- 1 Pod prąd uciekał przed policją (190 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (578 opinii)
- 3 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (82 opinie)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (80 opinii)
- 5 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (515 opinii)
- 6 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (320 opinii)
Konserwator nie zgadza się na remont Długiego Targu
12 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Koniec remontu na Długim Targu. Nowa nawierzchnia już gotowa
Jeszcze we wrześniu miały ruszyć wyczekiwane prace remontowe nawierzchni Długiego Targu . Nowy wojewódzki konserwator zabytków nie zgodził się jednak na remont nawierzchni z użyciem proponowanych materiałów, gdyż byłoby to "działanie szkodliwe dla charakteru najbardziej reprezentacyjnej ulicy".
Na odcinku od Ratusza Głównomiejskiego do Zielonej Bramy, na pasie pomiędzy istniejącymi słupami oświetlenia ulicznego, zamiast szarych, popękanych, granitowych płyt i granitowej kostki, miały się pojawić nowe płyty granitowe w kolorze jasnoszarym o chropowatej fakturze po bokach, a w środku traktu czerwona, kamienna kostka.
Za niespełna 2 mln zł Długi Targ zyska nową nawierzchnię
- Z przykrością informujemy, że Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków (PWKZ) odmówił wydania pozwolenia na przeprowadzenie zapowiadanych wcześniej prac remontowych zdegradowanej nawierzchni ul. Długi Targ. Wcześniej, tj. w dniu 17 maja 2019 roku PWKZ wydał pozytywną opinię odtworzenia nawierzchni ulicy Długi Targ - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Na podstawie pierwszej decyzji GZDiZ wszczął procedury przetargowe oraz złożył wniosek o wydanie pozwolenia na prowadzenie robót budowlanych (remontu nawierzchni) na ul. Długi Targ na Głównym Mieście w Gdańsku.
Decyzja konserwatora w sprawie przeprowadzenia remontu jest niezbędna, gdyż Długi Targ znajduje się w układzie urbanistycznym Gdańska wpisanym do rejestru zabytków.
Tak może wyglądać Droga Królewska po rewitalizacji
Od 5 czerwca urzęduje nowy wojewódzki konserwator - Igor Strzok, który kolejną decyzją nie wydał pozwolenia na przeprowadzenie prac remontowych Długiego Targu. Dlaczego?
W uzasadnieniu decyzji czytamy m.in.:
"Z analizy złożonej dokumentacji projektowej wynika, iż inwestycja przewiduje wymianę części nawierzchni Długiego Targu płyt kamiennych o formacie i kolorystyce obiegających od istniejącego materiału. W ocenie PKWZ byłoby to działanie szkodliwe dla charakteru najbardziej reprezentacyjnej ulicy zabytkowego wnętrza urbanistycznego."
Igor Strzok został wojewódzkim konserwatorem zabytków
- W tym projekcie kolorystyka i forma, którą proponował inwestor, była charakterystyczna dla nowoczesnych ciągów pieszych, i nie spełniała wymogów dla zespołu staromiejskiego - precyzuje Marcin Tymiński, rzecznik PWKZ.
Ponadto konserwator zauważa, że projekt dotyczył wymiany nawierzchni Długiego Targu na obszarze miedzy latarniami, co oznacza, że wymieniony byłby centralny pas, od bramy Zielonej do fontanny Neptuna. Tymczasem największe spękania występują od latarń w bok, co według tego projektu nie było by wymienione.
- Do podpisania umowy z wykonawcą na realizację robót była niezbędna pozytywna decyzja PWKZ. Odmowa wydania pozwolenia PWKZ uniemożliwia niestety podpisanie umowy z wykonawcą, tym samym rozpoczęcie prac zaplanowanych do realizacji w 2019 roku - wyjaśnia Magdalena Kiljan. - Pozytywna opinia jest "przyrzeczeniem" wydania pozytywnej decyzji. Uzasadnienie odmowy PWKZ wskazujące na format i kolorystykę płyt zostało zaakceptowane w opinii konserwatora, a wykonawca zobowiązany do remontu w zgodzie z wytycznymi konserwatora i wymiany płyt o identycznej kolorystyce jak istniejąca. To na podstawie opinii PWKZ i w zgodzie z nią powstał projekt budowlany.
GZDiZ zapowiada, że rozważa decyzję o odwołaniu się od decyzji konserwatora, ma na to 14 dni, to jednak może opóźnić wykonanie prac. Pierwotnie zakładano, że zaczną się one 15 września i zakończą po trzech miesiącach. Inwestor może się też zwrócić o nowe wytyczne konserwatorskie i procedować projekt.
Obecną nawierzchnię ul. Długi Targ stanowią zarówno płyty granitowe, jak i kostka kamienna. W efekcie eksploatacji część płyt posiada pęknięcia i wyszczerbienia. Z tego względu są mało komfortowe dla poruszających się ulicą pieszych. Dodatkowo nawierzchnia nie jest dostosowana do obsługi imprez masowych organizowanych na Długim Targu, a także do ruchu pojazdów służb komunalnych.
Zaplanowane na jesień prace miały na celu poprawę jakości nawierzchni poprzez zastosowanie płyt granitowych. Tym samym na Długim Targu przywrócony miał zostać układ formy przestrzennej, który wykonany został w latach 1971-1973. Wówczas wykonano przebudowę nawierzchni całego Traktu Królewskiego, zastępując kostkę brukową płytami granitowymi.