• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrapas nie taki łatwy dla kierowców i rowerzystów

Michał Sielski
22 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny

Część kierowców i rowerzystów do dziś nie wie jak poruszać się w rejonie ul. 3 Maja w Gdyni, gdzie niemal rok temu wyznaczono rowerowy kontrapas. Podpowiadamy jak jeździć bezpiecznie, by ograniczyć niepotrzebne emocje i konfliktowe sytuacje.



Zwracasz uwagę na znaki, gdy doskonale znasz drogę, którą jedziesz?

Kontrapas rowerowy jest wyznaczony od ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdyni do ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Przebiega po jezdni, ciągnąc się pod prąd jednokierunkowej dla samochodów ulicy. Dzięki temu rowerzyści mogą łatwiej i szybciej dojechać do jednokierunkowej ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, którą kolejnym kontrapasem dotrą do okolic Dworca Głównego lub po jezdni do placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni.

Kierowcom samochodów pozostawiono dwa pasy pomiędzy ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyniul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni. Prawy do skrętu w prawo w ul. 10 Lutego oraz środkowy, z którego można pojechać prosto i w lewo. Tyle teorii. Jak jest w praktyce?

- Różnie, choć i tak znacznie lepiej niż na początku, kiedy wielu użytkowników drogi kompletnie nie zwracało uwagi na oznakowanie i nową infrastrukturę. Cały czas warto jednak kłaść mocny nacisk na edukację - podkreśla Rafał Studziński, odpowiadający za drogi rowerowe w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.
Najczęściej popełniane błędy i przyczyny niebezpiecznych sytuacji w okolicach kontrapasa.

Strażnik miejski wypisuje mandat za parkowanie i zablokowanie całego kontrapasa. Niestety, wciąż zdarzają się kierowcy, którzy traktują pas rowerowy jak parking. Strażnik miejski wypisuje mandat za parkowanie i zablokowanie całego kontrapasa. Niestety, wciąż zdarzają się kierowcy, którzy traktują pas rowerowy jak parking.

Błędy popełniane przez rowerzystów

1. Jazda kontrapasem w obu kierunkach.

Kontrapas - jak sama nazwa wskazuje - służy do jazdy w przeciwnym kierunku, niż samochody. Rowerzysta jadący w kierunku ul. Obrońców Wybrzeża musi poruszać się jezdnią. W przeciwnym wypadku może spowodować czołowe zderzenie na kontrapasie.

2. Zbyt dalekie zatrzymanie przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego

Rowerzyści mają dedykowany tylko im program sygnalizacji świetlnej. Faza, która włącza zielone światło rowerzystom, pojawia się tylko wtedy, gdy zatrzymają się oni przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego. Ale trzeba zatrzymać się przy linii, by dostrzegła nas skierowana w to miejsce kamera, a nie stawać pięć metrów przed sygnalizatorem - bo w takim przypadku zielonego światła rowerzysta się nie doczeka.

Błędy popełniane przez kierowców

1. Parkowanie na części lub całym pasie rowerowym

Pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego zmienił się sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy. Obecnie możliwe jest jedynie parkowanie równoległe. Niestety, wciąż wielu kierowców stawia auta inaczej, niż nakazują znaki. Inni parkują nawet na kontrapasie, bo "akurat nikt nie jedzie". Straż Miejska coraz częściej reaguje na takie przypadki mandatami, bo przez długi czas udzielała jedynie upomnień.

2. Jazda kontrapsem

Nawierzchnia kontrapasa nie różni się niczym od jezdni - jest asfaltowa. Oddzielają ją jednak wysepki, znaki i odmalowane niedawno linie. Dla niektórych to za mało. Na początku była to plaga, ale nawet dziś zdarzają się kierowcy, którzy nie patrzą na znaki i próbują jechać kontrapasem. Nawet w miejscach, w których ledwo mieści się samochód. Wjeżdżają na niego także kierowcy skuterów i motocykli, co mieliśmy okazję zaobserwować przygotowując ten materiał.

3. Trąbienie na rowerzystów, którzy jadą jezdnią w górę ul. 3 Maja

Jeśli rowerzysta jedzie ul. 3 Maja w górę, to właśnie na jezdni powinien się znajdować. Nie na kontrapasie (wskazują to duże znaki przy ulicy oraz strzałki na jezdni), ani tym bardziej na chodniku. Kierowcy także powinni pamiętać, że kontrapas służy tylko i wyłącznie do jazdy pod prąd.

Opinie (367) 6 zablokowanych

  • (24)

    Ciężko jest ruszyć kierownicą i ominąć samochód, który wyładowuje towar do sklepu, prawda?. Trzeba od razu dzwonić na straż mkejską... niektórzy rowerzyści to prawdziwi popaprańcy. Od dnia dzisiejszego będę zwracał uwagę tym co jeżdżą rowerem po chodniku, jak można i trzeba ulicą albo po przejściach dla pieszych. Jak zacznie dyskutować to przytrzymam do przyjazdu policji. Trzeba krótko jechać z takimi falusami. Mówię Wam, dobrze przepracowałe zimę na siłowni i mam czym obcisłogaciego przytrzymać.

    • 149 93

    • (2)

      Jak mi to zrobisz pisowska kanalii to z Twojego auta nic nie zostanie

      • 3 17

      • człowiek rdzaaaa...

        • 1 0

      • A co je zeżresz?

        • 5 2

    • jestem jednym z tych rowerzystów z kontrapasa (3)

      i powiem Ci jedno. Proszę bardzo, zatrzymuj tych chodnikowych rowerzystów, dzwoń na policję i niech płacą mandaty.

      Co do rozładowywania towarów - postaw się z drugiej strony sporu - jak byś się czuł jakby ktoś zatrzymał sobie rower na środku ulicy i wyszedł "po bułki" do sklepu? Wystarczy przecież tylko ominąć.

      • 37 24

      • bezzasadne zatrzymanie kogokolwiek (1)

        może się być dużym problemem prawnym dla zatrzymującego

        • 6 2

        • O zatrzymaniu obywatelskim słyszał?

          • 0 2

      • W obu przypadkach karygodne.

        I też gorąco popieram dzwonienie po straż/policję w przypadku olewania przepisów przez rowerzystów. Szczególnie jeżdżenie z dużą prędkością po chodniku w zatłoczonym Wrzeszczu powinno być surowo karane.

        • 30 3

    • (5)

      Jako rowerzysta, wielokrotnie proponowałem krzyczącym na mnie kierowcom wezwanie Policji, ale, jak dotąd, żaden się na to nie zdecydował. Jestem też kierowcą i znam przepisy dotyczące ruchu drogowego i stwierdzam, że niejednokrotnie nie znają, lub znają, ale nie stosują się do nich, nie tylko rowerzyści, ale też podobnie często kierowcy. A wymuszanie pierwszeństwa wobec rowerzystów jest nagminne.

      • 30 26

      • (4)

        Możesz bardziej uzasadnisz co rozumiesz przez wymuszanie pierwszeństwa wobec rowerzystów?

        • 4 6

        • (1)

          Typowy trick to skręt w prawo z totalnym zignorowaniem jadącego prosto po ścieżce rowerowej rowerzysty.

          • 7 3

          • Znam z autopsji.

            Za wymuszenie pierwszeństwa i potrącenie mnie dostalam nawet niezłe odszkodowanie.

            • 2 1

        • Wielu kierowców wymusza pierwszeństwo przejazdu tam, gdzie tego pierwszeństwa nie mają, zmuszając mnie do nieraz ostrego hamowania, objeżdżania samochodu, a nieraz nawet zatrzymania. Dzieje się to na przecięciach dróg dla rowerów z wyjazdami z posesji, na skrzyżowaniach dróg, także tych z rondami. Zdarza się też przejeżdżanie obok mnie przy zachowaniu minimalnego odstępu, celowe tarasowanie przejazdu przed skrzyżowaniem, a nawet dopychanie do krawężnika, co uczynił raz nawet autobus miejski wyprzedzając mnie przed swoją "zatoczką". Pomimo, że kierowców zachowujących się prawidłowo wobec rowerzystów jest zdecydowana większość, to jednak prawie za każdym wyjazdem rowerem muszę awaryjnie interweniować aby uniknąć kolizji. Przydatność dobrej orientacji i dobrego refleksu okazuje się na rowerze niezwykle przydatna. Nie udało mi się uniknąć wypadku tylko raz, kiedy znalazłem się wraz z rowerem pod samochodem, którego kierowca miał ewidentną winę.

          • 6 7

        • jadąc ścieżką na wprost wielokrotnie musiałem gwałtownie hamować

          przed skręcającymi samochodami np. na stację do C.H. Klif. Niektórzy to robią celowo, bo widzą tam b. wyraźnie, że jedzie rower.

          • 7 5

    • (1)

      Chyba zbyt długo przebywałeś na tej siłowni. Nie grałeś czasami jednej z ról w ostatnim "Pitbullu" ?

      • 24 31

      • Mirek

        Proszę nie używać mojego imienia, bez mojej zgody na tym portalu, bo tylko wstyd przynosisz.

        • 6 6

    • Iwan - wracaj do Ojczyzny

      W Rosji skad jak sadze pochodza Twoi Rodzice wiekszosc ma d....e przepisy i uregulowania i nigdy nie poprawimy kultury na drogach przesczepiajac tamtejsze zwyczaje na nasz grunt. Zakaz jest zakazem i nie ma tlumaczenia ze kierowcy dostawczaka ciezko. Zmiana pracy moze bedzie rozwiazaniem?

      • 7 3

    • Następnym razem zaopatrzenie zatrzyma się na jednym z pasów dla samochodów (1)

      Ciężko jest ruszyć kierownicą samochodu i ominąć samochód, który wyładowuje towar do sklepu, prawda?.

      • 12 8

      • mówisz o tym rowerzyście

        w koszulce z napisem "Straż Miejska"?

        • 4 0

    • spoko, następnym razem sobie stań na środku skrzyżowania - przecież to nie problem ominąć, prawda? (1)

      • 6 6

      • już staje. Na Wajdeloty to norma

        • 2 0

    • (1)

      A moze w ogole samochody bede parkowac "na chwilke" na srodku ulicy, przeciez ich wyminiesz, prawda?
      Piesi beda chodzic wolnym tempem po ulicach a nie chodniku. Tez ich wyminiesz co nie?

      Moze zacznijmy parkowac na siusiu na srodku autostrady. Przeciez ich wyminiesz.

      Jak brak zasad, to brak zasad. Przeciez dla polaka zasady i przepisy to zamach na jego wolnosc!!
      Moze jeszcze niech kazdy przejezdza przez skrzyzowanie jak chce - na czerwonym, zielonym. Piesi tak samo!!
      Przeciez to nic takiego. Na chwilke, przez chwilke.

      • 11 9

      • poezja normlanie

        się autor rozkręcił!

        ciekawe co by było jakby poważniejszy temat podrzucić... strach się bać!

        • 7 4

    • Uważaj ! Nie radzę,

      bo możesz narazić się na bardzo nieprzyjemne sytuacje. Rowerzyści to specyficzna grupa użytkowników dróg. Oczywiście nie wszyscy.

      • 5 2

    • Hmmmm, to moze stan na drodze dla SAMOCHODOW. Niech wymina twoj dostawczak. Przeciez zaden problem prawda???

      • 14 6

  • kierowcy zawze byli burakami wiec to normalka,ale na rowery czesc znich sie przesiadło dlatego tak sie zachowują (3)

    teraz jazda normalna rowerem jest uciążliwa.drogi rowerowe są wąska ,ale mimo wszytko cymbały jadą równolegle obok siebie czyli ten drugi jedzie pod prąd i blokuje mozliwosc jego wyprzedzenia!Wiekszosc przypadków to kobiety ,ale zniewieściałych tez czesto spotkac można.Teraz korzystają z rowerów tez emeryci co sie chwali ale oni jada czesto albo srodkiem drogi albo czesto lewą stroną!!Ale nie tylko oni młodzi identycznie nie rozumiem z jakiego powodu ??Mówi sie ze kobiety mają problem z rozpoznaniem lewej prawej strony ale co z innymi!!Kolejna sprawa to wyprzedzanie na trzeciego jesli widzisz ze ktos z przeciwnego kierunku wyprzedza to ty nie robisz tego samego bo zmuszasz wtedy druga osobę by zjechała na chodnik !!Całe szcescie ze od wrzesnia wiekszosc tych bezmyslnych rowerzystów kończy jazde rowerem.Dlatego karta rowerowa powinna byc obowiązkowa bez względu na wiek bo kazdy z nich potrzebuje szkolenia mimo ze posiada prawo jazdy to im sie wydaje ze zadne przepisy na drodze rowerowej ich nie obowiązują!!

    • 10 10

    • rowerzysta też kieruje czyli jest kierowcą! buraku!

      • 2 2

    • Kiedy ostatnio byłeś z. Kobieta w łóżku?! (1)

      Bo widać, ze z braku sexu na mózg ci pada i stajesz sie frustratem

      • 1 6

      • Trafiłeś kulą w płot. Jestem Gejem.

        • 3 1

  • Po chodniku moze wedlyg prawa jechac dorosły mający pod opieka dziecko w wieku do lat 10 (4)

    • 4 5

    • Ale nie upoważnia to do:

      - wymuszania pierwszeństwa na pieszych
      - zmuszania do schodzenia z chodnika na jezdnię lub trawnik
      - jazdy 30 cm za plecami i dzwonienia
      - nagłego hamowania z piskiem tuż za pieszym
      - poszturchiwania pieszych
      - pyskowania
      - wjeżdżania na przejście dla pieszych
      Pieszy ma zawsze na chodniku bezwzględne pierwszeństwo i ma prawo do korzystania z całej szerokości chodnika.

      • 2 2

    • kazdy chodnik powyzej kilku metrów mozna jechac po chodniku!! (1)

      • 1 4

      • chyba 10 lat temu

        • 0 1

    • przy opadach atmosfertcznych może jechać każdy

      tak jak wtedy, gdy prędkość dopuszczalna jest wyższa od 50/h

      • 5 2

  • czerwone światło

    Chcialem zwrócić uwagę Panu z ZDiZ, że światło dla roweru na końcu kontrapasu w skrzyżowaniu ul.3 Maja i 10 Lutego jest zawsze czerwone. Niezbyt to wielka zachęta dla rowerzystów do korzystania z jezdni.

    • 2 4

  • Ewidentna wina kierowców ! (1)

    z czasem będą musieli się nauczyć i respektować innych uczestników ruchu.
    Dlaczego w Skandynawii można bezpiecznie się poruszać po kontrabasach, wielkich skrzyżowaniach rowerowych, kiedy obok jadą samochody,

    • 14 22

    • Bo tam samochody mają Szwedzi . A tu samochody mają Polaków.

      • 2 2

  • Roweżysta to jezd gośdż

    • 0 3

  • Rower też pojazd. (3)

    OC dla rowerzystów!!!

    • 9 8

    • hulajnoga to też pojazd (2)

      OC dla hulajnogów

      • 3 5

      • (1)

        a taczka??? i wrotki?

        • 5 2

        • i jaskółka oraz kukułka

          wózki dziecięce oraz inwalidzkie

          • 6 2

  • do p. Michała Sielskiego

    Rozumiem, że jutro będzie artykuł na temat kontrapasów w Gdańsku:)
    Rzetelnie i sumiennie, by mieszkaniec Gdańska też poznał bolaczki zarówno gdańskich kierowców jaki gdańskich rowerzystów.
    a...... pojutrze............analogiczny artykuł o Sopocie.

    Wtedy dopiero zrozumiem, że pisze Pan dla czytelników Trójmiasta.
    Pozdrawiam, życzac Panu jak i wszystkim Czytelnikom ciekawych artykułów na temat 3 CITY.

    • 0 6

  • (7)

    Ja sie zwyczajnie boje jezdzic po tym kontrapasie.
    A juz na pewno nie pojade tam z dziecmi.
    Jest bardzo niebezpiecznie.

    Kolejna trasa rowerowa dla 20letnich mlodych gniewnych nie zdajacych sobie z zagrozenia i niebezpieczenstwa. A nie dla zwyklych uzytkownikow roweru.

    Jak juz robic, to robic porzadnie panie oficerze rowerowy. Wziac 5 emerytow, ktorzy jezdza na rowerze i sprawdzic czy DLA NICH to jest bezpieczne.
    Albo wziac pania z dwojka dzieci.
    Jesli dla nich bedzie ok, to oznacza, ze trasa jest dobrze zaprojektowana.

    • 13 7

    • (4)

      Mylisz się. Poruszanie się jezdnią jest znacznie bezpieczniejsze niż poruszanie się wydzieloną infrastrukturą rowerową. Potwierdzają to statystyki.

      • 4 8

      • (3)

        Mylisz sie, zapraszam na przejazdzke z dziecmi w wieku 5-7 lat. Zobaczysz jak "bezpiecznie" jest na takim kontrapasie.

        I jeszcze jedno - tak, takie kontrapasy istnieja w swiecie. Ale w tym tzw. swiecie piesi i rowerzysci to swiete krowy a samochody zatrzymuja sie jak wryte. Jest pelno fotoradaradow, nikt nie parkuje na chodnikach a policja ma zero tolerancji dla przekraczajacych predkosc kierowcow samochodow.
        Przykladowo w Holandii zjezdzilam z dziecmi kilkaset kilometrow i tam to mam pelen relaks. Wlasnie dlatego, ze tam jak kierowcy widza dzieci na rowerkach to zwalniaja do zera i jeszcze sie usmiechaja. Nikt nie wymija rowerzysty w odleglosci kilku centymetrow jadac 70km/h. Dla nich takie zachowanie byloby rownowazne z choroba umyslowa albo osobowoscia mordercy.
        Wiec owszem robmy kontrapasy, ale prosze zdyscyplinowac tez kierowcow.

        • 4 6

        • dziuniu, ty kompletnie nie znasz prawa! (2)

          w Polsce dzieci 5-7 lat nie mają prawa znaleźć się
          ani na tym kontrapasie
          ani na wydzielonej drodze dla rowerów

          uzyskują je dopiero jak mają 10 lat oraz kartę rowerową!
          (albo obcy paszport, z czym się nie zgadzam,
          polskie dzieci nie powinny mieć gorzej, ale taki jest stan prawa!)

          mają za to prawo jechać po chodniku (tak tak!)
          a dorosły opiekun ma prawo jechać rowerem w ich towarzystwie
          niezależnie jak szeroki jest chodnik i jaka prędkość jest dopuszczona na przylegającej jezdni dla samochodów!

          ja mam szczerą nadzieję, że ty nie masz prawa jazdy,
          bo w samochodzie była byś zagrożeniem publicznym!

          • 8 4

          • (1)

            Dziuniu, skoro juz tak sie nazywamy. Dobrze wiem, ze dzieci moga jezdzic po chodniku. Nie wiem po co nagryzmoliles/las tak dluga wypowiedz na ten temat. Niestety w chwili skonczenia magicznego wieku 10 lat nic sie nie zmieni (rowniez posiadajac karte rowerowa), bo wciaz sa to dzieci, ktore sa nierozwazne, myla sie itd. I wciaz taki kontrapas to horror wlasnie ze wzgledu na piractwo polskich kierowcow. Tak skonstruowany pas oraz brak odpowiednich przepisow chroniacych pieszych i rowerzystow sprawia, ze mozna tam zginac. I nawet jak moj syn (ktory ma juz obecnie 10 lat ponad) bedzie mial 12-13 lat w zyciu nie pojade z nim po tym kontrapasie, bo jest to po prostu niebezpiecznie zaprojektowany. Bo nie ma odzielenia od samochodow!! Bo kierowcy maja w d... dzieci, pieszych i rowerzystow. A ja mam juz 40 lat dziuniu i tez po nim nie pojade, bo mi moje zycie mile i nie chce osierocic dzieci.
            Aha dziuniu - mam zjezdzone rowerem kilka tysiecy kilometrow po Europie ( Rowniez Z dziecmi!!! ) i tylko w Polsce taki syf, zapewniam.
            I jeszcze jedno dziuniu - mam tez przejechanie duzo ponad 300tys. kilometrow samochodem, zero mandatow, stluczek, wypadkow, punktow. Zero parkowania na chodniku.
            Wiec dziuniu idz spac i naucz sie kultury. Rowniez jak siadasz za kierownica.

            I jeszcze cos - rowniez na chodniku nie jest bezpiecznie dla dzieci, bo parkuja i jezdza tam samochody!!! Rozumiem, ze nie masz dzieci wiec nie masz pojecia jak wyglada samochodowy swiat w Polsce z punktu widzenia pieszego dziecka.
            Po chodnikach nie ma jak przejsc i nie ma jak przejechac, bo sa zawalone wrakami samochodowymi. I tyle.

            • 5 5

            • wychowujesz kaleki
              jeszcze gorsze niż ty

              • 4 1

    • Emyryci

      Emerytów tam na co dzień spotykam. Polecam poprosic młodych kolegów o wycieczkę edukacyjno zachęcająca. Pozdrawiam

      • 1 2

    • takie kontrapasy funcjonują na całym świecie

      co jest w tym takiego niebezpiecznego?

      • 7 6

  • najłatwiej narysować kontrapas

    i nie ważne, że nie ma gdzie się zatrzymać dostawa towaru, czy kurier. Ważne , że rowerek ma dobrze.

    • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane