- 1 Cztery pociągi dziennie z Gdyni do Pragi (123 opinie)
- 2 Pechowe miejsce. Obiekt do rozbiórki (92 opinie)
- 3 Mężczyzna z autobusu sprawcą pobicia (117 opinii)
- 4 Sklep "Cyrkiel" zostanie zlikwidowany (189 opinii)
- 5 Oficjalne wyniki wyborów do Europarlamentu (907 opinii)
- 6 Co robił Black Hawk nad Trójmiastem? (71 opinii)
Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?
Takim filmem z wizualizacją Drogi Zielonej (Zielonego Bulwaru) urzędnicy chcą mamić mieszkańców.
Gdańsk będzie starał się przekonać mieszkańców do budowy Drogi Zielonej sprytnie wykonanymi wizualizacjami. Tylko jaki to ma sens, skoro i tak wszystkie decyzje już zapadły, a urzędnicy zrobią wszystko, by domknąć ramę drogową, nakreśloną ponad pół wieku temu - zastanawia się Krzysztof Koprowski.
Wpompowanie aut w pas nadmorski już stało się faktem, a wspomniane grupy zawodowe zacierają ręce, bo właśnie zapewniły sobie pracę nad kolejną ważną inwestycją - przesunięciem lawiny aut z tego skrzyżowania na kolejne i jeszcze kolejne.
Wsparcie mają nie byle jakie - to kierowcy, którzy już domagają się poszerzenia ul. Czarny Dwór . A ponieważ praktycznie każdy kierowca to również wyborca, politycy zrobią wszystko, by ich zadowolić.
W takich okolicznościach powstają wizualizacje, które mają przekonać do Drogi Zielonej już przekonanych (czytaj: kierowców) i uciszyć tych, którzy doskonale wiedzą, że poszerzanie dróg nie rozwiąże nigdy problemów nadmiaru aut na ulicach, a wręcz przeciwnie - jeszcze spotęguje ten problem.
Korek na ul. Czarny Dwór po otwarciu tunelu jest już niemal codziennością.
Wizualizacje pełne fałszu
Wizualizacje przedstawione kilka dni temu przez Biuro Rozwoju Gdańska mają tyle wspólnego z rzeczywistością, co zapewnienia deweloperów o czystym i świeżym powietrzu na osiedlach oddalonych o kilka minut jazdy od Szadółek.
W materiałach graficznych na Drodze Zielonej panuje istna sielanka. Ruch aut jest płynny i niczym niezakłócony, a w bezruchu są jedynie piesi oczekujący na zielone światło, a nie kierowcy. Także tramwaje nie utrudniają życia kierowcom, ponieważ stoją nawet między przystankami - być może dlatego, że nie mają zasilania, którego zabrakło na wizualizacji?
Droga Zielona przemianowana na Zielony Bulwar nie może oczywiście obejść się bez zieleni. Szpalery drzew natychmiast po realizacji tworzą estetyczną "obudowę" jezdni, a w niektórych miejscach konary drzew wchodzą wręcz w jej skrajnię.
Znikające parkingi naziemne
Z filmu niemal całkowicie wyparowały parkingi. Na wizualizacji zgrabnie przerobiono je na szerokie chodniki, wstawiając w wielu miejscach tłumy pieszych, którym nawet nie zapewniono ławek.
Miejsca parkingowe nie pojawiły się nawet tam, gdzie już dzisiaj w sezonie trudno o zaparkowanie - na wysokości Parku im. Reagana . Jednocześnie założono, że wszyscy kierowcy z szacunkiem podchodzą do trawników, które przy proponowanym zagospodarowaniu byłyby rozjeżdżane kołami aut przy cichej akceptacji straży miejskiej.
Jak najmniej przejść dla pieszych
Maksymalnie ograniczono liczbę przejść przez Drogę Zieloną. Istniejące przejścia zostają zachowane, ale tylko na odcinku pokrywającym się z ul. Czarny Dwór.
Przejść brakuje już na skrzyżowaniu z ul. Obrońców Wybrzeża . Pieszym przemieszczającym się wzdłuż Drogi Zielonej proponuje się cofnięcie przypuszczalnie do ul. Dąbrowszczaków . Niby niewiele, ale mało komu będzie się chciało przemieszczać okrężną drogą, więc nielegalne przekraczanie jezdni w tym miejscu będzie codziennością.
Mieszkańcy odcięci od pasa nadmorskiego
Największe trudności dla pieszych występują jednak od ul. Jagiellońskiej-Dąbrowszczaków do Ergo Areny , czyli na odcinku, gdzie Droga Zielona zostaje wrysowana w całkowicie nowy korytarz drogowy.
Droga przecina bez przejścia dla pieszych deptak przez całe Przymorze Wielkie na przedłużeniu ul. Krzywoustego , przerywa istniejące ścieżki wydeptane przez mieszkańców bloków przy ul. Dąbrowszczaków oraz osiedla Tysiąclecia , a także dzieli na pół tereny rekreacyjne Parku Przymorze i resztę pasa nadmorskiego.
Z os. Tysiąclecia nawet trzy razy przez przejście
Na skrzyżowaniu z ul. Piastowską , która obudowana jest z jednej strony osiedlem Tysiąclecia, a z drugiej dwoma falowcami, urbaniści dla pieszych zaproponowali przejście w kierunku morza tylko po południowej stronie skrzyżowania. Po północnej stronie nie szczędzono miejsca kierowcom przewidując osobno pas do jazdy na wprost (w kierunku tunelu) oraz wydzielony lewo- i prawoskręt.
To oznacza, że mieszkańcy osiedla Tysiąclecia, by dostać się do zieleni w pasie nadmorskim zamiast wydeptanej ścieżki będą musieli pokonywać Piastowską, a potem Drogę Zieloną. By dojść do miejsca na wysokości istniejącej ścieżki niezbędne będzie jeszcze jedno pokonanie ul. Piastowskiej.
Piesi zygzakiem przez ul. Pomorską
Na skrzyżowaniu z ul. Pomorską pieszych oddala się jak najdalej od skrzyżowania, tak by znaleźć jak najwięcej miejsca na strefę akumulacji samochodów. Oczywiście wymuszanie tak uciążliwego sposobu przemieszczania pieszych skończy się montażem barierek, ale tego w wizualizacji nie zobaczymy.
Osiedle Wejhera z jednym przejściem dla pieszych
Na odcinku od ul. Pomorskiej aż do ul. Gospody mieszkańcy osiedla Wejhera będą mieli do dyspozycji tylko jedno przejście - na wysokości zbiornika retencyjnego . Wszystkie pozostałe wydeptane ścieżki przetnie nowa droga bez jakiejkolwiek "zebry".
Oberwie się też użytkownikom parkingów przy Ergo Arenie (na filmie pojawia się w ich miejsce nowa zabudowa). Ci będą musieli wdrapywać się na wysoką kładkę lub cofać się aż do ronda z ul. Gospody .
Fikcyjna zabudowa
Największym zaskoczeniem na filmie jest jednak proponowana zabudowa, która w warunkach gdańskich nie ma szans na powstanie. Choć miejscy urbaniści fatalnymi zapisami planów pozwalają oddalać budynki od ulicy, sytuując od frontów parkingi i tzw. drogi serwisowe, w wizualizacji całkowicie pomijają te szczegóły, pokazując jedynie szerokie chodniki.
Jeszcze większą zagadką pozostaje prezentowana zabudowa na wysokości ul. Dąbrowszczaków . W planie zagospodarowania Droga Zielona niemal przylega do ul. Dąbrowszczaków, podczas gdy na wizualizacji mieszczą się tutaj bez problemu okazałe budynki.
Czy zatem istniejąca ul. Dąbrowszczaków ma zostać maksymalnie dosunięta do istniejących bloków, by wygospodarować miejsce pod nowe budynki? A może Droga Zielona ma wejść głębiej w tereny rekreacyjne?
Kto da się nabrać na wizję urzędników?
Zaprezentowane przez BRG wizualizacje, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, Karol Spieglanin, skomentował na Facebooku tej jednostki miasta słowami "starego misia na sztuczny miód nie oszukacie".
Trudno o lepszą puentę dla działań urzędników, którzy po takich perłach przestrzeni publicznych, jak al. Havla z przewymiarowanymi pasami rozdziału i absurdalnie wielkimi skrzyżowaniami, ul. Nowa Wałowa bez chodników w newralgicznych miejscach, Trasa Słowackiego z przejściami podziemnymi i ekranami akustycznymi, Droga Zielona na odcinku Hallera-Marynarki Polskiej pozbawiona niemal w całości chodników, próbują wmówić mieszkańcom, że teraz będzie inaczej niż zawsze.
Tunel pod Martwą Wisłą widziany z lotu ptaka.
Miejsca
Opinie (560) ponad 10 zablokowanych
-
2016-05-07 22:16
(1)
A po kiego grzyba tam ma tramwaj jeździć??
- 19 19
-
2016-05-08 01:20
Dla mnie to tam może nic nie jeździć.
Jak mieszkańcy z buta trochę pochodzą, to będą zdrowsi.
- 3 1
-
2016-05-07 22:18
brawo. (1)
podoba mi sie ze trojmiasto.pl idzie ostatnio pod prad. niezaleznie od polityki staje po stronie interesu mieszkancow. jedyne medium w trojmiescie, ktore nie jest rzecznikiem prasowym urzedu miejskiego badz marszalkowskiego...
- 27 38
-
2016-05-08 00:22
W myśl powiedzenia "Na złość tacie, nas..m w gacie".
- 0 8
-
2016-05-07 22:21
(3)
Panie Koprowski ! Niech się Pan przyzna - siedzi Pan z kolegami z Fragu i piszecie komentarze aby uzyskać wrażenie sprzeciwu Drogi Zielonej. Wie Pan co Was wydało? Ta zajadłość w komentarzach. To mogą pisać tylko nawiedzeni.
- 39 38
-
2016-05-07 22:34
Zastanów się ilu ludzi mieszka na Przymorzu, Zaspie i Żabiance (2)
to są ci "nawiedzeni", którzy piszą komentarze przeciwko idiotycznej inwestycji.
Prawdziwie nawiedzeni są twórcy tego obłąkanego pomysłu.- 21 20
-
2016-05-07 22:50
jednak miałem racje
- 17 9
-
2016-05-08 01:22
A ilu z tych ludzi ma samochody?
Ilu każdego dnia przykłada rękę do korków, smrodu i tego wszystkiego, co im się podobno tak bardzo nie podoba...
- 14 6
-
2016-05-07 22:26
Faktycznie
Sporo tych komentarzy brzmi sztucznie
- 36 15
-
2016-05-07 22:27
Mr K ! Daj już Pan spokój
- 31 13
-
2016-05-07 22:30
problemu nie będzie jak sie doprowadi do konca Nowa Slowackiego tak zwana. i wybuduje droge tak jak miala isc. A nie teraz nagle wielkie zdziwienie,co te auta tam robia na tych wszystkich drogach?
- 29 4
-
2016-05-07 22:34
a te drzewa na wizualizacjach to ile mają lat ??
- 24 4
-
2016-05-07 22:36
zmasowany atak Koprowskiego i Fragu
- 33 18
-
2016-05-07 22:37
miasto jest dla ludzi nie dla samochodów (6)
- 34 24
-
2016-05-08 00:23
A te samochody to tak same się wykluły i rozpełzły, wbrew ludziom i bez ich wiedzy. (2)
- 3 8
-
2016-05-08 13:29
a niektórzy internauci mają ograniczoną zdolność do refleksji (1)
niestety zdarzają się także "eksperci" z takim ograniczeniem
- 2 0
-
2016-05-08 16:53
no bez dwóch zdań, takich expertuf najwięcej po niemoderowanych forach internetowych
- 1 0
-
2016-05-08 13:30
(2)
A ludzi jak się przemieszczają?
- 0 1
-
2016-05-08 17:04
Nie ma nadziei. (1)
Teraz to nawet jak by odparanoizować trójmiejską komunikację, powsadzać do pudła zarządy ZKM Gdynia, SKM, ZTM Gdańsk, ZKMZG, zrobić z tego jedną firmę, z jednym maleńkim zarządem, jedną prostą tanią taryfą, regulaminem przewozów na trzech stronach, z odbagnionym i uproszczonym systemem ulg, bez zarządów po Warsiafach, bez pociotków i kolesi, to teraz ludzie już tak przywykli do ich furmanek, że przestawienie się trwało by całe pokolenie. Czyli never happens.
Założę się, że projektowany system rowerów publicznych teź się rozbije o to, że jakiś buc w którymkolwiek urzędzie miejskim się uprze i nie będzie chciał rozmawiać z innymi chłopcami z piaskownicy. Bo dostał za małą łopatkę i wiaderko, a gł. bo mu wolno.
trUjmiasto to bagno- 1 2
-
2016-05-08 17:58
Trójmiasto nie jest bagnem, a każdy z nas sam dobiera czym chce się poruszać.
- 2 0
-
2016-05-07 22:38
komunikacja miejska za darmo i zakaz dla samochodów w mieście (3)
- 24 19
-
2016-05-08 01:17
W pierwszej kolejności na Zaspie i Przymorzu ów zakaz.
Jak kurort, to kurort!
- 3 3
-
2016-05-08 13:30
jak się leczysz za darmo, to znaczy że się leczysz na darmo
- 1 1
-
2016-05-08 13:31
Zacznijmy od zakazu posiadania samochodów przez tych, co lasują tutaj KM.
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.