• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korytarz Gdański - za jaką cenę ?

W.W, Z.K
13 października 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Trasa Kaszubska: ostatni odcinek gotowy w połowie

Długo zastanawialiśmy się dlaczego Pan Prezydent upiera się przy tym, żeby Trasa Lęborska (TL) przebiegała przez Osowę. W końcu było pięć innych wariantów. Jaka była przyczyna "trzęsienia ziemi" w UM i Biurze Rozwoju Gdańska gdy okazało się, że Rada Miasta nie odrzuciła naszych protestów? Trasa Lęborska stanowi przysłowiowy czubek góry lodowej.



Chodzi najprawdopodobniej o Wielofunkcyjną Halę Widowiskowo-Sportową, ukochane dziecko Pawła Adamowicza oraz Jacka Karnowskiego. Najnowocześniejsza w Polsce, na 15 tys. widzów, ma zostać oddana do użytku wiosną 2007 roku.

Czy taka hala jest Gdańskowi potrzebna ? Jeden z radnych powiedział nam: "... Hala to taki barejowski Miś epoki późnego postkomunizmu. Wie Pan ile ludzi i firm się na tym dorobi ? Adamowicz odejdzie, ale megalityczny pomnik jego władzy pozostanie."

Zamiast tej hali można by zbudować 26 basenów, dwa razy tyle zwykłych hal sportowych, albo ze 200 boisk i pewnie tyle samo parków. Czy Olivia i Hala AWF pękają w szwach ? Czy ktoś się zastanowił ile będzie nas kosztować utrzymanie tego kolosa ? To pójdzie z naszych podatków... Skoro dotychczasowe obiekty nie są w pełni wykorzystywane, po co budować kolejny obiekt, który nie zarobi na swoje utrzymanie.

Jaki ma to związek z TL? Tej wielkości obiekt widowiskowo- sportowy wymaga dogodnego dojazdu. Hala bez drogi jest jak samolot bez lotniska. Odgrzebano więc koncepcję Trasy Zielonej (TZ), dwupasmowej autostrady biegnącej od granicy z Sopotem, brzegiem Żabianki, przecinającej Jelitkowo, Przymorze, Brzeźno, tereny postoczniowe aż do mostu wantowego. Most wantowy wreszcie się na coś przyda

Z punktu widzenia regionu TZ jest marginalna. Aglomeracja Trójmiejska z faktu swego kształtu, potrzebuje porządnej trasy średnicowej. Taka była właśnie idea drogi czerwonej, którą zarzucono.

Trasa Zielona stanowić będzie najkrótsze połączenie pomiędzy węzłem Wysoka i Olszynka. Fundusze na wykonanie Trasy Zielonej będą pochodzić w większości z Uni. Zapewne łatwo udało się je pozyskać gdyż lobby niemieckie jest wysoce zainteresowane w stworzeniu korytarza transportowego VIA HANZEATICA (tranzyt zachód-wschód). Za sfinansowanie realizacji Trasy Zielonej władze zgodziły się na przeprowadzenie korytarza tranzytowego w bezpośrednim sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i rekreacyjnych.

Podłączenie Via Hanzeatica do węzła Wysoka spowoduje iż ciężki ruch samochodowy zostanie wprowadzony do miasta. Bezpowrotnej degradacji ulegną ekologiczne tereny pasa nadmorskiego, jedyne miejsce rekreacji dla setek tysięcy mieszkańców Gdańska.

Realizacja TZ jest bardzo zaawansowana. Gotowe i uchwalone są wszystkie szczegółowe plany zagospodarowania przestrzennego w pasie przebiegu tej trasy. Nota bene duże połacie Gdańska planów zagospodarowania nie posiadają. W budżetach lat 2004-2008 zarezerwowano gigantyczne środki na realizację tej inwestycji.

Z drugiej strony zamknięcie Wielkiej Ramy komunikacyjnej Gdańska ma stanowić obwodnica południowa łącząca węzeł w Straszynie z węzłem Olszynka. W chwili obecnej plany zagospodarowania zostały zawieszone. Nie przeznaczono żadnych środków w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym (WPI) To mocny dowód na to, że głównym korytarzem VIA HANZEATICA ma być Trasa Zielona!

W tej tak ważnej dla Gdańska sprawie nie przeprowadzono żadnych konsultacji społecznych. Prawdopodobnie mało który z mieszkańców zagrożonych dzielnic jestem świadom faktu, że lada moment nastąpi rozpoczęcie budowy. Osowa jest ostatnim brakującym ogniwem dla realizacji tej błędnej naszym zdaniem koncepcji. Dlatego tak zależy Panu Adamowiczowi na zamknięciu sprawy !
W.W, Z.K

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (161)

  • NIEREPREZENTATYWNY portal Osowa.com

    Faktem jest przede wszystkim to ze porta Osowa.com nie reprezentuje mieszkancow Osowej. Niektore z moich postow ktore tam zamieszczalem ginely a kazdy kto pod artykualmi pana WW zamieszcza jakiekolwiek krytyczne komentarze jest traktowany bardzo nieprzyjemnie. Poza tym osowa.com zajmuje sie obecnie w 90% sprawa TL a reszta bardziej istotnych spraw dla mieszkancow (np. slynna ul. Wodnika) to margines.
    Wnioski:
    1. prosze nie traktowac osowa.com i jego autorow jako glosu mieszkancow Osowej
    2. tworcom osowa.com proponuje albo zajac sie rzeczywistymi problemami Osowej a nie tylko TL lub rejestracje nowej domeny dla potrzeb walki z TL
    ... a poki co przy obecnym stanie rzeczy nie ma sensu polemizowac na lamach osowa.com

    • 0 0

  • Kor

    Trafiłeś w samo sedno sprawy. Zgadzam się z twoją opinią w 100%.

    • 0 0

  • Owszem, tak

    ... tym bardziej, że "przesłynny" w Osowie duet: "Balk-Jonaszak" czynią wszystko, w celu wypromowania swoich nazwisk na forum Rady Miasta Gdańska. A później (być może - uchowaj Boże) - na forum "nawiedzonych" spod LPR-u. UCHOWAJ PANIE BOŻE !!!

    • 0 0

  • Jak widać

    ...ani Pan Balk, wspomagany Panią Jonaszak - nie są w stanie zablokować rozwoju Trójmiasta.
    NA SZCZĘSCIE !!! Chroń nas Panie Boże przed "nawiedzonymi". Niech wyprowadzą się na wieś i zaprzestaną walki z rozwojem MIASTA.

    • 0 0

  • VIA...to raczej DZIKA AUTOBANA

    trasa zwana VIA ... zwiekszy ruch o kilkaset procent.
    mysle ze wypadkowosc zwiazana ze "zderzeniem" kultur ruchu
    wzrosnie rownie szybko.
    co mam na mysli mozna zaobserwowac gdy niedziela wieczor drogami polnocnej Polski pedza samochody z weekendu do niemiec.
    nadmierna predkosc i mentalnosc zdobywcy spotyka sie tu z ignorancja wobec wymagan ruchu drogowego chocby co do oswietlenia pojazdow, a szczegolnie rowerow i pojazdow rolniczych.
    jestem zaniepokojony brakiem rozwazan na ten temat nawet wsrod ostatnich wypowiedzi przeciwnikow trasy.

    • 0 0

  • bajakor

    Głodnemu chleb na myśli a Tobie baja wszystko kojarzy się z pieniąźkami. Osowianie, to lud pracowity i tupaniem niewiele tu zdziałasz.
    Chodzi nam o nowe rozwiazania komunikacyjne, które rzeczywiście wybiegają w przyszłość i mogą być bardziej przyjazne dla mieszkańców Gdańska. Za te rozwiązania będące w ramach międzynarodowego korytarza komunikacyjnego w dużej części płaci Unia i Generalna Dyrekcja Dróg.
    A teraz kor podaj nam te niby wykreślone posty, także te które podpisujesz jako płochliwa paniusia, będziemy mieli ubaw.
    Pani Jonaszak i Balk mają tyle wspólnego z trasą Lęborską co Osowa.com z Renkiem i Selgrosem. Czyli nic. Pozdrowienia, ostro dajecie tu czadu.

    • 0 0

  • LS,

    "...Trasa Lęborska jest częścią międzynarodowego korytarza komunikacyjnego zapisanego w traktacie akcesyjnym Polski z Unią Europejską. W tej sytuacji można było wytargować dużo korzystniejsze warunki dla mieszkańców naszego regionu.
    Nie jest jeszcze za późno i dlatego protest będzie trwał."

    Nauczyli mnie czytać i ROZUMIEĆ tekst pisany, to i pojęłam ten fragment jednoznacznie. To nie mnie w głowie wyłącznie kasa, mam jej tyle ile potrzebuję, ale widać WY-protestujący NIE. Nie pierwszy to przypadek, że protesty są wyłącznie po to, by zmusić kogoś do zatkania gęby protestującym właśnie kasą. Są nawet etatowi od protestów, no...nie będę jednak operować nazwiskami.
    Ponieważ takie stawianie sprawy jest dla mnie stawianiem jej zupełnie na głowie i świadczy o wyjątkowym cwaniactwie i podejściu do spraw regionu wybitnie egoistycznie, JESTEM PRZECIW. Od kogo niby chcecie tę kasę wyciągnąć? Od miasta? Z UE? W każdym przypadku odbędzie się to kosztem innych, bo to w sumie NASZA WSPÓLNA KASA.
    A ta droga - jak sam piszesz - była od dawna w planie, więc o co chodzi w tych protestach? Mam nadzieję, że nie o wymianę mebli w salonie na nowe.....

    • 0 0

  • baja

    Tak czy inaczej pieniądze związane z budową Trasy otrzymają wykonawcy, biura projektowe, firmy współpracujące. Protestujący czekają z rozszerzonymi źrenicami na patent baja. Sprawcami naszego nieszczęścia są właśnie ekolodzy, którzy przesunęli trasę z środka lasu do naszych ogrodów.
    Więcej informacji, szkiców, dokumentów na osowa.com. Skoro umiesz czytać...

    • 0 0

  • odn. Scathy

    nie zdolalem do konca przeczytac wszystkich wpisow, nie wiem wiec, czy ktos sie odniosl do tego, co napisal scatha:

    "a VH to przyczyni sie do powstania co najwyzej paru stacji benzynowych na trasie. Beda sobie jezdzily TIRy z DDRu do Rosji i z powrotem, a Gdansk tak jak byl zapyzialy, tak bedzie."

    ja sie z tym zgadam, moze mi ktos wyjasni, w jaki sposob do rozwoju gdanska ma sie przyczynic droga, ktora (jak zrozumialem) ma glownie sluzyc do tego, by przez gdansk PRZEJEZDZAC? poza tymi "paroma stacjami benzynowymi" ktore duzo miejsc pracy nie dadza. no i poza czasowymi miejscami pracy przy samej budowie, co mnie oczyscie nie przekonuje, bo miejsca pracy sa przy budowie kazdej, nawet najglupszej i najmniej potrzebnej rzeczy, wiec samo to nie jest argumentem "za".

    • 0 0

  • Pytanie

    Podobno TL miała miała zaczynać się w Gdyni, czy ktoś wie dlaczego tak się nie stało.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane