• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacją na plażę bez biletu, tylko na dowód rejestracyjny?

Szymon Zięba
20 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W sezonie kierowcy częściej zostawiają samochody w miejscach niekoniecznie do tego przeznaczonych. Zdjęcie zostało wykonane w pobliżu kąpieliska w Sobieszewie.
  W sezonie kierowcy częściej zostawiają samochody w miejscach niekoniecznie do tego przeznaczonych. Zdjęcie zostało wykonane w pobliżu kąpieliska w Sobieszewie.

Trwa dyskusja na temat tego, jak "motywować" właścicieli aut do parkowania samochodów dalej od plaży. Wśród pomysłów padła propozycja darmowej w sezonie komunikacji dla kierowców i pasażerów - na podstawie dowodu rejestracyjnego. Czy to rozwiąże problem korków i pojazdów zostawianych w niewłaściwych miejscach? Zdania są podzielone. Zwolennicy podkreślają zalety pomysłu, przeciwnicy wskazują na ekonomiczne problemy komunikacji miejskiej wywołane pandemią. Pytają też, czy kierowcy powinni być uprzywilejowani.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy zrezygnował(a)byś z dojazdu samochodem na plażę, gdyby komunikacja była bezpłatna?

O tym, że w sezonie jest problem z parkowaniem w pobliżu trójmiejskich plaż, nikogo przekonywać nie trzeba.

Miejsca na darmowych, legalnych parkingach zajmowane są od wczesnych godzin porannych. Wielu kierowców, by uniknąć opłat na rosnącej liczbie płatnych miejsc postojowych, zostawia auta na zieleńcach i w miejscach, które utrudniają poruszanie się pieszym.

Przykładem jest m.in. okolica Westerplatte, która w sezonie obstawiana jest samochodami tak mocno, że problem z przejazdem ma komunikacja miejska. Mieszkańcy Trójmiasta, ale też liczni turyści nadal często wolą dojechać na plażę autem niż tramwajem, trolejbusem czy autobusem. Problem ten dotyczy zarówno Gdańska, jak Gdyni i Sopotu.

O swojej propozycji rozwiązania problemu mówili niedawno gdańscy radni.

W ładną pogodę okolice plaży m.in. w Brzeźnie zamieniają się nierzadko w dziki parking. W ładną pogodę okolice plaży m.in. w Brzeźnie zamieniają się nierzadko w dziki parking.
Spytaliśmy samorządowców i radnych, czy dobrym pomysłem jest, by w sezonie, na trasach komunikacji miejskiej w kierunkach nadmorskich, pasażerowie, na podstawie dowodu rejestracyjnego, mogli korzystać z komunikacji miejskiej za darmo.

Głos z rad dzielnic



Łukasz Hamadyk Łukasz Hamadyk
- Pomysł jest jak najbardziej wart wdrożenia. W sezonie rozjeżdżane są trawniki i zieleńce. W okolicy plaży w Nowym Porcie i Brzeźnie co roku obserwujemy dantejskie sceny, jeżeli chodzi o liczbę aut, parkowanie i korki. Z drugiej strony należy pamiętać o ograniczeniach gdańskiego taboru. Już teraz komunikacja do nadmorskich dzielnic jest przeciążona. Poza tym dla zapewnienia komfortu większej liczby podróżnych, na takich trasach powinny kursować pojazdy z klimatyzacją. Dziś bywa z tym różnie. Dlatego dla wielu osób w gorące, letnie dni przewagę mają własne, wygodne auta - zauważa Łukasz Hamadyk, przewodniczący zarządu dzielnicy Nowy Port.

Parkingi w Trójmieście. Gdańsk, Gdynia, Sopot



Łukasz Piesiewicz Łukasz Piesiewicz
- Zważywszy na pojemność parkingów leżących bezpośrednio nad morzem, włączając w to ten niedziałający, to i tak zdecydowana większość odwiedzających plaże dostaje się tam inaczej niż samochodem albo samochód zostawia z dala od plaży. Lepszym pomysłem niż darmowa przejażdżka każdym autobusem nad morze na dowód rejestracyjny, mógłby być tzw. shuttle bus kursujący od bardzo pojemnego parkingu miejskiego przy CH Riviera np. na koniec Alei Piłsudskiego. Wtedy mniej osób decydowałoby się na wjazd do ścisłego Śródmieścia - podkreśla Łukasz Piesiewicz z RD Śródmieście Gdyni.

Głos z sopockiego magistratu



Marcin Skwierawski Marcin Skwierawski
- Zwolnienie z opłat za przejazd autobusem kierowców nie zmniejszy liczby samochodów w sezonie. Nie planujemy zatem takiego rozwiązania. Od kilku lat, w celu odkorkowania centrum miasta w szczycie sezonu, uruchamiany wakacyjny eko-parking. Udostępniamy 700 miejsc postojowych pod Ergo Areną. Parking jest darmowy, a do centrum czy na plażę można dostać się pieszo lub skorzystać ze specjalnej linii meleksowej, która przebiega w sąsiedztwie sopockiej plaży. Koszt przejazdu osoby dorosłej to 3 zł, dzieci do ukończenia szkoły podstawowej jadą bezpłatnie. Co ważne, z linii skorzystać mogą wszyscy chętni, np. mieszkańcy pobliskiej Żabianki. Aby skorzystać nie trzeba posiadać samochodu. Dzięki funkcjonowaniu parkingu każdego sezonu do centrum wjeżdża kilka-do kilkunastu tysięcy samochodów mniej - podkreśla wiceprezydent Sopotu, Marcin Skwierawski.

Głos z gdyńskiego magistratu



Agata Grzegorczyk Agata Grzegorczyk
- Cena biletu na transport zbiorowy jest jednym z instrumentów polityki rozwoju transportu, które można stosować, aby doprowadzić do zmiany podziału podróży mieszkańców na korzyść transportu publicznego. Bezpłatny transport zbiorowy dla określonej grupy odbiorców generuje jednak wiele problemów, ponieważ co do zasady system transportu publicznego nie funkcjonuje za darmo, a cena przejazdu nie jest głównym i jedynym czynnikiem wyboru środka transportu, a bezpłatne przejazdy dla określonej grupy odbiorców (posiadaczy samochodów) to zwiększenie nierówności społecznej - osoby bez samochodu korzystające z transportu zbiorowego będą finansować usługę innym użytkownikom ruchu - tłumaczy Agata Grzegorczyk rzeczniczka Urzędu Miasta w Gdyni.

Głos z gdańskiego magistratu



Bardzo dużą grupą użytkowników autobusów i tramwajów linii sezonowych, dojeżdżających do plaży czy innych atrakcji, są turyści wypoczywający w Gdańsku. Zwolnienie tych osób z opłat spowodowałoby przeniesienie kosztów na gdańskich podatników
- Gdańsk nie planuje wprowadzania rozwiązania polegającego na tym, by w sezonie zwolnić z opłat za przejazd pojazdem komunikacji miejskiej pasażerów legitymujących się dowodem rejestracyjnym swojego pojazdu. Katalog bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską jest obszerny i obejmuje wiele grup pasażerów. Przypominamy, że od ok. dwóch lat dzieci i młodzież do 24 r. życia, posiadające Gdańska Kartę Mieszkańca korzystają już z Pakietu Bezpłatnych Przejazdów. Za przejazdy nie płacą również m.in. osoby, które ukończyły 70. rok życia czy też posiadacze Karty Dużej Gdańskiej Rodziny (aktualnie 14 818 kart z uprawnieniem do bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską w 2021 r.). Z kolei posiadacze biletu okresowego ZTM i Gdańskiej Karty Mieszkańca ze zdjęciem w ramach swojego biletu mogą też podróżować koleją w granicach Gdańska. Bardzo dużą grupą użytkowników autobusów i tramwajów linii sezonowych, dojeżdżających do plaży czy innych atrakcji, są turyści wypoczywający w Gdańsku. Zwolnienie tych osób z opłat spowodowałoby przeniesienie kosztów na gdańskich podatników - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.

Piotr Borawski Piotr Borawski
- Dochody ze sprzedaży biletów w ostatnim roku przed pandemią, tj. w 2019 r., pokryły koszty pracy przewozowej tramwajów i autobusów zaledwie w 33 proc. Sytuacja epidemiczna i wynikające z niej ograniczenia liczby pasażerów jeszcze bardziej uszczupliły dochód. W roku 2020 r. wskaźnik ten obniżył się do 23 proc. Prognozujemy, że w 2021 r. będzie się kształtował na poziomie 26 proc. Badania wskazują, że głównymi czynnikami, dzięki którym mieszkańcy decydują się na korzystanie z komunikacji miejskiej, są m.in.: większa liczba bezpośrednich połączeń, większa częstotliwość kursowania, większa punktualność, krótszy czas przejazdu, czyli atrakcyjna i dostosowana do potrzeb pasażerów oferta. W tym badaniu satysfakcji pasażerów koszt przejazdu uplasował się dopiero na siódmej pozycji. Rozwiązanie bezpłatnego dojazdu dla kierowców samochodów było już praktykowane (np. bezpłatny autobus na Jarmark) i się nie sprawdziło, ponieważ dla podróżujących ważniejsza jest bogata oferta przewozowa i pasażerowie są skłonni za nią nawet więcej zapłacić. Dlatego też, zamiast obniżać przychody, wolimy środki finansowe przeznaczyć na zwiększenie liczby kursów lub uruchomienie nowych linii.

W sezonie kierowcy parkują w różnych miejscach. Może się to skończyć mandatem. Materiał z 2017 r.

Opinie (453) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Przykro mi, ale rozwiązanie problemu jest gdzie indziej (30)

    Przy plażach prawo drogowe obowiązuje tak samo jak gdzie indziej. Darmowy bilet to wyraz pobłażliwości i bezradności polityków. W praworządnych krajach, jak np Szwajcaria taki pomysł byłby wręcz wyśmiany. Rozwiązanie jest proste - zacząć przestrzegać prawa przy plażach w sezonie - egzekwując to większą liczbą policji i SM. Ich praca zwróci się z nawiązką. W ten sposób zmotoryzowani nauczą się docierać na plaże inaczej, a płacić za komunikacje miejską będą jak wszyscy inni.

    • 206 51

    • Żeby było jeszcze więcej narzekań na reżimowe, policyjne państwo? (21)

      A tak na poważnie: jak policzymy liczbę miejsc postojowych to się okaże, że mamy ich tyle co w Szwajcarii w latach 50 ubiegłego wieku. Jak porównamy ceny za postój w porównaniu do zarobków to się okaże, że mamy 20x droższe. Więc porównanie jak najbardziej ale na naszą niekorzyść.

      • 15 27

      • (12)

        Ciekawe gdzie te miejsca postojowe sa w Szwajcarii? Na zad*piach i owszem (te znajdziemy tez w Polsce), ale w Zürichu jest ich mniej niz w Trojmiewcie.

        • 24 6

        • kup sobie rower.

          • 0 0

        • Piszesz o centrum czy o całym mieście? (5)

          Bo jak policzymy ścisłe centrum to może masz rację. Jak teren administracyjny miasta to niekoniecznie

          • 5 11

          • Nawet sobie nie żartuj. (1)

            Ty byłeś kiedyś w Zurychu w ogóle? Mamy 2x tyle aut co oni, plus pod marketem jest np siedem miejsc parkingowych, a nie, jak u nas, siedemset. Centra handlowe typu Jelmoli mają po 200 miejsc, Forum Budynium ma 1500. Parkingi na przedmieściach? A po co jak z Winterthuru pociąg dojeżdża w 20 min. W całym Zurychu w porównaniu do Gdanska prawie nie ma parkingów. I to miasto w przeciwieństwie do naszego, jest uznawane za jedno z najlepszych do życia na świecie

            • 4 0

            • Tylko, że Zurych nie ma dostępu do morza

              • 0 1

          • (2)

            Oczywiście, że chodzi o centrum, które jest analogiczne do sąsiedztwa plaży - przyciągająca tłumy część miasta, atrakcyjna w kontekście czasu wolnego. W cywilizowanych krajach takie miejsca wyklucza się z prywatnego ruchu samochodowego. Na coraz większą skalę zresztą. Poruszasz sie po nich komunikacja publiczną, zostawiwszy samochod na obrzeżu.

            • 5 3

            • I tu dotarłeś do sedna sprawy. (1)

              Dobrze skomunikowanych parkingów na obrzeżach miasta po prostu u nas. NIE. M A!

              • 4 5

              • jakie kryteria stosujesz do oceny jakości skomunikowania obrzeży miasta z centrum?

                Jeśli miasto ma system lokalnej kolei miejskiej zapewniającej częstotliwość typu takt 5 minutowy to można mówić o dobrym skomunikowaniu obrzeży miasta z centrum. Zapewnienie takiego taktu pociągów SKM i PKM po jego elektryfikacji powinno być podstawowym przedmiotem troski naszych decydentów. Darmowe przejazdy komunikacją publiczną dla posiadaczy samochodów / prawa jazdy to typowa retoryka kryptobolszewików udających prawicowców.

                • 3 0

        • (2)

          W Szwajcari w Zurychu jest pełno parkingów podziemnych w promieniu kilkuset metrów od centrum u nas nie ma żadnego

          • 7 7

          • u nas są wielopiętrowe parkingi naziemne wypełnione w 10% lub mniej jeśli są płatne.

            pisanie o potrzebie budowy parkingów podziemnych w centrum (warto pamiętać, że szczodre oferowanie podaży miejsc do parkowania samochodów w pobliżu centrum zwiększa korki na dojazdach do niego) jest typowym przejawem samochodozy.

            • 3 1

          • Z opłatą 10 CHF za godzinę

            Byłem i korzystałem

            • 13 0

        • Zurich vs Gdańsk ? (1)

          może jeszcze z Singapurem to porównasz albo z Monachium ? Przy tych miastach Gdańsk jest jak Sosnowiec albo jakaś wiocha po PGR więc porównanie słabe. W dodatku w Zurichu jest multum parkingów podziemnych, które są niemal obowiązkowe w każdej nowej inwestycji.

          • 8 5

          • Ale po co porównywac? Parkuję na trawie i zastawiam szlaban bo w Zurychu są parkingi podziemne? Co ma piernik do wiatraka? To jest kryminał co wyprawia policja i SM. Zwykły kryminał.

            • 9 3

      • Głupek jak zawsze musi sie chwalic głupotą jest zupełnie odwrotnie!Blachosmrodów mamy 5 razy wiecej niz wkazdym innym kraju! (7)

        Miesc do parkowania it o bezpłatnych kilka razy wiecej w kazdym kraju europy zachodniej likwiduje sie nawet płatne miejsca do parkowania.!!

        • 14 6

        • hmm (6)

          w DE przedmieścia mają średnio 2-3 samochody - u nas wiele osób nie ma żadnego

          • 2 7

          • Nie znam nikogo kto by nie miał samochodu. (3)

            Za to jak wprowadzałem się "na swoje", sąsiad nie mógł uwierzyć że mamy tylko jeden samochód na rodzinę...

            • 7 4

            • (2)

              Widocznie mieszkasz na zad*piu.

              • 1 4

              • Bo ja wiem, czy okolice skrzyżowania Havla i AK to zad*pie? (1)

                Może i tak :)

                • 4 2

              • No może geograficznie nie

                Ale komunikacyjnie trochę tak :)

                • 1 2

          • U nas w mieście mają 3-5 (1)

            • 6 1

            • może 10 co za statystyki z pupy!

              • 1 1

    • Człowiek jedzie na plażę by się zrelaksować a nie już na wejściu stresować się parkowaniem

      Może lepiej pomyśleć jak zwiększyć ilość miejsc parkingowych (niektóre słupki są w bezsensownych miejscach, wykonać parkingi wielopoziomowe. Codziennie widzę miejsca z potencjałem a brak rozsądnego myślenia

      • 0 1

    • Chyba nie jesteś kierowcą ;)

      • 1 0

    • Policja to za mało - odholowanie i porządny mandat - bez możliwości odwołania się

      • 2 1

    • serio ? (1)

      widziałeś co dzieje się przy plażach w sezonie, szczególnie w zeszłym roku ? Tam byś musiał 5x tyle autobusów wysłać aby się pomieścili. Te co jeździły były zapchane. Skoro chwalą się tak plażami niech zapewnią parkingi w pobliżu. Jakoś Nowakowi poszli na rękę i zabulili mu kupę kasy z naszych podatków na Wyspie + instalacje i droga prze środek pola, choć przez całą wyspę droga jest dziurawa jak ser szwajcarski. Zamiast tego mogli parkingi leśne porobić

      • 3 5

      • I tak powinno być. Autobusy powinny być dzierżawione na trasy oblegane tylko przez 1/5-1/4 roku.

        • 4 0

    • Motywować

      Motywacją jest egzekwowanie prawa, czyli karać za nieprzestrzeganie prawa.

      • 7 1

    • Dokladnie problemem jest jedynie to ze straz wiejska zamiast karac mandatami nie robi nic!!

      Nigdzie na swiecie niema takich cyrków ze buractwo parkuje swoim 20 letnim szrotem gdzie popadnie i nie jest karana mandatami!
      W kazdym kraju zachodnim zostały odholowany i mógł odebrać grata dopiero następnego dnia po zapłaceniu 500 euro mandatu. Należy zlikwidować wszystkie miejsca postojowe nawet te płatne nad morzem i w ich miejscu postawić przystanki komunikacji miejskiej . A kazdy kto zaparkuje tam mandaty bezlitośnie
      I to jest jedyne wyjście .

      • 19 3

    • Tylko nie bawiłbym się mandaty.

      Holować na parking miejski gdzieś na wygwizdowie - niech dygają autobusem lub taksówką jak ich stać.

      • 25 2

  • (1)

    Ja myślę by rozebrać drogę asfaltową na plażę i usypać stos kamieni, taniej wyjdzie niż wozić ich za frajer na plażę, oni i tak focha puszczą bo nie będą w stanie autobusem czy tramwajem zabrać całego sprzętu dla Grażyn i Januszy, tzn. parasoli, parawanów, materacy, kocy, leżaków i pół chałupy przy okazji... no zapominam że jeszcze wielopak piwa, a najlepiej dwa bo co po sobie w piasku pozostawię? Tylko kupę psa i kipy? Jak na Janusza i Grażynę to za mało, puszki by się zostawić przydało...

    • 20 10

    • Bo takim Gieniom i Józkom jak ty wystarczy brudny grajdoł i torba pełna żarcia a wysikasz się w krzakach i będzie dobrze. Wam niewiele jest potrzebna do życia ale już narzekanie jak najbardziej

      • 0 0

  • Ha ha ha

    A może by tak parkingi zrobić za przysłowiową złotówkę i problem z głowy!!!!A nie podnosić cenę i się potem dziwić!!!!!!

    • 0 0

  • (9)

    A dlaczegóż to tylko ci z dowodem mają mieć za darmo? To dyskryminacja pieszego pasazera! Nie mają radni lepszego sposobu na robienie sobie PR?

    • 30 8

    • (7)

      Nie jesteś w stanie pojąć dlaczego szuka się takich rozwiązań ?

      • 0 9

      • nie, nie jestem w stanie zrozumiec, czemu mam płacić dla leniwych kierowców (3)

        a samemu zapłacić pełną cene w weekend, jak mam miesięczny od pon do piątku

        • 9 0

        • (2)

          rozumiem , a 500 na swoje dziecko bierzesz , ja nie biorę a muszę się na to skladać

          • 2 5

          • (1)

            Redystrybucja polega na transferze od bogatych do biednych, ty natomiast postulujesz odwrotnie - mniej zamozni uzytkownicy komunikacji miejskiej maja oplacac podroz wlascicielom samochodow.

            • 4 0

            • transferze powiadasz , a ja nie zgadzam się na transfer moich pieniędzy do ludzi którzy nie potrafią utrzymać swoich dzieci.to zaden transfer to rabunek

              • 0 0

      • Ja jestem w stanie pojąć: takie pseudorowiązania jak darmowy autobus dla kierowców zgłaszaja tylko zakompleksione, wygodne, niedbające o srodowisko osoby, które uważaja, ze maja swiete prawo wszedzie dojechac samochodem. Nie, nie maja.

        • 2 0

      • Dlaczego się szuka jestem w stanie (1)

        ale dlaczego takie to nie

        • 7 0

        • jakiś pomysł?

          • 0 3

    • Słusznie, pieszy powinien jeździć za darmo pokazując paragon na zakupione buty

      • 3 2

  • Jestem za

    Po co jechać z Gdańska czy Sopotu na Plażę własnym autem skoro są autobusy i tramwaje - warunek - nie mogą być przepełnione no i oczywiście ma to sens przejazd darmowy z dowodem rejestracyjnym pojazdu.

    • 0 0

  • Phi... (1)

    Jeżdżę na plaże daleko do Trójmiasta, bez tłumów ludzi.

    • 5 2

    • ale kiedy ten tłum to główna atrakcja plaży, po co leżeć na plaży samotnie

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    To nie chodzi o cenę, tylko o komfort (25)

    Komunikacja miejska i tak zazwyczaj wychodzi taniej. W samochodzie można po prostu przewieźć więcej rzeczy i przy odrobinie szczęścia zaparkować na tyle blisko, żeby nie nosić ich daleko. Ma to pewnie znaczenie zwłaszcza dla rodzin z dziećmi. Do tego w samochodzie można bezpiecznie zostawić najcenniejsze przedmioty. Dlatego wątpię, żeby darmowy transport przekonał osoby, które zazwyczaj dojeżdżają autem.

    • 182 19

    • I dochodzimy do sedna problemu. (7)

      Polak nad morzem musi ogrodzić 50m2 plaży parawanem, wyłożyć to ręcznikami i najlepiej puścić na pół zatoki disco polo.

      A jakoś te graty trzeba na plażę dostarczyć...

      • 34 18

      • Lepiej autem (2)

        Nie ma nic lepszego niż jazda latem autobusem zapchanym na stojąco wąchając cudzą pachę... akurat zmotoryzowani płacą takie podatki, że powinny być dostępne parkingi jeżeli jest taka potrzeba, a jak widać jest.

        • 1 2

        • Ale jak to sobie wyobrażasz w praktyce? (1)

          Wyrżnąć kawał lasu? Zabetonować kawał plaży pod nowy parking? A może pływający w morzu, na pontonach - w końcu bogatego stać. A nie - przecież musi być darmowy :).

          • 1 0

          • Jak ja to widzę?

            Już ci przedstawiam. W Polsce jest jeszcze dużo linii brzegowej niezagospodarowanej. Wystarczy jedno miejsce zagospodarowac od nowa, duży parking na kilkaset aut, dobra droga dojazdowa, jakieś budki, restauracje i tyle. Do takiego miejsca mogę jeździć nawet 40km od miasta. I wiem, że wielu podzieliloby moje zdanie. Dla przykładu. Jeśli ma być ładna pogoda i planuje cały dzień spędzić na plaży to wyjeżdżam do Stegny. Jade prawie pod samą plaże, place 20zl za cały dzień za parking w lesie gdzie samochód mi się nie nagrzeje, jeśli są tłumy to mogę przejść się wzdłuż plaży tam gdzie jest luźniej, w razie potrzeby to budki z jedzeniem są nie daleko. Po co siedzieć w Gdańsku ręcznik przy reczniku jak śledzie w puszce, hałas, strach przed złodziejami, bez restauracji albo z bardzo słabym wyborem...

            • 0 0

      • Wystarczy, że musisz doniesć koc, wiaderko i łopatke dla malucha, (3)

        Nadmuchiwaną kaczkę do pływania, parę ciasteczek, coś do picia, zapasowe pieluchy, parasolkę żeby osłonić dłowę dziecka gdy się zdrzemnie, kółko do pływania dla starszego i już masz problem. Chyba że plaża jest tylko dla singli, gejów i bezdzietnych małżeństw

        • 46 19

        • Nadmuchiwana kaczka mnie rozwaliła

          - mam nadzieję że nie wieziesz jej samochodem w stanie nadmuchanym? :)
          Z jednym się zgodzę - z gejami wszystko jest prostsze - tylko ręcznik, browar, i... zestaw plażowych kosmetyków :D

          • 1 1

        • Przecież to wszystko poza parasolką mieści się do zwykłego szkolnego plecaka. (1)

          Jeszcze miejsce na czteropak zostanie :)

          • 29 12

          • dokładnie, wystarczy tylko to spakowac do jednej dużej toroby

            ale problem mają ludzie z myśleniem najwidoczniej, jak kupili złoma to muszą koniecznie sobie i innym udowadniać że się nie da bez niego. Da się i to bez problemu!

            • 5 4

    • Zgadza sie (3)

      Gehenne podróży autobusem (chyba 112?) na Sobieszewo, jakieś 15 lat temu wspominam do dziś. Ikarus, tłok, smród, gorąco

      • 16 4

      • (1)

        Ikarus 15 lat temu? Trochę Ci się czas zatrzymał na latach '90. Teraz wszystko jeździ duże, wygodne, klimatyzowane, niskoemisyjne. Spróbuj - spodoba Ci się :).

        • 0 0

        • Coś było ćpane?
          - wygodne
          - klimatyzowane
          - niskoemisyjne (te ostatnie to może elektryki w Lublinie czy hybrydy w Kielcach, ale nasz nowoczesna metropolia to komunikacyjny trzeci Świat)

          Ciężko im zgrać PKM czy autobusem a ty wymagasz podróżowania na plażę? Ilość ludzi + bagaże to co ile ten autobus musiałby jeździć? Co 5 minut? Zmień leki albo zmniejsz dawkę.

          • 1 1

      • Ale jakoś nie przestałeś jeździć samochodami po smażeniu się 10h w małym Fiacie :)

        Te czasy już nie wrócą.

        • 9 5

    • co za dzban "nosi rzeczy na plażę" i to dla niego ważne (1)

      ręcznik i tyle w temacie co trzeba a nie może parawany, namioty i nie wiadomo co to nie wyjazd na 2 tygodnie tylko kilka godzin na plaży

      • 2 3

      • A picie i jedzenie, coś do usiądnięcia i przebrania?

        To dla singli. Dla rodzin jest tego zdecydowanie więcej

        • 1 0

    • Z tą taniością to bym polemizowała. Od 3 osób już się nie opłaca zbiorkom jeśli osoby poniżej 70 lat

      • 0 0

    • komunikacja miejska taniej?

      gdzie uczyłeś się liczyć? przelicz sobie dojazd rodziców z dwójką dzieci z Oliwy do Jelitkowa, załóżmy 5 km w jedną stronę, tramwaj bilet dla dorosłego zaokrąglając do pełnego pln to 4, dla dziecka 2 więc na dojazd to kwota 12 pln, 24 z powrotem , moje autko pali w mieście ok 7l na 100 km, cena paliwa w przybliżeniu to 5,5 pln, w dojazd i powrót to zużycie ok 0,7 l, zakładając korek i czerwone światła niech spali mi 1l, widzisz już różnicę? 18,5 pln zostaje mi w kieszeni, napomknę nieśmiało że jadę od domu do plaży, zawsze mam miejsce siedzące, słucham radia a nie bluzgających małolatów i żaden menel mi nie śmierdzi, sory ale pier...licie hipolicie, zastanów się co wypisujesz, widzę że podobne tobie wesołki dały ci sporo plusów, więcej oleju pod cymbałkiem życzę zatem

      • 6 1

    • (5)

      Najcenniejsze przedmioty może lepiej zostawić w domu? :D Nie histeryzujmy. Komunikacja miejska powinna dojezdzac blisko plazy, tak jak samochod. A jak ktos ma dzieci, to zabaweczki w plecaczek, jedzonko w plecaczki rodzicow i mozna maszerowac.

      • 17 8

      • Bez urazy (4)

        Komunikacja miejska po prostu ssie.
        Wiecznie spóźniona lub zapchana po brzegi.

        • 21 2

        • Spóźniona bo w każdym aucie jedna osoba a takich aut tysiące.

          • 3 0

        • (2)

          W Gdyni punktualna. Zapchania tez nie widzę - może wczesnym rankiem, bo normalnie nie.

          • 2 5

          • (1)

            W Gdyni nawet slonce swieci lepiej

            • 10 1

            • Zachodzi lepiej. Świeci równie wujowo.

              • 6 0

    • Dokładnie tak

      W dodatku trzeba jeszcze przecież dotachać obowiązkowy parawan...

      • 2 0

    • dokładnie - tu chodzi o egzekucje prawa, mandaty duże i bezlitosne !!!

      • 8 3

    • Taak, ale

      komfort parkowania jest niski.

      • 2 1

  • kierowcy/samochody: (36)

    -smrodzą,trują
    -hałasują
    -niszczą zieleń, chodniki
    - utrudniają poruszanie się innym
    -opóźniają komunikacje publiczną
    -terroryzują innych, powodują wypadki na masową skale
    -są głównymi beneficjentami przestrzeni miejskiej oraz budżetu miejskiego nie płacąc żadnych podatków z tego tytułu

    i jeszcze mamy składać się im na darmową komunikację publiczną?

    • 62 57

    • Kierowcy

      utrzymują całe państwo. Akcyza za auto, za paliwo, podatek drogowy, który idzie na tory itp.

      • 0 0

    • Uzupelnienie

      Utrzymują jeszcze pisowski rząd i drogi będąc dojnymi krowami. Podatki, akcyzy, mandaty, autostrady.

      • 0 0

    • (17)

      "są głównymi beneficjentami przestrzeni miejskiej oraz budżetu miejskiego nie płacąc żadnych podatków z tego tytułu"
      Otoz placa podatki czlowieku. Ponizej tylko kilka z nich:
      - oplata za rejestracje pojazdu
      - podatek od kupna pojazdu
      - akcyza (jezeli samochod zostal sprowadzony)
      -placa OC, ktore jest opodatkowane VATem
      - kupujac paliwo, w cenie ktorego zawarte jest pare podatkow
      - w zasadzie kupujac cokolwiek do samochodu czyli czesci/plyny eksploatacyjne
      Mozna by tak naprawde wymieniac dlugo.

      • 8 10

      • słabe przykłady (11)

        -opłata też jest za wydanie dowodu osobistego
        -podatek od kupna skarpet jest
        -akcyza jest też na alkohol i paliwa do ogrzewania
        -oc nie ma nic tu do rzeczy i nie jest opodatkowane vatem
        - kupujesz cokolwiek i też jest opodatkowane wszystko. nie kupisz paliwa to kupisz co innego. podatek zapłacisz, czy masz/jeździsz samochodem czy nie.

        ale najważniejsze jest nie kto co ile płaci ale jaki jest bilans tego. Co z tego że podatki w paliwie to 50mld zł jak same wypadki powodowane przez kierowców kosztują nas wszystkich podatników 44mld zł rocznie. Te 6mld zł twoim zdaniem na co wystarcza? Utrzymasz z tego wszystkie drogi w kraju i wybudujesz coś? No własnie, a to nie są przecież wszystkie koszta. Dolicz do tego inne koszta społeczne czy zdrowotne.

        • 7 3

        • Podatki (1)

          A od kiedy koszty spowodowanych wypadków są likwidowane z podatków w paliwie? Od tego właśnie są ubezpieczenia OC i AC, a to jest osobna pula pieniędzy. Jeśli ktoś ma więcej niż jeden samochód, na każdy z nich płaci co roku osobne ubezpieczenie. Jeśli nie osiąga odpowiedniego wieku, albo często powoduje kolizje/wypadki, płaci tego ubezpieczenia odpowiednio więcej i to wcale nie są takie małe kwoty.

          • 0 0

          • problem w tym że OC nie pokrywa wszystkich szkód.
            Ubezpieczalnie wypłacają ok 12mld zł
            Państwo dopłaca kolejne 44mld zł ( koszt akcji, leczenie, renta.......)

            • 1 0

        • (8)

          -oc nie ma nic tu do rzeczy i nie jest opodatkowane vatem - no bardzo ciekawe, rozumiem ze ubezpieczyciel to dobry wujek i placi to za nas ? :)
          Oczywiscie, ze placi sie podatki za wszystko. Ja tylko prostuje bzdurne, prostackie myslenie ze kierowcy tylko niszcza i za nic nie placa, co jest wierutna bzdura.
          Ta kwota t44mld zl skad wzieta, moze jakies zrodlo? Poza tym pomijasz podstawowa funkcje drog czyli transport. Tranport przede wszystkim towarow i uslug, a w zasadzie na koncu pasazerow. Niemcy to jak widac straszni idioci sa, skoro maja rozwinieta siec autostrad, ktora z reszta caly czas modernizuja i rozbudowuja.

          • 1 1

          • oc to zadatek na szkody które wyrządzają kierowcy. państwo z tego nic nie ma. nic się za to nie buduje i nie utrzymuje.

            źródło 44mld zł to "Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego" czyli ministerstwo infrastruktury.

            Tak transport ale tu chodzi o miasto. 90% ruchu w mieście to transport leniwego tyłka który mógłby transportować się też rowerem czy komunikacją publiczną.

            • 1 0

          • Jak dojdziemy do stanu w którym możesz przejść z wózkiem po mieście (6)

            To możemy się zacząć z powrotem martwić jak zrobić przyjemność kierowcom.

            Na razie mamy za sobą kilka dekad udogodnień dla prywatnych samochodów i w sumie niczego więcej, więc trzeba to nadrobić.

            • 4 1

            • to pomyśl czasem o ludziach którzy nie mają dojechać z powodu braku transportu. Nikt się nie pyta mieszkańców czy chcą mieć szybki dojazd koleją czy też wolą rekreacyjną ścieżkę rowerową

              • 0 1

            • (4)

              Ale wiesz, ze jest to problem kultury kierujacych oraz egzekwowania (a raczej braku) obowiazujacych przepisow? Ponowie, ja po prostu prostuje bzdure pt. ze kierowcy nic nie placa za korzystanie z miasta i drog. Ja wiem, ze niektorym by sie marzylo paliwo po 10 zl za litr, a godzina parkowania by kosztowala 50 zl.

              • 3 0

              • Nie w tą stronę. (3)

                Nie chodzi o to że kierowcy za mało płacą, tylko że dostają w stosunku tego co płacą niewspółmiernie dużo.

                Efekt jest taki że nikt nie zastanawia się czy warto jechać samochodem, czy może dzisiaj komuniakacją, albo rowerem, więc korki rosną.

                • 2 1

              • (2)

                No dobrze, to teraz odpowiedzmy sobie na pytanie. Czy za stan i funkcjonowanie zbiorkomu nalezy winic kierowcow?Fakty sa takie, ze naszej komunikacji jest daleko do tego co jest w stolicy (o zachodnich miastach Europy nie bede wspominal z litosci). Przekonaj kogos kto mieszka na Szadolkach, by do Jelitkowa pojechal tramwajem czy autobusem - 4 osobowa rodzina. Czy kierowcy dostaja rzeczywiscie duzo? Patrzac na stan drog w Gdansku smiem sie nie zgodzic.

                • 1 0

              • Chciałem tylko przypomnieć że ten tramwaj jest od 6 lat blokowany przez ludzi którzy boją się o miejsca parkingowe pod swoimi kamienicami...

                Więc trzeba objechać pół miasta.

                • 2 0

              • Jest jeszcze trzecia opcja: jak wiesz że samochodem się nie da z nie chcesz autobusem to... nie jedziesz. Na pewno to lepsze niż parkowanie na trawie. I tak, kierowcy dostają niemal wszystko, nawet jeśli mi się wydaje że nie. Po prostu nadal mentalnie projektujemy miasta pod samochody i pojedyncze wciąż wyjątki tego nie zmieniają ogólnej sytuacji.

                • 3 1

      • Równie dobrze możesz dać VAT na buty dla pieszych. (4)

        Porównaj teraz ile kierowcy kosztują podatnika.
        Gdzie nie zrobią jakiegoś skrawka drogi, idzie parę milionów.

        Dopiero co zbudowaliśmy tunel za dwa miliardy...

        • 5 11

        • (3)

          A rozumiem, ze towary ktore kupujesz w sklepie lub w internecie chcesz wysylac na oslach lub dromaderach? Drogi powstaja z mysla glownie o tranzycie. Przyczepiles sie do VAT-u bo bylo latwo, a co z pozostalymi podatkami???

          • 4 3

          • zwłaszcza te arterie 8pasmowe w mieście są dla tranzytu :)

            gdzie ciężarówka ma zakaz wjazdu. co ty klepiesz. 90% ruchu w mieście to prywatne samochody. Dojazdy praca dom i do sklepu....

            Może jeszcze napiszesz że te kubaturowe parkingi są dla karetek pogotowia?

            • 2 0

          • Tranzyt samochodowy jest najgorszy z możliwych.

            • 0 1

          • Bardzo chętnie wysyłałbym je pociągami, ale to już inna sprawa :)

            Z jaką myślą drogi powstają, nie ma znaczenia. Znaczenie ma efekt końcowy - wszystko zakorkowane osobówkami, w których siedzi zazwyczaj jedna osoba i pokonuje dystans ok 5km...

            • 4 1

    • Klamiesz,płacą podatki (4)

      Inteligencja na poziomie głupot które wypisales

      • 6 5

      • to wymień chociaż jeden ;) (3)

        • 2 0

        • (2)

          VAT w paliwie, wszelkie usługi motoryzacyjne,przeglądy,akcyza na paliwie itd.jak widzisz więcej niż jeden

          • 4 1

          • Żaden ten podatek nie idzie do kasy miasta.

            Miasto utrzymuje się z PITów głównie.

            • 1 1

          • I jeszcze VAT od piwa które pije przy polerowaniu samochodu dodaj :)

            • 3 0

    • zaś rowerzyści to jedyna grupa dla której organizuje się transport bo nie mogą skorzystać ze ścieżki rowerowej. Już nie muszę dodawać iż dla nich rozbiera się linie kolejowe i przez to powstaję wykluczenie komunikacyjne

      • 0 1

    • Płacą Ignorancie

      W Podatkach i Opłatach od Paliwa i w samej akcyzie na samochód.

      • 1 1

    • Pełna racja blachosmrody są największymi szkodnikami miasta ,a na dodatek za kierownica same buractwo (1)

      Widac to co dziennie w raportach

      • 3 2

      • Dobrze, ze w komunikacji miejskiej jezdzi sama elita pijaca harnasie/zubry/czy specki. Nie to co holota za kierownica...

        • 5 3

    • kierowcy tez dokładają do biletów (3)

      każdy miesięczny za 100 ma dołożone z podatków 300. Czyli kierowca rezygnuje dobrowolnie z dopłaty 300+

      • 4 13

      • sporo głąbów jednak w tym mieście (1)

        wpływy z biletów 100 milionów plus wydatki miasta 300 milionów. Nie trzeba być wybitnym z matmy by to zrozumieć. Oraz to : 591,15 zł - dokładnie tyle miasto Gdańsk rocznie dokłada do transportu publicznego w przeliczeniu na każdego mieszkańca (niezależnie od tego, czy korzysta on z komunikacji miejskiej czy też nie)

        • 2 3

        • Dokładnie. Może zatem warto dołożyć te 100 milionów, wywalić na zbity pysk Renomę, czy kto tam się tym zajmuje

          Wywalić biletomaty, papierowe bilety, kasowniki...
          I po prostu zrobić komunikację typu "wsiadasz i jedziesz".

          • 3 2

      • Każdy kierowca parkujący w SPP dostaje dopłatę średnio 500zł miesięcznie

        Więc słaby przykład...

        • 5 2

    • Gosciu opuść juz trójmiasto.pl (1)

      Bo robisz się przerażająco nudny w swoich szkolnych wypocinach.....

      • 13 16

      • jak opuści truj*miasto

        to bedzie mu gnojowica śmierdziała i przeszkadzał terkot ciągnika z broną na polu
        a nocami ... dziki i sowy w okolicy!

        • 10 4

    • głęboka analiza ,brawo

      • 3 7

  • Zróbcie parkingi

    Proste rozwiązanie - zróbcie duże parkingi, nawet płatne. Teraz człowiek chce zaparkować nawet na płatnym, ale nie ma miejsc, więc zostawia się auto na trawnikach - no bo gdzie? Na przystanku czy na rondzie nie wypada.

    • 0 1

  • Wiecej komunikacj

    Bardzo chętnie porzuciła bym samochód gdyby komunikacja była lepsza. W Gdyni kie ma możliwości szybkiego dostania się na plażę innego niż własny samochód. Nie ma też możliwości dowiezienia tam schorowanej babci innego niż własny samochód. Ok dajcie parkingi, ale do tego meleksy, nawet platme, ale dajcie szanse dojechać. Chcę iść na plażę wygrzać chore nogi, jestem z Witomino, autobus zatrzymuje się na Władysława IV, to kawał drogi do plaży na chore nogi. Nawet że Świętojańskiej to daleko

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane