• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 1,4 mln pasażerów na lotnisku. Na koniec roku mają być 2 mln

Maciej Korolczuk
15 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ruch na lotnisku powoli się odradza. - Najgorsze mamy za sobą - mówią władze portu lotniczego. Ruch na lotnisku powoli się odradza. - Najgorsze mamy za sobą - mówią władze portu lotniczego.

Przez trzy kwartały 2021 r. z gdańskiego lotniska skorzystało 1,37 mln pasażerów. Władze portu lotniczego szacują, że do końca roku ma być ich ok. 2 mln. To lepszy wynik niż w 2020 r., ale - choć pasażerowie wracają do latania - lotnisko notuje straty finansowe.



Ile razy w tym roku leciałe(a)ś samolotem?

Od początku stycznia do końca września 2021 r. gdańskie lotnisko obsłużyło 1 378 110 pasażerów. Biorąc pod uwagę czasy pandemiczne, to niezły wynik, ale od optymalnych wyników z rekordowego 2019 r. wciąż dzieli gdańskie lotnisko spory dystans.

W ostatnim "normalnym" roku przed wybuchem pandemii licznik wskazywał już ponad 4 mln pasażerów i celem na koniec roku było przekroczenie bariery 5 mln osób. Dziś cel jest o ponad połowę skromniejszy i zakłada obsłużenie 2 mln pasażerów.

- Cieszymy się, że od 300 do 400 tysięcy pasażerów podróżuje w każdym miesiącu. Jednak dla lotniska w czasach obecnego kryzysu to nie zwiększająca się liczba gości jest najważniejsza, a sytuacja finansowa - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Jak gdańskie lotnisko wygląda na tle konkurencji? Port Lotniczy w Katowicach, z którym nasze lotnisko od lat konkuruje o najniższy stopień podium (po Warszawie i Krakowie), w pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 r. obsłużyło 1 730 812 pasażerów, a więc więcej o ponad 350 tys. osób. Dla porównania, to prawie tylu pasażerów, ilu skorzystało z gdańskiego lotniska w najlepszym miesiącu tego roku (w sierpniu obsłużono 362 tys. osób).

Celem na ten rok jest obsłużenie 2 mln pasażerów. Celem na ten rok jest obsłużenie 2 mln pasażerów.

"Najgorsze mamy za sobą"



W ciągu dziewięciu miesięcy 2021 r. port zanotował ogólną stratę w wysokości 6,8 mln zł. Natomiast strata ze sprzedaży usług wyniosła 18,2 mln zł.

- Z jednej strony jest to zły wynik, ale z drugiej cieszy mnie, że ta strata jest mniejsza, niż mieliśmy po sześciu miesiącach tego roku. Było wówczas 21 mln zł na minusie. Rok 2021 jest dla nas gorszy niż rok pandemiczny 2020 pod względem ekonomicznym. W ubiegłym roku otrzymaliśmy 20 mln zł pomocy z tytułu rożnych tarcz. W tym roku nie mamy takiej pomocy - dodaje Kloskowski. - Przed nami niepewna pandemiczna jesień. Ale jeśli rządy Polski, państw Unii Europejskiej i pozaeuropejskich nie będą wykonywały żadnych nerwowych ruchów w związku z pandemią, to najgorsze mamy za sobą. Nauczymy się żyć i latać w warunkach covidowych. Pasażerowie muszą jednak wiedzieć, co będzie za kilka miesięcy, bo często planują swoje podróże na wiele miesięcy wcześniej.

Do Londynu najchętniej, wysoko Warszawa i Kraków



W pierwszych trzech kwartałach 2021 r. najpopularniejszymi kierunkami wybieranymi przez pasażerów korzystających z gdańskiego lotniska był Londyn (89 tys. pasażerów), Amsterdam (88 tys.) i Oslo (86 tys.).

W pierwszej dziesiątce są też dwie krajowe destynacje: na piątym miejscu Warszawa (66 tys.) oraz na siódmym Kraków (38 tys.).

Najpopularniejsze połączenia z Gdańska:

  1. Londyn 89 488,
  2. Amsterdam 88 599,
  3. Oslo 86 818,
  4. Sztokholm 77 625,
  5. Warszawa 66 237,
  6. Kijów 39 812,
  7. Kraków 38 424,
  8. Dublin 33 453,
  9. Frankfurt 27 735,
  10. Bergen 26 444.

Duży wzrost lotnisko zanotowało w połączeniach nieregularnych, w tym głównie czarterowych. W tym roku było ich 190 tys., aż o 195,3 proc. więcej niż w ciągu 9 miesięcy 2020 r.

W ruchu czarterowym najlepsze wyniki odnotowano na połączeniach do Turcji (73 tys. pasażerów), Grecji (46 tys.) i Egiptu (19 tys.).

W tym roku najczęściej z Gdańska latamy do Turcji, Grecji i Egiptu. W tym roku najczęściej z Gdańska latamy do Turcji, Grecji i Egiptu.

Ruch napędzają nowe połączenia



Wzrostom sprzyjało wiele nowych, atrakcyjnych kierunków, m.in. samoloty Wizz Air latały na Santorini i Kretę w Grecji, do bułgarskiego Burgas, chorwackiego Splitu i hiszpańskiej Malagi.

Ryanair wystartował z połączeniami do Zadaru w Chorwacji, na greckie wyspy: Santorini, Korfu i Kretę oraz do duńskiego Billund.

Natomiast Polskie Linie Lotnicze uruchomiły nowe loty do Lublina i na grecką wyspę Kos.

Ale to nie koniec. W osiągnięciu zakładanych 2 mln pasażerów mają pomóc jesienne połączenia m.in. do hiszpańskiej Walencji (Ryanair) i Narwiku na dalekiej północy Norwegii (Wizz Air), powrócą też loty do Wiednia i Cork (Ryanair), do Helsinek (Finnair) oraz do Bodo (Wizz Air) i Vaxjo (Ryanair).

- Już dziś mamy zapowiedzi nowych, atrakcyjnych połączeń w roku 2022. Ryanair ogłosił start lotów do pięknej Wenecji. Pod koniec marca 2022 r. powróci połączenie do hiszpańskiej Malagi (Wizz Air). Latem mają też wrócić oferty lotów na greckie wyspy - zapowiada Kloskowski.
Pozytywnie wyglądają wyniki gdańskiego lotniska w przewozach cargo. W ciągu trzech kwartałów tego roku przewieźliśmy 6643 tys. ton towarów i poczty. To wzrost o 36,6 proc. w stosunku do tego samego czasu w 2020 r.

Miejsca

Opinie (193) 6 zablokowanych

  • Nadal jest bardzo mało połączeń z Gdańska (16)

    Aby gdześ dalej polecieć trzeba wybrać się do W-wy, Poznania czy Katowic. Naprawdę szkoda że Zarząd lotniska nie rozwija sieci połączeń z Gdańska, bo potencjał jest spory.

    • 113 23

    • Nie jesteśmy zamożni (5)

      Większość połączeń to siatka polskiej emigracji i siły roboczej. Warszawa i Kraków jest bogatsza i dyplomatycznie bardziej rozwinięta. Nie przesadzajmy z ambicjami. Nie o ilość chodzi ale o odpowiadanie na potrzeby.

      • 33 6

      • no i ? (3)

        to nie usprawiedliwia bicia rekordów zdrowiem.. pomogłem?

        • 2 11

        • Nie (1)

          • 9 1

          • to masz problem

            ja cenie zdrowie

            • 2 4

        • Nie

          • 0 0

      • sam jesteś dyplomatycznie rozwinięty tłuku trollu PIS-owski

        • 4 3

    • Jak będa jakosciowo lepiej wykonywane to niech będą

      póki co to wszystko kosztem zdrowia ludzi tu.

      • 3 9

    • To sa pracownicze polaczenia

      Glownie sa to pracownicze polaczenia (w stylu "do i z pracy") i dlatego te kierunki a nie inne.

      • 19 1

    • Miasto podupadło na skutek kiepskich władz (2)

      Ludzie nie mają pieniędzy żyją od wypłaty do wypłaty. Za co mają latać? Linie to widzą w swoich analizach i zwijają się.

      • 9 15

      • Kiepskich? To jest komplement dla tych osobników

        • 1 3

      • Prad ,gaz,benzyna w gore..cos jeszcze wyjasnic czy zatrybiles pisowski nieuku?

        • 1 0

    • Wezcie juz nie promujcie tego patologicznego lotniska.

      Ani razu i nie zamierzam.
      Ile razy w tym roku leciałe(a)ś samolotem? kilkanaście razy 9% kilka razy 30% raz 17% ani razu ]

      • 4 12

    • Jakie miasto taki zarząd... i taka prezydęta Dul(ska)kiewicz

      • 5 4

    • (1)

      Lotnisko ma rozwijać siatkę połączeń?
      To lotnisko dysponuje flotyllą samolotów, do wykonywania połączeń na owej rozwiniętej siatce? :D

      • 8 0

      • nie ale może zachecać

        Kraków tak robi na początku i ma z tego ewidentne korzyści w postaci ruchu turystycznego (i nie to nie jest oczywiste, bo wcale Anglicy nie przyjeżdżali dla zabytków, które mają u siebie)

        • 0 0

    • Że co neptuny z banina

      • 0 0

  • Loty służbowe was ratują i tyle! Człowiek na wakacje by poleciał...

    • 11 2

  • takie tam (1)

    Dość mocno promujecie to lotnisko na Waszym portalu. Nie wiem czemu to ma służyć, ale ogólnie to jeśli nie zostaną zmienione podstawowe czynności to my zawsze będziemy outsiderem w porównaniu z lotniskami na Zachodzie. po pierwsze mocny marketing Gdańska na Zachodzie, po drugie pensje Polaków jak na Zachodzie i po trzecie siatka połączeń na całą Europę i lotnisko będzie hulać aż miło.

    • 19 9

    • to sie odbija na jakosci zycia ludzi w Gdańsku.

      I ile zatrucia i halasu?

      • 0 5

  • I ile zatrucia i halasu?

    to sie odbija na jakosci zycia ludzi w Gdańsku.

    • 10 14

  • To są skutki zabetonowania - beton przenosi fale dźwiekowe. (3)

    Hałas nad centrum Gdańska

    Nie do wytrzymania na ostatnich kondygnacjach,na balkonach,tarasach w ogrodach. Mimo odległości 17km od lotniska samoloty hałasują od 6 rano do 2 w nocy,kołują nad centrum,podchodzą na ścieżkę bardzo nisko nad centrum i bardzo głośno. Niektóre to wydają dziwne dźwięki jak im się podwozie otwiera aż się człowiek lęka czy coś nie odpadnie. Jest to nie miłe odczucie i nie fajnie się mieszka przez to w Gdańsku.

    • 7 23

    • To jeszcze nic... (1)

      Jednej Pani w bloku raz tak tłukło, ale to tak tłukło ze nie szło wytrzymać. Tak coś jak: wizziuuwwiiiiuuuuurrr.

      • 2 0

      • "Nie śpię bo trzymam kredens" xD

        • 1 0

    • Wracaj do Braniewa

      Zacznijmy od tego że samoloty kołują po płycie lotniska nie w powietrzu. Coś z tymi odległościami się nie spina, chyba na siłę chcesz udowodnić jaki to jesteś nieszcześliwy z własnego wyboru co do kupna mieszkania.

      • 4 2

  • a jak to ma się do ruchu na innych lotniskach? (2)

    pomijam Chopina

    • 9 0

    • (1)

      sprawdzałem i wygląda na to że niestety oprócz Krakowa wyprzedzają nas Katowice

      • 0 1

      • sprawdzałem.... hahaha

        Pisze jak byk w artykule
        "Jak gdańskie lotnisko wygląda na tle konkurencji? Port Lotniczy w Katowicach, z którym nasze lotnisko od lat konkuruje o najniższy stopień podium (po Warszawie i Krakowie) w pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 r. obsłużyło 1 730 812 pasażerów, a więc więcej o ponad 350 tys. osób"

        "

        • 0 0

  • I to wlasnie dla kasy, kosztem zdrowia mieszkańców, ale tego to juz redaktor nie napisze. (8)

    Kiedyś nad Gdańskiem w centrum

    można było zobaczyć hen wysoko samolot. Od 2 czy 3 lat samoloty latają o wiele niżej i czasami jest tak głośno, że ludzie na Długiej patrzą w niebo i robią zdjęcia

    • 18 52

    • najpierw artykuły i protesty (1)

      by ratować przyrodę a potem promocja wycieczek samolotami.

      • 0 5

      • niestety

        co Ci mam powiedzieć?

        • 0 1

    • Na całym świecie samoloty podchodzą do lądowania pod kątem 3 stopni (3)

      Te 3 stopnie to standardowe nachylenie ścieżki schodzenia, wskazywanej przez światła PAPI i system ILS. Oprócz pojedynczych przykładów (jak np. lotnisko City w Londynie, które ma ścieżkę podejścia 6 stopni, dlatego niewiele samolotów może tam lądować i pasażerowie czują tą różnicę w uszach), ścieżki podejścia są w okolicach 3 stopni, w tym w Gdańsku. Skoro pasy się nie przesunęły, to i wysokości przelotów też nie.

      • 12 1

      • wysokości nie (2)

        ale więcej jest samolotów i ścieżek podejścia.
        Dlatego są bardziej zauważalne.

        No i miasto naciska na tereny z podejściem. Onegdaj Trzy Lipy i Nowolipie to była dzicz i krzaczory. Obecnie gęste osiedla Robyga. Nie dość że gęste, to jeszcze wysokie... To więcej ludzi samoloty widzi i słyszy.
        Słynna sprawa, gdzie "miasto" wystawiło zezwolenie budowy wieżowców w korytarzu dolotowym.
        Dopiero urząd ruchu lotniczego oprotestował sprawę i na Nowolipiu, na terenie dawnej piekarni Piecki, nie ma betonowego (wysokiego) lasu.

        • 2 1

        • Ale ja mówię o centrum Gdańska, o ulicy Długiej (1)

          Kiedyś samoloty dostrzec można było nad Głownym Miastem kiedy zadarlo sie głowę, a teraz je słychać

          • 0 5

          • To akurat może być subiektywne odczucie i zależy od wielu zmiennych, takich jak:
            -wielkość samolotu
            -typ jego silników
            -konfiguracja (podwozie oraz mechanizacja skrzydła, w skład której mogą wchodzić lotki, klapy, sloty, spojlery czy przerywacze mogą generować szum aerodynamiczny, chociaż w porównaniu z dźwiękiem silnika jest on znikomy)
            -chwilowe ustawienie przepustnicy
            -wilgotność powietrza (wilgotne powietrze słabiej tłumi dźwięk niż suche)
            -poziom hałasu tła
            -propagacja wielodrogowa (w zależności od tego, w którym dokładnie miejscu stoisz, przeszkody terenowe, np. budynki, inaczej odbijają dźwięk)
            i wielu innych zjawisk, którymi zajmuje się psychoakustyka, i które powodują, że może to być subiektywne odczucie.

            • 6 0

    • Mi deweloper wcisnął mieszkanie przed (1)

      laty w tych okolicach. Faktycznie latały 2-3 samoloty dziennie a teraz sufit się aż trzęsie. Oczywiście Zarząd z nadania POlitycznego nic nie robi z prawa i roszczeń które powinien zaspokoić na mocy uchwały swoich kolegów z Sejmiku i nie odpowiada na wezwania. Tak by the way ktoś wie czy już zapadły pierwsze wyroki sądu z tego tytułu -na sygnatury których można powołać się w postępowaniu sądowym?

      • 1 8

      • To zależy. U mnie schodzą ale rzadko to

        słyszę. Chyba że leci jakiś gwizdek jak-40 ale one już od kilku lat nie latają.

        • 1 0

  • Jak przestanie dopłacać takim Ryanair'om za robolskie kierunki

    To może przestanie przynosiś straty?

    • 17 7

  • Ewidentna wina Dukiewicz zaczęła zwijać Gdański nie jesteśmy już atrakcyjni turystycznie.

    Dramat jak Gdańsk upadł przez ta kobietę!!!!

    • 18 15

  • To lotnisko jest bardzo kiepskie tylko UK i Skandynawia. Dramat. (3)

    • 21 8

    • dowóz siły roboczej

      oraz amatorów tanich trunków i "miłości".

      • 4 2

    • A ty dokad bys chcial? Moskwy?

      • 3 3

    • Sam jesteś kiepski

      Ludzi na wojaże zagraniczne po prostu nie stać. Jakby było zapotrzebowanie, zapewniam cię, że były by loty.
      Jak ludzie zaczęli pracować w UK i Skandynawii, natychmiast pojawiły się loty w tych kierunkach.

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane