• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto ma pierwszeństwo na dwuetapowych przejściach dla pieszych?

Maciej Korolczuk
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Policja przypomina, że przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. Pieszy znajdujący się na wysepce ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni. Policja przypomina, że przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. Pieszy znajdujący się na wysepce ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni.

Jesień to szczególnie trudny czas dla kierowców i pieszych. Przez nieuwagę, ale też przez ograniczoną widoczność i niestety nieznajomość przepisów prawa o ruchu drogowym, dochodzi do wielu niebezpiecznych sytuacji w obrębie przejść dla pieszych - także tych dwuetapowych, na których piesi nie pamiętają albo nie wiedzą, że to nie oni mają tam pierwszeństwo.



Czy uczestniczyłe(a)ś w zdarzeniu z udziałem pieszych na przejściu dla pieszych?

- Czy moglibyście przypomnieć, jakie zasady obowiązują na dwuetapowych przejściach dla pieszych? Piesi często nie wiedzą albo nie pamiętają, że wchodząc albo stojąc na tzw. wysepce, wcale nie mają pierwszeństwa przed jadącym autem. Problem narasta zwłaszcza jesienią, gdy widoczność jest ograniczona i na pieszych w obrębie przejść kierowcy powinni zwracać baczniejszą uwagę - napisał do nas pan Michał.
Do wypadków z udziałem pieszych dochodzi w Gdańsku średnio dwa razy w tygodniu, o czym na bieżąco informują nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. W ostatnich dniach do potrącenia na przejściu dla pieszych doszło m.in. na dwuetapowym przejściu w ciągu ul. Obrońców Wybrzeża na Przymorzu.

17:53 4 LISTOPADA 19 (aktualizacjaakt. 18:06)

Potrącenie pieszego na ul. Obrońców Wybrzeża (28 opinii)

Pieszy został potrącony na ul. Obrońców Wybrzeża, przy Leclerku na Przymorzu. Karetka na lewoskręcie w ul. Chłopską.
Pieszy został potrącony na ul. Obrońców Wybrzeża, przy Leclerku na Przymorzu. Karetka na lewoskręcie w ul. Chłopską.


Co mówi ustawa?


Na początek zaglądamy do przepisów. Podczas poruszania się po przejściu dla pieszych zastosowanie mają artykuły 13 i 14 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Treść tych przepisów dotyczy też przejść dwuetapowych, gdy występuje wysepka, tzw. azyl. Zgodnie z ustawą przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia i pieszy znajdujący się na wysepce (azylu) ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni (chyba że występuje sygnalizacja świetlna, wówczas mają zastosowanie odrębne przepisy).

Przejście dwuetapowe stosuje się zazwyczaj na drogach dwujezdniowych jednokierunkowych w celu umożliwienia pieszemu bezpiecznego zatrzymania się i upewnienia, czy nie nadjeżdża pojazd z prawej strony.

- Należy pamiętać, że kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu - przypomina nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Z drugiej zaś strony fakt korzystania z wyznaczonego przejścia nie upoważnia pieszego do wchodzenia na jezdnię bez upewnienia się, czy nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu, a przede wszystkim jego życia i zdrowia. Nie można bezkrytycznie korzystać z przejść dla pieszych. Tu także wymagana jest szczególna ostrożność.
Warto pamiętać, by w porze jesienno-zimowej, gdy szybciej zapada zmierzch, a widoczność mogą ograniczać opady lub mgły, mieć na sobie odzież z elementami odblaskowymi. W innym przypadku pieszy dostrzegany jest przez kierowcę z dużym opóźnieniem.

- Stosowanie elementów odblaskowych w różnej formie - zawieszki, opaski, kamizelki, torby na zakupy z elementami odblaskowymi - zwiększają szansę pieszego na uniknięcie potrącenia w czasie złej widoczności. Prawidłowo noszone odblaski powinny być umieszczone w takim miejscu, aby znalazły się w polu działania świateł samochodowych i były zauważalne dla kierujących nadjeżdżających z obu kierunków - z tyłu i z przodu - podkreśla Magdalena Ciska.
Przejście przez ul. Mickiewicza choć może wydawać się przejściem dwuetapowym, to takim nie jest. W tym przypadku piesi mają pierwszeństwo na całej "zebrze". Przejście przez ul. Mickiewicza choć może wydawać się przejściem dwuetapowym, to takim nie jest. W tym przypadku piesi mają pierwszeństwo na całej "zebrze".


Najważniejsze przepisy, o których powinni pamiętać piesi podczas korzystania z drogi:

  • Dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest zobowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.
  • Pieszy idąc po jezdni, ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi.
  • Z pobocza piesi mogą korzystać tylko wówczas, gdy nie ma chodnika lub drogi dla pieszych. Na drodze, która nie ma pobocza, pieszy może korzystać z jezdni. Jeśli idzie po jezdni, jest zobowiązany do zajmowania miejsca najbliżej jej krawędzi i ustępowania pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi.
  • Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 metrów. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu. Jednakże poza przejściem pieszy może pokonać jezdnię pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy ustępuje wówczas pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi obowiązany jest iść drogą najkrótszą.
  • W przypadku gdy przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za odrębne.
  • Pieszy znajdujący się na przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.


Wideo archiwalne



Co mówi statystyka?


Co roku wypadki drogowe z udziałem pieszych stanowią około 30 proc. wszystkich wypadków drogowych na terenie Gdańska. Jak wskazują statystyki, prawie jedną trzecią wypadków, w których poszkodowanymi są piesi, powodują oni sami, a najczęstsze przyczyny takich zdarzeń to wejście na jezdnię na czerwonym świetle lub nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem lub zza pojazdu czy przeszkody.

Jednak sprawcami zdecydowanej większości zdarzeń z pieszymi są kierujący, a do najczęstszych przyczyn wypadków z winy kierujących zalicza się nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych, przy skręcaniu w drogę poprzeczną lub w innych okolicznościach.

- Piesi muszą mieć świadomość, że przejście dla pieszych to miejsce szczególnej ostrożności. Ale nigdy nie będzie to lokalizacja, która da im stuprocentową gwarancję bezpiecznego przedostania się na drugą stronę jezdni. Zawsze warto się upewnić, czy nic nam nie grozi nawet w tym miejscu. Piesi też nie mogą dawać podstaw do stwarzania niebezpiecznych sytuacji. Wybieganie zza pojazdu, przechodzenie poza miejscem wyznaczonym, chodzenie po niewłaściwej stronie jezdni nie powinny mieć miejsca. Pamiętajmy także o wspomnianych już elementach odblaskowych - dodaje Ciska.
Jak podkreśla, duża odpowiedzialność spoczywa także na kierowcach.

- Odpowiedzialny kierowca to taki, który posiada zdolności do przewidywania sytuacji na drodze. Przygotowanie na potencjalne sytuacje sprawia, że koncentracja jest na wysokim poziomie. To z kolei przekłada się na szybką reakcję kierowcy. Dlatego warto mieć przekonanie, że bezpieczna jazda powinna być wynikiem troski o losy innych uczestników ruchu drogowego, a nie strachu przed mandatem czy utratą prawa jazdy - kończy nadkomisarz.

Opinie (345) ponad 20 zablokowanych

  • (5)

    Dalej uczcie że pieszy ma zawsze pierwszeństwo to potem są takie zdarzenia jak w Warszawie. Człowiek nie ma szans z rozpędzoną maszyną

    • 14 14

    • (2)

      To co złego wg ciebie zrobił ten pieszy w Warszawie, ośmielił się przejść na drugą stronę?

      • 9 1

      • (1)

        To że wszedł na pasy wprost przed nadjeżdzający pojazd, to że wszedł na pasy zza stojącego pojazdu... obie sytuacje to wg kodeksu ruchu drogowego wykroczenia!!

        • 1 4

        • ty naprawdę jesteś taki pierd...nety, że wypisujesz takie brednie? Mam nadzieję, że nie masz prawa jazdy, a jak masz, to ci je szybko zabiorą.

          • 1 1

    • Proponuję ci, kierowco, hamować zawsze jak masz zielone

      Nie ucz się przypadkiem że masz wtedy pierwszeństwo swoim autem osobowym, przecież zawsze może cię zabić rozpędzona ciężarówka jadąca na czerwonym. Osobówka nie masz szans z ciężarową maszyną.

      • 10 2

    • ta "maszyna" rozpędziła się sama?

      • 11 0

  • formalizm a logika (1)

    przepisy powinny być pilnie zmienione, bo formalnie są dziwaczne a logicznie po prostu głupie

    powinien być zapis że kierujący ma ustąpić (przepuścić) pieszemu sygnalizującemu chęć przejścia

    bo akurat w tej sytuacji (wysepka) mamy możliwość:

    1) albo pieszy czka do us... śmierci
    2) albo wchodzi na przejście, bo gdy na nim jest to może przejść

    taka sytuacja jest niezwykle groźna

    na całe szczęście z moich obserwacji (i to wieloletnich) w Trójmieście większość kierujących zachowuje się jak na zachodzie, to znaczy gdy widzi pieszego przy przejściu zwalnia i zwykle zatrzymuje się

    • 7 0

    • niestety w sejmie siedzą (p)osłowie, więc nic się nie zmieni

      • 0 0

  • Strzałka (1)

    No właśnie. Strzałka to NIE jest zielone światło. To jest jazda warunkowa. Większość kierowców zdaje się ignorować tą zasadę.

    • 4 1

    • w Polsce "czerwona+zielona strzałka" oznacza gaz w podłogę.

      • 3 0

  • Urzędników tak bardzo przerasta postawienie tabliczki dla pieszego: "Ustąp pierwszeństwa pojazdowi na jezdni"?

    • 2 2

  • (2)

    Ostatnio miałem przed sobą do czynienia z takim dzbanem, który zatrzymał się samochodem przed takim przejściu, żeby przepuścić rowerzystę, który czekał, aż jakiś samochód z naprzeciwka go puści (rowerzysta stał po drugiej stronie ulicy). Takiego zagotowania jeszcze nie miałem, a ten i**ota nawet nie miał pojęcia dlaczego trąbie, bo zablokował w ten sposób pas ruchu. Pozdrawiam cie środkowym palcem jełopie z GDA.

    • 7 14

    • To się nazywa kultura.

      • 1 0

    • frustracje możesz leczyć. proponuje udać się do najbliższej apteki po maść na ból d***

      • 6 4

  • Wysepka to pierwsze miejsce gdzie pieszy powinien mieć bezwzględne pierwszeństwo (2)

    Przecież pieszy nie wszedł na wysepkę po to żeby postać i zawrócić. Najczęściej widać takiego pieszego z daleka, a wciąż znajdują się osoby jak zatroskany pan Michał, którzy "ekzekfują" swoje prawo do bycia baranem, zamiast ustępować pieszym (wbrew i**otycznym przepisom - no ale w końcu jesteśmy przedstawicielami walecznego narodu).

    • 13 10

    • A żebyś się nie zdziwił..

      • 0 0

    • No, a mogło by się wydawać że wysepki są dla pieszych.

      Porobili je tylko dla wygody kierowców.
      Jak by nie było wysepki kierowca musiałby się zatrzymać, tak może przemknąć przed pieszym w pełni legalnie.

      • 2 0

  • No wiadomo że kierofczyk to swieta krowa wszystko im wolno (1)

    wszyscy inni musza uwazac i im ustępować bo oni nic nie muszą.

    • 25 30

    • Ty niekierofczyk idź się lecz , boś zaczepny , ucz sie kultury i tolerancji

      • 1 1

  • A kto ma pierwszeństwo na jednoetapowych przejściach dla pieszych?

    • 1 1

  • Przejście na Obrońców Wybrzeża przy Leclercu to czarna dziura (8)

    Proponuję komuś odpowiedzialnemu za układ drogowy przejść się tam wieczorem, albo przejechać samochodem w nocy jak pada deszcz. Tam pieszych widać dopiero kiedy są dokładnie przed samochodem na przejściu. Jest czarno, a te sprytne słupki, które ktoś postawił na jezdni dodatkowo ograniczają widoczność. Piesi w Polsce chodzą ubrani na ciemno, bez odblasków i w takich miejscach ich nie widać. Brakuje tam - jak w wielu miejscach, nawet tam, gdzie nieudolnie próbuje się zwiększyć bezpieczeństwo pieszych - oświetlenia przyczółków i całego przejścia dla pieszych. to przejście jest koszmarem i dla kierowców i dla pieszych.

    • 14 3

    • Na, OW zrobili te słupki po to aby ktoś zarobił.
      Zwężenie drogi uniemożliwia odbicie autem w lewo/prawo w razie zagrożenia, w dodatku zasłaniają widoczność.

      • 0 1

    • Jak nie widzisz dobrze co jest przed tobą to zmniejszasz prędkość (2)

      Większości, tobie najwyraźniej również, nie mieści się to w głowie. I oczywiście jak zwykle kierowca zawsze niewinny.

      • 1 3

      • I piszę wyraźnie, że nie widzę nie co jest przede mną tylko z boku.

        • 2 0

      • Nie rozumiesz

        podjeżdżam do tego przejścia, zmniejszam prędkość - nikogo nie ma - w tym momencie chcę przyspieszyć i przejechać i nagle pojawia się pieszy z ciemności. O to chodzi, jest za ciemno , tych ludzi nie widać jak podchodzą do przejścia czy wchodzą na nie. To jest problem.

        Ludzie przestańcie się ciągle dzielić na zwalczające się obozy. Jest konkretny problem do rozwiązania.

        • 4 1

    • (1)

      Różnica jest taka że pieszy widzi nadjeżdzający pojazd bo jest oświetlony a piesi często ubrani na czarno bez żadnego odblasku... to chyba łatwiej pieszemu zachować zdrowy rozsądek i nie włazić na jezdnię widząc że nadjeżdza samochód?

      • 3 2

      • Tak, tylko pieszy ma dbać o bezpieczenstwo

        W szczególności muszą chronić kierowcow starcy którzy nie widzą i nie słyszą już dobrze, lub rozkojarzone dzieci, jakie są dzieci każdy wie. Biedny kierowca może jechać szybko i nie widzieć co jest przed nim, to jest jak najbardziej ok

        • 1 1

    • (1)

      Walić srogie mandaty za brak odblasków tyle!

      • 2 6

      • Nie, budować bezpieczne przejścia

        jako kierowca chciałbym widzieć, że pieszy zbliża się do przejścia, żebym mógł go przepuścić. Ale mój samochód nie świeci na boki, gdzie zarządca drogi nie oświetla obszaru wokół przejścia, więc piesi w snopie światła pojawiają się nagle i "znikąd".

        • 3 1

  • W telefonik patrzy i lezie bezmyślnie (1)

    Niestety tak to jest

    • 9 5

    • W telefonik patrzy i nie ogarnia drogi.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane