• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kończy się budowa przystanków PKM w Gdyni

Maciej Naskręt
16 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Do 31 października mają się zakończyć prace przy budowie dwóch przystanków PKM w Gdyni. Gotowe są prace konstrukcyjne i splot torowy. Do wykonania pozostały elementy peronów, a także wykonanie jednego toru przy obu przystankach.



Czy nowe przystanki PKM będą się cieszyć dużym powodzeniem?

W Gdyni przy linii kolejowej nr 201 - relacji Gdynia Główna - Kościerzyna - od zeszłego roku trwa budowa dwóch przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przystanek Gdynia Karwiny powstaje przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni, a przystanek PKM Gdynia Stadion realizowany jest przy ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni.

Od kilku tygodni na budowie obu przystanków gotowe są ozdobne wiaty. Charakterystyczne, czerwone elementy widoczne są już z daleka i nikt nie powinien mieć problemów z odnalezieniem nowych przystanków.

Czytaj też: Nowe przystanki PKM w Gdyni, ale kursów nie przybędzie

Co jeszcze jest do zrobienia?

Obecnie największy ruch odbywa się przy budowie samych peronów. Dotyczy to zarówno przystanku na Karwinach, jak i tego przy stadionie. Wykonawca przygotowuje podbudowę pod nawierzchnię peronów, a tam, gdzie jest to możliwe, układa wierzchnią kostkę.

Przy obu przystankach wykonawca musi także odtworzyć tor, po którym będą się poruszać pociągi w kierunku centrum Gdyni. W sumie musi być odbudowane jakieś 600 m toru.

Kończą się prace także na styku PKM-ki i miejskiej infrastruktury. Trwa budowa chodników, wykończenie schodów wiodących do peronów, a także przejść nad i pod linią PKM.

Przystanek PKM Gdynia Karwiny. Na budowie trwają prace wykończeniowe. Przystanek PKM Gdynia Karwiny. Na budowie trwają prace wykończeniowe.
298-metrowy splot torowy gotowy

Z racji tego, że przystanek PKM Karwiny powstaje na łuku linii, konieczne było wykonanie splotu torowego. To rzadko spotykane rozwiązanie stanowi dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm. Z kolei pociągi pasażerskie będą zatrzymywały się blisko krawędzi.

Co ciekawe, splot torowy powstał nie na betonowych podkładach, a na drewnianych, których żywotność jest zdecydowanie krótsza. Postąpiono tak dlatego, że podkłady na wysokości splotu są dłuższe, a aktualnie żadna firma nie produkuje takich niestandardowych elementów z betonu.

Splot torowy jest od kilku dni gotowy. Przejechały po nim już pierwsze pociągi, w tym jeden ponadgabarytowy. Projektanci i budowniczowie nie zawiedli i obyło się bez problemów.

Splot torowy - tor w torze - na Karwinach. Splot torowy - tor w torze - na Karwinach.
31 października koniec prac, pierwsze kursy 10 grudnia

Zgodnie z umową, realizacja inwestycji na terenie Gdyni miała zakończyć się do 31 lipca 2017 r., ale wykonawca nie dotrzymał tego terminu. Powód? Niskie temperatury i opady śniegu zatrzymały zimą i wiosną większość robót ziemnych. Kłopotem były także przedłużające się uzgodnienia z zarządcą linii - spółką PKP PLK.

W efekcie termin oddania przystanków został przesunięty na 31 października. Pasażerowie jednak po raz pierwszy do pociągów z nowych peronów wsiądą dopiero 10 grudnia, po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy.

Przystanek PKM Gdynia Stadion. Przystanek PKM Gdynia Stadion.

Miejsca

Opinie (153) 2 zablokowane

  • I tak nie dorównamy do Paryskiego RER nie mówiąc o metrze, którego się nie doczekamy (2)

    • 2 5

    • u nas nie będzie "tak bombowo", alfabet łaciński nadal w nazwach stacji ;) tylko cyfry arabskie...

      • 0 1

    • a po co mamy czekać na metro?

      drążenie tuneli w gruncie bagiennym jest bardzo kosztowne: przypomnij sobie koszty budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

      Za jeden kilometr tunelu można sfinansować budowę pełnej sieci cyklostrad w całym Trójmieście.

      • 2 1

  • To nie jest ciekawe ale TRAGICZNE! Poza tym ile można pisać o dwóch przystankach! KRYPTOREKLAMA? Początek i koniec budowy -dwa (1)

    -dwa artykuły i ewentualnie jakiś news o wyjątkowych zdarzeniach.

    "Co ciekawe, splot torowy powstał nie na betonowych podkładach, a na drewnianych, których żywotność jest zdecydowanie krótsza. Postąpiono tak dlatego, że podkłady na wysokości splotu są dłuższe, a aktualnie żadna firma nie produkuje takich niestandardowych elementów z betonu."

    • 6 2

    • a ile można pisać o korkach na drogach? Po co to ?

      • 1 0

  • skandaliczne plany rozkładu PKM (1)

    nadal ma jeździć przez Wrzeszcz - czyli te przystanki nie będą wykorzystywane

    • 6 2

    • Można i z przesiadką w Gdańsku Rębiechowie via Gdańsk Osowa

      • 1 0

  • politykom takim jak władze województwa czy prezydent Gdyni (2)

    Chyba zależy na upadku PKM...
    To co robią to żenada.

    • 21 6

    • Dokładnie - w punkt

      • 0 1

    • a dlaczego nie budyniowi?

      • 2 5

  • KIELNIEŃSKA (9)

    A kiedy w końcu zabiorą się za budowę niezbędnego przystanku Gdańsk Osowa północ (Kielnieńska) ??

    • 23 4

    • (3)

      No chyba jeden przystanek na dzielnicę, osiedle wystarczy. Powinna funkcjonować komunikacja osiedlowa.

      • 1 4

      • Zawistniku... (2)

        Ciągle zakorkowana Spacerowa, źle dobrana komunikacja, a także przystanek na idealnym skrawku dzielnicy... nie.
        A drugi przystanek służyłby także mieszkańcom Chwaszczyna, Sztumu, Gdyni Kacze Buki... ;)

        • 4 2

        • Szemudu nie Sztumu*

          • 0 1

        • Sztumu ?

          Chyba Szemuda....

          • 0 3

    • niema żadnej osowy północ (3)

      sprawdź na mapie że wskazujesz teren obok jeziora Wysockiego. To jest WYSOKA

      • 1 9

      • Kolego, Koleżanko.... (2)

        Ogólnie przystanek "Gdańsk Osowa" to tak naprawdę "Gdańsk Barniewice" lub "Gdańsk Nowy Świat".
        Okolice ulicy Kielnieńskiej, a także mostku, to właśnie stara Osowa. Zatem nazwa w tamtym miejscu "Gdańsk Osowa" byłaby odpowiednia.

        Gdańsk Wysoka jest przy Obwodnicy Trójmiejskiej, na wysokości CH Osowa. Tak, tam jest Wysoka. Nawet jest przystanek autobusowy "Wysoka Galaktyczna". Polecam wpierw się dowiedzieć, a nie pierdzielić 3 po 3 :)

        • 4 1

        • Wysoka to czesc Osowy nalezaca do GDYNI wiec Gdynia-Wysoka jezeli juz a nie Gdansk

          • 1 2

        • nie ma takich dzielnic

          więc nie można tak nazywac przystanków
          barniewice i nowy świat to gmina żukowo ;)

          • 0 3

    • Weź coś z innego nicka skomentuj.

      • 2 1

  • Wyniki ankiety mówią wiele

    Jedynie kursowanie minimum co 15 minut w szczycie i 20 poza nim, a w weekendy co pół godziny sprawią, że część osób może przesiąść się na kolej, a dziś kto normalny będzie korzystać z pociągu raz na godzinę, korzystał także z absurdalnego rozkładu. gdzie nie da się zapamiętać dokładnego czasu odjazdu itd

    • 9 0

  • (9)

    Przystanek na karwinach powinien mieć parking park And ride i możliwość przesiadki na autobusy do dąbrowy i Sopotu czy tak będzie ?

    • 109 3

    • (2)

      same płatne hejtery z rana... budują - źle, planują - źle, nie budują - też źle. Wy to musicie mieć liche życie :)

      • 6 7

      • hejtują zaraz po publikacji

        Nasi stali hejterzy uruchamiają się zaraz po publikacji, często artykuł pojawia się o 6 i pierwsze hejty lecą zaraz po nim :-) Przypadek??? Nie sądzę. Ale i tak mi żal, bo nie dość że piszą z rana niewyspani, to jeszcze tak zaczynają cały dzień... smuteczek ;-)

        • 2 3

      • spytalem bo nie wiem :) a nie ze hejtuje :D

        • 2 0

    • Bez możliwości przesiadki w Trajtka albo autobus cały pomysł jest lekko do Bani.
      Co prawda przystanki dość blisko PKM są ( wylocie Buraczanej), ale skoro wydaje się już tyle kasy, to aż się prosi zrobić tak jak trzeba czyli wprost z Peronu na pętlę itd.
      Ps-osobny temat to rozkład jazdy-przy kursach 1x 1h to nawet nie ma co robić pętli!!

      • 6 0

    • wazniejsze jest zapewnienie strzeżonego, ale darmowego parkingu Bike and RIde

      • 2 0

    • Niedługo pierwsze wizualizacje węzła (1)

      Skm na północ - tu niedługo pierwsze analizy

      • 11 2

      • Wizualizacje i analizy

        To znane podejście niepartii Samorządność do wszelkich inwestycji.

        • 9 0

    • Miał tak być no ale pewnie "nie da się"

      • 15 2

    • Taki był plan i piękne rysunki jak stoją auta i pętle mają autobusy. Jak zwykle stanęło na planach.

      • 29 2

  • pow8d opóznienia

    Opady sniegu i ustalenia z pkp? A co z wbudowaniem zlego betonu i koniecznosci rozbiorki fundamentu pod peron? Autor zapomnial?

    • 3 2

  • Jak zwykle!!!

    Standart u nas -nie wiadomo czy się cieszyć, czy płakać!!
    Bez możliwości przesiadki w Trajtka albo Autobus na Karwinach cały pomysł jest lekko do Bani.
    Co prawda przystanki dość blisko PKM są ( przy wylocie Buraczanej), ale skoro wydaje się już tyle kasy, to aż się prosi zrobić tak jak trzeba czyli wprost z Peronu na pętlę itd.
    Ps-osobny temat to rozkład jazdy-przy kursach 1x 1h to nawet nie ma co robić pętli!!

    • 6 0

  • Koniec prac deklarowany był na 31.10.2017... (1)

    Koniec prac deklarowany był na 31.10.2017 - sądząc po stopniu zaawansowania termin jest nierealny. Budimex taka solidna firma a tu wpadka z terminem realizacji. Na miejscu dyrektora tego kontraktu bardzo poważnie zastananowiłbym się nad kompetencjami kadry.

    • 5 0

    • solidna? ha ha ha

      przecież oni KAŻDY kontrakt zawalają - a potem znowu wygrywaja

      pewnie dlatego że to firma 'narodowa'

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane