• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konserwator nie zgadza się na remont Długiego Targu

Katarzyna Moritz
12 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nawierzchnia Długiego Targu to od wielu lat zła wizytówka miasta. Nawierzchnia Długiego Targu to od wielu lat zła wizytówka miasta.

Jeszcze we wrześniu miały ruszyć wyczekiwane prace remontowe nawierzchni Długiego Targu zobacz na mapie Gdańska. Nowy wojewódzki konserwator zabytków nie zgodził się jednak na remont nawierzchni z użyciem proponowanych materiałów, gdyż byłoby to "działanie szkodliwe dla charakteru najbardziej reprezentacyjnej ulicy".



Czy zgadzasz się z obecną decyzją konserwatora zabytków?

W lipcu Gdański Zarząd Dróg i Zieleni rozstrzygnął postępowanie, które wyłoniło wykonawcę nowej nawierzchni na Długim Targu. Pracę za niespełna 2 mln zł miała wykonać firma Strabag.

Na odcinku od Ratusza Głównomiejskiego do Zielonej Bramy, na pasie pomiędzy istniejącymi słupami oświetlenia ulicznego, zamiast szarych, popękanych, granitowych płyt i granitowej kostki, miały się pojawić nowe płyty granitowe w kolorze jasnoszarym o chropowatej fakturze po bokach, a w środku traktu czerwona, kamienna kostka.

Za niespełna 2 mln zł Długi Targ zyska nową nawierzchnię



- Z przykrością informujemy, że Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków (PWKZ) odmówił wydania pozwolenia na przeprowadzenie zapowiadanych wcześniej prac remontowych zdegradowanej nawierzchni ul. Długi Targ. Wcześniej, tj. w dniu 17 maja 2019 roku PWKZ wydał pozytywną opinię odtworzenia nawierzchni ulicy Długi Targ - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Na podstawie pierwszej decyzji GZDiZ wszczął procedury przetargowe oraz złożył wniosek o wydanie pozwolenia na prowadzenie robót budowlanych (remontu nawierzchni) na ul. Długi Targ na Głównym Mieście w Gdańsku.

Decyzja konserwatora w sprawie przeprowadzenia remontu jest niezbędna, gdyż Długi Targ znajduje się w układzie urbanistycznym Gdańska wpisanym do rejestru zabytków.

Tak może wyglądać Droga Królewska po rewitalizacji



Od 5 czerwca urzęduje nowy wojewódzki konserwator - Igor Strzok, który kolejną decyzją nie wydał pozwolenia na przeprowadzenie prac remontowych Długiego Targu. Dlaczego?

W uzasadnieniu decyzji czytamy m.in.:

"Z analizy złożonej dokumentacji projektowej wynika, iż inwestycja przewiduje wymianę części nawierzchni Długiego Targu płyt kamiennych o formacie i kolorystyce obiegających od istniejącego materiału. W ocenie PKWZ byłoby to działanie szkodliwe dla charakteru najbardziej reprezentacyjnej ulicy zabytkowego wnętrza urbanistycznego."

Igor Strzok został wojewódzkim konserwatorem zabytków



- W tym projekcie kolorystyka i forma, którą proponował inwestor, była charakterystyczna dla nowoczesnych ciągów pieszych, i nie spełniała wymogów dla zespołu staromiejskiego - precyzuje Marcin Tymiński, rzecznik PWKZ.
Ponadto konserwator zauważa, że projekt dotyczył wymiany nawierzchni Długiego Targu na obszarze miedzy latarniami, co oznacza, że wymieniony byłby centralny pas, od bramy Zielonej do fontanny Neptuna. Tymczasem największe spękania występują od latarń w bok, co według tego projektu nie było by wymienione.

- Do podpisania umowy z wykonawcą na realizację robót była niezbędna pozytywna decyzja PWKZ. Odmowa wydania pozwolenia PWKZ uniemożliwia niestety podpisanie umowy z wykonawcą, tym samym rozpoczęcie prac zaplanowanych do realizacji w 2019 roku - wyjaśnia Magdalena Kiljan. - Pozytywna opinia jest "przyrzeczeniem" wydania pozytywnej decyzji. Uzasadnienie odmowy PWKZ wskazujące na format i kolorystykę płyt zostało zaakceptowane w opinii konserwatora, a wykonawca zobowiązany do remontu w zgodzie z wytycznymi konserwatora i wymiany płyt o identycznej kolorystyce jak istniejąca. To na podstawie opinii PWKZ i w zgodzie z nią powstał projekt budowlany.

GZDiZ zapowiada, że rozważa decyzję o odwołaniu się od decyzji konserwatora, ma na to 14 dni, to jednak może opóźnić wykonanie prac. Pierwotnie zakładano, że zaczną się one 15 września i zakończą po trzech miesiącach. Inwestor może się też zwrócić o nowe wytyczne konserwatorskie i procedować projekt.

Obecną nawierzchnię ul. Długi Targ stanowią zarówno płyty granitowe, jak i kostka kamienna. W efekcie eksploatacji część płyt posiada pęknięcia i wyszczerbienia. Z tego względu są mało komfortowe dla poruszających się ulicą pieszych. Dodatkowo nawierzchnia nie jest dostosowana do obsługi imprez masowych organizowanych na Długim Targu, a także do ruchu pojazdów służb komunalnych.

Zaplanowane na jesień prace miały na celu poprawę jakości nawierzchni poprzez zastosowanie płyt granitowych. Tym samym na Długim Targu przywrócony miał zostać układ formy przestrzennej, który wykonany został w latach 1971-1973. Wówczas wykonano przebudowę nawierzchni całego Traktu Królewskiego, zastępując kostkę brukową płytami granitowymi.
Wiosną powstała koncepcja przebudowy Drogi Królewskiej. Projekt zakłada wykonanie nawierzchni w kolorach czerwonougrowych, nawiązujących do koloru płyt balastowych, tworzących dziś nawierzchnię Traktu Królewskiego. One same zostaną wykorzystane do odtworzenia zarysu dawnych przedproży. Wiosną powstała koncepcja przebudowy Drogi Królewskiej. Projekt zakłada wykonanie nawierzchni w kolorach czerwonougrowych, nawiązujących do koloru płyt balastowych, tworzących dziś nawierzchnię Traktu Królewskiego. One same zostaną wykorzystane do odtworzenia zarysu dawnych przedproży.

Miejsca

Opinie (348) ponad 20 zablokowanych

  • Rozsądna decyzja.

    Nikt tu nie oczekuje czerwonej posadzki.

    • 24 6

  • Szkoda, ze po remoncie tez bedzie betonoza...

    • 6 4

  • Bardzo dobrze, robić raz a porządnie.

    .Jakiś znajomek nie zarobi na tymczasowym pudrowaniu?

    • 25 4

  • Tyko nie po chińsku

    W Nowym Porcie wykonano kilka lat temu plac ks. Gustkowicza za 3 miliony. Przypominam, ze ten placyk to mikrus w porównaniu do Długiego Targu. Wole to co jest zamiast nowej tandety.

    • 15 4

  • Z opisu pod zdjęciem wynika że nawierzchnia obecnie jest z płyt balastowych :D (1)

    Pani Kasiu, co to za płyty, bo geologia milczy na ten temat?

    • 9 9

    • To były płyty, które służyły jako balast na statkach. Dlatego nazywają się "balastowe" ;). Trudne, nie?

      • 7 0

  • Bedzie gotowe

    Na swieto 2033. 100 lecie Dojscia patrona wladz Gdanska do wladzy w Niemczech:-))))

    • 7 7

  • Najpierw pis zablokowal remont Szerokiej teraz blokuje Dlugi Targ (2)

    Wyborcy to sobie zapamietają

    • 9 24

    • oby

      • 3 0

    • Mów za siebie .Brawo konserwator

      • 1 5

  • A ja stawiam na Tolka Banana i koniec tego paskudnego tematu.

    • 7 1

  • Można taniej. Można tandetnej (1)

    Jak ratusz chce przyoszczędzić niech na ubity piach położy gumoleum imitujące marmur. Będzie to ewenement na skale światową.

    • 18 6

    • Granitowe płyty i kostka są dla ciebie za tanie ?

      A jaka jest nawierzchnia godna ciebie ? Szczere złoto ?

      • 1 4

  • jakby Gdańsk nie żałował pieniędzy to od razy były by położnone odpowiednio grube płyty

    a nie takie cienkie kafelki które na dodatek pękają od mrozu ale fakt jest taki że czerwony kolor nowych płyt faktycznie jest bez sensu i konserwator ma rację

    • 24 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane