• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrola miejskich autobusów. Co czwarty z usterką

Maciej Korolczuk
9 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
O działaniach inspektorów WITD poinformowali w piątek nasi czytelnicy. O działaniach inspektorów WITD poinformowali w piątek nasi czytelnicy.

Inspekcja Transportu Drogowego skontrolowała ponad 30 autobusów komunikacji miejskiej w Gdańsku. Niemal co czwarty z nich posiadał poważne usterki, m.in. skrzyni biegów, układu chłodzenia czy wycieki oleju silnikowego. Zatrzymano osiem dowodów rejestracyjnych, a w przypadku dwóch pojazdów wydano nakaz zjazdu do zajezdni. Pozytywnie wypadła za to kontrola ogumienia. Według inspektorów autobusy są właściwie przygotowane do nadchodzącej zimy.



Czy zgłaszałe(a)ś kiedykolwiek potrzebę kontroli technicznej autobusu?

Inspektorzy pojawili się na trzech pętlach autobusowych (we Wrzeszczu, Oliwie i Nowym Porcie) w piątek rano. Kontrola potrwała cztery godziny i dotyczyła głównie stanu technicznego pojazdów komunikacji miejskiej. Jak informuje GITD, działania prowadzone były w trybie "akcyjnej kontroli uproszczonej", co oznacza skrócenie czasu trwania inspekcji pojazdu do niezbędnego minimum, tak aby nie powodować zakłóceń w kursowaniu autobusów.

- W wyniku prowadzonych działań, inspekcji poddane zostały 33 autobusy - informuje GITD w Gdańsku na swojej stronie internetowej. - W ośmiu przypadkach kontrole wykazały nieprawidłowości dotyczące stanu technicznego. Z powodu stwierdzonych usterek zatrzymano w systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) dowody rejestracyjne tych autobusów. Dodatkowo w dwóch z ośmiu przypadków nie zezwolono na dalsze prowadzenie przewozów na linii, wydając kierowcom nakaz zjazdu do miejsca garażowania lub serwisowania pojazdów, celem niezwłocznego usunięcia usterek.
  • Kontrole przeprowadzono w 33 autobusach. W co czwartym stwierdzono nieprawidłowości, m.in. wycieki płynów eksploatacyjnych.

Jak czytamy, we wszystkich przypadkach stwierdzono naruszenie przepisów dotyczących ochrony środowiska poprzez wycieki płynów eksploatacyjnych z silnika lub połączenia silnika ze skrzynią biegów. W dwóch przypadkach nieszczelności i związane z tym wycieki stwierdzono w układach chłodzenia silnika. W jednym przypadku inspektorzy stwierdzili niesprawne zawory bezpieczeństwa systemu awaryjnego otwierania drzwi bocznych (w każdych z trzech drzwi).

- Niemal 25 proc. skontrolowanego taboru posiadało usterki zaliczane do kategorii "poważne". Dwa autobusy wyłączono z obsługi linii. Pozytywnym jest to, iż w żadnym z kontrowanych autobusów nie stwierdzono usterek niebezpiecznych, które stwarzałyby bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz bezpieczeństwa pasażerów. Inspektorzy zwracali także baczną uwagę na stan ogumienia autobusów. Przekazane przez kontrolerów wnioski wskazują, że w tym zakresie tabor przewoźników jest dobrze przygotowany do nadchodzącego okresu zimowego, gdzie stan ogumienia w przypadku występującej śliskości nawierzchni będzie jednym z głównych czynników warunkujących bezpieczeństwo przewozów - podkreślają inspektorzy.

Kontrole autokarów



Potrzebę kontroli autokaru można zgłaszać do Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego faksem na nr 58 524 12 92, e-mail: sekretariat@witd.gdansk.pl lub za pomocą formularza kontaktowego na stronie internetowej: www.witd.gdansk.pl

Z uwagi na konieczność zaplanowania kontroli ITD apeluje, aby zgłoszenia były wysyłane z co najmniej siedmiodniowym wyprzedzeniem. Zgłoszenie powinno zawierać miejsce, datę i godzinę wyjazdu oraz numer kontaktowy. Kontrole realizują również właściwi miejscowo policjanci Wydziału Ruchu Drogowego po wcześniejszym telefonicznym uzgodnieniu.

Ponadto autobus można sprawdzić we własnym zakresie na internetowych stronach Ministerstwa Cyfryzacji poprzez e-usługę "Bezpieczny Autobus". Na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów uzyskamy informację, czy autokar ma ważne badanie techniczne oraz ubezpieczenie OC i czy jest dopuszczony do ruchu. Aby uzyskać dostęp do informacji o autokarze na stronie serwisu www.bezpiecznyautobus.gov.pl, należy podać jego numer rejestracyjny.

Opinie (224) ponad 20 zablokowanych

  • Miasto daje przykład. (6)

    Skoro miasto eksploatuje pojazdy w tak kiepskim stanie to dlaczego taki hejt na mieszkańców jeżdżących wiekowymi samochodami? Przykład idzie z góry. A jak już będzie zakaz wjazdu do centrum to proponuję zacząć od tego autobusowego złomu. Albo zadbać o stan techniczny.

    • 162 29

    • (2)

      A ile w mieście jest autobusów ,a ile złomiastych kilkunastoletnich osobówek.Co ty porównujesz .

      • 6 9

      • (1)

        A wiesz ile tlenków wyrzuca silnik autobusu? Nie, nie proporcjonalnie więcej niż auto. Dużo więcej. Bo im niższe obroty tym większą efektywność ale więcej zanieczyszczeń. Stad autobus truje bardo. I autobus człowieku jeździ większość dnia. Auto rodzinne może z 2h

        • 7 1

        • szczególnie elektryczny albo trolejbus :)

          albo na gaz ziemny

          • 1 3

    • Ja teraz, za każdym razem zanim wsiądę do autobusu

      będę dzwonił żeby skontrolowali mój bezpieczny przejazd.
      Chcę dojechać bezpiecznie. Wolę poczekać nawet z 40 minut, ale dojechać.

      • 8 8

    • nie patrz na innych jak małpa

      pokaż, że masz kręgosłup

      • 5 5

    • I co to za argumentacja? Coś jest głupie to ja też będę głupi? Do przedszkola chodzisz, że potrzebujesz przykładów. Potępiaj miasto a nie szukaj usprawiedliwienia np. dla starych trujących gratów.

      • 19 22

  • (1)

    Czyli na 30 skontrolowanych ledwie 2 nie nadawaly sie do jazdy. Niewiele

    • 14 6

    • 10 z 33 wyłącznono z użytkowania

      Ciekawe jakby skontrolować resztę taboru. Może by się skończyły akcje "dzień pieszego pasażera"

      • 2 0

  • Spaliny byly sprawdzane?

    .

    • 4 1

  • A kto to ma naprawiać ? Mechaników coraz mniej...

    • 5 1

  • Na tej ul.E .Kwiatkowskiego(1609G)

    nie tak dawno TIR-z owadem "B" zgubił naczepę-jadąc pod górę w stronę ul.płk.St.Dąbka-jak ktoś nie wierzy..ale były jajajajaja....Wypięła się z "siodła" lub "urwał się" sworzeń tzw."królewski" w naczepie z owadem....

    • 2 1

  • Jak już tak "ostro" idziemy to

    zapraszam ITD do kontroli przeciążonych samochodów ciężarowych co niszczą na potęgę nawierzchnie dróg gminnych. I tak od kilku lat droga gminna (1609 G) w Gdyni ul.E.Kwiatkowskiego) jest około 800 metrowym przedłużeniem Estakady Kwiatkowskiego ( dop.obciążenie na oś 11 ton)-i prowadzi do gm.Kosakowo i pow.Puckiego.Teraz jest to droga tranzytowa dla wszystkich chętnych b.ograniczeń/ po modernizacji skrzyżowania i części ul.płk.St.Dąbka/. Od lat na tej ulicy można zaobserwować nasilenie się ciężkiego ruchu drogowego. Ulica( jedna jezdnia(lewa) o dwóch pasach ruchu-oddana w 1983 roku i nie modernizowana/przez kolejne 35 lat/ nie jest przystosowana do przewożenia ciężkich ładunków TIR, transp.maszyn budowlanych, kruszyw, paliw itp o nacisku osi pow. 6 ton...Pierwotnie przez kilka lat było oznakowanie informujące o ruchu o dop.masie całkowitej pojazdów do 12 ton z wyjątkiem autobusów. Minęło blisko 40 lat,a ulica jest praktycznie w niezmienionej postaci i w b. złym stanie technicznym. /wyrwy, koleiny,zapadliska, "tarki". Czy formalnie może na tej drodze gminnej odbywać się tak uciążliwy i ciężki transport??? Często pojazdy zawracają w zatoce autobusowej (Kwiatkowskiego 01) demolując nawet w szczątkowej postaci pozostałe krawężniki....Zapraszam do zainteresowania się tym poważnym problemem.
    W czasie od kiedy można dokonywać kontroli gdzie się chce i kiedy się chce -to na co czekać??? Tu też można się wykazać tylko trzeba posiadać "wagę"...Co można zobaczyć szczególnie we wczesnych godzinach porannych/ 4:00- 7:00/-przedpołudniowych i popołudniowych. Masakra.

    • 6 1

  • ten złom nadaje sie tylko na złomowisko kiedy kupia nowe bezemisyjne nietrujace spalinami autobusy!! (3)

    • 4 6

    • po co komu autobus na węgiel, który po 2-3 godzinach stanie z braku prądu?

      • 1 1

    • Nigdy, bo te wszystkie hybrydy i elektryki to jeden wielki psujący się badziew.

      • 2 2

    • Te na wegiel brunatny przejezdzajace 60km na jednym ladowaniu?

      • 3 1

  • kontrolka abs zaklejona czarna tasma auuuuuu auuu (1)

    jeden mechanik na 100 autobusow i 4 zwiazki zawodowe komuna

    • 11 0

    • no taa mogli jak w osobówkach wyłączyć całkowicie kontrolki i nic by się nie świeciło

      • 3 1

  • wyciek,

    to ma być wyciek? , oni chyba wycieku nie widzieli :-) ;-)

    • 5 4

  • Tak patrząc obiektywnie to (2)

    każdy autobus (z tych co kontrolowano) ma na pewno przebieg przekraczający 500-600 tyś,jak nie "dobija do 1 mln.km..- kilometrów. Z takim przebiegiem to nie ma cudów aby tak na 100% wszystko było ok. Najważniejszy jest stan techniczny ogumienia, układ kierowniczy i układ hamulcowy. W Warszawskim ZTM-ie był kilkuletni okres, że w trakcie jazdy samozapłonowi ulegał przedział silnikowy i pożar był już nie do opanowania. Spłonęło kilka/prawie nowych/ autobusów m-ki Solaris 18 i 12-tek.. Płonęły też Scanie należące do prywatnej firmy ITS Michalczewski i PKS Grodzisk Mazowiecki co wspierają W-wski ZTM. .Nie raz był rok ,że spłonęły 3-4 pojazdy. Jako mieszkaniec sąsiedniego miasta często korzystam z ZTM w Gdańsku. Zazwyczaj z Wrzeszcza podróżuję autobusami 110,116, 126, 136 i nigdy nie jechałem jakimś "złomem"..Zazwyczaj są to Mercedesy Citaro-czyste, dobrze utrzymane -wygodne i jadące zgodnie z rozkładem jazdy/punktualnie/. Nic dodać.
    Może we flocie ZTM Gdańsk są jeszcze jakieś wiekowe egzemplarze ...(?).

    • 6 7

    • Najstarsze pojedyncze wozy są z lat 95-99. Ale wbrew malkontentom nie jest tak, że jeżdżą od nowości bez remontów i napraw.

      • 1 1

    • Są czyste i dobrze utrzymane, bo zostały niedawno wprowadzone. Poza tym co ma punktualność do marki autobusu?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane