• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Majątek lotniska w Gdyni wystawiony na sprzedaż za 7 mln zł

ms, neo
21 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 10:45 (22 października 2020)
Nabywca majątku Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo będzie jedynie dysponował takimi obiektami, jak pas startowy czy terminal pasażerski. Cały czas z części tych obiektów korzysta wojsko i to się nie zmieni. Nabywca majątku Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo będzie jedynie dysponował takimi obiektami, jak pas startowy czy terminal pasażerski. Cały czas z części tych obiektów korzysta wojsko i to się nie zmieni.

Na 7,1 mln zł syndyk ustalił cenę wyjściową masy upadłościowej lotniska Gdynia-Kosakowo. Do kupienia jest niewielka działka i majątek ruchomy. Terenami o powierzchni 260 ha i takimi elementami, jak pas startowy czy terminal pasażerski, nabywca będzie mógł jednak wyłącznie "dysponować" przez 20 lat.



Ogłoszenie o sprzedaży majątku spółki pojawiło się w na stronie lotniska w poniedziałek, 19 października. Syndyk wylicza w nim, co wystawia na sprzedaż.

To przede wszystkim prawo własności do nieruchomości przy ul. Zielonej 41 o powierzchni ok 1,1 ha, zabudowanej jednorodzinnym budynkiem mieszkalnym w trakcie prac budowlanych.

Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego obowiązuje tu jednak zakaz zabudowy ze względu na to, że teren znajduje się w otoczeniu lotniska wojskowego i cywilnego. Można natomiast prowadzić tu działalność rolniczą.

Do kupienia są też zapasy magazynowe spółki oraz jej majątek ruchomy.

Ogłoszenie o sprzedaży majątku spółki syndyk opublikował 19 października. Ogłoszenie o sprzedaży majątku spółki syndyk opublikował 19 października.

Pas startowy i terminal tylko do "dysponowania"



Nabywca będzie mógł również kupić "prawo dysponowania", do września 2040 roku, nieruchomościami o powierzchni 264 ha, na których znajdują się: droga startowa wraz z oświetleniem nawigacyjnym (współużytkowana z wojskiem), drogi kołowania, płyty postojowe samolotów, budynek służb lotniskowych, lotniskowa stacja zasilania wraz z systemem sterowania oświetleniem nawigacyjnym, baza paliw lotniczych, budynek terminala General Aviation, droga dojazdowa do lotniska i wewnętrzne drogi dojazdowe.

Prawo dysponowania oznacza jednak, że nabywca będzie mógł korzystać z tych obiektów, ale nie będzie mógł ich rozebrać czy sprzedać. Stąd też stosunkowo niska cena wystawionego na sprzedaż majątku.

Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo na zdjęciach



Terminal pasażerski nie przejdzie na własność nabywcy majątku spółki. Kupiec będzie mógł z niego jedynie korzystać. Terminal pasażerski nie przejdzie na własność nabywcy majątku spółki. Kupiec będzie mógł z niego jedynie korzystać.
- Syndyk poszukuje kupca nie na lotnisko, a na tzw. zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Nie może sprzedać ani budynków, ani większości gruntu, gdyż te należą do Skarbu Państwa. Dlatego wycena może budzić zdziwienie u laików. Nie dotyczy ona jednak lotniska w całości, bo tego sprzedać zgodnie z polskim prawem nie można, tylko pewnej części jego majątku np. oprogramowania komputerowego typu Microsoft Office 2007 - skomentowała dla "Gazety Wyborczej Trójmiasto" wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Upadłość po interwencji Komisji Europejskiej



Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo została postawiona w stan upadłości po tym, jak Komisja Europejska nakazała jej zwrócić publiczne wsparcie w wysokości 100 mln zł, jakie na potrzeby budowy terminala pasażerskiego otrzymała od Gdyni. Zdaniem urzędników wydawanie funduszy publicznych na dwa znajdujące się po sąsiedzku porty lotnicze (wcześniej takie wsparcie otrzymał Port Lotniczy w Gdańsku) było bezzasadne.

Po kilku latach sporów sądowych władze Gdyni ogłosiły, że na lotnisku w Kosakowie będą obsługiwane małe samoloty pasażerskie, turystyczne, sportowe i biznesowe, określane jako "general aviation".

Gdynia nie może lotniska "odkupić"



Po ukazaniu się ogłoszenia syndyka, pojawiły się głosy, że to furtka dla Gdyni, która może na nie odpowiedzieć i za 7 mln zł zakończyć problem z niedziałającym lotniskiem. Wiadomo jednak, że tak się nie stanie.

- Komisja Europejska wymaga, by operator lotniska był podmiotem innym niż organ administracji publicznej (upraszczając: podmiot prywatny), wybrany w trybie konkurencyjnym. Zatem nabywanie tego przedsiębiorstwa byłoby bezcelowe i nieracjonalne. Warto pamiętać, że rzeczone prawo do dysponowania oparte jest na umowach zawartych z Gminą Miasta Gdyni i z Gminą Kosakowo, innymi słowy przedmiotem sprzedaży są prawa z umowy zawartej pomiędzy Portem Lotniczym a Gdynią i owo dysponowanie ma charakter pochodny w stosunku do praw obu gmin. W związku z tym ewentualna formalna dopuszczalność lub niedopuszczalność nie była nawet badana - informuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
ms, neo

Opinie (428) ponad 10 zablokowanych

  • (50)

    Dziwne...zainwestowali 100 mln a sprzedaja za 7...interes życia))Kto za to odpowie?

    • 545 52

    • (12)

      No i już mamy pierwszego, który nie umie czytać ze zrozumieniem!

      • 45 35

      • Nie umie? A do jakich wniosków ty doszedłeś? (5)

        Tego że z zainwestowanych 100 mln dostaniesz po 20 latach charteru 7mln zysku, pokrytego kilkukrotnie większą stratą? Wiesz kiedy przy takich umowach wyjdą na zero i zarobią na czysto pierwszą złotówkę?

        • 45 11

        • Nie wie, dlatego pisze.

          • 26 4

        • "na przełomie wieków", australijski fundusz emerytalny podpisał dzierżawę z portem Gdańsk (1)

          zbudował terminal, zarobił założoną górkę i wycofał się (odsprzedając udziały) 10 lat przed końcem dzierżawy.
          Wcześniej usiłował do tego (terminala) namówić Gdynię...

          • 15 1

          • Ale w Gdyni twierdzili, ze "sie nie da" ;)

            • 12 1

        • Czyli nie sprzedają tylko wynajmują (1)

          Majątek pozostaje własnością Skarbu Panstwa

          • 12 0

          • Tak

            ale, nie wiem czy umowa zobowiązuje wynajmującego do niezbędnych remontów, utrzymania itd, nic nie jest wieczne

            • 7 1

      • Miasto Gdynia mogło 100 mln zł ulokować na 20 lat w obligacje Skarbu Państwa i miałoby 40% zysku czyli 40 mln zł a tak ma 7 mln (5)

        i nie rozumiecie że 33 mln wyrzucają w błoto ! To marnotrawstwo pieniędzy gdynian!

        • 40 5

        • Miasto nie ma z tego nic. (4)

          Ma syndyk.

          • 10 0

          • (3)

            Lotnisko to upadło bo władze Gdańska najpierw podpisały list intencyjny o wspułpracy obu lotnisk , potem się wycofały, a na koniec doniosły do Brukseli . Tacy dobrzy sąsiedzi

            • 10 22

            • Ale co doniosły do Brukseli? (1)

              Bruksela nie ma nic do gadania przy budowie lotniska.

              • 1 2

              • ale ma do powiedzenia

                na temat angażowania środków publicznych.
                I taki argument podniesiono...
                Podobnie jak wcześniej przy restrukturyzacji stoczni w Gdyni. Co dało Tuskowi pretekst do angażowania "katarskiego inwestora".
                Zadziwiająca powtarzalność...

                • 4 1

            • Bo musieli - to bylo działanie na niekorzyść spółki

              • 1 2

    • użyczają na 20 lat a nie sprzedają (4)

      • 13 7

      • marny zysk z użyczenia na 20 lat majatku wartego 100 mln zł, marniutki wręcz śmieszny (3)

        • 33 2

        • (2)

          Racja, lepiej żeby tam kolejne 20 lat w spokoju rosła trawa...

          • 4 4

          • (1)

            Dokładnie tak: winni marnotrawstwa urzędnicy zwracają do Urzędu Miasta 100 mln zł. Teren trzeba zaorać i niech rośnie trawa. A te 100 mln zarząd komisaryczny miasta przeznaczy na realne potrzeby inwestycyjne.

            • 15 1

            • tak tak. zrzuca się w 5ciu po 20 baniek.... a niech tam najwyzej nie pojadą na wakacje przez dwa lata. pobudka. to właśnie jest duży biznes, kasa jest tak ogromna ze cokolwiek by się nie stało to nigdy nie znajdziesz nikogo kto mógłby pokryć straty wiec wszyscy bawią się na całego bo w sumie i tak nic im nie zrobią....

              • 0 0

    • "Dlatego wycena może budzić zdziwienie u laików."

      • 7 4

    • (11)

      To już lepsze niż wywalenie 70 mln zł i bez powrotnie stracone, przez niejakiego Pinokia.

      • 31 25

      • matołku (10)

        Zapytaj kto zablokował wybory, a potem pisz partyjny przekaz.

        • 27 52

        • Matołku, sprawdź kto te wybory chciał organizować niezgodnie z Konstytucją. (4)

          A gwoli ścisłości, Sasina oczyścili, winna jest teraz Poczta Polska bo "sama z siebie" chciała te wybory organizować XD
          Za maseczki bez atestu od narciarza i respiratory widmo od handlarza bronią też nikt winny nie jest.

          • 59 26

          • matołku (3)

            Znowu partyjny przekaz cytujesz!

            • 22 42

            • A Ty czyj? (1)

              • 18 4

              • On to pisze patrząc w lustro

                nie widzi Twoich odpowiedzi

                • 9 0

            • Napisał ci jak jest. Tobie jak widać zabrakło argumentow

              • 5 3

        • Kretynku (3)

          Zmiany w ordynacji wyborczej pół roku przed wyborami, nie dwa tygodnie.

          • 19 6

          • Matolku. (2)

            W ordynacji nie było żadnych zmian. Najpierw sprawdź, co to jest ordynacja wyborcza.

            • 4 5

            • Jeżeli zmian nie było, to nie można było przeprowadzić korespondencyjnych wyborów. (1)

              Bo ustawa z dnia 27 września 1990 r.o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na coś takiego zwyczajnie nie pozwala.

              • 3 0

              • nie przegadasz. jego racja jest bardziej jego i nie ważne ze nic sie nie trzyma kupy,nie ważne ze jego ulubieńcy chcieli podważyć podwaliny demokracji czyli wolne powszechne i anonimowe wybory, ważne ze prezes mowi ze to wina tych ich, onych czy tamtych.... zawsze ktos się znajdzie winny i do oskarżenia, tylko oni wchodzą jak zawsze, cali na biało ... dziewice normalnie...

                • 0 1

        • wybory zostały zablokowane bo PO mówiło że najlepszym okresem będzie jesień

          • 14 9

    • Szczurek odpowie... wybiorą go na następną kadencję:) (2)

      • 32 5

      • Sasin może takich lotnisk wziąć dziesięć w dzierżawę za swoją makulaturę wyborczą. (1)

        • 28 13

        • W lotnisku utopiono prawie 1.5 sasina.

          • 14 3

    • Dobry move. Znaczy zachowawczy.

      • 3 4

    • Szczurołap lepszy od Sasina! (1)

      • 18 7

      • Jak widać obaj są siebie warci

        • 4 1

    • (4)

      A kto był prezesem Agencji Rozwoju Gdyni i przedstawicielem miasta w sporze z Komisją Europejską, a od paru lat jest wiceprezydentem miasta Gdyni? Czyżby Pani Gruszecka- Spychała...?

      • 26 1

      • kobieta bez najmniejszych kwalifikacji. Nie dość że z Gdańska to z PiS (1)

        • 16 5

        • Bo Samorządność to PIS bis taka sama konserwa katolicka

          • 2 1

      • wydać kasę na prawników i wygrać że lotnisko może działać i lotnisko nie działa

        to trzeba umić (umić pisownia oryginalna)!!!

        • 6 0

      • Otóż to..pamiętamy, że była to Kaśka Gruszecka Spychała i jej nieudolny zespół. A gdzie teraz i na jakich stanowiskach są pozatrudniani ci , którzy pracowali w ARG???

        • 4 0

    • Nikt na tym nie zarobi (1)

      Na wtopach się nie zarabia

      • 4 0

      • zarabia

        zarabia...
        obługa prawna, tyle lat urząd przy tym chodzi...

        • 8 0

    • Świadomy wyborca

      Powinni twoi idole z POKO

      • 6 3

    • Ciekawe czy te 7 mln to więcej czy mniej niż poszło bokiem przy budowie...

      • 4 1

    • NIKT

      Odpowiedział już pan Sta***k którego degradowali z finkcji vice prezydenta miał 3 miesiące kary i dostał posadę jako prezes PKM!
      I co wy na to??? Ale dalej w Gdyni jest pięknie i kolorowo!

      • 9 0

    • Durni Gdynianie

      Głosujący na gryzonia

      • 6 1

    • "Dlatego wycena może budzić zdziwienie u laików."

      dziękuję, nie potrzebujemy takich ludzi jak Ty w Internecie. Chociaż naucz się czytać.

      • 0 2

    • Platformafia jest winna, a odpowiedzą, jak zwykle, podatnicy.

      Wszystko w temacie.

      • 1 1

  • (9)

    Zbudowali za 90 mln. sprzedają za 7... Dobra kto i ile na tym zarobił?

    • 301 26

    • (4)

      Naucz się czytać ze zrozumieniem!

      • 16 20

      • A ty naucz się, żeby się nie wtrącać jak dorośli dyskutują. (3)

        • 16 12

        • kozi (2)

          Może i dorośli, ale niezbyt lotni, jak widać na twoim przykładzie.

          • 12 8

          • (1)

            Zainwestowali ok 90 mln. A teraz chcą wynająć na 20 lat za 7 mln. Lotnisko na którym nic się nie dzieje. Robienie dobrej miny do złej gry, na tym nie da się zarobić. I jeszcze teren współdzielony z wojskiem co może skutecznie odstraszyć potencjalnego inwestora jeśli w ogóle jakiś się znajdzie...

            • 13 5

            • nic nie rozumiesz i mieszasz

              co za oni ? Kasę zainwestowało miasto, a sprzedaje syndyk masy upadłościowej. To zupełnie inne osoby i instytucje. Syndyk nie inwestował tej kasy.

              • 1 1

    • urzędnicy i prawnicy

      mieszający tę "gorzką herbatę".

      • 6 0

    • To sprawdź kto realizował inwestycję i dostał za to kasę.

      Typowa inwestycja po gdyńsku.
      Urzędnikom UM Gdynia z p. Szczurkiem na czele wystarczy, że zrealizują plan inwestycyjny. A że efekt jest taki, że jest gorzej niż przed inwestycją, to nie ma dla nikogo (poza mieszkańcami) żadnego znaczenia. Przykład: remont ul Dąbka od Wiaduktu nad torami do skrzyżowania z ul. Kwiatkowskiego. Nieprzemyślany, źle zaplanowany, trwał zbyt długo. A efekt jest taki, że jest gorzej niż przed remontem, i tylko pasażerowie autobusów odrobinę zyskali na tym odcinku. Ale p. Szczurek może się pochwalić, że na inwestycje w północne dzielnice wydał grube miliony. I tylko ci mieszkańcy tacy niewdzięczni...

      • 15 5

    • Komisja Europejska

      Komisja Europejska i jej demokratycznie wybrani komisarze

      • 6 4

    • Innym w portfel się nie zagląda

      ; )

      • 0 0

  • Lotnisko w Gdyni było jednym z najgorszych pomysłów ostatnich lat. (36)

    Rażący przykład niegospodarności, który drogo kosztował podatników.

    Sama budowa portu pasażerskiego w Gdyni była zupełnie irracjonalna, gdyż Rębiechowo z założenia obsługuje niemal całe Pomorze i ma jeszcze spore rezerwy rozwojowe.

    Wielokrotnie podnoszono argumenty mgieł, które były zupełnie nietrafione. Ponadto nawet gdyby były to system ILS rozwiązał 99% problemów z mgłami.

    Podnoszono też argument, że byłby portem rezerwowym. Nie byłby, bo linie lotnicze jako "zapas" traktują porty do, których latają regularnie.

    A żadna linia nie latała by jednocześnie do portu w Gdańsku i Gdyni.

    A gdyby lotnisko powstało? Pewnie Gdynia płaciłaby Ryanair'owi irracjonalne pieniądze za to by cokolwiek tam latało "na promocje".

    Rynair miałby za to Gdynię w garści, gdyż mógłby w dowolnym momencie powiedzieć "A jak nie chcecie nam płacić to przeniesiemy się do Gdańska". Tak jest np. w Modlinie :)

    Warto też dodać, że takie porty lotnicze na siłę nigdy nie osiągają zyskowności. Nierentowne są nawet bardziej "Sensowniejsze" porty w Bydgoszczy, Lublinie czy Łodzi.

    Łodzianie i Lublinianie wolą latać z Warszawy, Bydgoszczanie z Gdańska lub Poznania.

    • 389 51

    • To tak jak przekop Mierzei Wiślanej. (16)

      Są porty w Gdańsku i Gdyni. Po co rozbudowywać w Elblągu/

      • 32 33

      • Dokładnie. Przekop Mierzei też jest taką wydmuszką (12)

        Zero sensu, tzn. jest dla tych którzy zarabiają na jego realizacji :)

        Tylko naiwniacy wierzą w mżonki typu uniezależnienie od Rosjan. Ci sami ludzie, którzy twierdzą, że tak bardzo zależy im na niezależności od Rosjan, sprzedają państwu sprzyjającemu Rosji rafinerię, której nic nie dolega, bez żadnego argumentu :)

        Podobnie jest z portem lotniczym w Radomiu - sensu żadnego, ale sporo osób na nim zarabia.

        Jeszce zabawniej jest z Baranowem, lotnisko w strefie planów a już kilkadziesiąt osób zgarnia bardzo przyzwoite wypłaty za bycie w zarządzie portu lotniczego.

        Legalne "przepalanie" środków publicznych.

        • 40 24

        • (10)

          Byłoby miło, gdybyś poza ogólnikami typu: wydmuszka, zero sensu, mrzonki itp., merytorycznie uzasadnił swoją wypowiedź.

          PS. Mżonki piszemy przez RZ.

          • 28 9

          • 2 miliardy złotych. (9)

            Tyle to będzie kosztować. Do tego bieżące koszty utrzymania toru wodnego. Do Elbląga nie będą mogły wpływać statki powyżej 3500 DWT, a to bardzo mało. Do tego z Trójmiasta, szczególnie z portu w Gdańsku, jest godzina drogi siódemką - warto zadać sobie pytanie, czy w tym momencie bardziej opłacalne będzie przeładowywanie dużego statku na kilka małych, czy na tiry. A pokonywanie całej trasy z Europy/świata do polskich portów takimi małymi stateczkami jest nieopłacalne. Powstaje pytanie - z czego ma się ta inwestycja zwrócić? Z jachtów? Z mitycznego "rozwoju turystyki" w Elblągu, gdy tymczasem Krynica ma poważne obawy, czy przekop nie zabierze jej zysków z tego sektora?

            • 17 9

            • z Zamechu i mechanicznego zagłębia,

              którym był Elbląg od Fryderyka do czasu wejścia ABB.
              To kolebka gdańskiej stoczni, to w Elblągu Schichau miał swoją siedzibę.
              Przekop to warunek konieczny dla zaistnienia Elbląga na rynku konstrukcji. A ten, zdaje się będzie rozwijał.
              Konkurencja dla Gdańska?
              A kto chce się użerać z "kolebką", weganami, głupimy władzami miasta i rozzuchwalonymi developerami?
              Robota idzie tam, gdzie jej chcą...

              • 12 15

            • Warto pamiętać, że utrzymanie obecnego, dłuższego toru wodnego też kosztuje. A żeby port miał rację bytu nie musi być koniecznie portem pełnomorskim w wielkiej skali. Wystarczy też spojrzeć na Marine Radar aby zobaczyć, że obecnie do Gdyni i Gdańska przypływają statki, które spełniałyby kryteria dla Elbląga. Nie mówię, że to trafna inwestycja, bo to zweryfikuje rzeczywistość, ale nic nie jest takie jednoznaczne.

              • 4 2

            • Statki nie będą wpływać do Elbląga, bo tam na to miejsca nie ma (6)

              poza jakimś transportem nad gabarytowym z pobliskich zakładów itp. Port ma powstać w miejscu gdzie jest Nowe Batorowo - i aby było zabawniej planowano to jeszcze w 1978 roku.

              Przeładowywanie będzie opłacalne - od lat to działa w Azji i w USA - tyle że mówimy o przeładunku na mniejsze jednostki + kolej. Nikt nie będzie pływał małymi jednostkami przez pół świata jak to opisałeś - z założeń porty jak DCT mają obsługiwać duże jednostki.

              Krynica nie ma żadnych obaw, obawy maja politycznie nastawione pionki jak w UM w Gdańsku. Tam 80% osób jest za ta inwestycją, w końcu jest wizja rozbudowy infrastruktury drogowej. Tylko z powodu chęci zobaczenia tego co się tam dzieje wzrosła znacząco liczba turystów z całego kraju. Oni bardziej obawiali sie odcięcia od świata z powodu jakieś awarii mostu zwodzonego, ale to też teraz nie jest problem bo będą dwa budowane.

              Do tego jachty o których wspominasz - wiele osób tam wpłynie i zostawi jacht w nowych marinach (nie tylko pod Elblągiem ale i Fromborku i Tolkmicku - jeśli powstanie infrastruktura) bo w tej chwili wielu olewa te miejsca właśnie przez kaprysy ruskich

              • 4 3

              • Tutaj to nie ma najmniejszego sensu. (5)

                Z Gdańska do Elbląga jest bardzo blisko i jest dobre połączenie drogowe. Trójmiasto jest też dogodniej wpięte w sieć linii kolejowych i autostrad.

                Jakim cudem przeładowanie towaru na mniejszą jednostkę (co zabiera czas i generuje koszty), fracht do Elbląga i kolejne przeładowanie tym razem na samochody/kolej będzie tańsze lub szybsze czy w jakikolwiek inny sposób atrakcyjniejsze dla spedytora względem skorzystania z portu w trójmieście?

                Coś takiego ma sens przy większej odległości lub braku dogodnego połączenia lądowego.

                Jeśli chodzi o jachty to nawet w dobrze dostępnym trójmieście mariny rozwijają się bardzo powoli więc to tez nie jest super atrakcyjny biznes.

                • 3 5

              • sieć kolejowa jest wpięta (4)

                ale Tczew jest wąskim gardłem - dlatego też planowana jest nowa lina kolejowa pomiędzy Tczewem a Kiezmarkiem, która odciąży magistralę kolejową nr 9. Mówiąc o przeładunku miej na uwadze, że nie chodzi o transport Gdańsk - Elbląg, ale o transport na terenie Bałtyku, nad gabaryt i inne. Sam przeładunek na kolej też jest wąskim gardłem - wyobraź sobie, że samo DCT ma w tej chwili 4 bocznice kolejowe, 2 w budowie zaraz będą + kolejnych 6 w kolejnych etapach rozbudowy (a teraz zaczyna się 3 etap rozbudowy z 6 zaplanowanych). Do tego budowa Portu Centralnego i Portu Gdynia + ciągła produkcja w Lotos i inne

                Na razie mariny rozwijają się powoli, bo nie jesteśmy jeszcze tak bogaci jak np Szwedzi lub Niemcy - ale za 20 lat może się to zmienić - i to z pkt widzenia takich okresów planuje się takie inwestycje.

                • 3 2

              • Dalej nie napisałeś jakim cudem przeładunek będzie się opłacać spedytorowi. (3)

                Nad gabaryt i inne nietypowe sytuacje to margines. Skąd pewność, że zyski będą większe od kosztów, budowy przekopu, portu, dróg dojazdowych a potem utrzymania tego wszystkiego?

                • 1 3

              • klasyczny bład teoretyka (2)

                wszystko musi wiedzieć...
                To się stworzy takie warunki aby mu się to opłacało.
                Ale stworzyć można na czymś...

                • 2 1

              • Jak stworzy? Ustalając nierynkowe stawki i dopłacając do interesu? (1)

                Normalnie, przed rozpoczęciem inwestycji, analizuje się czy jest choć szansa, że przyniesie ona zysk bo tylko wtedy jest zasadna.
                Dzisiaj zysk wydaje się wątpliwy.
                Proszę napisz co ma go zapewnić? Większe jednostki nie wpłyną więc pozostaje tylko garstka małych pływających dziś w obrębie Bałtyku oraz przeładowywanie w sąsiednich portach. To ma wystarczyć?

                • 2 1

              • tak, analizy, symulacje...

                Były robione w Gdyni gdy szwendali się tam Australiczycy z Brytolami. Wyszło "niedasię, nieopłacasię"... To poszłi do Gdańska... Ten się pod nosem pośmiał ale wpuścił. Co tam, nieużytki skarczują, trochę kasy zostawią, na czynszach się ich orżnie... Przy okazji trochę przewałów na nieruchomościach się puści...

                No, jak terminal zaczął z wody wychodzić, Maersk zwinął manatki i Gdynia została z ręką w nocniku. Australijskiemu emerytowi zaczęło się zwracać koło 2008 a w tym roku zmaterializował zyski i poszedł robić kasę gdzie indziej. Na ok. 10lat przed uplywem terminu dzierżawy.
                Dlaczego? Bo wiedział, miał pomysł a przede wszystkim, stworzył możliwość, której inni nie widzieli lub nie dopuszczali do wiadomości.
                Oczekujesz szczegółów? A kto ci je poda?
                Dlaczego Duńczycy zbudowali most nad Sundem a teraz budują następny? Bo ktoś teraz tego potrzebuje? Przecież promy wożą a to skrót tylko o 150km. Godzina jazdy pociągiem...
                Bo mają taka fantazję i zakładają, że to zdekoncentuje rozwój i zwiększy mobilność, zaktywizuje regiony i zwiększy konkurencyjność.

                W przypadku przekopu, to tylko 2mld złotych... W ostateczności będzie atrakcją turystyczną jak futurystyczne śluzy w Szkocji.
                Pewnie, dało by się za to wybudować OPAT w Gdyni. Nawet bym wolał. Ale rządcy Elbląga są sprawniejsi. My sobie możemy toczyć bekę ale oni wyszarpali tę kasę i ją mają. Żadna siła poza państwem, szczególnie w Polsce, nie jest w stanie i nie jest wręcz zainteresowana takimi przedsięwzięciami. Skorzystać i owszem ale budowac aby po 20latach wyjść z zyskiem?! Widzisz twarze naszych gospodarczych "tuzów"?

                • 1 0

        • no, natura jak by chciała to by był - cytując klasyka

          Tylko naiwniacy wierzą w mrzonki typu uniezależnienie od Rosjan - ciężko do tego się odnieść - wytrzeźwiej, przeczytaj to co napisałeś i pomyśl co jest nie tak. Prawda jest taka, że Rosja nie jest nam do niczego potrzebna...

          Radom - może przejąć cały GA z okolicy + być awaryjnym lotniskiem dla Chopina - co się zdarzało w przeszłości kilka razy. Spróbuj lądować czymś mniejszym po np takim 737 albo A320 - zrozumiesz co to turbulencja...

          CPK - idea świetna, planowana od wielu lat, bo Chopin się kończy, nie ma możliwości jego rozwoju, jest w mieście - więc powstaną nowe miejsca na zabudowę. Szkoda, że wszyscy spuszczają się nad tym pomysłem, skoro wcześniej samo PO postulowało za tym - podobnie jak przekop - co jest nagrane i opisane w starszych wydaniach czerwonej gazetki, która przyklaskiwała. Teraz Opozycja totalna jest przeciw wszystkiemu, nawet własnym pomysłom - jak to ujął Trzask, które należy przenieść w czasie - czytaj aż sami dojdą do koryta...

          • 4 2

      • To podobnie, jak z lotniskiem w Gdańsku. Jest lotnisko w Berlinie, po co rozbudowywać Rębiechowo, nieprawdaż?

        • 18 32

      • no w Berlinie też, co nie ? (1)

        Gdynia i Gdańsk mają obsługiwać duże jednostki, Elbląg (albo w zasadzie pod Elblągiem - w miejscu gdzie jest Nowe Batorowo) ma powstać punkt przeładunkowy dla mniejszych jednostek. Od lat to działa w Niemczech

        • 4 0

        • na Bałtyku nie ma już takich mniejszych jednostek

          nic takiego nie pływa, jedynie ruscy mają takie małe statki do transportu drewna, więc nic z tego nie będzie. Koszty przekopu to nie wszystko, trzeba pogłębić tor wodny do Elbląga i wybudować infrastrukturę w porcie, bo na razie nic tam nie ma, Czyli dojdą do tego jeszcze jakieś dodatkowe 2 mld. Ekonomicznie ta inwestycja się nie spina. Mowa była też o Marynarce Wojennej, ale to już zupełna pomyłka. Wystarczy jedna rakieta skierowana na ten przekop i cała armada wojenna z Elbląga jest uziemiona w tej kałuży. Jeśli do tego dodamy zniszczenie środowiska naturalnego w zalewie, to inwestycja okazuje się zupełnym nieporozumienie i działaniem szkodliwym na każdym polu. Jedynymi którzy zyskają na tej inwestycji to żeglarze, ale wydawać tyle miliardów żeby kilkanaście jachtów mogło pływać swobodnie do Elbląga to gra nie warta świeczki.

          • 0 3

    • nie jest to prawdą (6)

      Niewielkie lotniska w Danii doskonale sobie radzą.
      Oddalone są od siebie o kilkadziesiąt kilometrów.
      Tylko klient tam trochę inny, co widać po samolotach z Polski latających na te bardziej peryferyjne.

      • 10 13

      • Ale teraz (1)

        Porównujesz jeden z najbogatszych krajów w Unii (PKB na mieszkańca) z jednym z najbiedniejszych. W Danii jest pewnie trochę więcej prywatnych samolotów albo ludzi, którzy zapłacą sporo więcej za komfort podlecenia bliżej domu. W Polsce właściciel firmy januszex sapie, że musi płacić parę zeta za parking, a co dopiero kilkaset za lot mniejszym samolotem

        • 20 1

        • miejsca gdzie lądują prywatne samoloty czy śmigłowce nie nazywają się flughavn

          i jest ich znacznie więcej.
          Ja mówię o regularnych lotniskach, często istniejących od czasów wojny i zbudowanych przez Niemców ;)
          A dlaczego są bogaci? To rolniczy kraj. I jest z tego dumny, z masła i wieprzowiny. Pomniki świniom stawiają!
          Dania jest bogatym krajem ale, przede wszystkim, jest krajem rozsądnym, gdzie kasy za okno się nie wyrzuca ale z fantazją i wspólnym interesem nią działa. Dlatego zrealizowali tak nieoczywiste przedsięwzięcia jak przeprawa przez Sund. Obecnie robią to samo (w tunelowym wariancie) na granicy z Niemcami. Aby o 150km skrócić drogę do Zeeland.
          Opłaca się? Sądzisz, że nie?

          • 7 3

      • Przeczytaj, co napisałeś (3)

        W Danii

        • 2 3

        • tak, w Danii. W kraju który ma 8mln mieszkańców. (2)

          Którzy (a raczej niektórzy - studenci) latają z "zapupia" środkowej Jutlandii do swojej stolicy za ca. 50pln. Regularni za 100pln.

          • 5 0

          • to załuż linię lotniczą i woź ludzi za 50 zł do W-wy (1)

            jedna już taka była, ale właściciel siedzi za piramidę finansową.

            • 1 1

            • no cóz, zajmuję się inną działalnością

              i nie mam wolnego kapitału.
              Poza tym, faktycznie, to nie jest Dania.
              I to wcale nie pod względem popytu czy siły nabywczej...

              • 2 0

    • Razacy przyklad niegospodarnosci to 70 milionow Sasina
      Pamietam jak na tym portalu prezydenci trzymali sie za rece i oglaszali wspolprace 2 lotnisk! Pamietam plany kolei na lotnisko to Kosakowa...

      • 8 9

    • No co ty nie powiesz (1)

      Do Bydgoszczy jeżdżą z Warszawy do sklepów, bo w stolycy podają kurczaki brudną szmatą.

      • 13 0

      • Bo

        Do Bydgoszzzzczy będę jeździł, a stąd nie będę fruwał!

        • 1 1

    • 100% w punkt

      • 1 0

    • Wypowiedz się na temat Radomia.

      Nowe lotnisko zburzone żeby wybudować większe, z małego nikt nie chciał latać (k.... mać).

      • 6 2

    • Do końca nie wiadomo jak to by było. Moze

      uruchomili by tanie loty poza wysokim sezonem np. na Teneryfe, do Chowacji, Grecji, Bułgarii itd. Bo z wiochy Gdansk jak wylecialem do Bulgarii w końcówce sierpnia to powrót był do Wawy. Z Modlina lecialem w ferie na Teneryfę. Z Okęcia w październiku na Kretę itd. Drugie lotnisko na pewno zrobiłoby konkurencję.

      • 3 10

    • Ekologiczna czerwona fala nawet w nocy, dziurawe drogi, likwidacja miejsc parkingowych, wyciąg na kamienną, solarne wiaty, (2)

      , solarne ławki, napis dla dresiątek ku chwale 40 ligowego klubiku fajtułap... To tylko część dokonań solarnej frajerni z um niszczacej gdynie.

      • 10 1

      • Dokładnie !

        Gdynia to miasto umiera przez eko urzedasow i ich lewicowe ideologie

        • 7 1

      • Przysiadaki, hamaki, parking podziemny pod parkiem żeby kolega dostał odbiór biurowca...

        Infobox z 10 mln też do protokołu zniszczenia, bo ten sam kolega chce tam kamienicę postawić....

        • 8 0

    • Racja!

      • 0 0

    • (1)

      Autor tej opinii zapewne nigdy nie latał General Aviation i nie widzi innych opcji niż operatorzy dużych linii lotniczych. Taka postawa przypomina demagogów z lat 90-tych, którzy twierdzili, że jeżeli po głównych ulicach Gdańska nie jeżdżą rowerzyści to nie ma sensu budować w Gdańsku dróg rowerowych. Niestety bez stworzenia infrastruktury nie można mówić o promowaniu lotnictwa.

      • 1 6

      • Autor latał i lata. Jest różnica między GA a portem komunikacyjnym.

        Do aeroklubu wystarczy hangar i pare kontenerów z kiblem, a nie terminal na kilkaset tysięcy pasażerów. Do zrobienia za trochę więcej niż ta masa updloaciowa. Gdyby Gdynia od początku chciała zbudować Aeroklub to bym przyklasnął nawet

        • 2 0

  • (5)

    Drogi ten ms ofice

    • 155 4

    • Zbudowali za 1,5 sasina, a sprzedają za 0,10 sasina (2)

      W sumie, jakby kupić to i kasować 5zl za kazdy lot... Nie, to sie nie opłaca.

      • 13 6

      • Wychodzi na to że 1,5 Sasina to 1 Szczurek

        Szkoda gadać...

        • 6 0

      • Ahh widzę po komentarzach ze dział PR UM Gdynia leci na pełnych obrotach

        ostatnie co im zostało to pis to pis tamto ale co to ma do lokalnego samorządu? na wiejskiej syf to i nam wolno to taka retoryka teraz ?

        • 2 1

    • Hehe a potem się zrobi protokół zniszczenia...

      • 18 2

    • Microsoft Office 2007

      Serio? To jeszcze działa? Pewnie ma wartość historyczną...

      • 0 0

  • Niech to kupi Radom i zrobi tutaj gdyński oddział radomskiego lotniska (2)

    Wtedy będą sobie mogli latać z jednego lotniska na drugie w celu wymiany dokumentów i będą w ten sposób generować koszty.

    W następnych wyborach startuje do parlamentu, mam głowę pełna pomysłów.

    • 254 14

    • Masz mój głos!

      :)

      • 19 0

    • Łubu dubu łubu dubu..

      • 3 1

  • Sasin: Zmarnowałem 70 mln zł. Gdynia: Potrzymaj mi piwo (11)

    • 337 29

    • Sasin jest nawet lepszy bo potrzebował na to tylko 3 miesiące a Gdyni to zajęło dekadę :) (2)

      • 28 10

      • lolku (1)

        Zmień przekaz partyjny, bo głupio brzmi.

        • 11 26

        • Prawda boli ?

          • 12 3

    • Komorowski na referendum w sprawie jow wydał 100 milionów złotych (4)

      Frekwencja wyniosła 10 procent

      • 31 21

      • lemingi (1)

        o tym w tvn nie mówią, a lemingi powtarzają tylko hasła z TVN, bo własnej inwencji brak.....

        • 19 24

        • lemingi z PiSuaru mają swoje zdanie - dostają je codziennie smsem z Nowogrodzkiej haha

          • 27 15

      • A jaka frekwencja była na wyborach Sasina?

        • 9 1

      • czujesz różnicę

        referendum się odbyło - termin wyborów nawet nie był wybrany? czujesz to.
        Wytłumaczę Ci inaczej, to tak jakbyś pomalował ściany na wujowy kolor, ale pomalował i kupił jakąś egzotyczną tapetę i nagle się rozmyślił i wywalił ją do kosza. Więc pisiorku zostaw Komorowskiego....

        • 8 3

    • komorowski tez za 70 baniek referendym zrobił (2)

      7 % frekwencja.

      • 13 16

      • Ale zrobił

        • 15 6

      • Ale ono się chociaż odbyło...

        • 15 4

  • (6)

    To będzie prawdziwy test opłacalności lotniska w Gdyni... Głupio będzie jak się nikt nie zgłosi.

    • 88 10

    • Ktoś byłby skończonym szaleńcem... (3)

      • 11 2

      • albo multimiliarderem z wlasnym samolotem, ale i tak to bylo by glupie.

        • 8 1

      • albo tanią linią lotniczą (1)

        ja

        • 1 0

        • z takim zapleczem... nawet nosem tego nie trącą

          • 1 1

    • Prezydencie nasz kochany misiaczku ulubiony

      • 10 1

    • nie turlałbym tej beki tak zamaszyście

      Bo Gdynia już zaliczyła takie wpadki.
      Twórca DCT w Gdańsku rozmawiał najpierw z Gdynią, gdzie nie został przychylnie przyjęty.
      To poszedl do Gdańska.
      I się kręci...
      To kwestia środków, pomysłu i determinacji. Tanie linie też nie miały prawa istnieć.

      • 18 0

  • Nabywcą zostanie Marcin VAT (4)

    Syndyk wiedział na ile wycenić sztandarowy pomysł byłego radnego, obecnie mini-stra od CPK i pandemii

    • 113 31

    • Pomysł był szczurka

      • 21 2

    • Z g*wna sznurka nie ukręcisz - Marcin VAT ma lepsze geszefty w Radomiu :)

      • 19 5

    • Można mieć nazwisko z błędem. (1)

      Ale nazywać się od pieśni kościelnej? Chorał pozostawał dominującym nurtem muzyki kościelnej także przez kolejne mijające stulecia. To jakiś agent Watykanu?

      • 6 4

      • to nowy nurt chorału - Horał Toruński

        • 5 2

  • Farsa ciąg dalszy (6)

    Wbudowano za 100-130 mln. Tak? Sprzedają za 7. Tak? Czyli wyparowało 93-123 mln. Tak? To chyba więcej niż 92 mln? I tu nikt nie widzi problemu?
    To się kur.... w głowie nie mieści. Wyj..... system i nie ma ani winnych ani problemu ani sprawy.
    Ręce opadają.

    • 229 23

    • nie wyparował a tyle jest warta masa upadłościowa

      • 12 2

    • i ja bym tego sprzedażą nie nazwał raczej jednorazowym płatnym wynajmem na lata..

      • 11 0

    • Matematyka z podstawówki

      się kłania (lub czytanie ze zrozumieniem) przecież musieli oddać 100 mln

      • 1 0

    • czytaj ze zrozumieniem

      nie sprzedają za 7 tego co wybudowali za 130. Sprzedają coś zupełnie innego + prawo do dysponowania czyli wynajęcie.

      • 0 0

    • Nie przesadzaj, Ktoś zaczął już budowę domku ...

      i tu takie nieszczęście. D...pa

      • 1 0

    • zapominiales dodac, ze .... obsluga prawna z KE to byl 1 mln rocznie :D

      Wiec dodaj jeszcze to _:D

      • 0 0

  • Działalność rolnicza przez 20 lat na 1,1 ha ? To chyba tylko marycha jest rentowna żeby tam inwestować :) (6)

    Lotnisko w Kosakowie.... czyli koniec snów o potędze :) I tak dobrze że kosmodromu nie chcieli budować :)

    • 206 9

    • Hahahaha urzędniczki z Gdyni musiałyby jeździć do Dubaju (1)

      zachęcając kontraktami na używanie naszeego kosmodromu do woli, kolejna pojedzie z dekoltem do NASAa a następna do Spacex. Jak nie zadziała to rotacyjnie, do skutku.

      • 19 1

      • przecież były...

        w Cannes...
        Tylko rotacji jakoś nie widać...

        • 8 0

    • Podobno były poważne rozmowy z Richardem Bransonem

      • 9 0

    • Szczurek powinien za to odpowiedzieć

      • 19 3

    • niebardzo - zimno tam i wietrznie (1)

      Ale kosmodrom byłby dobry - przynajmniej KE by się nie czepiała, że w Gdańsku już jest :D, i byłaby dotacja na innowacje. :) Byłby to na prawdę porządny miś po legalu :)

      • 5 0

      • ...i siedziba PAK jest blisko...

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane