- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (63 opinie)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (286 opinii)
- 3 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (41 opinii)
- 4 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (16 opinii)
- 5 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (186 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (270 opinii)
Połączenie z sanepidem tylko przez infolinię
Przez ostatnie kilka miesięcy dodzwonienie się do sanepidu graniczyło z cudem - linie telefoniczne powiatowych bądź wojewódzkich stacji sanitarnych były nieustannie przeciążone, a większość połączeń dotyczyła pandemii COVID-19. Obecnie nie dodzwonimy się tam jednak w ogóle, ponieważ decyzją GIS-u kontakt telefoniczny odbywa się wyłącznie za pośrednictwem warszawskiego Centrum Kontaktu. Numery telefonów już poznikały ze stron internetowych placówek powiatowych i wojewódzkich. Niebawem mają też zniknąć adresy mailowe.
Sanepid zajmuje się nie tylko COVID-em
Przez cały ten czas można też było kontaktować się ze stacjami wojewódzkimi i powiatowymi w sprawach innych niż COVID-19. Obszar działalności sanepidu jest przecież szeroki i obejmuje realizację zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami:
- higieny środowiska,
- higieny pracy w zakładach pracy,
- higieny radiacyjnej,
- higieny procesów nauczania i wychowania,
- higieny wypoczynku i rekreacji,
- zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku,
- higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne,
- w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych.
I z zadań tych, mimo panującej pandemii, stacje niezmiennie się wywiązują.
Kontakt z sanepidem wyłącznie przez Warszawę
Do niedawna na wszystkie pytania interesantów stacje sanitarno-epidemiologiczne odpowiadały bezpośrednio - można było zadzwonić pod numery podane na stronach internetowych i uzyskać niezbędne informacje. Od kilku tygodni takiej możliwości już nie ma. Numery telefonów konkretnych stacji poznikały.
- Taka była decyzja Głównego Inspektora Sanitarnego. Nie pozostało nam nic innego, jak się do niej zastosować - mówi Anna Obuchowska, rzecznik Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Gdańsku.
Jedyny numer, jaki widnieje obecnie na stronie Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Gdańsku, to 222-500-115 - Infolinia dla Obywatela ws. kwarantanny i zdrowia.
Na połączenie czeka się ok. trzech minut - tyle trwają komunikaty, których należy wysłuchać przed połączeniem z konsultantem. Potem można już pytać, jednak nie ma co liczyć na uzyskanie satysfakcjonującej odpowiedzi.
- Chciałam podpytać o punkty poboru wymazu w Trójmieście - opowiada Jadwiga z Obłuża. - Porozmawiać z kimś, kto zna lokalne realia, kto może wie, do którego z punktów czeka się najkrócej. Dwa miesiące temu z podobnym pytaniem zadzwoniłam do powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej i otrzymywałam pełen pakiet informacji, czasem ktoś coś poradził nieoficjalnie. Tymczasem konsultantka z Centrum kontaktu z uporem maniaka odsyłała mnie do strony internetowej. Kiedy powiedziałam, że nie mam dostępu do internetu, zaproponowała, że przedyktuje mi listę punktów, a jeśli mam więcej pytań, przekieruje moje połączenie do NFZ. Również na centralną infolinię. Podziękowałam i się rozłączyłam.
Nie dodzwoniłeś się? Pozostaje formularz kontaktowy
Jeszcze mniej szczęścia miał Tomasz, któremu do Głównego Inspektoratu Sanitarnego w ogóle nie udało się dodzwonić.
- Chciałem zapytać o to, jak można zlecić badanie jakości wody. Na stronie internetowej WSSE w Gdańsku nie znalazłem numeru innej infolinii niż koronawirusowa, więc zajrzałem na stronę Głównego Inspektoratu Sanitarnego (www.gov.pl/web/gis/glowny-inspektorat-sanitarny). W zakładce "kontakt" numer 22 34 53 300, pod który niezwłocznie zadzwoniłem. Usłyszałem "poczta głosowa nie ma już miejsca na nagranie wiadomości". Dzwoniłem później kilkakrotnie. Bez rezultatu. Wypełniłem znajdujący się na stronie formularz i pozostaje mi liczyć na to, że oddzwonią.
Do skorzystania z formularza kontaktowego zmuszony był też Marian, który szukał informacji na temat możliwości zbadania poziomu hałasu w mieszkaniu - za ścianą ma muzyków, którzy regularnie ćwiczą w domu.
- Formularz jak formularz, bardzo intuicyjny. Wpisałem, co mnie interesuje, podałem dane i czekam na kontakt. Zaskoczyła mnie jednak treść zgody, jaką musiałem wyrazić, aby w ogóle móc wysłać formularz: "Wyrażam zgodę na kontakt mailowy i telefoniczny przez pracowników powiatowej stacji sanitarno-epidemiologiczną oraz inne organy administracji państwowej i służby zdrowia, w celu przeciwdziałania COVID-19". Czy to znaczy, że jeśli wcześniej nie wyraziłem w żaden sposób takiej zgody, sanepid nie ma prawa się ze mną kontaktować? Zakładam, że wiele osób, z którymi kontaktowano się w ostatnim czasie, takiej zgody nie wyraziło. Z drugiej strony, co ma COVID-19 do sprawy, o którą pytam?
Co na to Główny Inspektorat Sanitarny?
GIS tłumaczy, że stworzenie jednej infolinii to część procesu digitalizacji:
- Wychodząc naprzeciw wyzwaniom, jakie przyniosła pandemia koronawirusa oraz mając świadomość rosnących potrzeb Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie kadrowym, sprzętowym i finansowym, Główny Inspektorat Sanitarny we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji rozpoczął w czerwcu br. proces digitalizacji Inspekcji - tłumaczy Jan Bondar, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Sanitarnego. - W ramach tego zostało zrealizowanych wiele działań związanych z przeciwdziałaniem zagrożeniu spowodowanemu zakażeniami wirusem, w szczególności został opracowany jednolity model komunikacji, tj.: uruchomione zostało Centrum Kontaktu, w ramach której działa czynna całodobowo infolinia (+48 222 500 115). Ma ono na celu usprawnić pracę inspekcji sanitarnej, a tym samym zagwarantować szybki kontakt z obywatelem. Ponadto jeden wspólny numer umożliwia szybkie znalezienie kontaktu oraz łatwą dostępność. Infolinia obecnie obsługiwana jest przez pracowników PIS, Ministerstwa Cyfryzacji, a także konsultantów, którzy przeszli specjalistyczne szkolenia.
Miejsca
Opinie (51) 2 zablokowane
-
2020-11-13 14:56
Wszystkie infolinie
i system dlugotrwałego przełączania od Sasa do lasa służy tylko i wylącznie do doprowadzania interesantów do szewskiej pasji. A już szczytem jest prelekcja na temat RODO i kto oraz w jaki sposób zarządza moimi danymi osobowymi . Nigdy nie dotrwałem do końca.
- 35 0
-
2020-11-13 14:43
Powodzenia i wytrwałości życzę wszystkim dzwoniącym!
- 24 0
-
2020-11-13 14:18
Nastepne obostrzenia? a moze utrudnienia? teraz to na pewno bedzie mniej testow i zakazen
- 16 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.