• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec ze śmieciami na torowiskach?

Krzysztof Koprowski
11 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Torowisko obłożone kostką pojawi się na budowanych "od podstaw" peronach na Zaspie, Przymorzu i Siedlcach, a docelowo na wszystkich nowych przystankach. Torowisko obłożone kostką pojawi się na budowanych "od podstaw" peronach na Zaspie, Przymorzu i Siedlcach, a docelowo na wszystkich nowych przystankach.

Gdańsk wreszcie przekonał się do dbania o estetykę torowisk. Wprawdzie nie jest to zmiana rewolucyjna, jednak dostrzeżenie problemu wiele lat po innych polskich miastach, zasługuje na uznanie.



Przykrycie torów w obrębie przystanków jest rozwiązaniem stosowanym np. w Krakowie (nz. pętla Krowodrza Górka). Przykrycie torów w obrębie przystanków jest rozwiązaniem stosowanym np. w Krakowie (nz. pętla Krowodrza Górka).
Mowa o zakryciu torowisk płytami lub kostką betonową w rejonie przystanków tramwajowych. Rozwiązanie to jest od wielu lat stosowane w innych polskich miastach i ma na celu łatwe utrzymanie czystości w obrębie peronów. Prosta nawierzchnia, w przeciwieństwie do tłucznia, może być łatwo czyszczona ręcznie przez ekipę sprzątaczy lub z wykorzystaniem specjalnej maszyny.

Pierwsze przystanki wykonane z zastosowaniem takiego rozwiązania można już zobaczyć na remontowanych trasach tramwajowych na Siedlce oraz na Zaspie - m.in. na przystankach Zakopiańska, Skrajna, Żwirki i Wigury oraz Startowa.

- Takie rozwiązanie zastosowaliśmy na wniosek Zarządu Dróg i Zieleni. Pojawi się ono na wszystkich przystankach przebudowywanych w obecnym etapie Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za realizację GPKM.

Torowiska będą przykryte także po wykonaniu remontu torów w Brzeźnie - tutaj prace mają ruszyć już w listopadzie. Nieco później rozpoczną się prace w Nowym Porcie, choć tam tory są prowadzone w jezdni i nie ma potrzeby stosowania kostki.

- W przypadku remontu w Nowym Porcie, konieczna będzie także wymiana nawierzchni. Z tego powodu prace rozpoczną się później niż w Brzeźnie. Jeżeli zima okaże się łagodna, możliwe że wykonawca robót rozpocznie remont na przełomie roku. Szczegółowy harmonogram będzie znany po podpisaniu umowy z wykonawcą [Przedsiębiorstwem Napraw Infrastruktury z Warszawy - przyp. red.] - dodaje Skorupka-Kaczmarek.

Niestety remonty nie przewidują przedłużenia przystanków do takiej długości, by korzystać z nich mogły dwa tramwaje jednocześnie, tak jak ma to miejsce np. przy Dworcu Głównym. Niemożliwe będzie także ewentualne łączenie ze sobą dwóch tramwajów typu N8C (tzw. "Dortmundów") w ruchu liniowym, co jest normą np. w Niemczech.

Opinie (93) 3 zablokowane

  • Ja tu widze same buble, a nie och i ach ze śmieciami. (3)

    Pragnę zauważyć, że na tym torowisku jest inny i istotny problem. A w zasadzie na przystanku. Nie ma odpowiedniej linii dla niewidomych. Tylko jest wielka płyta chodnikowa na pół przystanka.
    Smutki o o śmieciach, jak byłby to most important problem. A kto umyje tę pleksę w ogrodzeniu przy ulicy? Miasto na szorowanie nie ma pieniedzy. Sól zdewastuje ogrodzenie. Bedzie szaro i ponuro.
    Problemu ze smieciami nie bedzie bo z płyty zdmuchnie je wiatr, ale dalej - na torowisko, albo w tym przypadku do tunelu.
    Projekt oceniam źle.

    • 20 13

    • ło matko!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

      Idz chlopie do Rozi.Moze ci przejdzie

      • 4 0

      • ale... co mu w Rozi przejdzie??

        • 1 0

    • Linia będzie...

      Prace jeszcze nie są ukończone.

      • 2 0

  • niech

    więcej ludzi jezdzi bez biletu tzn.KRADNIE to szybciej nasza komunikacja bedzie sie rozwijac i unowoczesniac

    • 4 0

  • CZYSTOŚĆ ULIC

    przepraszam, że może nie " w temacie", ale rzygac mi się chce, jak widzę zaplute chodniki, w Singapurze 40 lat temu za splunięcie kara była 50 dolarów, zadziałało, chyba tylko u nas ten syf na ulicach nigdy nie się nie skończy

    • 2 0

  • polbruk na torowisku... gdzie jeszcze? (14)

    polska krajem niewolnikow tego betonowego badziewia?

    • 45 59

    • Marudzisz jak potluczony (12)

      • 11 9

      • (11)

        wcale nie marudzi jak potłuczony. Bauma na przystankach po 5 latach będzie wyglądała fatalnie - będzie krzywa, kostki będa wypadać. Ponadto istnieje niebezpieczeństwo że kostki które wypadły będą haczyć o tramy(zwłaszcza niskopodłogowe).
        Torowiska na przystankach powinny być albo pokryte betonowymi płytami albo powinno się tam wylać asfalt.

        • 16 5

        • (3)

          zgadzam sie ze smerfem, moze nei asfalt, bo w razie wysokiej temperatury beda fale dunaju;) ale plyty tak jak w berlinie czy innych miastach europejskich:)

          • 15 1

          • (2)

            w Barcelonie torowisko jest na dywanie z trawy. Mozna?

            • 18 0

            • (1)

              wtedy fafiki z****jo

              • 13 1

              • na kostki tez mogo

                • 3 0

        • Kraków (3)

          W Krakowie się sprawdza kostka, nie wypada, wygląda nieźle, a dodatkowo... krakowianie wykorzystali torowisko jako dodatkowy pas dla autobusów! Samochody stoją w korku, a autobus myk po torowisku i zatrzymuje się na wspólnym przystanku tramwajowo-autobusowym. Można?

          • 15 2

          • (1)

            a tramwaj nie powoduje drgań? Każdy wagon 105-tki to ponad 15 t. Codziennie setki razy dziennie takie wagony stają/ruszają. Popatrz sobie jak po paru latach wyglądają boczne drogi położone baumą i pamiętaj że tam jeźdzą tylko osobówki. Zresztą co ja będe pisał za pare lat sami zobaczycie jak to będzie wyglądać :-)
            PS. Na zachodzie przystanki łączone bus/tram są wykładane betonowymi płytami a nie żadną kostką bauma. W Krakowie nie wiem jak to wygląda ale we Wrocławiu urzędnicy myślą i tez zabetonowali przystanki łączone.

            • 4 0

            • w Gdańsku polityka jest taka aby przystanki tramwajowe nie pokrywały sie z autobusowymi

              oprocz duzych wezlow oczywiscie.

              • 3 0

          • Dokładnie tak!

            Bardzo fajne rozwiązanie. Mi to bardzo odpowiada. W Gdańsku tez powinni tak robić, przynajmniej w tych miejscach, gdzie autobusy zawsze stoją w korku, np autobus powinien z ul.Elbląskiej od razu wjeżdżać na torowisko i jechać nim pod sam dworzec. Oczywiście wymagałoby to przedłużenia przystanków, tak, żeby jednocześnie wymieniać pasażerów mogły np dwa pojazdy (tramwaj i autobus).

            • 4 0

        • Jak sie dobrze polozy to nic sie nie stanie (1)

          Marudzisz jak maruda

          • 5 4

          • a widziałeś gdzieś dobrze położone?

            • 5 1

        • od czego krzywa i wypadająca?

          bo nie od drgań torów. autobusy i tiry tez na to nie wjadą, więc powiedz mi od czego ma być ta kostka krzywa i wypadać?

          Kompletnie nietrafiony argument. To że kostka jest brzydka - to fakt, mogli zastosować albo ładne płyty, albo kamień, etc., albo chociaż równy ładny trawnik, ale to i tak lepsze rozwiązanie niż tłuczeń z tysiącem petów.

          • 12 1

    • akurat tu jego miejsce;)

      • 0 0

  • Mozna by całe torowiska obłożyć tą kostką to była by alternatywa dla karetek pogotowia żeby móc ratować życie szybciej a nie

    pokonywać korki trójmiejskie i szczerze mówiąc myślałem, że w tym artykule o tym będzie
    Niestety śmieci ważniejsze jak widać.

    • 0 0

  • nie ma ma takiej głupoty,

    na której nie można by dać zarobić 'swoim'

    • 0 1

  • PRZYWRÓCIC ODJAZD TAMWAJU Z UL.KLINICZNEJ O 14:45 !!!!! (3)

    • 15 7

    • nie (2)

      mam wtedy przerwę śniadaniową

      • 4 2

      • (1)

        O 14?

        • 1 1

        • POZNO WSTAJE

          • 0 0

  • wyświetlacze (2)

    Kluczowym zagadnieniem jest, w czyich rękach pozostaną wyświetlacze w tramwajach.

    • 28 4

    • DDD

      Feministka już była i się nie sprawdziła... czas na zmianę.

      • 1 1

    • a w gdańsku potrafią czytać?

      • 0 1

  • a moze slyszano w Gdansku o wspolnych przystankach tramwajowo-autobusowych....

    zamisat kostki asfalt i autobus podjezdzajacy lub tramwaj.

    jest sporo podwojnych podwojnie kosztujacych przystankow i wiat oraz ganiajacych przy przesiadkach pasazerow - tak tu w Gdansku.

    • 0 0

  • wszystko fajnie..

    szkoda tylko ze bedzie trzeba to wszystko rozbierac za 4-5 lat przy wymianie torowiska. A kto za to zapłaci?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane