- 1 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (77 opinii)
- 2 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (111 opinii)
- 3 Remont przed budową Drogi Zielonej (157 opinii)
- 4 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (245 opinii)
- 5 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (296 opinii)
- 6 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (361 opinii)
Konserwator mówi "tak" koncepcji Targu Siennego i Rakowego
Wojewódzki konserwator zabytków wydał wreszcie pozytywną opinię w sprawie koncepcji zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego. Tym samym zniknęła jedna z przeszkód do zawiązania spółki miasta z holenderską spółką Multi Development. Nastąpi to jednak dopiero po porozumieniu z PKP.
Pomorski konserwator po wielu spotkaniach z przedstawicielami Multi Development w czwartek ostatecznie zaakceptował koncepcję urbanistyczno-architektoniczną na zagospodarowanie Targów Siennego i Rakowego w Gdańsku. Konserwator odrzucał wcześniejsze opracowania, w tym przedstawione mu w czerwcu i na początku listopada. Nowa koncepcja tego terenu wpłynęła 20 grudnia.
Na co zgodził się konserwator?
Nowością jest to, że część placu po przeciwnej stronie Bramy Wyżynnej będzie mogła znajdować się w zagłębieniu, a nad nim, w osi Bramy Wyżynnej, pojawi się kładka dla pieszych.
Ponadto kanał Raduni na odcinku między ul. Armii Krajowej, a drzewem, pomnikiem przyrody na wysokości dawnej Gildii będzie mógł mieć nakrycie na wysokości około 27 metrów. Pierwotnie na nakrycie dachem kanału konserwator w ogóle się nie zgadzał. Jeszcze w listopadzie po zgodzie generalnego konserwatora zabytków wysokość ta wynosiła 18, teraz wzrasta prawie o 10 m.
Zabudowa wzdłuż nakrytego odcinka kanału Raduni wraz z jego skarpami musi być oddalona od siebie o 22 metry. W pasie, na krawędzi skarpy kanału mają powstać nasadzenia roślin i drzew rodzimych gatunków.
W nowej zabudowie zostanie stworzone otwarcie widokowe z ul. Rogaczewskiego na ul. Bogusławskiego, tak by umożliwić widok na budowany obecnie Teatr Elżbietański. Otwarcie widokowe znajdzie się w ciągu dawnej i nieistniejącej już ulicy Sandgrubbe.
Ponadto nad kanałem Raduni będą mogły znajdować się mosty piesze. Budynki Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej oraz Poczty Polskiej wraz z pobliskim parkiem, Mostkiem Rakowym i całym układem komunikacyjnym mogą być poddawane jedynie zabiegom rewitalizacyjnym, konserwatorskim.
Spółka miasta i Holendrów na inwestycję o wartości 800 mln zł, miała być zawiązana do końca tego roku. Jednak moment ten ciągle się wydłuża. Problemem jest ciągle zawarcie umowy Holendrów z PKP PLK Muszą się porozumieć m.in. w kwestii przykrycia betonową płytą o powierzchni 2,5 ha wykopu, którym biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja.
Gdy już jednak spółka miasta i Holendrów zostanie zawiązana, od razu będzie mieć pełne ręce roboty. Najpierw zacznie powstawać infrastruktura. Po pierwsze betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja. Po drugie tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie, łącząca okolice dworca PKP Gdańsk Główny, projektowaną stację SKM Gdańsk Śródmieście (budowana kosztem 80 mln zł z pieniędzy SKM) z ulicą Toruńską. Po trzecie dodatkowe pasy na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscu zmieni się w węzeł komunikacyjny.
Dopiero potem przyjdzie czas na komercyjne budynki, które będą musiały "zarobić" na część infrastrukturalną inwestycji. Na 36,5 tys. m kw. kwitnąć ma handel, 26 tys. m kw. zająć mają biura. Rozrywka, w tym kino, mają zająć ponad 5,5 tys. m kw. powierzchni, a parkingi prawie 28 tys. m kw. Wraz z drogami wewnętrznymi ciągami spacerowymi ma tu powstać ok. 100 tys. m kw. powierzchni.
Na spółce z Holendrami miasto zyska dla siebie jeszcze jeden obiekt. Przy kanale Raduni, w północnej części zabudowywanej działki, odbudowany zostanie tzw. Kunszt Wodny, który działał w tym miejscu do lat 70. XIX wieku. W zrekonstruowanym budynku o powierzchni 2,4 tys. m kw. powstanie miejskie Centrum Dziedzictwa Historycznego.
Zabudowa Targu Siennego ma potrwać ok. 5 lat i w zależności od tego, kiedy się rozpocznie, powinna zakończyć się w 2017 lub 2018 roku.
Opinie (85) 7 zablokowanych
-
2011-12-29 14:51
Szkoda powtarzać to samo w kółko więc tym razem napisze : urbanistyczne brzydactwo (1)
Szkoda powtarzać to samo w kółko więc tym razem napisze : urbanistyczne brzydactwo. Holenderski kit wciskany głodnym sukcesu decydentom.
- 16 4
-
2011-12-29 15:11
Sam jesteś brzydactwo- Sledziu!
- 2 7
-
2011-12-29 12:54
fajnie ale porozumienie z pkp ponoć już było dawno zawarte a teraz się okazuje, że jednak nie zgadzają się na przykrycie torów (1)
i o co tu chodzi........
- 22 6
-
2011-12-29 15:01
Hm ladne grafiki. Niestety obnizone place nie funkcjonuja ani latem ani zima.
Znam takie w Gdansku i Kilonii. Po prostu pomylka.- 3 3
-
2011-12-29 13:10
(5)
Mm. Różowe styropianowe ściany! I to jest projekt na miarę naszej metropolii! Wygląda jakby przeleżał ćwierć wieku w teczce "architekta" z Elbląga....
- 35 7
-
2011-12-29 14:23
a skąd wiesz, że będą styropianowe (1)
bo ja na podstawie tych szkiców nie jestem w stanie stwierdzic, jakie materiały zostaną użyte. bawią mnie takie komentarze
- 3 2
-
2011-12-29 14:43
Moje najszczersze sorencje, królu złoty; oczywiście te budy będą z marmuru karraryjskiego inkrustowanego różowymi rubinami wielkości pięści przeciętnego kibica Lechii Gdańsk. A podziwiać je będzie można podczas wymiany plastikowych bannerów reklamujących serwisy klimatyzacji i ogumienia oraz pożyczki "chwilówki" w dni wolne od pracy kiedy całość nie będzie zasłonięta szpalerem sprzedawców chińskich gaci!
- 5 0
-
2011-12-29 14:10
lepiej (2)
idz zernkiij na gliede, twoje akcje leca w dol
- 2 4
-
2011-12-29 14:17
(1)
No Gildia pasuje do tego koszmarku wprost idealnie :)
- 6 0
-
2011-12-29 14:19
nie kłocić się bo pkp się nie zgadza!;)
- 2 0
-
2011-12-29 13:04
Nie marudźcie... (1)
Nie będzie źle...na takiej rycinie jaka tu jest przedstawiona to i Manhattan w NY by się wam nie podobał
- 12 19
-
2011-12-29 14:37
Bo Manhattan paskudny jest!
- 3 4
-
2011-12-29 14:23
wzdłuż linii kolejowej pod Huciskiem powinna biec droga rowerowa i ciąg pieszy
tak, by dotrzeć do Urzędu Marszałkowskiego bez kolizji z ruchem drogowym. Holendrzy o tym nie pomyśleli?
- 3 3
-
2011-12-29 14:21
badziew
moze i ciekawy zamysł architektoniczny, jako sama koncepcja. bo gdybyby spojrzec na oryginalna zabudowe sprzed ruskiej destrukcji...kto widzial chocby album"byl sobie Gdansk" ten wie. i jest w stanie wyobrazic sobie te miejsca ktorych nie ma. mozliwosci techniczne dzis o niebo wieksze tylko wyobraznia jakby siadla...żal...
- 20 4
-
2011-12-29 12:55
I to jak na "Misiu" Barei.. (2)
..jest to słuszna koncepcja;)
- 29 4
-
2011-12-29 13:26
w "Misiu" (1)
- 1 2
-
2011-12-29 14:09
"temu Misiu"
oczko się odlepiło, ma się rozumieć.
- 2 1
-
2011-12-29 14:02
Najistotniejszym elementem powinien być łagodny podjazd i zjazd dla osób niepełnosprawnych w ciągu ul. Długa - Urząd Miasta, bez żadnych schodów czy innych utrudnień
- 5 1
-
2011-12-29 12:58
(1)
Po prostu kazdy ma swoja cene, stad te "negocjacje" :)))
- 24 6
-
2011-12-29 13:50
dziwne bo nie ma ta kładka poręczy, a jak ktoś spadnie?
- 4 1
-
2011-12-29 13:45
No to będziemy mieli piękne budowle z blachy i paździeża w centrum Gdańska. (1)
- 21 3
-
2011-12-29 13:50
Świetnie się skomponują z rozkosznym "LOT-em" z drugiej strony ulicy ;) I budami z blachy falistej sprzedającymi żurom zapiekanki i piwo.
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.