Fakty i opinie

Kupując lokalnie, wspierasz sąsiadów. Akcja lokali z centrum Gdańska

Najnowszy artukuł na ten temat

Polacy szykują się na wakacje w kraju

Zobacz, jak wygląda film stworzony dzięki współpracy przedsiębiorców z Lawendowej i Świętojańskiej

Krótko i treściwie chcieli wyjaśnić, w jaki sposób każdy z nas może wspomóc lokalną gospodarkę, nadszarpniętą pandemią koronawirusa. Przedsiębiorcy z ulic Lawendowej i Świętojańskiej w Gdańsku nagrali wspólnie filmik, w którym zachęcają do wspierania niewielkich sklepów i punktów usługowych.



Czy starasz się robić zakupy u lokalnych przedsiębiorców?

tak, od dawna przykładam do tego sporą wagę 57%
tak, ale dopiero od czasu pandemii 6%
nie, nie ma to dla mnie żadnego znaczenia 37%
zakończona Łącznie głosów: 791
Od 18 maja większość przedsiębiorstw zamkniętych z powodu pandemii koronawirusa wznowiła swoją działalność. Niestety, ten długo wyczekiwany moment nie sprawił, że nagromadzone w ciągu ostatnich tygodni problemy przedsiębiorców zupełnie odeszły w niepamięć.

Straty trzeba odrobić, a ruch w interesie jest w wielu przypadkach wyraźnie mniejszy, niż przed wybuchem pandemii. W związku z tym, grupa przedsiębiorców prowadzących działalność przy ulicach Lawendowej i Świętojańskiej w centrum Gdańska postanowiła nakręcić krótki film.

Promują w nim robienie zakupów w lokalnych sklepach oraz korzystanie z lokalnych punktów usługowych. Produkcja jest już wyświetlana w serwisie YouTube oraz mediach społecznościowych. Za zgodą autorów, publikujemy ją również w naszym artykule.

Prace nad tworzeniem filmiku. Na zdjęciu stoisko z warzywami i owocami przy Hali Targowej w Gdańsku.
Prace nad tworzeniem filmiku. Na zdjęciu stoisko z warzywami i owocami przy Hali Targowej w Gdańsku. fot. Maciej Wróblewski

Bezinteresowna pomoc stałych bywalców



Inicjatywa wyszła z kawiarni W Starym Kadrze, a przyłączyli się do niej właściciele Hali Targowej, baru Pasta House, kawiarni LamusCieKawa, sklepów dla plastyków Hajdus i Storm, pubu Pułapka, sklepu obuwniczego Kajtek, sklepu odzieżowego Modneciuszki, pierogarni Lepibaba, salonu optycznego Hilary, sklepu z biżuterią Lepiej, księgarni Firmin, salonu kosmetycznego Lili Marlene i salonu fryzjerskiego Ace Barbers Barbershop.

- Pomysł narodził w momencie, gdy można było ponownie otworzyć naszą kawiarnię. Zastanawialiśmy się, w jaki sposób możemy zachęcić klientów do powrotu. Nie chcieliśmy wyłącznie czekać na kolejne "tarcze" czy zniesienie nałożonych restrykcji. Z podobnego założenia wyszli inni przedsiębiorcy, którzy działają w okolicy naszej kawiarni. Na naszego facebooka wrzuciliśmy post z zapytaniem, czy ktoś mógłby pomóc nam nagrać ten film. W ciągu dosłownie kilku minut odpowiedziała trójka młodych ludzi, stałych bywalców naszej kawiarni - tłumaczy Przemysław Czaja z kawiarni W starym kadrze przy ul. Lawendowej 2/3Mapka.
Wspomniane osoby, które pomogły przedsiębiorcom nakręcić ujęcia i zmontować je w całość, to Malina Podsiadło, Daria KutkiewiczMaciej Wróblewski. Wszyscy mają ok. 20 lat, a tworzenie filmów jest ich pasją, której oddają się w czasie wolnym od nauki. Warto podkreślić, że za swoją pomoc nie wzięli ani grosza. Stworzony przez nich spot uzmysławia widzom, jak wiele różnych towarów i usług można zakupić w promieniu zaledwie kilkuset metrów.

Prace nad tworzeniem filmiku. Na zdjęciu sklep obuwniczy Kajtek.
Prace nad tworzeniem filmiku. Na zdjęciu sklep obuwniczy Kajtek. fot. Maciej Wróblewski

Podatki płacone lokalnie



Jednak znacznie ważniejszy przekaz znajduje się na planszach, które przeplatają kolejne ujęcia. Po pierwsze, mali i średni przedsiębiorcy tworzą zdecydowaną większość miejsc pracy w naszym kraju. Po drugie, ich wsparcie - a w niektórych przypadkach przetrwanie na rynku - leży w interesie każdego z nas.

Innymi słowy, zakup lokalnych towarów i usług, nawet w nieco wyższej cenie niż w zagranicznych "sieciówkach", jest w interesie każdego, komu zależy na jak najszybszej odbudowie polskiej gospodarki, nadszarpniętej pandemią koronawirusa.

- Mali i średni przedsiębiorcy zatrudniają około 70 proc. wszystkich pracowników i wytwarzają ponad 60 proc. polskiego PKB. W spocie wyjaśniamy, jak zakupy "po sąsiedzku" wzmacniają krajową gospodarkę i pomagają wszystkim wyjść z kryzysu. Płacone przez lokalnych przedsiębiorców podatki i zyski zostają tutaj, tutaj także są inwestowane. Tak więc każdy z nas ma ogromny wpływ na to, w jakim tempie podniesiemy się po pandemii. Mamy nadzieję, że nasz spot jasno stanowi, że takie ulice jak Lawendowa czy Świętojańska są tylko przykładem. Nie tylko dla Gdańska czy Trójmiasta, ale całej Polski - wyjaśnia nasz rozmówca.
Prace nad tworzeniem filmiku. Na zdjęciu pierogarnia Lepibaba.
Prace nad tworzeniem filmiku. Na zdjęciu pierogarnia Lepibaba. fot. Maciej Wróblewski

Opinie (335) ponad 10 zablokowanych

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.