• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrola miejskich autobusów. Co czwarty z usterką

Maciej Korolczuk
9 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
O działaniach inspektorów WITD poinformowali w piątek nasi czytelnicy. O działaniach inspektorów WITD poinformowali w piątek nasi czytelnicy.

Inspekcja Transportu Drogowego skontrolowała ponad 30 autobusów komunikacji miejskiej w Gdańsku. Niemal co czwarty z nich posiadał poważne usterki, m.in. skrzyni biegów, układu chłodzenia czy wycieki oleju silnikowego. Zatrzymano osiem dowodów rejestracyjnych, a w przypadku dwóch pojazdów wydano nakaz zjazdu do zajezdni. Pozytywnie wypadła za to kontrola ogumienia. Według inspektorów autobusy są właściwie przygotowane do nadchodzącej zimy.



Czy zgłaszałe(a)ś kiedykolwiek potrzebę kontroli technicznej autobusu?

Inspektorzy pojawili się na trzech pętlach autobusowych (we Wrzeszczu, Oliwie i Nowym Porcie) w piątek rano. Kontrola potrwała cztery godziny i dotyczyła głównie stanu technicznego pojazdów komunikacji miejskiej. Jak informuje GITD, działania prowadzone były w trybie "akcyjnej kontroli uproszczonej", co oznacza skrócenie czasu trwania inspekcji pojazdu do niezbędnego minimum, tak aby nie powodować zakłóceń w kursowaniu autobusów.

- W wyniku prowadzonych działań, inspekcji poddane zostały 33 autobusy - informuje GITD w Gdańsku na swojej stronie internetowej. - W ośmiu przypadkach kontrole wykazały nieprawidłowości dotyczące stanu technicznego. Z powodu stwierdzonych usterek zatrzymano w systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) dowody rejestracyjne tych autobusów. Dodatkowo w dwóch z ośmiu przypadków nie zezwolono na dalsze prowadzenie przewozów na linii, wydając kierowcom nakaz zjazdu do miejsca garażowania lub serwisowania pojazdów, celem niezwłocznego usunięcia usterek.
  • Kontrole przeprowadzono w 33 autobusach. W co czwartym stwierdzono nieprawidłowości, m.in. wycieki płynów eksploatacyjnych.

Jak czytamy, we wszystkich przypadkach stwierdzono naruszenie przepisów dotyczących ochrony środowiska poprzez wycieki płynów eksploatacyjnych z silnika lub połączenia silnika ze skrzynią biegów. W dwóch przypadkach nieszczelności i związane z tym wycieki stwierdzono w układach chłodzenia silnika. W jednym przypadku inspektorzy stwierdzili niesprawne zawory bezpieczeństwa systemu awaryjnego otwierania drzwi bocznych (w każdych z trzech drzwi).

- Niemal 25 proc. skontrolowanego taboru posiadało usterki zaliczane do kategorii "poważne". Dwa autobusy wyłączono z obsługi linii. Pozytywnym jest to, iż w żadnym z kontrowanych autobusów nie stwierdzono usterek niebezpiecznych, które stwarzałyby bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz bezpieczeństwa pasażerów. Inspektorzy zwracali także baczną uwagę na stan ogumienia autobusów. Przekazane przez kontrolerów wnioski wskazują, że w tym zakresie tabor przewoźników jest dobrze przygotowany do nadchodzącego okresu zimowego, gdzie stan ogumienia w przypadku występującej śliskości nawierzchni będzie jednym z głównych czynników warunkujących bezpieczeństwo przewozów - podkreślają inspektorzy.

Kontrole autokarów



Potrzebę kontroli autokaru można zgłaszać do Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego faksem na nr 58 524 12 92, e-mail: sekretariat@witd.gdansk.pl lub za pomocą formularza kontaktowego na stronie internetowej: www.witd.gdansk.pl

Z uwagi na konieczność zaplanowania kontroli ITD apeluje, aby zgłoszenia były wysyłane z co najmniej siedmiodniowym wyprzedzeniem. Zgłoszenie powinno zawierać miejsce, datę i godzinę wyjazdu oraz numer kontaktowy. Kontrole realizują również właściwi miejscowo policjanci Wydziału Ruchu Drogowego po wcześniejszym telefonicznym uzgodnieniu.

Ponadto autobus można sprawdzić we własnym zakresie na internetowych stronach Ministerstwa Cyfryzacji poprzez e-usługę "Bezpieczny Autobus". Na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów uzyskamy informację, czy autokar ma ważne badanie techniczne oraz ubezpieczenie OC i czy jest dopuszczony do ruchu. Aby uzyskać dostęp do informacji o autokarze na stronie serwisu www.bezpiecznyautobus.gov.pl, należy podać jego numer rejestracyjny.

Opinie (224) ponad 20 zablokowanych

  • Niech tramwaje sprawdzą to 99,9% jest nie sprawnych! (1)

    • 11 2

    • Znaczy, że na mieście kursuje tylko 0,1%?

      • 3 1

  • Jak to się stało, że graty wyjechały na miasto.

    • 8 1

  • kontrolka abs zaklejona czarna tasma auuuuuu auuu (1)

    jeden mechanik na 100 autobusow i 4 zwiazki zawodowe komuna

    • 11 0

    • no taa mogli jak w osobówkach wyłączyć całkowicie kontrolki i nic by się nie świeciło

      • 3 1

  • Tak patrząc obiektywnie to (2)

    każdy autobus (z tych co kontrolowano) ma na pewno przebieg przekraczający 500-600 tyś,jak nie "dobija do 1 mln.km..- kilometrów. Z takim przebiegiem to nie ma cudów aby tak na 100% wszystko było ok. Najważniejszy jest stan techniczny ogumienia, układ kierowniczy i układ hamulcowy. W Warszawskim ZTM-ie był kilkuletni okres, że w trakcie jazdy samozapłonowi ulegał przedział silnikowy i pożar był już nie do opanowania. Spłonęło kilka/prawie nowych/ autobusów m-ki Solaris 18 i 12-tek.. Płonęły też Scanie należące do prywatnej firmy ITS Michalczewski i PKS Grodzisk Mazowiecki co wspierają W-wski ZTM. .Nie raz był rok ,że spłonęły 3-4 pojazdy. Jako mieszkaniec sąsiedniego miasta często korzystam z ZTM w Gdańsku. Zazwyczaj z Wrzeszcza podróżuję autobusami 110,116, 126, 136 i nigdy nie jechałem jakimś "złomem"..Zazwyczaj są to Mercedesy Citaro-czyste, dobrze utrzymane -wygodne i jadące zgodnie z rozkładem jazdy/punktualnie/. Nic dodać.
    Może we flocie ZTM Gdańsk są jeszcze jakieś wiekowe egzemplarze ...(?).

    • 6 7

    • Są czyste i dobrze utrzymane, bo zostały niedawno wprowadzone. Poza tym co ma punktualność do marki autobusu?

      • 2 0

    • Najstarsze pojedyncze wozy są z lat 95-99. Ale wbrew malkontentom nie jest tak, że jeżdżą od nowości bez remontów i napraw.

      • 1 1

  • demolud

    Najwazniejsze dla bezpieczenstw jest ''mialy aktualne ubezpieczenie oc ''

    • 5 0

  • Mafia Lisicki pójdziesz w końcu siedzieć A dulkiewicz kur...

    • 10 2

  • Przeczytałem i stwierdzam wiele (3)

    nieścisłości i niejasności...Kontroli poddano 33 pojazdy. W 8 pojazdach stwierdzono nieprawidłowości dotyczące stanu technicznego, że zatrzymano aż 8 dowodów rejestracyjnych. Dalej czytam,że 2 autobusy wyłączono z ruchu. A jeszcze dalej jest napisane, że iż w żadnym z kontrolowanych autobusów nie stwierdzono żadnych usterek niebezpiecznych , które stwarzały by niebezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz bezpieczeństwo pasażerów....To na jakiej podstawie zatrzymano 8 dowodów rejestracyjnych, a 2 pojazdy całkowicie wyłączono z ruchu/obsługi linii/....???.
    W P o RD jest zapis kiedy i w jakich okolicznościach organ kontrolny(uprawniony) ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny..

    • 5 2

    • Już wyjasniam (1)

      Dwa miały przelotowy wydech,dwa miały przyciemnione szyby,w dwoch wystawały koła poza obrys i ostatnie dwa były za niskie. A te dwa wycofano bo w czwartki sie sciagały na Grunwaldzie. Tak było..

      • 1 1

      • ... i kierowcy nie trzymali rak na kierownicy podczas kontroli....

        • 2 0

    • Jakie społeczeństwo to i taki artykuł

      Rozum pelikana a gęba pawiana

      • 0 0

  • u was jest zaduzo gadania a zamolo roboty , ludzie wescie sie za robote bo wam wszystko gnije nawet te nowe ekrany , barierki i

    prawda boili ale to tak jest , u was po roku wszustko co bylo nowe to traci myszka bo jest brudne i syfiaste oraz smierdzace

    • 5 0

  • ten złom nadaje sie tylko na złomowisko kiedy kupia nowe bezemisyjne nietrujace spalinami autobusy!! (3)

    • 4 6

    • Te na wegiel brunatny przejezdzajace 60km na jednym ladowaniu?

      • 3 1

    • Nigdy, bo te wszystkie hybrydy i elektryki to jeden wielki psujący się badziew.

      • 2 2

    • po co komu autobus na węgiel, który po 2-3 godzinach stanie z braku prądu?

      • 1 1

  • ciekawe

    przypadkowo znalazłem, nie ma chyba polskiej wersji językowej,
    ale sami zobaczcie ile polskich autokarów jest na tej liscie
    https(dwukropek)//de.wikipedia.org/wiki/Liste_von_Busunglücken

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane