Majaland: inwestor spotkał się z mieszkańcami

Najnowszy artukuł na ten temat Majaland? Tak, ale nie większy niż w projekcie
Podczas spotkania z mieszkańcami inwestor parku Majaland zaprezentował atrakcje, które znajdą się pod gołym niebem.
Podczas spotkania z mieszkańcami inwestor parku Majaland zaprezentował atrakcje, które znajdą się pod gołym niebem. fot. Kacper Płażyński

- Nie protestowalibyśmy przeciwko budowie Majalandu, gdyby nasza dzielnica od lat nie była zaniedbywana komunikacyjnie - przekonują mieszkańcy Osowej po czwartkowym spotkaniu z przedstawicielem inwestora i gdańskimi urzędnikami.



Przypomnijmy:



  1. Po raz pierwszy o planie budowy parku rozrywki Majaland w Osowej informowaliśmy w marcu 2020 r.
  2. 12 czerwca br. miasto poinformowało, że wydało pozwolenie na budowę tej wartej 20 mln euro inwestycji.
  3. Informacja wywołała sprzeciw mieszkańców, którzy obawiają się hałasu i zakorkowania dzielnicy.

Park rozrywki Majaland w Gdańsku



Park rozrywki Majaland ma powstać przy ul. Meteorytowej w OsowejMapka, tuż przy węźle Owczarnia na obwodnicy Trójmiasta. Na terenie o powierzchni ok. 5,5 ha ma powstać hala z całorocznymi atrakcjami (ok. 10 tys. m kw.) oraz instalacje pod gołym niebem, wykorzystywane sezonowo.

Majaland powstanie przy ul. Meteorytowej, na działce o powierzchni ok. 5 ha, przy zjeździe z węzła Owczarnia na obwodnicy. graf. Trojmiasto.pl
Wśród atrakcji mają się znaleźć rollercoaster (w hali, a nie pod gołym niebem), fontanna, ścianka wspinaczkowa, plac zabaw, wodny plac zabaw, trzy karuzele, plac nauki ruchu drogowego.

Inwestorem parku są belgijskie firmy Momentum Capital i Plopsa Group (mają już jeden taki obiekt w Kownatach w zachodniej Polsce, drugi budują pod Warszawą), prace budowlane prowadzi firma CFE Polska. Roboty mają się zacząć we wrześniu. Inwestycja szacowana jest na ok. 20 mln euro, czyli ok. 90 mln zł.

Spotkanie inwestora Majalandu z mieszkańcami dzielnicy



Kilkanaście dni po tym, jak urzędnicy poinformowali o wydaniu pozwolenia na budowę i niemal natychmiastowej krytycznej reakcji mieszkańców Osowej, odbyło się spotkanie w tej sprawie z inwestorem.

Spotkanie inwestora z mieszkańcami Osowej odbyło się 30 czerwca w Urzędzie Miasta w Gdańsku.
Spotkanie inwestora z mieszkańcami Osowej odbyło się 30 czerwca w Urzędzie Miasta w Gdańsku. fot. UM Gdańsk
O co pytali mieszkańcy?

Wielkość Majalandu - czy będzie rozbudowywany?



Nie jesteśmy przeciwko Majalandowi, jesteśmy za nowymi atrakcjami, które sprawią, że Osowa nie będzie tylko sypialnią. Ale inwestycjom w atrakcje muszą towarzyszyć inwestycje w transport i komunikację. Pod tym względem czujemy się zapomniani i z zazdrością patrzymy choćby na południe Gdańska, gdzie powstaje tramwaj na Warszawskiej, powstała al. Adamowicza. W Osowej żadna nowa droga nie powstała od 10 lat - Bartosz Stefański.
Mieszkańcy chcieli wiedzieć, czy w przyszłości obiekt może być większy niż w obecnym pozwoleniu na budowę. Wiadomo bowiem, że właściciel terenu, na którym powstaje Majaland (Belgowie jeszcze nie sfinalizowali transakcji kupna), będzie chciał sprzedać także sąsiednie działki.

- Inwestor nie odpowiedział jednoznacznie na postawione wprost pytanie, czy nie rozbuduje obiektu ponad to, na co obecnie ma pozwolenie - zauważa Bartosz Stefański, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Osowa.
- Będziemy chcieli wystąpić do miasta o zmianę planu zagospodarowania na sąsiadującym z tym projektem terenie, by uniemożliwić rozbudowę tego obiektu w przyszłości - informuje Karol Ważny, miejski radny z Osowej.
Podczas spotkania inwestor deklarował, że spodziewa się ok. 250-300 samochodów z gośćmi dziennie. Jednak parking, jaki zaplanował, może przyjąć znacznie więcej aut. Oficjalnie ma on pomieścić ich 778, w tym 19 autokarów.

Hałas z parku Majaland



Podczas spotkania poinformowano, że parking przy centrum Majaland ma generować hałas na poziomie ok. 60 dB, ale poza terenem parku oddziaływanie ma być na poziomie ok. 45 dB.

- Badania dotyczące hałasu, które przeprowadziliśmy, wpisują się w takie samo natężenie dźwięków, jak w otaczającym park ruchu miejskim, nie będzie więc głośniej - przekonywał Adam Ołdziejewski, dyrektor CFE Polska Sp. z o.o.
- Przedstawicielka wydziału środowiska tłumaczyła, że nie szacuje się hałasu wytwarzanego przez dzieci czy gości centrum rozrywki. Takie analizy robi się dla dróg i instalacji przemysłowych - podkreśla Karol Ważny.
Taki rollercoaster, jaki działa w parku Majaland Kownaty, nie powstanie w Gdańsku. U nas ta konstrukcja będzie mniejsza i znajdzie się w zamkniętej hali.
Taki rollercoaster, jaki działa w parku Majaland Kownaty, nie powstanie w Gdańsku. U nas ta konstrukcja będzie mniejsza i znajdzie się w zamkniętej hali. mat. Majaland Kownaty
- Rollercoaster powstanie w hali, więc jest szansa, że ewentualne krzyki jego pasażerów nie będą dokuczliwe. Natomiast poza halą, zgodnie z pokazaną wizualizacją, stanie m.in. około 6-metrowa atrakcja w formie kręcącego się młota. To może generować hałas. Obawiamy się także charakterystycznych dla parków rozrywki dźwięków dobiegających z głośników zainstalowanych na słupach na terenie parku. Trudno przypuszczać, by budowa 2,5-metrowych wałów ziemnych wokół Majalandu uchroniła nas przed nimi - tłumaczy Bartosz Stefański.

Ruch w okolicy parku Majaland



Mieszkańcom po raz pierwszy zaprezentowano analizę ruchu, którą inwestor wcześniej zamówił w biurze projektowym.

ANALIZA KOMUNIKACYJNA MAJALAND GDAŃSK (plik PDF)

- Zdaniem Tomasza Wawrzonka z GZDiZ obecna propozycja rozbudowy połączenia ul. Meteorytowej z rondem na Owczarni jest wystarczająca do obsługi tej inwestycji, ale każda nowa inwestycja w okolicy, jak np. rozbudowa centrum handlowego Renk, będzie wymagała nowych analiz i być może nowych inwestycji - podkreśla Karol Ważny.
Zakres robót drogowych finansowanych przez Majaland (ok. 1 mln zł):

  • przebudowa wlotu ul. MeteorytowejMapka do ronda przy ul. WodnikaMapka z wyspą dzielącą i chodnikiem oraz przebudową skrzyżowania z ronda jednopasowego na rondo turbinowe,
  • budowa odcinka chodnika o długości ok. 250 m.b.,
  • przebudowa odcinka ul. Meteorytowej,
  • budowa odcinka ul. GalaktycznejMapka o długości ok. 130 m.b.,
  • budowa i uruchomienie oświetlenia wraz z docelowym zasilaniem zgodnie z warunkami wydanymi przez GZDiZ,
  • budowa odwodnienia,
  • usunięcie wszelkich kolizji z infrastrukturą techniczną wynikających z prowadzonych robót,
  • odtworzenie i urządzenie zieleni,
  • tymczasowa organizacja ruchu na czas prowadzenia robót,
  • docelowa organizacja ruchu.



"Osowa to nie tylko Majaland"



Czy podzielasz obawy mieszkańców Osowej o komunikację w ich dzielnicy?

Zobacz wyniki (1841)
Bartosz Stefański z zarządu dzielnicy Osowa zaznacza, że analizę wykonano wyłącznie na potrzeby budowy Majalandu. Jego zdaniem miasto nie patrzy na sytuację całościowo, nie uwzględnia innych planowanych inwestycji.

- Tymczasem wiemy, że w najbliższym czasie rozbudowane zostanie centrum handlowe Renk, firma Torus wybuduje centrum dystrybucyjne, powstaje też plan zagospodarowania, dzięki któremu w Osowej będą mogły powstać mieszkania dla 6-8 tys. osób, kolejne osiedle na kilkaset mieszkań powstanie już za granicą Gdańska, na terenie gminy Żukowo - wylicza Bartosz Stefański. - Ci wszyscy ludzie będą korzystali z już zatkanych dróg w Osowej i węzła Owczarnia.
Obecni podczas spotkania miejscy urzędnicy (m.in. zastępca prezydenta Alan Aleksandrowicz) przypomnieli o rozwiązaniach zapisanych w miejskich dokumentach planistycznych - studium i planie transportowym. To m.in. analiza możliwości rozbudowy Spacerowej o buspas i sprawdzenie, czy da radę dołożyć do niej drogę rowerową.

- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska za chwilę zleci kilkuwariantową koncepcję budowy buspasa na ul. Spacerowej. W mojej ocenie (i rady dzielnicy) warto iść w kierunku dwóch buspasów, aczkolwiek to może prowadzić do większej wycinki zadrzewienia. Nowa Kielnieńska jest przedmiotem wniosku o decyzję środowiskową, który będzie procedowany przez Urząd Miasta. Równocześnie poszukiwane są środki zewnętrzne na to zadanie - wylicza Karol Ważny.
- Miasto postanowiło odłączyć projektowaną ulicę Nową Kielnieńską od całości projektu, jakim jest Droga Zielona. Z pewnością pomoże to o wiele szybciej uzyskać decyzję środowiskową dla tej inwestycji. Miasto ma nadzieję znaleźć na nią środki z rządowego programu "ostatniej mili", finansującego budowę dojazdów do najważniejszych dróg krajowych. A Nowa Kielnieńska ma właśnie połączyć obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kaszubską - relacjonuje Bartosz Stefański.
Wiadomo także, że na pewno powstanie ul. Meteorytowa w kształcie jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu, która w przyszłości ma być poszerzona o jeszcze jedną jezdnię z dwoma pasami.

Zdaniem mieszkańców Osowej te inwestycje, choć potrzebne, nie rozwiążą problemów komunikacyjnych dzielnicy.

- Czego potrzebujemy, by dzielnica się nie zatkała? Częstszych kursów PKM, nowego przystanku Gdańsk Kukawka, na którego budowę można pozyskać fundusze z budżetu państwa, autobusu, który łączyłby różne części dzielnicy, kładki nad obwodnicą i jej poszerzenia - kończy Bartosz Stefański.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (344)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »