• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejowe wizje dla Trójmiasta: biurowiec, podziemia, centrum handlowe

Marzena Klimowicz-Sikorska
28 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jednym z etapów modernizacji terenu Dworca Głównego jest przeniesienie ruchu pieszego na poziom -1. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z o.o. Jednym z etapów modernizacji terenu Dworca Głównego jest przeniesienie ruchu pieszego na poziom -1. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z o.o.

Biurowiec przy Dworcu Głównym nie będzie wysoki na 40 metrów. Konserwator zabytków zgodził się tylko na trzy, cztery kondygnacje, taka inwestycja nie opłaca się jednak PKP. Jak zmieni się teren wokół dworca i jakie inwestycje w Trójmieście planuje jeszcze spółka?



Pewne jest, że biurowiec, jeśli stanie, będzie mieć najwyżej cztery kondygnacje. Pewne jest, że biurowiec, jeśli stanie, będzie mieć najwyżej cztery kondygnacje.
W ubiegłym roku w Trójmieście i na Pomorzu PKP SA sprzedały nieruchomości za 29 mln zł, a w tym roku planują sprzedać kolejne za ok. 47 mln zł. Z kolei na same inwestycje dworcowe na lata 2014 - 2015 (w województwie pomorskim i kujawsko-pomorskim) ma przeznaczyć ok. 150 mln zł.

Najważniejszą z kolejowych inwestycji w Trójmieście ma być modernizacja dworca Gdańsk Główny oraz budowa przy nim biurowca. Ta ostatnia budzi jednak spore kontrowersje.

Przeczytaj więcej o biurowcu, który ma stanąć miedzy dworcem a Błędnikiem.

- Biuro konserwatora zabytków z dużą rezerwą odnosi się do naszego pomysłu dotyczącego budowy biurowca między dworcem kolejowym i wiaduktem Błędnik - przyznaje Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP SA. - Wiemy już, że budynek nie będzie tak wysoki, jak planowaliśmy na początku, bo konserwator zgodził się, by miał on trzy, góra cztery kondygnacje - dodaje dyrektor.

Kolejarze twierdzą, że w takiej sytuacji inwestycja nie spina się finansowo, więc jej realizacja zostaje odłożona.

Czy podoba ci się projekt zagospodarowania terenu w rejonie Dworca Głównego w Gdańsku?

Piesi pod ziemię

Z kolei modernizacja budynku dworca i terenu wokół niego ma pochłonąć ok. 50 mln zł. Pierwszy etap - wyburzenie antresoli - został zrealizowany w 2013 r. Drugi etap, który ma objąć przebudowę całego budynku oraz budowę łącznika między tunelem pod Podwalem Grodzkim i dworcem ma zakończyć się w 2016 r.

Warta 35 mln zł przebudowa ma objąć podziemną części placu przydworcowego, co w praktyce oznacza przeniesienie części ruchu z poziomu "zero" na poziom "-1". Nowe przestrzenie pod ziemią mają być wypełnione takimi obiektami jak sklepiki, punkty usługowe, kawiarnie.

Czy to dobry pomysł? Zastosowano go po drugiej stronie Podwala Grodzkiego, przed hotelem Scandic. Tam na poziomie "-1" faktycznie działają punkty handlowe, natomiast na poziomie ulicy pozostał pusty, betonowy plac.

Wielki węzeł komunikacyjny we Wrzeszczu

Kolejarze z PKP są też zaangażowani w budowę jednego z najważniejszych w Trójmieście węzłów przesiadkowych, który miałby się znaleźć przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu. Miałby być punktem zbornym komunikacji miejskiej, podmiejskiej oraz dalekobieżnej dla połączeń z lotniskiem.komunikacji miejskiej, podmiejskiej oraz dalekobieżnej.

- Przedstawiliśmy władzom miasta Gdańska dwa warianty zagospodarowania tego terenu. W najbliższym miesiącu chcemy wybrać ostateczny wariant - dodaje Jarosław Bator.

W Gdyni Międzytorze

Z kolei w Gdyni trwają poszukiwania inwestora, który pomógłby PKP w zagospodarowania Międzytorza.

- To teren o gigantycznym potencjale komercyjnym. Jak na razie jesteśmy na etapie szukania inwestora. My wnosimy aportem do spółki grunty, a inwestor miałby poprowadzić realizację inwestycji i zapewnić na nią środki, a później odkupiłby nasze udziały - tłumaczy Jarosław Bator.

Ten teren liczy 14 hektarów, które kolej chce przeznaczyć na budowę centrum handlowego, a także lokali mieszkalnych i biurowych. Pieniądze na inwestycję są pozyskiwane ze sprzedaży innych należących do PKP nieruchomości.

- Sprzedaż nieruchomości idzie nam dobrze. Jeśli jednak chodzi o zabytkowe obiekty, to sprawa jest bardziej skomplikowana. O dworcu w Oliwie początkowo myśleliśmy jako o hotelu, jednak później pojawił się pomysł na utworzenie w tym miejscu przychodni. Ostateczna decyzja w tej sprawie wciąż nie zapadła - przyznaje menadżer PKP.

Czytaj także: Dworzec w Oliwie jest na sprzedaż

  • Projekt przebudowy Dworca Głównego w Gdańsku.
  • Projekt przebudowy Dworca Głównego w Gdańsku.
  • Projekt przebudowy Dworca Głównego w Gdańsku.


PKP wystawiło na sprzedaż też kolejne nieruchomości. Jedną z nich jest działka wraz z budynkami leżąca przy ul. Toruńskiej 16 zobacz na mapie Gdańska, kolejna to niezagospodarowana działka przy ul. Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańska. W najbliższym czasie wystawione na sprzedaż zostaną też działki przy ul. Uczniowskiej 48 i 50 zobacz na mapie Gdańska i przy ul. Nowej Dmowskiego.

Zobacz jakie jeszcze inwestycje planuje w Trójmieście PKP SA.

Opinie (128) 2 zablokowane

  • Kolej jest po to, aby sprawnie jeździć, a nie budować wieżowce!! (4)

    Chciałbym, aby pociągiem PKP dało się dojechać do Warszawy w dwie godziny.
    I jeszcze, aby pociągi jeździły punktualnie.
    IMHO takie zadania ma ta spółka(łącznie ze wszystkimi córkami), a nie bawienie się w developera.

    • 110 17

    • (1)

      Od tego jest PLK i Intercity. Ale oprócz tego jest PKP S.A. która zajmuje się budynkami dworców, Oddział Nieruchomości który ma pod sobą wszystkie nieruchomości należące do PKP i właśnie zajmuje się deweloperką.

      • 3 1

      • Ciekawe. PKP SA jak sama nazwa wskazuje zajmuje się deweloperką? Partacz zawsze zajmuje się tym do czego nie jest przystosowany, stąd w przewozach kolejowych mamy takie efekty jakie mamy.

        • 4 2

    • Kolej tak

      ale PKP to coś więcej

      • 3 1

    • W tym celu spółka musi zainwestować. Żeby zainwestować,musi natrzepać kasy na inwestycje.

      A w naszej gospodarce i wielu innych kasę robi się na deweloperce,a nie na trzymaniu starych,pustych nieruchomości. Pojęli?

      • 10 8

  • mam pytania (4)

    Jak dowieźć do dworca osobę starszą z bagażami lub matkę z dziećmi?
    Jak odebrać z dworca osobę starszą, lub matkę z dziećmi i bagażami?
    Gdzie są windy dla niepełnosprawnych i osób starszych?
    Gdzie jest podjazd do dworca dla taksówek i samochodów osobowych?
    Widać, że ten projekt opracował jakiś młodzieniec protegowany i do tego bez wyobraźni.

    • 31 3

    • Odpowiadam (1)

      Podjazd do dworca jest przed dworcem. Dziękuję.

      • 2 1

      • Zamiast podjazdu do wejścia głównego dworca dla pasażerów PKP z taksówek i samochodów osobowych jest pomost nad poziomem -1 oraz są zejścia na ten poziom.

        • 2 0

    • a ojciec z dziecmi nie moze byc? (1)

      • 4 0

      • Nie, nie może. Dobrze, że napisał "dziećmi", a nie "maluszkami".

        • 4 0

  • 3-4 kondygnacje?? (4)

    mieszkamy w mieście czy na wsi?

    Póki co, okolice dworca PKP bardziej przypominają prowincjonalne miasteczko, niż stolicę województwa.

    • 158 65

    • Wolałbym, żeby w strefie od Zieleniaka do budynku Urzędu Wojewódzkiego nie budowano wieżowców. Wystarczą te co są i klocki typu Krewetka, Madison, Teatr Szekspirowski.

      • 9 8

    • 3-4 kondygnacje i tak zaslonia to samo co 10 pieter.

      Zreszta nie liczac jakichs nielicznych pieszych na wiadukcie to komu niby cos zaslaniamy? Na odcinku moze 100-200 dla pieszego idacego wzdluz Błędnika i to od strony torów, niewidoczna będzie wieża kościoła Mariackiego. Ot cała strata. Ratusz Staromiejski i tak widać w osi jezdni. Pan konserwator niech odrobinę nad wyobraźnią przestrzenną popracuje.

      • 14 17

    • dokladnie (1)

      Tam sie prosi o wyzsza zabudowe

      • 35 34

      • Najlepiej żeby

        przewyższyło wieżę dworca! A co, kiedyś budowali ładniej, to udowodnijmy choć że umiemy wyżej!

        • 17 15

  • Najważniejsze żeby w przejściach były gacie w kratę i staniki

    .

    • 12 1

  • A gdzie jest parking? (1)

    Władze miasta i projektanci mają uczulenie na parkingi. Przy każdym szanującym się dworcu kolejowym niezbędny jest parking. Wszystkie powierzchnie w Centrum sukcesywnie pozbawiane są parkingów a piętrowych i podziemnych się nie buduje.

    • 25 6

    • z tego co czytałam wczoraj na stronie Dziennika Bałtyckiego to PKP chce tą kwestie zrzucić na jakąś firmę, moim zdaniem też bardzo poważną kwestią jest zagospodarowanie wreszcie starej przychodni kolejowej która od nastu lat robi za wielki baner reklamowy

      • 4 1

  • to wszystko zaleje woda

    • 3 1

  • YT : COLMAR- dworzec kolejowy

    wklejcie i zobaczcie że można ładniej.

    • 3 1

  • Kretowisko. Propnuje przeniesc wszystkich urzednikow na -1 do piwnic. Niech tam siedza i podniecaja sie ruchem aut.

    • 10 0

  • wizje to ja mam zawsze na kacu, nie są one zbyt pozytywne

    • 4 0

  • Jeśli już NIC ,poza ARCHITEKTONICZNĄ KUPĄ

    o nazwie City Forum nie potraficie wymyślić,niech się któryś wybierze (tylko nie za pieniądze z naszych podatków !!! ) do miasta Colmar we Francji. Stoi tam TAKI SAM dworzec jak nasz ,z pięknym,przestronnym placem pełnym zieleni i wody płynącej z fontanny.Nie brakuje też miejsca dla ruchu samochodowego,który jest kameralnie stonowany. Czy już wszyscy tzw "architekci" w Gdańsku poszaleli z tym spychaniem ludzi do podziemi i budowaniem szklano-betonowych sr.czy !!!??? PRECZ Z OSZPECANIEM OSTATNICH ORYGINALNYCH FRAGMENTÓW MOJEGO PIĘKNEGO MIASTA !!!

    • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane