• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny parking-szkieletor w Gdańsku?

Krzysztof Koprowski
10 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Projekt elewacji nowego parkingu. Elewacja frontowa - od strony ul. Długie Ogrody, wschodnia - (Węzeł) Brama Żuławska, zachodnia - ul. Reduta Żbik, południowa - zaplecze/Podwale Przedmiejskie. Projekt elewacji nowego parkingu. Elewacja frontowa - od strony ul. Długie Ogrody, wschodnia - (Węzeł) Brama Żuławska, zachodnia - ul. Reduta Żbik, południowa - zaplecze/Podwale Przedmiejskie.

W najbliższych latach Gdańsk może się wzbogacić o kolejny wątpliwej urody garaż piętrowy w centrum miasta. Do internetu wyciekły pierwsze koncepcje architektoniczne obiektu przy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Inwestor zapewnia, że nie jest to ostateczny projekt i może ulec zmianom.



Czy architektura parkingów nadziemnych jest ważna?

W centrum Gdańska w najbliższych trzech latach powstać mają cztery parkingi kubaturowe:
  1. Podziemny dwupoziomowy pod Podwalem Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska dla 337 samochodów,
  2. Podziemny jednopoziomowy pod Targiem Węglowym zobacz na mapie Gdańska dla 112 samochodów,
  3. Podziemny wzdłuż Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska dla 260 samochodów,
  4. Czteropoziomowy nadziemny przy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska dla 493 samochodów.

138 tys. zł za 1 miejsce parkingowe



Inwestycja będzie realizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. 11 października, czyli na dziesięć dni przed wyborami samorządowymi, Gdańsk podpisał umowę ze spółką Immo Park Gdańsk, która będzie odpowiedzialna za ich budowę oraz utrzymanie przez 40 lat.

Łączny koszt budowy 1202 miejsc wyniesie ok. 166,2 mln zł brutto (czyli ponad 138 tys. zł za jedno stanowisko do parkowania), z czego Gdańsk dopłaci ok. 41,6 mln zł brutto.

Zgodnie z umową, miasto będzie zobligowane do likwidacji łącznie 601 płatnych miejsc parkingowych w bezpośrednim sąsiedztwie nowych parkingów kubaturowych, co będzie wiązało się z utratą ok. 1 mln zł wpływu do budżetu miasta. Częściowo strata ta zostanie pokryta z podatku od nieruchomości, który wyniesie ok. 850 tys. zł za wszystkie cztery parkingi.

Nowe parkingi w obrębie Śródmieścia. Nowe parkingi w obrębie Śródmieścia.

Elewacja wypełniona cegłą oraz barierkami



W czwartek do internetu (m.in. na forum SkyscraperCity oraz Facebooku) wyciekł projekt elewacji parkingu, który ma być zrealizowany jako pierwszy, w ciągu maksymalnie dwóch najbliższych lat - przy ul. Długie Ogrody.

Obiekt nie będzie niczym wyróżniał na tle innych konstrukcji tego typu przy centrach handlowych czy biurowcach. Nie przewidziano w nim żadnych lokali usługowych, a z poziomu chodnika będzie można podziwiać samochody stojące za barierami na wszystkich kondygnacjach.

Od strony ul. Długie Ogrody elewacja ma być częściowo obłożona cegłą, zaś od strony zaplecza budynku zaprojektowano kilka okien oraz elewację z tynku.

Wjazd do parkingu zaplanowano od ul. Reduta Żbik zobacz na mapie Gdańska, zaś ruch pomiędzy kolejnymi kondygnacjami obiekt będzie odbywał się rampą zlokalizowaną tuż przy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska.

Projekt zagospodarowania terenu na poziomie parteru: u góry ul. Długie Ogrody, po prawej schody przejścia podziemnego pod Węzłem Brama Żuławska Projekt zagospodarowania terenu na poziomie parteru: u góry ul. Długie Ogrody, po prawej schody przejścia podziemnego pod Węzłem Brama Żuławska

Projekt wymaga uzgodnienia z konserwatorem zabytków



- Schemat ten został stworzony do weryfikacji kształtu i gabarytów budynku, a także weryfikacji przedmiarów. Nie jest to projekt ostatecznego wyglądu elewacji. Zgodnie z prawem musi on zostać uzgodniony i zaakceptowany przez konserwatora zabytków zanim zostanie złożony wniosek o pozwolenie na budowę - mówi Małgorzata Kaliszewska, rzecznik spółki Mota-Engil Central Europe, która powołała spółkę celową Immo Park Gdańsk.
Jeżeli inwestor się pospieszy i zdąży z przygotowaniem dokumentacji przed końcem lutego, to o ostatecznym wyglądzie będzie decydował jeszcze miejski konserwator zabytków. Potem jego obowiązki w tym obszarze Gdańska przejmie wojewódzki konserwator zabytków.

- Dotychczas dla tego teren wydawaliśmy jedynie zgodę na pracę archeologiczne. Wszelkie dalsze uzgodnienia były dotychczas dokonywane z miejskim konserwatorem - dodaje Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Czytaj więcej: Gdańskie zabytki wracają pod nadzór konserwatora wojewódzkiego

Miasto o projekcie elewacji nowego parkingu nie chce na razie mówić.

- Projekt parkingu zaprezentujemy w przyszłości wraz z inwestorem wszystkim mieszkańcom i mediom - zapowiada Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miejsce planowanego parkingu kubaturowego przy ul. Długie Ogrody Miejsce planowanego parkingu kubaturowego przy ul. Długie Ogrody

Architektura parkingu powinna harmonizować się z otoczeniem



Jednocześnie urzędnicy poinformowali nas o wytycznych, jakimi mają się kierować projektanci obiektu przy ul. Długie Ogrody:

- Elewacje projektanci muszą ukształtować w taki sposób, aby nie deprecjonowały przestrzeni publicznej i były stosowne do miejsca. Formę architektoniczną budynku należy ukształtować w sposób zapewniający ład przestrzenny i zharmonizowanie z sąsiednią zabudową (istniejącą i projektowaną). Elewacje winny być zaprojektowane z wykończeniem ze szlachetnych materiałów: tynkiem, kamieniem, klinkierem, drewnem, szkłem itp. z wykluczeniem paneli elewacyjnych, blach elewacyjnych niesystemowych, pokryć dachowych papowych czy z blach trapezowych. Z uwagi na sąsiedztwo Bramy Żuławskiej oraz tzw. "czerwonego bloku" po jej przeciwnej stronie elewacje od strony ulic Długie Ogrody i Reduta Żbik powinny być pokryte w dominującej części licowane cegłą. Dach może być płaski i nie ma obowiązku stosowania w elewacjach historycznych podziałów parcelacyjnych, chociaż wskazane byłoby - ze względu na wielkość obiektu - stosować zróżnicowanie bryły, które może nawiązywać do odkrytych w czasie badań archeologicznych podziałów.
Urzędnicy tłumaczą również, że brak lokali usługowych w parterze parkingu jest zgodny z umową z miastem. Lokale te były bowiem jedynie rozwiązaniem opcjonalnym dla inwestora.

Rozpoczęcie budowy parkingu przy ul. Długie Ogrody planowane jest w I połowie przyszłego roku, zaś oddanie do użytku najpóźniej wraz z końcem 2020 r.

  • Parking przy ul. Jana z Kolna
  • Parking w ramach kompleksu City Forum
  • Forum Gdańsk z parkingiem od strony ul. 3 Maja
  • Wizualizacja parkingu przy nowym wiadukcie Biskupia Górka

To kolejny parking nadziemny w Śródmieściu



Parking przy ul. Długie Ogrody będzie kolejnym obiektem tego typu w Śródmieściu. Obecnie funkcjonują już parkingi nadziemne przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, City Forum zobacz na mapie Gdańska oraz Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Wkrótce dołączy do nich jeszcze parking przy ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska jako element przebudowy układu drogowego w obrębie wiaduktu Biskupia Górka.

Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim oraz Parking przy Forum Gdańsk: 50 miejsc dla miasta

Opinie (275) ponad 10 zablokowanych

  • za 10 lat

    będziemy to wyburzać, bo nagle wszyscy się zorientują, że przecież jest to szkaradne i szpeci miasto już przy samym wjeździe do niego. jaki sens w budowaniu takiego czegoś?

    • 0 0

  • Ul. Długie Ogrody jest częścią Traktu Królewskiego - co za pomysł stawiać na niej takie budynki. Likwidacja parkingu na ulicy jest bardzo dobrym pomysłem, ale parking piętrowy powinien powstać nieco dalej - przecież parę kroków dalej jest idealne miejsce w okolicy targowiska przy Elbląskiej.

    • 0 0

  • Takie budynki nie powinny stać pod oknami mieszkańców. Duży ruch, zwiększone zanieczyszczenie powietrza, brzydki budynek. A mówi się, że władze miasta chcą ściągać mieszkańców do Głównego miasta - takie decyzje na pewno nie pomogą...

    • 0 0

  • Nie chcemy tego kloca na Długich Ogrodach (1)

    Zróbcie to sobie na miejscu targowiska na Elbląskiej

    • 5 0

    • Dokładnie tak! Takie budynki nie powinny stać pod oknami mieszkańców, utrudniając im życie. Przecież można wybudować kawałek dalej.

      • 0 0

  • Nieeeeeee - no ratunku (beton bubel) - 'architekci ' zatrzymajcie się żeby _pomyśleć !

    To jest takiejś wsteczniactwo! - czy ktoś klogoś opłacażeby szpecić Gdask i sprowadzić go do poziomu osiedla??? Parkingi powinny stanowić element wyróżnikowy - charakterycztyne punkty przy których zatrzyma się turysta i zrobi zdjęcie (ale jeśli to za drogo - to przynajmniej powaznie podejsć do grzechu nieszpecenia. Jak patrzę na ten projekt - zadaję pytanie ile kosztuje jego zburzenie.

    • 1 0

  • Szkarada! (2)

    • 159 27

    • nie znasz się - Minimalizm Artystyczny w stylu morisowskim

      ... kontentacje takich dzieł prowadzą do: spokoju, medytacji, bezruchu, ciszy.

      • 0 0

    • szkarada czy nie, obiektywizm artykułu jest na poziomie TVP

      napisaliby chociaż, że te wypociny są felietonem

      • 6 8

  • makabryła na 40 lat! Ja Cię kręcę... Kim są Ci ludzie z UM Gdańska??? (2)

    Jak można tak próbować oszpecić własne (?) miasto??? Przecież to okropieństwo ma stanąć tam na długie lata... Cóż za prymitywne umysły : / Z jednej strony te wsiury z UM Gdańska chwalą sie 1000-letnim miastem ze wspaniałą architekturą średniowieczną, a z drugiej forsują budowę takich maszkaronów (i to dla kogo? dla samochodziarzy z innych miast!). To jest chore!!!

    • 66 15

    • Brak wyobraźni władz miasta!!

      Stawianie w centrum szkieletora???? Kto się pod tym podpisał???

      • 0 0

    • Fakt, że jest to dosłownie na przedłużeniu Drogi Królewskiej

      Przynajmniej ten szczyt budynku od strony DK mogliby jakoś zrobić...
      Np. w formie kamieniczki.... :):)
      Hee to był żart, ;)

      • 3 0

  • Kierowcy! wypi....alać z centrów miast. (17)

    wynocha z powrotem na swoją wioskę pod swoje obory w swoich śmierdzących dizlach.
    Z czym do ludzi kiedy do miasta przyjezdżacie?
    Zamknąć centra miast dla samochodziarzy. Tylko do 9 rano dostawy do sklapów/usług i po 19 wywożenie odpadów i porządki. Dośc hegemonii samochodziarzy leniuchów aroganckich.
    Dość: trucia, niszczenia, wprowadzania zagrożeń.

    aaaa. i przy okazji zaplanujcie w końcu tunele dla głównych arterii bo na razie jest jak na wioskach czyli główne przelotówy przez same "centrum" wiochy. Wstyd!

    Tunele: przez centrum sopotu, Gdańsk od zieleniaka do forum nowego i Wrzeszcz od skrzyżowania Grunw./Miszewskiego do Galerii Bałtyckiej. Albo won z tymi ulicami jak najdalej od ludzi.

    • 44 77

    • Wstyd dla miasta!!!

      Zgadzam się. Wstyd dla miasta. Szkieletory w okolicy centrum. Władze chcą zrobić skansen dla leniwych turystów. Przykre to bardzo.

      • 1 1

    • 100% racji. To jest miasto - m i a s t o !!! miasto! (3)

      Miasto, a więc zwarta przestrzeń dla ludzi, dla mieszkańców, a nie dla trujących pojazdów, blachosmrodów, wraków bitych sprowadzonych z raju tzn. Raichu. Polak-cebulak czci bite wraki-blachosmrody sprowadzone z Niemiec, co za ironia... W cywilizowanych miastach (Amsterdam, Kopenhaga itd.) promuje się czysty transport zbiorowy, rowerowy. Natomiast w cebulandii-wieślandii Budynia rozwala się transport miejski (patrz autobusy i tramwaje, coraz gorsze, stale zepsute, awaryjne i niebezpieczne...)

      • 16 27

      • Siostro

        Pacjent majaczy

        • 2 0

      • Dobra, wypi..amy! (1)

        Od dziś cebulę wozisz sobie sam!

        • 23 5

        • tia, 90% samochodów obecnie już wozi cebulaków

          • 5 2

    • wytrzyj pianę z kącików ust. Znowu 8 uciekła z przystanku?

      • 2 1

    • A ty pajacyku pewnie ciśniesz z buta do roboty i z powrotem. (1)

      Ten hejt się przez to nagromadził i musisz gdzieś wylewać swoje żale.

      • 5 3

      • Ale wiesz, że jak ktoś ma pracę w zasięgu spaceru

        To raczej należy do tych lepiej sytuowanych, co ? :D Czy dla ciebie spacer to ujma na honorze :D ?

        • 3 2

    • Proszę sprawdzić (6)

      Wie Pan ile osób pracoje w gastronomii. Wie Pan o której się zaczyna i kończy pracę. Wie Pan na jakim słabym poziomie jest komunikacja nocna. Wie pan ile osób musi codziennie przejechać z Tczewa i innych oddalonych miejsc do pracy. Widzi pan może jakieś rozwiązanie prócz samochodu. Choć wydaje mi się że Pana to nie interesuje prawda?

      • 17 9

      • Co za smutna historia (3)

        Rzeczywiście, samochodu używają tylko ucisnieni mieszkancy Tczewa mający na ekstremalnie rano do roboty w Gdansku. W ogóle nie jest tak, że ludzie głupio samochodów nadużywają.

        Jakby wszyscy używali auta tylko jak naprawdę inaczej się nie da, nie było by korkówi i gigaparkingów

        • 8 13

        • (2)

          Będę jeździła z dziećmi do szkoły tramwajem, pod warunkiem, że ponosi Pan ich tornistry..Na początek przez 1 miesiąc na próbę. Życzę powodzenia.

          • 5 4

          • Daj spokój. (1)

            Daj spokój - może jak dorośnie, wyprowadzi się od mamusi i będzie musiał zadbać o rodzinę to zrozumie dlaczego ludzie używają samochodów.

            • 5 3

            • Moje dzieci chodzą do szkoły na piechotę albo jadą rowerem.

              To dlatego, że nie mieszkam na zad*piu, jak zapewne pani Ewa, która też uważa, że nie da się do szkoły dotrzeć inaczej niż samochodem (chyba, że z tragażem plecaków)

              A teksty o mamusi sobie daruj, możesz się mocno zdziwić do kogo takie rzeczy piszesz.

              • 4 5

      • Panie Adamie, samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście (1)

        bez sensownej refleksji na temat jego roli nie ma szans na poprawę jakości życia w Gdańsku.

        • 4 10

        • Akurat w Gdańsku nie ma za bardzo sensownego środka komunikacji

          Chyba, że ktoś mieszka i pracuje w obrębie linii SKM.

          • 12 2

    • Co za bełkot!!!

      • 6 3

    • Brawo! Brakuje jaj włodarzom nie tylko w kwestii usunięcia szrotów z centrum miasta

      • 4 6

  • Dramat- parking naziemny tak blisko centrum

    Każde duże, rozwijające sie miasto w Polsce robi parkingi naziemne zdala od Centrum, w dobrze skomunikowanych komunikacją miejska obszarach tworzac tzw. Punkty przesiadkowe park & ride. Przykro dla Gdańska!!!!!

    • 7 1

  • Takie "G" na Drodze Królewskiej, której częścią są Długie Ogrody?

    Tylko w Magistracie mogli na to pozwolić....

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane