• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejowe Trójmiasto przyspiesza dzięki inwestycjom za 2,5 mld zł

Maciej Naskręt
15 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Inwestycje kolejowe w Trójmieście, zaplanowane na pierwszą połowę tej dekady, to nie tylko poprawa komfortu podróży pasażerów, ale także większa liczba przewiezionych towarów m.in. do portów w Gdyni i Gdańsku. Inwestycje kolejowe w Trójmieście, zaplanowane na pierwszą połowę tej dekady, to nie tylko poprawa komfortu podróży pasażerów, ale także większa liczba przewiezionych towarów m.in. do portów w Gdyni i Gdańsku.

Podsumowaliśmy inwestycje kolejowe w naszej aglomeracji. Na przebudowę i budowę infrastruktury kolejowej do 2015 r. wydamy prawie 2,5 mld zł. Podobną kwotę pochłonęła łącznie choćby budowa Południowej Obwodnicy Gdańska i Trasy Słowackiego.



Przedsięwzięcia kolejowe przedstawiamy według wysokości kosztów.

1. Budowa stacji SKM Gdańsk Śródmieście. Koszt: 80 mln zł.

Planowana stacja SKM Śródmieście tuż pod wiaduktem w ciągu al. AK w centrum Gdańska. Planowana stacja SKM Śródmieście tuż pod wiaduktem w ciągu al. AK w centrum Gdańska.
Zadanie to przewiduje budowę dwóch torów na odcinku pomiędzy peronem nr 3 na stacji Gdańsk Główny, a peronem dwukrawędziowym na nowym przystanku Gdańsk Śródmieście. Ten ma powstać tuż pod al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Nowa, ok. kilometrowa linia ma być zelektryfikowana i umożliwić poruszanie się składom SKM między Gdańskiem a Gdynią co 7,5 minuty. Spółka SKM ogłosiła w lutym tego roku przetarg na realizację tego zadania. Wyniki poznamy pewnie w ciągu dwóch miesięcy. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2014 r.

Inwestor: Szybka Kolej Miejska w Trójmieście SA.

2. Rewitalizacja linii nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. Koszt: 86 mln zł.

Szynobusy Newag (z lewej) i Pesa (z prawej) należące do PKP Przewozy Regionalne na stacji kolejowej w Kościerzynie na Kaszubach. Dzięki modernizacji linii mają docierać do Trójmiasta o ok. 20 minut krócej. Szynobusy Newag (z lewej) i Pesa (z prawej) należące do PKP Przewozy Regionalne na stacji kolejowej w Kościerzynie na Kaszubach. Dzięki modernizacji linii mają docierać do Trójmiasta o ok. 20 minut krócej.
Głównym założeniem inwestycji jest uzyskanie w wyniku przebudowy prędkości maksymalnej od 100 do 120 km/h na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa i do 100 km/h na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia. Tym samym czas jazdy pociągów powinien ulec skróceniu o ok. 20-30 minut w zależności od taboru. Inwestor przewiduje, że dzięki inwestycji nastąpi poprawa stanu technicznego infrastruktury, jak również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.

Inwestycja kolejowa na Kaszubach zakłada kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej na długości 16,5 km, a także naprawę bieżącą z całkowitą wymianą podkładów - 1,6 km toru. Ponadto kolejarze przebudowują bieżącą na długości 60,3 km toru i lokalne wzmocnienie podtorza.

Inwestycja ruszyła jesienią 2011 r. i ma zakończyć się pod koniec tego roku.

Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A.

3. Rewitalizacja linii relacji Reda - Hel. Koszt: 92 mln zł.

Dzięki modernizacji linii i likwidacji tramwajów wodnych kolej stanie się realną alternatywą dla zakorkowanej w wakacje drogi do Helu. Dzięki modernizacji linii i likwidacji tramwajów wodnych kolej stanie się realną alternatywą dla zakorkowanej w wakacje drogi do Helu.
Celem projektu jest uzyskanie w wyniku modernizacji prędkości do 100 km/h, a na odcinku Puck - Władysławowo do 90 km/h, a także skrócenie czasu jazdy pociągów o ok. 15-25 minut. Inwestorzy planują również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.

Rewitalizacja polega przede wszystkim na całkowitej lub częściowej wymianie nawierzchni kolejowej wybranych odcinków linii kolejowej - lokalne wzmocnienia podtorza, wymiany elementów nawierzchni, renowacja podsypki, podbicie z regulacją położenia osi torów i stabilizacją. Ponadto zostaną zmodernizowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Inwestycja ruszyła jesienią 2011 r. i ma zakończyć się pod koniec tego roku.

Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A.

4. Rewitalizacja linii relacji Pruszcz Gdański - Port Północny. Koszt: 505 mln zł.

W ramach przebudowy linii do Portu Północnego powstanie nowy most nad Martwą Wisłą, na gdańskiej Przeróbce. Dotychczasowy obiekt zostanie rozebrany. W ramach przebudowy linii do Portu Północnego powstanie nowy most nad Martwą Wisłą, na gdańskiej Przeróbce. Dotychczasowy obiekt zostanie rozebrany.
Dzięki modernizacji przepustowość linii wzrośnie trzykrotnie. Jednym z istotnych elementów prac, jakie zostaną wykonane, jest budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle. Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego. 



Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowaną ruchowi towarowemu. Jej długość wynosi ponad 16 km, a ze względu na jej zły stan techniczny, od 2002 roku ruch pociągów odbywa się tylko po jednym torze. Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak w niektórych miejscach pociągi muszą zwalniać do 20 km/h.

Po zakończeniu prac, czyli w 2015 r., linią ma pojechać ok. 240 pociągów na dobę z prędkością nawet 100 km/h. Aktualnie inwestor - spółka PKP PLK - wyłania w przetargu wykonawcę dla tego zadania.

Szacunkowy koszt projektu: ok. 505 mln zł.
Inwestor: PKP PLK SA.

5. Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Koszt: 893 mln zł.

Oprócz 18-kilometrowej linii PKM inwestycja zakłada też wybudowanie ośmiu stacji. Na wizualizacji stacja Gdańsk - Strzyża. Oprócz 18-kilometrowej linii PKM inwestycja zakłada też wybudowanie ośmiu stacji. Na wizualizacji stacja Gdańsk - Strzyża.
Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut. Linią mają pojechać szynobusy, którymi będzie można dotrzeć m.in. do Kościerzyny.

Linia ma być gotowa w połowie 2015 r. Pierwsze pociągi z pasażerami pojadą latem 2015 r.

Inwestor: PKM SA. Wykonawca: Budimex i Ferrovial.

6. Przebudowa linii relacji Gdynia - Warszawa w Trójmieście. Koszt: ok. 1 mld zł.

Wybierając się w podróż m.in. w stronę Tczewa można już odczuć komfort jazdy linią E65, jaki w 2014 r. odczujemy również w Trójmieście. Wybierając się w podróż m.in. w stronę Tczewa można już odczuć komfort jazdy linią E65, jaki w 2014 r. odczujemy również w Trójmieście.
Projekt polega na przebudowie linii kolejowej E65 podzielonej na Lokalne Centrum Sterowania (LCS) w Gdańsku oraz Gdyni na długości blisko 40 km, jak również dostosowaniu 1 przepustu do funkcji przejścia dla zwierząt.

W efekcie realizacji tego projektu linia kolejowa między Trójmiastem zostanie dostosowana do prędkości 200 km/h dla pociągów pasażerskich z taborem klasycznym na prostych odcinkach oraz w przyszłości do 200 km/h dla taboru z wychylnym pudłem na łukach. Dopuszczalny nacisk na oś zwiększy się do 22,5 tony.

W ramach inwestycji modernizowane są perony na wszystkich trójmiejskich stacjach z wyjątkiem stacji Gdańsk Główny i Gdynia Główna.

Przebudowa trwa od wiosny 2011 r. i ma zakończyć się w przyszłym roku.

Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Torpol i Feroco z Poznania.
Koszt całego projektu (przebudowy 385 km linii): ok. 10 mld zł.

Opinie (212)

  • Jaka ekologia i jaka ekonomia?

    Gdzie w Europie zbudowano ostatnio spalinową kolej miejską? Szynobusy stosuje się przy niewielkich natężeniach ruchu, gdzie warto utrzymać ruch szynowy, ale nie ma aż takiego transferu żeby opłaciło się instalować trakcję z jej stratami stałymi i kosztem utrzymania. Tutaj mówimy o kolei dla obszaru o stosunkowo niewielkiej powierzchni zamieszkałej przez kilkaset tysięcy osób i o planowanej dużej częstotliwości ruchu (przy małej nie ma co budować bo to żadna konkurencja dla samochodów). A co do ekologicznośći spalin, to nawet przy prądzie z węgla spalinowy szynobus nie ma najmniejszego startu, ani jeśli chodzi o bilans ogólny, ani jeśli chodzi o miejscową emisję i filtrowanie.
    Zastanów się Lechu zanim coś napiszesz.

    • 3 3

  • Ale fajnie mamy najlepsze koleje na świecie

    Cudownie, wspaniale tylko dobre wiadomości

    • 3 2

  • Pomysle o mieszkaniach przerobki....

    Az strach pomyslec co bedzie sie dzialo u mnie w domu kiedy pociagi beda jezdzic z predkosci 100km/h, przy 20km/h wszystko w domu sie trzesie nie wspominajac juz o 3 razy wiekszej ilosci pociagow....

    • 3 0

  • punkt 6 drugie zdanie: (2)

    czy pudło zwykłe czy wychylne to i tak max 200 km/h
    więc po co przepłacać za z te z "wychylnym pudłem"

    • 6 1

    • ok mój błąd (1)

      wychylne na łukach, a klasyczne na prostej

      • 0 0

      • druga też by się chyba przydała ;)

        niejasny podpis pod zdjęciem:
        "tuż pod wiaduktem" ???
        pod wiaduktem, albo nieopodal wiaduktu, ale tuż pod???

        "Planowana stacja SKM Śródmieście tuż pod wiaduktem w ciągu al. AK w centrum Gdańska. "

        • 1 2

  • Opat budujcie opat

    Opat opat opat

    • 2 3

  • Lowca absurdow (1)

    "DZIEKI modernizacji linii i LIKWIDACJI TRAMWAJOW WODNYCH kolej stanie się realną alternatywą dla zakorkowanej w wakacje drogi do Helu". Pieknie

    • 5 1

    • Co za bezsens

      .

      • 2 1

  • zmien smak Budyniu w miescie syfu brudu i blota

    • 4 1

  • Aglomeracja Gdańska (1)

    nie ma aglomeracji trójmiejskiej (czy się to komuś podoba, czy nie). Dziennikarze więcej rzetelności w pracy.

    • 6 6

    • Gdańskiej też nie

      • 0 0

  • Strzyża (2)

    Na wizualizacji widzimy nienaruszony nasyp z drzewami, a obok niego magistralę kolejową na filarach. Ktoś to jednak zmienił i drzew już nie ma ...

    • 8 1

    • parę miesięcy temu sami pisali, że wizualizacja jest do d***

      rozebranie tej części nasypu było planowane od dawna - z powodu konieczności pozostawienia rezerwy dla linii tramwajowej z Zaspy.

      • 3 0

    • Tam też widzimy krakowskie tramwaje

      Artysta ewidentnie traktował rzeczywistość w sposób post-modernistyczny. Licentia poetica.

      • 5 1

  • Aha - Redakcjo - nie PKP Przewozy Regionalne

    A jedynie Przewozy Regionalne - bowiem ta spółka nie wchodzi w skład grupy PKP,
    tak nadmieniam przy okazji

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane