• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Które reklamy zasłonić wachlarzem?

Krzysztof Koprowski
31 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Dokąd powinien powędrować wachlarz, stworzony z myślą o zasłanianiu nielegalnych reklam? Urzędnicy na razie się zastanawiają. Dokąd powinien powędrować wachlarz, stworzony z myślą o zasłanianiu nielegalnych reklam? Urzędnicy na razie się zastanawiają.

Wachlarz, który miał zasłonić reklamę na granicy Gdańska i Sopotu wciąż nie zmienił swojej lokalizacji. Czy jest już niepotrzebny, skoro nawet w dniu jego montażu nielegalna reklama zniknęła?



Jak najskuteczniej walczyć ze szpetnymi reklamami?

Przypomnijmy, instalacja artystyczna "Gdański wachlarz możliwości" to konstrukcja ustawiona w październiku ub.r. przy skrzyżowaniu ul. Czyżewskiego z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, aby zasłonić nielegalną reklamę. Pomysł okazał się niezwykle skuteczny - jeszcze przed pełnym montażem konstrukcji reklama zniknęła.

Wachlarz stoi jednak przy granicy z Sopotem do dzisiaj, choć pierwotnie miał być przenoszony w miejsca, gdzie pojawiają się kolejne nielegalne reklamy.

- Od tamtej sytuacji nie mieliśmy nowych przypadków tak rażącego łamania prawa. Być może jest to właśnie efekt wachlarza? Nie oznacza to jednak, że nie rozważamy postawienia wachlarza w innym miejscu - np. w rejonie Kolonii Abegga we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, gdzie istnieje nielegalna reklama w ogródku przydomowym - mówi Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji Miasta w Urzędzie Miejskim.

Wadą konstrukcji wachlarza jest to, że wymaga ona sporo miejsca do instalacji, a tym samym niemożliwe jest jej zastosowanie w każdym przypadku. Z drugiej strony rozmiary wachlarza są i tak zbyt małe, by zasłonić np. ogromne siatki reklamowe na budynkach.

- Od dawna walczymy z nielegalną reklamą, która pojawia się na Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska. I dzieje się to mimo naszego sprzeciwu, braku zgody konserwatora zabytków. To przykład na to, że bez instrumentów natychmiastowej egzekucji niewiele można zrobić [za zmuszenie do demontażu nielegalnych reklam odpowiada nadzór budowlany, do którego urzędnicy mogą jedynie kierować odpowiednie pisma - dop. red.] - przyznaje Szymański.

Nadzieją w walce z firmami, które zaśmiecają przestrzeń miasta, może być tzw. ustawa krajobrazowa (istnieje szansa, że będzie obowiązywała w drugim półroczu br.), która jednak niewiele zmieni w walce z firmami jawnie łamiącymi prawo.

- Pierwotnie planowano możliwość dopuszczenia wielokrotnego nakładania kary grzywny w wysokości 5 tys. zł. Ostatecznie jednak zmieniono ten zapis na jednorazową karę, a tym samym tam, gdzie zyski z reklamy są ogromne, firmy będą to wliczały w koszty - zwraca uwagę kierownik Referatu Estetyzacji Miasta.

Czytaj więcej: Czy ustawa krajobrazowa oczyści Trójmiasto z reklam?

Działania na portalach społecznościowych również przynoszą efekty

Producent słodyczy pierwotnie przekonywał, że "złoty zajączek nie szpeci, wprowadza powoli w świąteczno-wiosenny nastrój", ale ostatecznie zdecydował się usunąć reklamę. Producent słodyczy pierwotnie przekonywał, że "złoty zajączek nie szpeci, wprowadza powoli w świąteczno-wiosenny nastrój", ale ostatecznie zdecydował się usunąć reklamę.
Szpetne reklamy to nie tylko zmora Trójmiasta. Na zdecydowanie większą skalę działają firmy w Warszawie, które "dekorują" wiele często cennych architektonicznie budynków.

Ostatnio falę krytyki wywołały reklamy na pawilonach dworca Warszawa Śródmieście. Najpierw pojawiły się na nich wielkie paczki czipsów, po czym zastąpiono je złotym zającem, promującym wyroby cukiernicze.

W obu przypadkach reklamy zostały zdemontowane po silnej krytyce i wystawianiu przez mieszkańców negatywnych recenzji produktów na profilach społecznościowych, co następnie także zainteresowało lokalne media, podejmujące temat reklam szpecących stolicę.

Opinie (100) 3 zablokowane

  • Reklamy...

    ...czy te "legalne" ,czy też nie - zasrywają ludziom życie.

    • 3 1

  • Zróbcie w końcu porządek z tym g*wnem!!!

    Najbardziej wk*rwiają mnie oklejone szroty z napisem skup aut itp. Na złom z tym g*wnem! A dla handlarza 500 zł mandatu + koszty lawety i złomowania!

    • 0 0

  • Najbardziej jest szpetny ten wachlarz.

    Reklamy są dobre i niech sobie wiszą, skoro są na terenie tego właściciela.

    • 2 0

  • Każdy będzie chciał zajrzeć za ten wachlarz i zobaczyć ............

    Ile będą płacić dziennie za przyciągnięcie wzroku zasłoną wachlarzową ?
    Czy będzie społeczna kolejka chętnych do zasłonięcia swojej reklamy ?

    • 0 0

  • Ten wachlarz jest tak brzydki, ze juz wolalem reklamy wiszace na scianie budynku. Jak juz robic taka akcje to niech jakos to wyglada.

    • 1 0

  • Zakopianika = popularna nazwa drogi z Zakopanego do Krakowa

    dlugości 102 km, a potem kolejne odcinki do Rabki....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane