-
2012-09-12 10:05
nijaki beżowy ma uzasadnienie historyczne
wystarczyłoby zmienić sposób malowania pojazdów
- 4 3
-
2012-09-12 10:04
A jakie proponujesz?
Żółto - niebieskie?
- 7 5
-
2012-09-12 10:19
A będzie 3 zbędna pętla dla dwukierunkowych?
Adamowicz ja Pana podziwiam :-).
- 8 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.