• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny etap rozbudowy Kartuskiej. Powstanie nowe skrzyżowanie z Nowatorów

Krzysztof Koprowski
13 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rozbudowa Kartuskiej: opóźnienia w projektowaniu
  • Skrzyżowanie ul. Kartuska - Nowatorów, które będzie przebudowane na wyspę centralną.
  • Skrzyżowanie ul. Kartuska - Nowatorów, które będzie przebudowane na wyspę centralną.
  • Skrzyżowanie ul. Kartuska - Nowatorów, które będzie przebudowane na wyspę centralną.

Prace budowlane przy rozbudowie ul. Kartuskiej na Kokoszkach idą pełną parą. Gdańsk nie zamierza jednak zakończyć robót na obecnym odcinku. Ogłoszony niedawno przetarg zakłada przedłużenie czteropasowego przekroju do ul. SmęgorzyńskiejMapka. Nowy kształt zyska także skrzyżowanie z ul. NowatorówMapka.




Czy rozbudowa ul. Kartuskiej zmniejszy korki na tej drodze?

Obecnie prace na ul. Kartuskiej obejmują odcinek od rejonu ul. OtomińskiejMapka do rejonu skrzyżowania z ul. NowatorówMapka, przy czym samo skrzyżowanie nie jest objęte umową na przebudowę z obecnym wykonawcą - konsorcjum firm Kruszywo - Bituminium.

Koszt tego etapu robót to ok. 37 mln zł, z czego dotacja z Ministerstwa Infrastruktury stanowi ok. 13,5 mln zł.

Skrzyżowanie z ul. Nowatorów w nowym kształcie - wyspy centralnej - będzie już zadaniem dla kolejnego wykonawcy, na wybór którego Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg.

Rozbudowa ul. Kartuskiej w podziale na etapy realizacji. Rozbudowa ul. Kartuskiej w podziale na etapy realizacji.

Kartuska-Nowatorów w formie skrzyżowania z wyspą centralną



Na skrzyżowaniu Kartuska-Nowatorów przewidziano po dwa pasy ruchu wyjazdowe z ul. Nowatorów w stronę centrum Gdańska oraz dwa pasy ruchu przy zjeździe z ul. Kartuskiej w ul. Nowatorów.

Ul. Nowatorów zostanie poszerzona na odcinku ok. 250 metrów do przekroju czterech pasów ruchu. Wydłużony będzie też prawoskręt w stronę Żukowa, zaś przystanek autobusowy będzie umiejscowiony za skrzyżowaniem.

Co ważne, na nowym skrzyżowaniu Nowatorów-Kartuska przejścia dla pieszych będą zlokalizowane z każdej strony wyspy centralnej wraz z wydzielonymi przejazdami rowerowymi.

Planowana organizacja ruchu na skrzyżowaniu Kartuska - Nowatorów. Planowana organizacja ruchu na skrzyżowaniu Kartuska - Nowatorów.

Skrzyżowanie ze Smęgorzyńską oraz z Nową Stokłosy



Na tym jednak nie kończą się prace budowlane, bowiem ul. Kartuska zostanie poszerzona do czterech pasów aż do skrzyżowania z ul. SmęgorzyńskąMapka.

Skrzyżowanie to będzie rozwiązaniem tymczasowym, bowiem docelowo ul. Smęgorzyńska zostanie "zaślepiona", a wjazd na ul. Kartuską będzie odbywał się przez skrzyżowanie zlokalizowane nieco bardziej na zachód i połączone z ul. (Nową) BysewskąMapka.

W docelowym kształcie powstanie natomiast połączenie ul. Kartuskiej z tzw. ul. Nową Stokłosy (Geodetów) i drogą prowadzącą obecnie do stacji benzynowejMapka.

Istniejąca "stara" Stokłosy przy Szkole Podstawowej nr 83Mapka zostanie "odcięta" od ul. Kartuskiej - na jej końcu powstanie plac do zawracania z możliwością przejścia pieszo do chodników wzdłuż ul. Kartuskiej.

Ciągi pieszo-rowerowe i wydzielona droga dla rowerów



W ramach robót przewidziano także budowę infrastruktury rowerowej:
  • po stronie północnej (czyli bliżej portu lotniczego) w formie ciągu pieszo-rowerowego z nawierzchnią z betonowej kostki,
  • po stronie południowej w formie wydzielonej drogi rowerowej z masy bitumicznej, obok której ułożony zostanie osobno chodnik,
  • zjazdów z jezdni ul. Nowatorów oraz ul. Kartuskiej,
  • przejazdów rowerowych przy wszystkich przejściach dla pieszych.

Czytaj też:

Miała być rowerostrada na Chełm, będą tylko znaki. Zmiana w projekcie z BO



Skrzyżowanie z ul. Stokłosy obok SP83, które zostanie zlikwidowane. Skrzyżowanie z ul. Stokłosy obok SP83, które zostanie zlikwidowane.

Prace budowlane przez 12 miesięcy od podpisania umowy



Zgodnie z zapisami przetargu, na realizację robót przewidziano 12 miesięcy od momentu zawarcia umowy. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenia trzyletniego okresu gwarancji jakości robót (40 proc.).

Ponowiony przetarg na dokumentację do granicy miasta



Przypomnijmy, że Gdańsk w najbliższych latach zamierza rozbudować ul. Kartuską aż do granicy z Leźnem. Pierwszy przetarg na przygotowanie niezbędnej dokumentacji zakończył się fiaskiem - najtańsza oferta na kwotę ok. 669 tys. zł przekroczyła o ponad 219 tys. zł zaplanowany budżet na ten cel (450 tys. zł).

Miasto zdecydowało się na powtórzenie tego postępowania przetargowego. Na przygotowanie projektu przewidziano 16 miesięcy od momentu podpisania umowy (miesiąc krócej niż przy pierwszym podejściu).

Lokalizacja planowanego zbiornika przy ul. Stokłosy. Lokalizacja planowanego zbiornika przy ul. Stokłosy.

Wyłoniony projektant nowego zbiornika retencyjnego



Za pierwszym razem udało się natomiast wyłonić wykonawcę dokumentacji dla nowego zbiornika retencyjnego w rejonie ul. StokłosyMapka, do którego będą odprowadzane m.in. wody opadowe z poszerzonej ul. Kartuskiej. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Transprojekt Gdański - ok. 388 tys. zł przy budżecie zarezerwowanym na ten cel w wysokości 500 tys. zł.

Czytaj więcej:

W Kokoszkach powstanie nowy zbiornik retencyjny



Miejsca

Opinie (141)

  • Idą z robotą jak walec w masło :) Szkoda tylko że Rząd PiS nie przyznał nam funduszy infrastrukturalnych bo walec mógł by iść s (12)

    • 21 24

    • jak ida? w tym 10 leciu skończą? chyba nie... (1)

      • 10 5

      • kacper nie kwicz nieudaczniku

        • 6 5

    • Jakby przyznał to jeszcze więcej dróg by zwężyli (3)

      • 8 8

      • Och, nie, jak oni śmieją zwężać drogi i robić tam parkingi! (2)

        • 3 6

        • Jakby jeszcze to były parkingi, a oni tam robią drogi rowerowe albo bezsensowne skrzyżowania i przejścia (1)

          • 5 8

          • Tak, tak.

            Muszę odwożąc żonę do UCK jeździć zygzakami, bo kierofczyki muszą stanąć 30cm od drzwi, więc wszystkie drogi poprzerabiali na jednokierunkowe.

            I żadnych udogodnień poza parkingami tam nie ma.

            • 1 6

    • wincyj betonu dla słoików - wincyj (1)

      • 5 9

      • OK, zróbmy park tam gdzie wnuki słoików zrobiły parkingi na osiedlach z PRL.

        W końcu trzeba się pozbyć betonu, czyż nie?

        • 11 0

    • Nie ma takiego powiedzenia wykształciuchu. (2)

      Jest "jak nóż w masło"

      • 2 7

      • Nowe `elyty` PiS z wykształceniem niepełnym podstawowym tylko taki język rozumieją :) (1)

        • 5 2

        • Co ma PIS do twojego nieuctwa?

          • 3 4

    • Jaka firma taka praca.Wykonawca kruszywa.pl dawny WAKOZ

      Chcąc wrócić na rynek buduje po kosztach własnych by powoli zdobyć rynek

      • 4 1

  • (12)

    Kolejne przesuwanie korków z miejsca A w miejsce B za kolejne miliardy

    • 12 40

    • Niesety (2)

      Korek przesunie się tylko o niecały 1km dalej ze skrzyżowania z Nowatorów do skrzyżowania z Leźnieńską.

      • 8 5

      • To chyba dobrze.. korek bedzie za gdanskiem (1)

        Nn

        • 20 2

        • Nie za Gdańskiem tylko w Gdańsku.

          Będzie zaczynał się na granicy Gdańska z Leźnem i ciągnął w kierunku centrum.

          • 8 0

    • (8)

      tak się zastanawiam czy zbudowanie sieci kolei w pełnym zakresie + obwodnica metropolitalna realnie wpłynęłaby na to żeby ludzi przesiedli się na komunikacje zbiorową ?

      • 9 1

      • Najpierw całe pokolenie wychowane w przeświadczeniu że komunikacja jest dla biedoty musi wyginąć... (2)

        • 13 5

        • takie radykalne opinie nie mają potwierdzenia w faktach. (1)

          Wielu miastom udało się osiągnąć "rowerolucję" bez czekania na wyginięcie osób cierpiących na samochodozę. Perswazja, promocja odpowiednich zachowań i zmiana sposobu kształtowania infrastruktury ulicznej miasta czyni cuda.

          • 3 5

          • Szczerze? Nie znam takich miast.

            Na zachodzie nie było podziału na wierchuszkę z samochodami i komunikację dla plebsu, więc nie ma ciśnienia na jazdę wszędzie samochodem (nie dotyczy USA).

            Czy któryś z byłych demoludów sobie z tym poradził?

            • 5 0

      • Proszę bardzo (1)

        PKM z Karwin przez lotnisko do Wrzeszcza co kwadrans w godzinach szczytu i się przesiadam od jutra. Nie ma? Ojej, to zapraszamy wypier...

        • 7 3

        • Tylko po co Ci co kwadrans? W kółko chcesz jeździć?

          Ma być tak żeby do pracy dojechać i żeby z pracy wrócić.

          A, no tak. Po prostu potrzebujesz wymówki jak ktoś na Ciebie spojrzy jak na i**otę że wzdłuż torów jeździsz samochodem :D

          • 2 5

      • chodzi o to, by ludzie przesiadali się nie tylko na komunikację zbiorową (2)

        ale przede wszystkim by zrozumieli, że samochód nie jest ani jedynym, ani najlepszym sposobem poruszania się po dobrze zarządzanym mieście. Komunikacja zbiorowa nigdy nie zapewni serwisu drzwi-drzwi, więc trzeba myśleć o całym ciągu ("łańcuchu") podróży: dotarcie do przystanku (pieszo, hulajnogą lub rowerem), przejazd zelektryfikowaną PKM lub SKM, oraz "pokonanie ostatniego kilometra" od przystanku docelowego: pieszo, hulajnogą lub na przykład rowerem miejskim. Trzeba nie tylko ułatwiać ruch pieszym i rowerzystom, trzeba także osoby decydujące się na samochód obciążać pełnymi kosztami konsekwencji tej decyzji: nie oferować np. darmowych miejsc do parkowania przy stacjach PKM/SKM ani e centrum miasta. Tam trzeba wdrażać SSP lub ŚSSP i obciążać użytkowników samochodów kosztami, które ich zachowania komunikacyjne generują. Bez restrykcyjnej polityki parkingowej procesu suburbanizacji się nie odwróci, ze szkodą dla wszystkich mieszkańców.

        • 4 4

        • Hahah powodzenia, zlikwiduj darmowe parkowaniw przy PKM w Rebiechowie to zobaczysz w Gdansku/ Gdyni wiecej aut. Geniusz internetu.

          • 6 0

        • leninek nawiedzony

          Trzeba wdrażać, kształtować postawy, modelować ludzi.
          To już było, za komuny: stawiano przeróżne "cele" najczęściej z d.py jak i teraz ten Twój cel: przymusić do jazdy komunikacją zbiorową, no i definiowano zagrożenia jak teraz ta straszna suburbanizacja (dlaczego taka straszna, to naturalny proces, gorsze jest bookingowanie i menelowanie śródmieść)

          • 1 0

  • Może warto pomyśleć o tramwaju do Kokoszek? (7)

    Powinien pojawić się plan rozwoju tramwaju wzdłuż Armii Krajowej do Kielpinka i do Kokoszek a pętla gdzieś w okicy ulicy Smegorzewskiej. Za kilka lat te tereny będą totalnie zabudowane i poszerzana Kartuska będzie zakorkowana.

    • 47 11

    • Wez, bo im mozgi wybuchną. (1)

      To jest oczywiste, ze do miejsc pracy, przemyslowych terenów powinien byc komunikacyjny tor. Ale naszych włodarzy to moze szok.

      • 16 3

      • Będzie kolej kokoszkowska

        • 2 0

    • Tyle że tramwaj na AK byłby okrutnie niewygodny dla pasażerów. (2)

      Jechałby daleko od czegokolwiek, do tego 10m w dół schodami żeby tam się dostać...

      • 6 13

      • (1)

        A co oni nóg nie mają? Przystanek ma być pod blokiem? Trochę ruchu

        • 10 3

        • Oczywiście. Zróbmy parking kilometr od bloku.

          Co, wtedy nagle nogi odmawiają posłuszeństwa?

          • 6 6

    • Nie było kasy na kilometrowy odcinek dla Suchanina od planowanej Nowej Politechnicznej gdzie zagęszczenie na km2 jedno z największych w Gdańsku, a Ty chcesz ciągnąć linie 7km od Chełmu na Kokoszki gdzie wszystko jest porozrzucane i każdy miałby daleko do tramwaju

      • 7 8

    • Zaraz będzie PKM, to o wiele lepsza opcja niż tramwaj

      • 5 2

  • Bez sensu (9)

    Korek przesunie się do zwężenie przed Leźnem.

    Będzie większy niż do tej pory, bo dojedzie więcej samochodów w tym samym czasie.

    • 11 40

    • No i chyba o to chodzi, zeby gdansk uwolnic zkorasów, co? (7)

      • 14 2

      • Korek będzie w Gdańsku w stronę Leźna, a nie odwrotnie. (6)

        Ja wiem, że macie klapki na oczach, ale to po stronie Gdańska będzie 2x2, a Leźna 2x1.

        Ta droga odkorkuje Leźno, a zakorkuje Kartuską w Gdańsku.

        • 1 9

        • Korek już jest. (5)

          Chodzi tylko o to żeby przesunąć go za zjazd z obwodnicy, a jak się uda, to może i za Nowatorów.

          • 12 1

          • No nie uda się (4)

            2x2 zwiększy przepustowość na tym odcinku co zwiększy korek na zwężenie przed Leźnem

            Mogę założyć się o wszystko że korki do obwodnicy będą takie jak były.

            • 1 7

            • Korek będzie 2x szerszy, a więc i 2x krótszy. (3)

              Tylko czasowo korki nie znikają od poszerzania, odległościowo - jak najbardziej :)

              • 6 1

              • Bzdura (2)

                Będzie miał taką samą długość.

                Na jednym cyklu przyjedzie równocześnie tyle samo pojazdów (długość odcinka) tylko na dwóch pasach zamiast jednym.

                Nie wiem w jakie bajki wierzycie, ale rzeczywistość wygląda inaczej.

                • 1 7

              • Na jednym cyklu czego? (1)

                Świateł na skrzyżowaniu AK i Łostowickiej? Tam już są dwa pasy i więcej nie dokładają :)

                • 5 1

              • Nawet nie masz pojęcia o jakim odcinku mowa.

                Korki tworzyły się w 3 miejscach:

                1. Skrzyżowanie z Kalinową - zwężenie z 2 na 1 pas
                2. Skrzyżowanie z Nowatorów
                3. Skrzyżowanie z Aleją Lipową

                Na każdym przez światła.

                Teraz przez rozbudowy do 2x2 na pierwszych dwóch skrzyżowaniach przejedzie 2 razy tyle samochodów.

                Zgadnij gdzie zatrzymają się jak na granicy miasta te dwa pasy muszą zjechać na jeden pas, a kawałek dalej w Leźnie masz wiecznie zakorkowane skrzyżowanie z Aleją Lipową.

                • 5 0

    • To wtedy już problem powiatu kartuskiego

      • 15 1

  • Bardzo dobra wiadomość (11)

    Szkoda, że nie budują w wariancie bezkolizyjnym ale i tak nieźle. Jak jeszcze powstanie OM to może jednak da się tedy jakoś jeździć.

    • 71 15

    • Tylko po co wyspa centralna na 3 wlotowym skrzyżowaniu (1)

      • 13 10

      • Może z myślą o przedłużeniu

        Nowatorów w kierunku południowym w odległej przyszłości

        • 14 4

    • Przez jakiś czas, o ile ościenne gminy wiejskie nie rozpoczną deweloperki na wsiach na masowa skalę (3)

      W poblizu omt

      • 15 1

      • nowy jesteś?

        • 3 6

      • A niech robią. Obwodnica nie służy do jeżdżenia do pracy ;)

        • 5 4

      • dokładnie jak pisze Nn. Przecież działki budowlane pod Gdańskiem na wioskach już mają "ciekawe" ceny

        A i tak trudno trafić coś dobrego

        • 5 1

    • OM nie jest obwodnicą bo wpada do starej obwodnicy w Gdyni (1)

      • 6 10

      • Nie prawda

        Wpada na trasę Kaszubską, a nie na Obwodnicę trójmiejską. Dzięki czemu ruch tranzytowy został by oddalony od Trójmiasta.

        • 7 1

    • Chyba dla dealerów samochodow

      No bo raczej nie dla kierowców, którzy się optymistycznie wyprowadzą na Kaszuby a potem będą tam stać w korkach

      • 7 3

    • Jak powstanie Obwodnica Metropolitalna to dopiero się tu zakorkuje! (1)

      Będzie to przecież główny dojazd do OM z centrum Gdańska a od granicy miasta (Będomińska) do OM tylko jednopasmówka będzie.

      • 8 2

      • Tunel

        Po wprowadzeniu OM moim skromnym zdaniem najbardziej w tyłek dostanie tunel na Sucharskiego. Obym się mylił :)

        • 4 1

  • "Na skrzyżowaniu Kartuska-Nowatorów przewidziano po dwa pasy ruchu wyjazdowe z ul. Nowatorów w stronę centrum Gdańska oraz dwa pasy ruchu przy zjeździe z ul. Kartuskiej w ul. Nowatorów."- czyli to co teraz robiono na Nowatorów przy nowej inwestycji dewelopera to była jego inwestycja i teraz znowu będą wykopki? Nie dało się tego od razu połączyć? Kawałek chodnika kawałek jezdni i tak będziemy łatać i poprawiać. Miejmy nadzieję że jak w końcu to zrobią to raz a dobrze- tak tylko się łudzę.

    • 22 5

  • No to jeszcze poprosimy (3)

    Budowlanych od ronda do Słowackiego w wariancie 2x2 plus ewentualnie buspas i ta cześć miasta odetchnie

    • 31 1

    • hmmmm (2)

      i Nowatorów do ronda.

      • 9 0

      • Nieprawda. Skrzyżowanie ze Słowackiego juz nie jest wydolne. Tam powinno być rondo turbinowe (1)

        • 4 1

        • Idź Pan z tymi durnymi rondami...

          Ani to wygodne, ani wiadomo gdzie jechać, ani nie rozładowywuje korków (rondo siada zupełnie jak zatka się chociaż jeden wylot).

          • 4 1

  • (2)

    A co to za bzdurny artykuł, za obwodnica to już nie trojmiasto!

    • 9 34

    • powiedział słoik :-)

      • 11 2

    • Nie 3miasto? Bo to Gdańsk osiołku drogi :D

      Kartuska, Otomińska, Słowackiego, Budowlanych, czy Szadółki, Osowa to już nie Trójmiasto ( a dokładnie Gdańsk) wg Ciebie ?! To chciałeś bardzo zabłysnąć swoim komentarzem albo dziecko drogie podszkolić się jeszcze musisz i życia nauczyć w naszym mieście.

      • 10 1

  • (17)

    Fajnie, że miasto buduje drogą dojazdową głównie dla mieszkańców spoza miasta, a taka Nowa Niepołomicka czy Nowa Świętokrzyska jest cały czas opóźniona, zmieniana, przeprojektowywana.

    • 11 28

    • Miasto nie buduje drogi dojazdowej dla mieszkańców spoza miasta (15)

      Tylko wywala korki poza granice miasta, co akurat jest dobre dla mieszkańców.

      Nowa Niepołomicka i Nowa Świętokrzyska zatkają tylko Havla i Orunię...

      • 15 7

      • (14)

        Z jednej strony tak, ale dalej chociaż trochę ułatwi to (przynajmniej na początku) właśnie dojazd głównie ludziom spoza miasta. Dobrze zbudowane Niepołomicka i Świętokrzyska choćby buspasy w każdą stronę i torowisko tramwajowe, nie wpłyną aż tak negatywnie na wspomniane regiony (nowe auta i tak się w regionie chcąc nie chcąc pojawią), a jednocześnie dodadzą sprawną (na tyle na ile ZTM jest sprawny) komunikację dla ludzi z całego południa, których z każdym miesiącem i każdym oddanym blokiem przybywa.

        • 4 5

        • Widzisz, buspasy i tramwaj to świetna droga. (13)

          Ale większość krzykaczy nie chce żadnej biedakomunikacji, tylko więcej pasów, żeby mogli zmieniać je jak świry na dojeździe do świateł oszczędzając 30ms na dojeździe do pracy.

          • 9 6

          • (7)

            Ale największy problem nie jest w krzykaczach, tylko we władzach miasta, które od lat tylko obiecują i planują, a żadnych inwestycji w tak szybko rozwijającej się części miasta nie robi. Chociaż może większym problemem jest to, że nie ma dla tych władz sensownej alternatywy...

            • 8 4

            • A czego się spodziewałeś? (6)

              Takie rzeczy robi się w 10-20 lat, a 10 lat temu za Niepołomicką było łyse pole :)

              • 6 1

              • (5)

                O budowie Nowej Świętokrzyskiej słyszałem już w okolicach 2012 roku jeśli mnie pamięć nie myli, więc chciałbym, żeby było coś więcej zrobione niż tylko wieczne wymówki, zmiany planów i projektów czy puste słowa oficjeli na konferencjach.

                • 7 5

              • Tylko czemu Świętokrzyska ma mieć priorytet? (4)

                Mamy do zbudowania Nową Politechniczną i tramwaj który połączy Południe (tą część gdzie faktycznie mieszkają ludzie ;p) z Wrzeszczem i Oliwą.

                • 5 5

              • (1)

                No to nie wiedziałem, że od Świętokrzyskiej na południe bloki stoją puste. Będę musiał się jeszcze raz przyjrzeć. Ciekawi mnie tylko po jaką cholerę wtedy deweloperzy dalej tam budują, a jeszcze bardziej czemu co rano tyle ludzie usilnie próbuje tamtędy przejechać.

                Ale odkładając żarty na bok. Wrzeszcz, Morena, centrum czy Oliwa są względnie dobrze skomunikowane ze sobą. Masz różne możliwości dostania się z każdej z tych dzielnic, czy to PKM/SKM, czy tramwaj, czy autobus. Są oczywiście problemy, ale nie jest tak, że nie da się nigdzie dostać, albo trwa to wieki. Okolice Świętokrzyskiej są tragicznie skomunikowane, gdyby nie pętla na Łostowicach praktycznie nie byłaby połączona z resztą miasta. Ale do pętli też trzeba się jakoś dostać, a nie każdy ma do niej 10 minut spacerem.

                • 9 1

              • Może nie stoją puste, ale ilu tam jest mieszkańców? 1/10 Jasienia?

                Nikt nie mówi o komunikowaniu dolnego tarasu ze sobą, tylko dolnego z górnym.

                I standardowe pytanie - nie wiedziałeś że okolica w której kupujesz mieszkanie jest tragicznie skomunikowana?

                • 5 2

              • Gdańsk Południe potrzebuje linii SKM a nie "nowej" Politechnicznej (1)

                Tramwaj wzdłuż tej "nowej" p. nie będzie nigdy konkurencyjny dla osób dojeżdżających z południowych dzielnic Gdańska do Wrzeszcza/Oliwy samochodami

                • 4 2

              • No tak, lepsza jest trasa "krajoznawcza" SKM, przez zapadłe wioski za Świętokrzyską i Orunię.

                Już mamy tramwaj z którego nikt na tej trasie nie korzysta, bo jedzie dookoła...

                • 5 1

          • SKM to świetna droga (4)

            Tramwaje są zbyt wolne, a buspasy to tylko zabieranie pasa samochodom, których jest więcej niż autobusów. Jedyna alternatywa dla samochodów to SKM albo metro, bo jeżdżą szybko, mieszczą dużo ludzi i są bezkolizyjne. Zbudujcie prawdziwą sieć kolei podmiejskiej, a ludzie przesiądą się z samochodów, bez zwężania ulic.

            • 12 2

            • (2)

              Zgadzam się, SKM też jest potrzebna, ale SKM nie może podjechać wszędzie, więc dalej potrzebne będą tramwaje i autobusy, żeby ludzie mieli mogli do/z przystanków SKM się dostać

              • 7 1

              • do SKM można także podjechać rowerem z obszaru o promieniu 3 km (10 minut jazdy) (1)

                lub obszaru o promieniu 5 km jeśli się weźmie pod uwagę rower wspomagany elektrycznie. Czekam na parking rowerowy na stacji SKM Gdańsk Wrzeszcz na 500 rowerów. W Utrechcie takie parkingi tworzone są na 20 tysięcy rowerów.

                • 5 1

              • I tu trafiamy na problem.

                Jedziesz rowerem do stacji, zostawiasz go, jedziesz skm i co? Jak pokonać ostatnie 2-3km?

                Problem rozwiązuje Mevo, ale tego coś nie widać... Zostaje elektryczna hulajnoga.
                To znaczy mogłaby, gdyby nie nowe i**otyczne przepisy które każą jechać wolniej niż spacerowicz...

                • 1 6

            • To, że samochodów jest więcej niż autobusów nie znaczy że kierowców jest więcej niż pasażerów...

              Przecież o to właśnie chodzi, że samochody nie mieszczą się na drogach...

              • 5 3

    • Ta droga jest rozbudowywana tez pod centra logistyczne i hale, których jest pełno w tym rejonie i przybywa. Dla samego centrum Biedronki wyjazd TIRow to byl koszmar.

      • 5 1

  • Autobus linii 157, 167, N3 (8)

    Przez tą inwestycję straciły lokalizację na osiedlu. Teraz na 157 dzieci będą musiały pokonywać kilkaset metrów i przechodzić przez Nowatorów . Tak bezpieczniej ? Pozdrawiam ZTM

    • 9 26

    • Gdyby jeszcze Polacy patrzyli na komunikację kupując mieszkanie...

      Najważniejsze że 0.38m2 większe niż ma poprzedni sąsiad...

      • 11 5

    • chodziłem do podstawówki w latach 80tych (6)

      w drodze do szkoły przez 8 lat pokonywałem kilkanaście przejść dla pieszych, i ani razu nie miałem wypadku, nie zostałem potrącony ani nic mi się nie stało, co więcej - przez 8 lat kiedy uczęszczałem do szkoły, żadne dziecko nie zostało potrącone w drodze do ani ze szkoły, w okresie wakacyjnym też nie było żadnych takich wypadków, ograniczenie w obszarze zabudowanym wynosiło 60 km/h a nie jak dzisiaj 50 km/h, ale była podstawowa różnica - każde dziecko przed przejściem musiało się zatrzymać, zerknąć w lewo, w prawo i znowu w lewo, i dopiero jak droga była wolna wejść na przejście... owszem samochodów było mniej, ruch tez był mniejszy ale to kierowca miał pierwszeństwo na przejściu a nie pieszy więc do wypadków nie dochodziło, ja swoje dzieci nauczyłem tego samego, pomimo zmiany przepisów na głupie, nadal moje dzieci stają przed przejściem dla pieszych i rozglądają się w lewo, w prawo, w lewo i dopiero wchodzą na przejście jak jest pusto... dlatego nie ma problemu z puszczaniem ich do szkoły... no chyba, że się ryje beret dziecka od początku wmawiając, że ma pierwszeństwo na przejściu... no cóż, powodzenia w powoływaniu się na przepisy...

      • 20 6

      • (2)

        Kurdę, ciekawe że jak jedziesz drogą z pierwszeństwem to się nie zatrzymujesz przed każdym skrzyżowaniem.

        A przecież z każdego może wyjechać TIR i wymusić pierwszeństwo.

        Ktoś Ci zrył beret od początku wmawiając że masz pierwszeństwo? No cóż, powodzenia w powoływaniu się na przepisy....

        • 3 15

        • no cóż napisałem o ruchu pieszym (1)

          a ty już widzę siedzisz za kierownicą, chyba chodziliśmy do różnych podstawówek bo kłania się czytanie ze zrozumieniem, i jeszcze jedna podpowiedź - nie odnosimy się do tematów, których zrozumieć nie potrafimy... ;-)

          • 13 2

          • Zdradzę Ci pewien sekret.

            Jeżeli coś jest i**otyczne jak zamienisz pieszego na kierowcę, to po prostu jest i**otyczne, tylko zza kółka masz to gdzieś, bo to nie Twój problem :)

            • 2 11

      • (1)

        Ruch samochodowy w latach 80-tych a obecnie to zupełnie dwa różne światy...

        • 6 0

        • Ale wtedy na trasie Gdańsk-Warszawa leciało się aż 70!

          Z przerwą na kanapki, bo to potężny dystans :D

          • 5 0

      • Też wtedy chodziłem do podstawówki

        Ale w odróżnieniu od ciebie nie cierpię jeszcze na demencję i pamiętam, że ruch samochodowy był dziesięciokrotnie mniejszy niż obecnie.

        • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane