• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto ma pierwszeństwo na dwuetapowych przejściach dla pieszych?

Maciej Korolczuk
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Policja przypomina, że przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. Pieszy znajdujący się na wysepce ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni. Policja przypomina, że przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. Pieszy znajdujący się na wysepce ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni.

Jesień to szczególnie trudny czas dla kierowców i pieszych. Przez nieuwagę, ale też przez ograniczoną widoczność i niestety nieznajomość przepisów prawa o ruchu drogowym, dochodzi do wielu niebezpiecznych sytuacji w obrębie przejść dla pieszych - także tych dwuetapowych, na których piesi nie pamiętają albo nie wiedzą, że to nie oni mają tam pierwszeństwo.



Czy uczestniczyłe(a)ś w zdarzeniu z udziałem pieszych na przejściu dla pieszych?

- Czy moglibyście przypomnieć, jakie zasady obowiązują na dwuetapowych przejściach dla pieszych? Piesi często nie wiedzą albo nie pamiętają, że wchodząc albo stojąc na tzw. wysepce, wcale nie mają pierwszeństwa przed jadącym autem. Problem narasta zwłaszcza jesienią, gdy widoczność jest ograniczona i na pieszych w obrębie przejść kierowcy powinni zwracać baczniejszą uwagę - napisał do nas pan Michał.
Do wypadków z udziałem pieszych dochodzi w Gdańsku średnio dwa razy w tygodniu, o czym na bieżąco informują nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. W ostatnich dniach do potrącenia na przejściu dla pieszych doszło m.in. na dwuetapowym przejściu w ciągu ul. Obrońców Wybrzeża na Przymorzu.

17:53 4 LISTOPADA 19 (aktualizacjaakt. 18:06)

Potrącenie pieszego na ul. Obrońców Wybrzeża (28 opinii)

Pieszy został potrącony na ul. Obrońców Wybrzeża, przy Leclerku na Przymorzu. Karetka na lewoskręcie w ul. Chłopską.
Pieszy został potrącony na ul. Obrońców Wybrzeża, przy Leclerku na Przymorzu. Karetka na lewoskręcie w ul. Chłopską.


Co mówi ustawa?


Na początek zaglądamy do przepisów. Podczas poruszania się po przejściu dla pieszych zastosowanie mają artykuły 13 i 14 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Treść tych przepisów dotyczy też przejść dwuetapowych, gdy występuje wysepka, tzw. azyl. Zgodnie z ustawą przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia i pieszy znajdujący się na wysepce (azylu) ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni (chyba że występuje sygnalizacja świetlna, wówczas mają zastosowanie odrębne przepisy).

Przejście dwuetapowe stosuje się zazwyczaj na drogach dwujezdniowych jednokierunkowych w celu umożliwienia pieszemu bezpiecznego zatrzymania się i upewnienia, czy nie nadjeżdża pojazd z prawej strony.

- Należy pamiętać, że kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu - przypomina nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Z drugiej zaś strony fakt korzystania z wyznaczonego przejścia nie upoważnia pieszego do wchodzenia na jezdnię bez upewnienia się, czy nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu, a przede wszystkim jego życia i zdrowia. Nie można bezkrytycznie korzystać z przejść dla pieszych. Tu także wymagana jest szczególna ostrożność.
Warto pamiętać, by w porze jesienno-zimowej, gdy szybciej zapada zmierzch, a widoczność mogą ograniczać opady lub mgły, mieć na sobie odzież z elementami odblaskowymi. W innym przypadku pieszy dostrzegany jest przez kierowcę z dużym opóźnieniem.

- Stosowanie elementów odblaskowych w różnej formie - zawieszki, opaski, kamizelki, torby na zakupy z elementami odblaskowymi - zwiększają szansę pieszego na uniknięcie potrącenia w czasie złej widoczności. Prawidłowo noszone odblaski powinny być umieszczone w takim miejscu, aby znalazły się w polu działania świateł samochodowych i były zauważalne dla kierujących nadjeżdżających z obu kierunków - z tyłu i z przodu - podkreśla Magdalena Ciska.
Przejście przez ul. Mickiewicza choć może wydawać się przejściem dwuetapowym, to takim nie jest. W tym przypadku piesi mają pierwszeństwo na całej "zebrze". Przejście przez ul. Mickiewicza choć może wydawać się przejściem dwuetapowym, to takim nie jest. W tym przypadku piesi mają pierwszeństwo na całej "zebrze".


Najważniejsze przepisy, o których powinni pamiętać piesi podczas korzystania z drogi:

  • Dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest zobowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.
  • Pieszy idąc po jezdni, ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi.
  • Z pobocza piesi mogą korzystać tylko wówczas, gdy nie ma chodnika lub drogi dla pieszych. Na drodze, która nie ma pobocza, pieszy może korzystać z jezdni. Jeśli idzie po jezdni, jest zobowiązany do zajmowania miejsca najbliżej jej krawędzi i ustępowania pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi.
  • Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 metrów. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu. Jednakże poza przejściem pieszy może pokonać jezdnię pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy ustępuje wówczas pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi obowiązany jest iść drogą najkrótszą.
  • W przypadku gdy przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za odrębne.
  • Pieszy znajdujący się na przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.


Wideo archiwalne



Co mówi statystyka?


Co roku wypadki drogowe z udziałem pieszych stanowią około 30 proc. wszystkich wypadków drogowych na terenie Gdańska. Jak wskazują statystyki, prawie jedną trzecią wypadków, w których poszkodowanymi są piesi, powodują oni sami, a najczęstsze przyczyny takich zdarzeń to wejście na jezdnię na czerwonym świetle lub nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem lub zza pojazdu czy przeszkody.

Jednak sprawcami zdecydowanej większości zdarzeń z pieszymi są kierujący, a do najczęstszych przyczyn wypadków z winy kierujących zalicza się nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych, przy skręcaniu w drogę poprzeczną lub w innych okolicznościach.

- Piesi muszą mieć świadomość, że przejście dla pieszych to miejsce szczególnej ostrożności. Ale nigdy nie będzie to lokalizacja, która da im stuprocentową gwarancję bezpiecznego przedostania się na drugą stronę jezdni. Zawsze warto się upewnić, czy nic nam nie grozi nawet w tym miejscu. Piesi też nie mogą dawać podstaw do stwarzania niebezpiecznych sytuacji. Wybieganie zza pojazdu, przechodzenie poza miejscem wyznaczonym, chodzenie po niewłaściwej stronie jezdni nie powinny mieć miejsca. Pamiętajmy także o wspomnianych już elementach odblaskowych - dodaje Ciska.
Jak podkreśla, duża odpowiedzialność spoczywa także na kierowcach.

- Odpowiedzialny kierowca to taki, który posiada zdolności do przewidywania sytuacji na drodze. Przygotowanie na potencjalne sytuacje sprawia, że koncentracja jest na wysokim poziomie. To z kolei przekłada się na szybką reakcję kierowcy. Dlatego warto mieć przekonanie, że bezpieczna jazda powinna być wynikiem troski o losy innych uczestników ruchu drogowego, a nie strachu przed mandatem czy utratą prawa jazdy - kończy nadkomisarz.

Opinie (345) ponad 20 zablokowanych

  • Czy autor tego artykułu ma chociaż blade pojęcie o czymś taki jak

    Prawo o Ruchu Drogowym?

    • 0 0

  • Kierowca powinien zachować większą czujność.

    Kierowca powinien zachować większą czujność choć to nie jest łatwe przy źle lub słabo oznakowanych przejściach dla pieszych. W Gdańsku są takie przejścia na których po zmroku ciężko zauważyć pieszego. Nad każdym przejściem powinny być lampy rzucające światło bezpośrednio na przejście.

    • 0 0

  • Właśnie przez źle sformułowane przepisy jest (7)

    Tyle wypadków z udziałem pieszych. Pieszy przed wejściem na jezdnie powinien zatrzymać się i upewnić czy nic nie jedzie.

    • 97 25

    • To nie kwestia przepisów (1)

      Tylko elementarnej wiedzy. Dzieci w przedszkolu już uczy się ze przed wejściem na przejście najpierw patrzy się w lewo potem w prawo i znów w lewo. I jeżeli jest bezpiecznie można iść.

      • 1 1

      • Mowa o osobach małoletnich

        Które nie posiadają stosownego doświadczenia życiowego i muszą zachować szczególną ostrożność przy przechodzeniu przez jezdnię.

        • 0 1

    • dokładnie. kierowca powinien miec obowiązek zatrzymywania sie przed każdym przejściem (2)

      • 20 24

      • No to wyobraź sobie, że (1)

        moja codzienna droga do pracy jest m.in. odcinek ok 500m na którym jest 9 przejść dla pieszych. Rozsądek w tym przypadku wskazany również od urzedników

        • 10 3

        • Słuchaj, efektem ignorowania przepisów są wypadki, wyroki i fatalne statystyki

          A za tym idzie kłopotliwy PR i niewygodne pytania ze strony finansujących (bo to najcześciej są środki UE). Więc naturalną konsekwencją są kolejne światła. Narzekasz na 9 przejść, gdzie będziesz musiał się ewentualnie zatrzymać przed zbliżającym się pieszym? A co powiesz na 9 świateł, gdzie w praktyce zatrzymasz się znacznie częściej?

          • 2 5

    • Przeciez ciagle cos jedzie

      a cham za kierownica nie przepusci,wiec trzeba,z rozwagą ,wchodxic na siłę

      • 8 8

    • no i tak jest. To, że ludzie są głupi nic nie zmieni

      • 5 2

  • Bardzo byłbym zobowiązany gdyby pan nadkomisarz

    przedstawił nam także definicje odpowiedzialnych- pieszych,rowerzystów, rolkarzy,deskorolkowców oraz jeżdżących na elektrycznych hulajnogach itp. Bo jak do tej pory to tylko od kierowcy wymaga się. i słusznie odpowiedzialności za swoje błędy. Cala reszta uczestników ruchu drogowego traktowana jest zazwyczaj jak bezmyślne osobniki od których nie wymaga się na drodze racjonalnego zachowania Bo i po co przecież to kierowca ma być zawsze nieomylny ,nawet wtedy gdy przed chwilą był np. pieszym lub rowerzystą .

    • 0 0

  • Zapomniano o Strefie zamieszkania.

    Strefa zamieszkania strefa w ruchu drogowym, w której pieszy może się poruszać swobodnie po całej udostępnionej do użytku publicznego przestrzeni i ma pierwszeństwo przed pojazdami (kierujący musi ustąpić pieszemu w każdym wypadku).

    • 3 1

  • Proste (1)

    Światła jakie włącza pieszy przechodząc

    • 5 2

    • samochód włącza światła to wiem

      ale nie słyszałem, żeby pieszy miał światła i:)

      • 1 0

  • (5)

    nie znoszę przejść dwuetapowych. Wiadomo, że na dwóch etapach, które są oddzielone wysepką lub chodnikiem, nie będziemy mieli pierwszeństwa na drugim z nich. Jednakże przechodzenie przez nie to istny dramat. Światła zaprogramowane tak, by trzeba było czekać na środku, bo tak. Przykład ? skrzyżowanie na grunwaldzkiej w stronę biurowców. Pierwsze zielone zapala się bardzo późno, a zielone na drugim już się pali. czego rezultatem jest to, że dochodząc do środka i przekraczając pasy drugiego etapu, zielone już się wyłącza.

    • 16 8

    • (2)

      Po to właśnie jast wysepka abyś mógł na niej bezpiecznie przeczekać nie wbiegając komuś pod maskę.

      • 5 9

      • Wysepka jest po to żeby się więcej szrotów na lewoskręcie zmieściło (1)

        Jakby miało być bezpiecznie dla pieszych to skrzyżowania nie miałyby powierzchni połowy boiska do piłki nożnej.

        • 1 2

        • wysepka jest po to aby środek oceanu goło nie wyglądał

          ot co

          • 1 0

    • Jaki dramat? Przechodzisz przez jedno przejście, przed drugim się zatrzymujesz i przechodzisz gdy przejadą auta.... w czym problem? W tym że musisz się zatrzymać ?

      • 3 1

    • Bardzo dobrze że wspomniałeś to miejsce.

      Jakby tylu kierowców próbowało tamtędy przejechać co przechodzi na skrzyżowaniu pieszych, to korek sięgałby monciaka. Ale co tam, śmierduchy samochodowe ważniejsze, a ty sobie poczekaj na deszczu dwa razy.

      • 1 2

  • W wielu krajach piesi przechodząc (6)

    podnoszą rękę. Wydaje się to skuteczne

    • 16 19

    • Proponuję to samo dla kierowcow. (2)

      Zawsze jak przejeżdżasz przejście dla pieszych otwórz okno i wystaw rękę. Wtedy będzie dla pieszego informacja zwrotna, że go widzisz.

      • 10 1

      • A co z rowerzystą, który sygnalizuje skręt w lewo, (1)

        a drugą reką daje sygnał, że widzi pieszego? Kto trzyma kierownicę?

        • 1 0

        • a trzecią zmienia kanały w telewizorze

          • 2 0

    • gdzie niby? co ty zmyslasz (1)

      • 5 6

      • w UK, w Polsce też stosowane

        mnie tak uczyli w podstawówce milicjanci

        • 2 0

    • Acha, idę od biedry z trzema siatami

      Coś mam ci jeszcze podnieść misiu?

      • 5 6

  • Przez pasy przechodź z taką uwagą jakbyś przechodził w miejscu niedozwolonym (1)

    • 28 8

    • takie są zasady w UK

      masz się upewnić, zawsze, na każdym przejściu

      • 2 1

  • Trudny temat

    Obecnie piesi dzielą się na tych co są uważni, zatrzymują się przed przejściem rozglądając się i na tych co wchodzą bez namysłu a co najgorzej często nie rozglądając się. Kierowcy dzielą się na tych co puszczają pieszych na pasach lub na tych co w korku często stają na pasach uniemożliwiając wygodne przejście np kobiety z wózkiem. Każda grupa powinna się uczyć dobrych nawyków, które tak trudno widać wchodzą do głów.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane