• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny parking-szkieletor w Gdańsku?

Krzysztof Koprowski
10 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Projekt elewacji nowego parkingu. Elewacja frontowa - od strony ul. Długie Ogrody, wschodnia - (Węzeł) Brama Żuławska, zachodnia - ul. Reduta Żbik, południowa - zaplecze/Podwale Przedmiejskie. Projekt elewacji nowego parkingu. Elewacja frontowa - od strony ul. Długie Ogrody, wschodnia - (Węzeł) Brama Żuławska, zachodnia - ul. Reduta Żbik, południowa - zaplecze/Podwale Przedmiejskie.

W najbliższych latach Gdańsk może się wzbogacić o kolejny wątpliwej urody garaż piętrowy w centrum miasta. Do internetu wyciekły pierwsze koncepcje architektoniczne obiektu przy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Inwestor zapewnia, że nie jest to ostateczny projekt i może ulec zmianom.



Czy architektura parkingów nadziemnych jest ważna?

W centrum Gdańska w najbliższych trzech latach powstać mają cztery parkingi kubaturowe:
  1. Podziemny dwupoziomowy pod Podwalem Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska dla 337 samochodów,
  2. Podziemny jednopoziomowy pod Targiem Węglowym zobacz na mapie Gdańska dla 112 samochodów,
  3. Podziemny wzdłuż Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska dla 260 samochodów,
  4. Czteropoziomowy nadziemny przy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska dla 493 samochodów.

138 tys. zł za 1 miejsce parkingowe



Inwestycja będzie realizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. 11 października, czyli na dziesięć dni przed wyborami samorządowymi, Gdańsk podpisał umowę ze spółką Immo Park Gdańsk, która będzie odpowiedzialna za ich budowę oraz utrzymanie przez 40 lat.

Łączny koszt budowy 1202 miejsc wyniesie ok. 166,2 mln zł brutto (czyli ponad 138 tys. zł za jedno stanowisko do parkowania), z czego Gdańsk dopłaci ok. 41,6 mln zł brutto.

Zgodnie z umową, miasto będzie zobligowane do likwidacji łącznie 601 płatnych miejsc parkingowych w bezpośrednim sąsiedztwie nowych parkingów kubaturowych, co będzie wiązało się z utratą ok. 1 mln zł wpływu do budżetu miasta. Częściowo strata ta zostanie pokryta z podatku od nieruchomości, który wyniesie ok. 850 tys. zł za wszystkie cztery parkingi.

Nowe parkingi w obrębie Śródmieścia. Nowe parkingi w obrębie Śródmieścia.

Elewacja wypełniona cegłą oraz barierkami



W czwartek do internetu (m.in. na forum SkyscraperCity oraz Facebooku) wyciekł projekt elewacji parkingu, który ma być zrealizowany jako pierwszy, w ciągu maksymalnie dwóch najbliższych lat - przy ul. Długie Ogrody.

Obiekt nie będzie niczym wyróżniał na tle innych konstrukcji tego typu przy centrach handlowych czy biurowcach. Nie przewidziano w nim żadnych lokali usługowych, a z poziomu chodnika będzie można podziwiać samochody stojące za barierami na wszystkich kondygnacjach.

Od strony ul. Długie Ogrody elewacja ma być częściowo obłożona cegłą, zaś od strony zaplecza budynku zaprojektowano kilka okien oraz elewację z tynku.

Wjazd do parkingu zaplanowano od ul. Reduta Żbik zobacz na mapie Gdańska, zaś ruch pomiędzy kolejnymi kondygnacjami obiekt będzie odbywał się rampą zlokalizowaną tuż przy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska.

Projekt zagospodarowania terenu na poziomie parteru: u góry ul. Długie Ogrody, po prawej schody przejścia podziemnego pod Węzłem Brama Żuławska Projekt zagospodarowania terenu na poziomie parteru: u góry ul. Długie Ogrody, po prawej schody przejścia podziemnego pod Węzłem Brama Żuławska

Projekt wymaga uzgodnienia z konserwatorem zabytków



- Schemat ten został stworzony do weryfikacji kształtu i gabarytów budynku, a także weryfikacji przedmiarów. Nie jest to projekt ostatecznego wyglądu elewacji. Zgodnie z prawem musi on zostać uzgodniony i zaakceptowany przez konserwatora zabytków zanim zostanie złożony wniosek o pozwolenie na budowę - mówi Małgorzata Kaliszewska, rzecznik spółki Mota-Engil Central Europe, która powołała spółkę celową Immo Park Gdańsk.
Jeżeli inwestor się pospieszy i zdąży z przygotowaniem dokumentacji przed końcem lutego, to o ostatecznym wyglądzie będzie decydował jeszcze miejski konserwator zabytków. Potem jego obowiązki w tym obszarze Gdańska przejmie wojewódzki konserwator zabytków.

- Dotychczas dla tego teren wydawaliśmy jedynie zgodę na pracę archeologiczne. Wszelkie dalsze uzgodnienia były dotychczas dokonywane z miejskim konserwatorem - dodaje Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Czytaj więcej: Gdańskie zabytki wracają pod nadzór konserwatora wojewódzkiego

Miasto o projekcie elewacji nowego parkingu nie chce na razie mówić.

- Projekt parkingu zaprezentujemy w przyszłości wraz z inwestorem wszystkim mieszkańcom i mediom - zapowiada Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miejsce planowanego parkingu kubaturowego przy ul. Długie Ogrody Miejsce planowanego parkingu kubaturowego przy ul. Długie Ogrody

Architektura parkingu powinna harmonizować się z otoczeniem



Jednocześnie urzędnicy poinformowali nas o wytycznych, jakimi mają się kierować projektanci obiektu przy ul. Długie Ogrody:

- Elewacje projektanci muszą ukształtować w taki sposób, aby nie deprecjonowały przestrzeni publicznej i były stosowne do miejsca. Formę architektoniczną budynku należy ukształtować w sposób zapewniający ład przestrzenny i zharmonizowanie z sąsiednią zabudową (istniejącą i projektowaną). Elewacje winny być zaprojektowane z wykończeniem ze szlachetnych materiałów: tynkiem, kamieniem, klinkierem, drewnem, szkłem itp. z wykluczeniem paneli elewacyjnych, blach elewacyjnych niesystemowych, pokryć dachowych papowych czy z blach trapezowych. Z uwagi na sąsiedztwo Bramy Żuławskiej oraz tzw. "czerwonego bloku" po jej przeciwnej stronie elewacje od strony ulic Długie Ogrody i Reduta Żbik powinny być pokryte w dominującej części licowane cegłą. Dach może być płaski i nie ma obowiązku stosowania w elewacjach historycznych podziałów parcelacyjnych, chociaż wskazane byłoby - ze względu na wielkość obiektu - stosować zróżnicowanie bryły, które może nawiązywać do odkrytych w czasie badań archeologicznych podziałów.
Urzędnicy tłumaczą również, że brak lokali usługowych w parterze parkingu jest zgodny z umową z miastem. Lokale te były bowiem jedynie rozwiązaniem opcjonalnym dla inwestora.

Rozpoczęcie budowy parkingu przy ul. Długie Ogrody planowane jest w I połowie przyszłego roku, zaś oddanie do użytku najpóźniej wraz z końcem 2020 r.

  • Parking przy ul. Jana z Kolna
  • Parking w ramach kompleksu City Forum
  • Forum Gdańsk z parkingiem od strony ul. 3 Maja
  • Wizualizacja parkingu przy nowym wiadukcie Biskupia Górka

To kolejny parking nadziemny w Śródmieściu



Parking przy ul. Długie Ogrody będzie kolejnym obiektem tego typu w Śródmieściu. Obecnie funkcjonują już parkingi nadziemne przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, City Forum zobacz na mapie Gdańska oraz Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Wkrótce dołączy do nich jeszcze parking przy ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska jako element przebudowy układu drogowego w obrębie wiaduktu Biskupia Górka.

Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim oraz Parking przy Forum Gdańsk: 50 miejsc dla miasta

Opinie (275) ponad 10 zablokowanych

  • To norma na Zachodzie (4)

    Artykuł dla polskich dzukusow. W Anglii czy Niemczech to norma parkingi w tym stylu. Mimo że tanie to 1 miejsce za 138 tys zł czyli kawalerka w małym mieście. Likwidacja 600 miejsc w obrębie parkingu to imbecylstwo. Co z tego że przybędzie 1200 miejsca skoro polowe trzeba zlikwidować w okolicy. Faktycznie przybędzie 600 miejsc A do tego zniknie 150 tys zł z potencjalnych opłat. Polska ekonomia.

    • 11 20

    • (1)

      Wypowiedź w stylu "a u nich też biją Murzynów!" Owszem, na zachodzie stawiali takie szkaradztwa w miastach, tyle, że w latach 70tych. Teraz auta wyprowadza się z centrów, ewentualnie buduje obiekty interesujące architektonicznie albo chowa je pod ziemię.

      • 11 4

      • Za dużo bajek czytasz

        Takie konstrukcje są tanie a niemcy i angole to ludzie praktyczni. Nie wydaja wiecej niz trzeba. W glowkach poprzewracało się wam jak myslicie że na zachodzie wszystko jest cudowne. Moze parking ze zlota wam postawic?

        • 2 1

    • Chyba byłeś tylko w koloniach robotniczych wschodnich Niemiec. (1)

      Zjechałem całą Europę, takie obiekty powstają w miastach klasy Chwaszczyna a nie w centrach regionu

      • 7 3

      • Tak tak

        W Londynie pełno tego cymbale.

        • 2 1

  • (2)

    A czemu nie parking podziemny?

    • 13 9

    • parking podziemny kosztuje więcej i zakłóca stosunki wodne w mieście budowanym na bagnach

      od tego kruszą się fundamenty zabytkowych kościołów i innych budowli.

      To kosztuje.

      • 6 2

    • Zapłacisz za jego budowę?

      • 2 0

  • Paweł A. I jego dbałość o ład przestrzenny.

    Kolejny z przykładów ukazujący kompletny brak jakiegokolwiek nadzoru miejskich urzędników nad ładem przestrzennym. Później będą zrzucać winę na innych, zamiast samemu opracować porządny plan zagospodarowania przestrzennego, który zakazywałby np. tak długich pustych elewacji jak zaprezentowana elewacja tylna. Zaśmiecanie przestrzeni miasta trwa nadal. NIebawem utracimy szansę na wypracowanie unikatowej zabudowy.

    • 18 4

  • Wiesław, Wiesław, Wiesław,Wiesław!!!!

    Partia, Lenin, partia, Lenin,partia,Lenin!!!!

    • 9 6

  • Tym parkingiem otwieramy oczy niedowiarkom!! (1)

    • 13 1

    • to będą parkingi na miarę naszych możliwości

      prywatne korzyści za publiczne pieniądze.

      • 4 0

  • 41,6 mln złotych na komunikację indywidualną, na zbiorową - 0? Ktoś ma niezły ubaw.

    • 12 6

  • Bez sensu (2)

    Świetne miejsce pod budowę mieszkań lub biurowców, w dodatku w obrębie historycznej zabudowy Gdańska. Postawienie tego przy Bramie Żuławskiej to jest przykład pogardy dla architektury i historii miasta.
    Nie ma szans, żeby ten parking był zapełniony chociaż w połowie.

    W dodatku z całkiem przyjemniej ulicy, jaką ostatnio zrobiły się Długie Ogrody, gdzie można iść na spacer robi się Detroit.

    Gdańskie Śródmieście jest bardzo małe w porównaniu z wieloma miastami na kontynencie. Dlaczego zamiast budować nawiązujące do architektury historycznej funkcjonalne budynki mieszkalne stawiamy na takie głupie rozwiązania?

    Parking postawić gdzieś za targowiskiem.

    • 31 8

    • Bo wieś jest przy wladzy tylko się nachapac. Budyń za to co zrobił z tym miastem powinien być wybatozony przy katowni dla odstraszenia potencjalnych nastepcow

      • 6 1

    • Masz rację.Popieram cię w 100%.

      • 1 0

  • a w gdyni nic

    • 4 1

  • "Inwestycja będzie realizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego"

    Pan Prezydent Adamowicz ma niezłą kiepełe do takich interesów.
    I za to podziwia Go większość Gdańszczan!

    • 10 3

  • Naprawdę znowu takiego potwora chcą budować w centrum? Mamy już dwa...

    Jeden przy stoczni, drugi obok Madisona - myślałem, że to wypadek przy pracy, ale okazuje się, że teraz planują podobne. Kiedy to się skończy? Czy jesteśmy skazani na tandetę w centrum?

    • 27 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane