• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konserwator opracowuje wytyczne dla remontów historycznych ulic

Szymon Zięba
18 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Nawierzchnia Drogi Królewskiej wymaga rewitalizacji. Trwają rozmowy między urzędnikami, w jaki sposób ma ona zostać wykonana.
  • Nawierzchnia Drogi Królewskiej wymaga rewitalizacji. Trwają rozmowy między urzędnikami, w jaki sposób ma ona zostać wykonana.
  • Nawierzchnia Drogi Królewskiej wymaga rewitalizacji. Trwają rozmowy między urzędnikami, w jaki sposób ma ona zostać wykonana.

Powstaną wytyczne dla remontów nawierzchni ulic, chodników i placów w historycznym centrum Gdańska. Ma być w nich balans między wygodą spacerowiczów, a troską o historyczny charakter tych miejsc. Dokument, który będzie gotowy wiosną, opracowuje Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków wspólnie z Narodowym Instytutem Dziedzictwa.



Jak oceniasz stan historycznych ulic w Gdańsku?

Kilka dni temu zwróciliśmy uwagę, że przeprowadzone w ostatnich latach modernizacje historycznych gdańskich ulic, np. Św. Ducha, Chmielnej czy Złotników, wyszły im na dobre pod względem wizualnym, ale w większości przypadków nie udało się tego pogodzić z wygodą spacerujących nimi przechodniów.

Wynika to po części z tego, że Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków ma wysokie wymagania w stosunku do remontów historycznych ulic. Stało się tak np. na ul. Ogarnej, gdzie projektanci chcieli zniwelować różnice między jezdnią a chodnikiem, zlikwidować krawężniki a nawierzchnię wyłożyć szlifowaną kostką brukową. Na przeszkodzie stanęła jednak znajdująca się pod asfaltem oryginalna kostka brukowa, miejscami pochodząca z XIX wieku.

Latem zeszłego roku wojewódzki konserwator zablokował także planowany remont fragmentu Długiego Targu, który był w przededniu rozstrzygnięcia przetargu na wykonawstwo.

Niewykluczone jednak, że urzędnikom - miejskim i konserwatorowi - ostatecznie uda się dojść do porozumienia w tych kwestiach.

Balans pomiędzy wygodą a historią



Ma temu pomóc powstający właśnie dokument. Opisane zostaną w nim wymogi dla projektantów, pracujących nad zmianami ulic w historycznym centrum Gdańska.

Marcin Tymiński, rzecznik PWKZ zapowiada, że będzie w nich zachowany balans pomiędzy wygodą spacerowiczów, a historią miasta.

- Dokument dotyczy ulic nie tylko w Głównym Mieście, ale Starym Mieście, na części Długich Ogrodów, Biskupiej Górce, Dolnym Mieście i nielicznych już niestety fragmentach Wyspy Spichrzów, gdzie możliwe jest jeszcze zachowanie i remont historycznych nawierzchni - wylicza Marcin Tymiński. - O jego szczegółach na razie trudno mówić, ponieważ są one w trakcie opracowywania. Wiadomo jednak, że konserwator nie może zgodzić się np. na "zawężenie" ul. Szerokiej ogródkami restauracyjnymi, bo byłoby to niezgodne z dawnym charakterem najszerszej ulicy tej części miasta. Podobnie rzecz wygląda z historycznym brukiem na ul. Ogarnej, który nawet jeżeli został przykryty asfaltem, to nie może on zostać usunięty podczas remontu.
Na ul. Ogarnej planowano modernizację chodnika wraz z modernizacją nawierzchni jezdni. Na przeszkodzie stanął historyczny bruk.

 Na ul. Ogarnej planowano modernizację chodnika wraz z modernizacją nawierzchni jezdni. Na przeszkodzie stanął historyczny bruk.

Propozycje dotyczące Długiego Targu



Propozycja konserwatora ma zostać przekazana władzom miasta. Podobnie jak rozwiązania dotyczące tymczasowego remontu nawierzchni Długiego Targu.

- Proponujemy m.in. komfortowy gładki pas centralny dla pieszych (przecinany jedynie obecnymi cienkimi liniami ciemnej kostki łupanej) i bliższe tradycyjnym formom pasy bruku łupanego wzdłuż elewacji Długiego Targu - tłumaczy rzecznik konserwatora.
Wcześniej, według planów miasta, na odcinku od Ratusza Głównomiejskiego do Zielonej Bramy, na pasie pomiędzy istniejącymi słupami oświetlenia ulicznego, zamiast szarych, popękanych, granitowych płyt i granitowej kostki, miały się pojawić nowe płyty granitowe w kolorze jasnoszarym o chropowatej fakturze po bokach. Pośrodku traktu zaplanowano czerwoną, kamienną kostkę.

Zabytki w Trójmieście. Co warto zobaczyć?



Miejscy urzędnicy: wytyczne to krok w dobrym kierunku



Zdaniem miejskich urzędników inicjatywa konserwatora to krok w dobrym kierunku. Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że informacja o działaniach podjętych przez PWKZ do niego dotarła, choć konkretów dokumentu nie zna.

- Uważam, że to bardzo dobrze, że takie wytyczne powstają i zostaną oficjalnie przedstawione. Miasto ma bowiem dosyć ambitne plany rewitalizacji ulic w historycznym centrum Gdańska, w związku z czym prowadzone są spory - oczywiście merytoryczne - z wojewódzkim konserwatorem. Jest to całkowicie naturalne, a ich źródła upatruję w tym, że niedawno najwyraźniej lekko zmieniły się konserwatorskie zalecenia, czego wynikiem jest m.in. problem z remontem ulic Ogarnej czy Długiego Targu - mówi Mieczysław Kotłowski.
Dyrektor GZDiZ dodaje, że w sprawie tej drugiej ulicy "trwa dyskusja", która ma doprowadzić do konsensusu między oczekiwaniami konserwatora a wizją miasta.

- Główne rozmowy dotyczą zwłaszcza tematu jakości ruchu pieszych po Długim Targu. Jesteśmy obecnie po kilku spotkaniach z konserwatorem, podczas których wymieniliśmy się wizjami dotyczącymi remontu traktu, również w tymczasowej wersji - podsumowuje Kotłowski.

Latem Drogą Królewską (ul. Długą i Długim Targiem) spacerują tłumy turystów. Film archiwalny.



Miejsca

Opinie (125) ponad 10 zablokowanych

  • Zgroza (4)

    Gdańsk to najgorzej zarządzane miasto w Polsce

    • 10 18

    • według jakich kryteriów? (2)

      • 2 1

      • ma racje bo wszystko co publicznie zarzadzane w tym miescie ma jakies 25 lat zapoznienia

        porownaj to z innym miastem we francji, niemczech czy GB to zobaczysz. Wstydzic sie mozna tylko do konca kadencji za gospodarza ktory jest leniwy na maxa.

        • 0 0

      • Pisich

        • 0 0

    • oczywiście

      z perspektywy twojego zad*pia

      • 6 2

  • wszyscy cos planuja w UM a tu gospodarza brak

    popekane to wszystko i Brudne zaniedbane - miotla i farba na wiosne to powinno bbyc haslo Dulczewskiej do konca kadencji

    • 1 0

  • Czyli dalej srodmiescie bedzie nieprzejezdne rowerem? (3)

    gdansk to jednak wiocha

    • 5 28

    • bo pełno wieśniaków na rowerach (2)

      przyjeżdża
      rowerem to sobie można w lesie pojeździć , na knutka jechać przez Śródmieście?

      • 5 2

      • (1)

        po co? zeby np. pojechac do "lasu" na stogach z wrzeszcza

        • 0 2

        • ten kawałek można rower poprowadzić

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    I to jest coś co powinno być już dawno temu przez któregoś z poprzedników zrobione (1)

    Takie sensowne wytyczne w opiece nad zabytkami to zawsze mniejsze ryzyko, że ktoś coś spartaczy i wyjdzie koszmarek.
    Da się zrobić kompromis między historią i nowoczesnością, tylko trzeba pomyśleć, żeby to jakoś wyglądało. Długi Targ i Długa rozbiły się przecież właśnie o to, jak by miała ta nawierzchnia wyglądać. Jak wygląda zignorowane historyczności miejsca i machnięcie nowoczesnej nawierzchni w zabytkowej przestrzeni to polecam zobaczyć na dziedzińcu zamku w Gniewie. Jak po latach znowu tam przyjechałem z dziećmi to aż niedowierzałem.

    • 22 4

    • wykopki na 5 metrów najmniej na całej długości ulicy - to najpierw

      • 0 0

  • Wytyczne a niepelnosprawni

    Czy ktokolwiek z decydentów brał pod uwagę osoby niepełnosprawne, poruszające się na wózkach??? Spacer po starym Gdańsku z osobą poruszającym się na wózku to horror, prawdziwy tor przeszkód. Radzę by ktoś z osób decyzyjnych przed jakimkolwiek planowaniem zafundował sobie taką przejażdżkę. Od razu zrozumie problem. Boję się tylko, że nikomu się tego nie będzie chciało.....

    • 1 0

  • (6)

    Nic nie stoi na przeszkodzie żeby połączyć historię z nowoczesnością !!!

    • 43 4

    • historię i tradycję z nowoczesnością można łączyć na wiele różnych sposobów (4)

      W historycznym centrum Krakowa ulice są wykładane szlifowaną kostką granitową, a nie kocimi łbami, tak jak na wielu ulicach historycznej części Gdańska (bez sensu).

      • 6 0

      • (2)

        Stara Oliwa. Zobacz jak tam jest historyczna kostka. Tam sie samochodem nie da jechać

        • 3 0

        • Wczoraj pogotowie wiozło mnie z złamaniem,wyłem z bólu na tej nawierzchni. (1)

          Czy my mieszkańcy nie możemy sprawy do sądu oddać,przecież tu się żyć nie da a ile starszych ludzi u lekarza się spotyka na Polankach w przychodni po wywróceniu się na tej nawierzchni.

          • 2 1

          • stara oliwa

            • 2 0

      • Tak, ale kostką dobrej jakości, nie chińską

        • 1 0

    • Konserwator z PiS wie wszystko lepiej

      • 4 5

  • Co oni kłamią!!!kuz kilka lat temu obiecywali remont szerokiej i co i kłamstwo.nie wierzcie im!@@@ (1)

    • 1 1

    • Remont zablokowany pr,ez konserwarora mimo ze wczesniej byla zgoda

      • 0 1

  • Jakos nie wierze w dobrą wole konserwatora

    Ocenimy po efektach

    • 4 1

  • To co zrobił konserwator decydują wyłożeniem kruszcem ulic Grottgera,Tetmajera i Kasprowicza w Oliwie, (7)

    rujnując nam codziennie życie nadaje się tylko do sądu.Samochody zniszcone,nogi zwichnoięte a rowery które przeniosły się na chodniki stanowią zagrożenie dla pieszych.Zrobiono z nas skansen a nie dzielnicę do życia.

    • 17 10

    • Tak się zabawnie składa, że gdy pracowałem u Miejskiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku to...

      dzwonili do nas ludzie ze Strzyży, gdy ZDiZ zaczynał wylewać asfalt na ich ulicy, z pretensjami, że konserwator nie zadbał tam o nawierzchnię brukową. Jak widać wszystkim się nie dogodzi....

      • 2 0

    • można się wyprowadzić (1)

      mieszkańcy GM słyszą taką odpowiedź od bardzo dawna

      • 2 4

      • ktos kto tak mowi powinien dostac w ..

        • 2 0

    • Nie (2)

      Nie zgadzam się z tą opinią, jest pięknie ,przywrócono jej charakterystyczny wygląd, jest uroczo, bez asfaltu

      • 4 4

      • a ja sie zgadzam jest beznadziejnie

        • 0 0

      • Ewo - asfalt nie jest jedynym substytutem kocich łbów

        nawierzchnia może być i estetyczna, i trwała i dość gładka nie tylko z asfaltu.

        • 3 0

    • i wszystko zgodnie z planem

      • 0 0

  • W Lizbonie i okolicach są wspaniałe chodniki i jezdnie wyłożone brukiem....

    Tylko się wzorować, polecam gdańskim decydentom!!! Jedźcie tam na korepetycje, bo te pseudobrukowe nawierzchnie z szlifowanej cienkiej kostki układane w Gdańsku przez brukarzy z przypadku są diabła warte. To nie przetrzymuje nawet okresu gwarancyjnego hihi

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane