• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kret, który wydrąży tunel, powstanie w Niemczech

Maciej Naskręt
9 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrążyła tunel pod rzeką Jangcy w Chinach między miejscowością Pudong a Changxing. Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrążyła tunel pod rzeką Jangcy w Chinach między miejscowością Pudong a Changxing.

Maszyna-kret, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, przypłynie na plac budowy z Niemiec. Jej montaż nad wschodnim brzegiem Martwej Wisły potrwa trzy miesiące.



Siedziba firmy Herrenknecht w Schwanau. Tam powstanie maszyna, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą. Siedziba firmy Herrenknecht w Schwanau. Tam powstanie maszyna, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą.
Wykonawca tunelu pod Martwą Wisłą - konsorcjum firm OHL i Hydrobudowa - skorzysta przy budowie z dostępu Gdańska do morza. - Największe elementy maszyny TBM, czyli m.in. tarcza i silniki, dotrą na plac budowy drogą wodną. Mniejsze elementy przyjadą w ciężarówkach - mówi Dimitr Petrov-Ganew, menadżer w firmie Herrenknecht, która dostarczy "kreta" dla gdańskiego tunelu.

Maszyna powstanie w Schwanau, w zachodnich Niemczech. Podczas jej montażu i uruchomienia będą obecni pracownicy konsorcjum firm OHL i Hydrobudowy.

- Zamawiający, czyli wykonawca tunelu, musi przeprowadzić odbiór techniczny maszyny. Po drugie, gdy maszyna dotrze do Gdańska, będzie musiał on zmontować maszynę samodzielnie. Producent wtedy jest jedynie doradcą - tłumaczy Dimitr Petrov-Ganew.

Nie wiadomo kiedy maszyna-kret pojawi się Gdańsku. Kończy się uzgadnianie treści zamówienia sprzętu. Nieoficjalnie ustaliliśmy, że TBM dotrze do nas nie wcześniej, niż w połowie przyszłego roku.

Montaż maszyny nie powinien trwać dłużej niż trzy miesiące i zaplanowany został po wschodniej stronie brzegu Martwej Wisły - obok ul. Ku Ujściu. zobacz na mapie Gdańska

Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Poznaj od środka budowę i pracę maszyny TBM



Zobacz tunel, który połączy Trasę Słowackiego z Trasą Sucharskiego.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Opinie (168) ponad 10 zablokowanych

  • Niemcy znowu krecią robotę bedą robić....

    jak Szlezwik w 39r ma znowu coś przypłynąć z Niemiec..... ale wiemy jaki końcowy efekt był więc może będzie dobrze

    • 1 4

  • Niemcy to wiele krajów, landów czyli, w jednym, zusamen znaczy.

    A więc, Niemcy to duża spółka , nawet miasta są na prawach kraju - landu np. Berlin czy Hamburg. I tak powinno byc w z Polską.Lepiej wie góral czy my tutaj w Gdańśku, czego nam trzeba aniżeli jakaś ustawiona ekipa w Warszawie, która i tak pilnuje interesów swojej parii, mafii czy Watykanu.Nie mamy szans na duży rozwój = jednym słowem na ZWYCIĘSTWO , bo u nas , podobnie jak przed wiekami, na czele stoją interesy grup a nie Kraju.Rządzą nami zdrajcy wymieszani z nieudacznikami i klikami.Nie ma wyjscia, musimy czekac na Chrystusa i ratowac siebie, rodziny, i osobowosc chrzescijanską / nie mylic z katolicką czy inną/.

    • 0 1

  • JA SIĘ PYTAM .......DLACZEGO NIE MOŻNA U NAS? DLACZEGO JAK NP W PRZYPADKU GAZU ŁUPKOWEGO NIE MOŻNA SAMEMU DOPRACOWAĆ TECHNIKI WYDOBYWANIA GO I SAMEMU CZERPAĆ ZYSKI TYLKO WSZYSTKIM SIĘ DZIELIĆ? MASAKRA JAKAŚ........

    • 4 1

  • w koncu Polacy są zacofani 100lat za murzynami wiec mnie to nie dziwi (2)

    • 2 7

    • to jedź do murzynów (1)

      będziesz 100 lat do przodu:)jednego marudę mniej będzie:)może jakaś akcja na bilet w jedną stronę? zorganizujemy dla Ciebie koncert charytatywny.

      • 5 1

      • Chiny robią olbrzymie inwestycje w Krajach Afryki -

        Polcy jak zwykle budzą się z reką w nocniku

        • 0 0

  • Mistrzowie (1)

    Niemcy są mistrzami w kreciej robocie .

    • 3 1

    • no to raczej Polacy.Polak Polakowi wrogiem.

      • 1 1

  • wielki kret...

    ciekawe ile ma "kretów mechanicznych" mocy?

    • 2 0

  • To jest dżdżownica, wy ślepe kiszki. Nie żaden kret. (3)

    Zasada działania jest identyczna: Pożerać ziemię przed sobą, przepuszczać przez bebechy i wypuszczać tyłkiem. Facet co to wynalazł zainspirował się przyrodą. Tymczasem kret rozgrzebuje pazurami i przesuwa obok ciała. Przestańcie nazywać TBM "kretem", bo się wstydzę za was.

    • 7 1

    • (1)

      mylisz się. Zasada działania ma być taka żeby nic nie zostało za maszyną czyli tak jak kret ma drążyć tunele w których się porusza, a nie kopać dla samego kopania.Wstyd mi za ciebie.

      • 0 1

      • Dżdżownica nie drąży tuneli, którymi się porusza? Gruz za TBM usuwają ludzie, ale i tak wcześniej musi przejść przez bebechy

        maszyny. Żaden kret nie pożera ziemi.

        • 0 1

    • Autorzy artykułów nie czytają komentarzy.

      Za wiele nerwów to kosztowałoby ich.

      • 1 0

  • a ja musze skoczyć do wc bo kret juz łapy wystawia...

    • 2 1

  • To drążenie, będzie jeszcze większą atrakcją, niż.. unoszenie elementówestakady przez dźwig na ulicy Słowackiego, gdzie z materiału na materiałna portalu "trojmiasto.pl/tv" widać coraz więcej publiki, no ale trudno się dziwić,podnoszenie takich cieżarów w środku miasta, to nie codziennie :)

    • 1 0

  • dlaczego znowu dziennikarz nie zapyta sie PO CO przewozic ponownie całego kreta na druga stronę?

    dlaczego nie montowac po tej stronie, po której wyszedł i wracac w drugą??? podejrzewam, ze takie przewożenie przez rzekę bedzie kosztować pare milionów

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane