• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marynarka Wojenna chce kupić zbiornikowce

Jakub Gilewicz
18 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Z-8 to zbiornikowiec, który służy w Marynarce Wojennej od prawie 46 lat. W przyszłości ma zostać zastąpiony przez nową jednostkę. Z-8 to zbiornikowiec, który służy w Marynarce Wojennej od prawie 46 lat. W przyszłości ma zostać zastąpiony przez nową jednostkę.

Będzie zabierał ze sobą 1500 ton paliwa dla okrętów i 200 ton wody pitnej dla marynarzy. Nowy zbiornikowiec paliwowy ma trafić do Marynarki Wojennej w latach 2017-2020, a być może dołączy do niego później bliźniacza jednostka. Wśród chętnych do wybudowania okrętów są między innymi dwie firmy z Trójmiasta.



Czy widziałe(a)ś kiedykolwiek zbiornikowiec Marynarki Wojennej?

- Zbiornikowiec paliwowy Supply ma zastąpić zbiornikowiec Z-8 - wyjaśnia ppłk Małgorzata Ossolińska z Inspektoratu Uzbrojenia.
Z-8 to bowiem stara jednostka, która do służby weszła latem 1970 r. Ma prawie 58 m długości i ponad dziewięć szerokości. Może transportować prawie 650 ton oleju napędowego i ponad 21 ton oleju smarnego dla okrętów. Do tego ma możliwość zabrania ze sobą trzech ton paliwa lotniczego.

Z kolei uzbrojenie jednostki stanowią podwójnie sprzężone armaty morskie kalibru 23 mm typu ZU-23-2M Wróbel ulokowane w dwóch miejscach na pokładzie. Stary zbiornikowiec ma służyć do czasu aż Marynarka Wojenna otrzyma nową jednostkę.

Ma ona m.in. zaopatrywać inne okręty w paliwo, wodę pitną i żywność. Pierwszego ma zabierać ze sobą 1500, a drugiej 200 ton. Ponadto zbiornikowiec typu Supply ma być zdolny do zaopatrywania w paliwo śmigłowców i do wykonywania prac warsztatowych.

Przeczytaj też: Marynarka Wojenna chce kupić lokomotywy

Inspektorat Uzbrojenia chce, aby jednostka wybudowana została w latach 2017-2020. Dlatego jeszcze wiosną tego roku ogłosił przetarg. Z treści zamówienia wynika, że w razie potrzeby IU może zamówić bliźniaczy zbiornikowiec, a wykonawca musiałaby zbudować go w latach 2020-24. Taki zapis ma chronić interesy Marynarki Wojennej.

Dwie firmy z Trójmiasta walczą o budowę

- Na mocy prawa zamówień publicznych rozdzielenie postępowań nie gwarantuje bowiem pozyskania bliźniaczych okrętów, gdyż mogą go realizować dwa różne podmioty. Pozyskanie drugiej jednostki w ramach opcji ma spowodować otrzymanie dwóch identycznych jednostek z takim samym wyposażeniem - tłumaczy ppłk Ossolińska.
IU zastrzega jednak, że opcja "nie mówi o szybkim terminie pozyskania, tylko daje taką możliwość". Do udziału w dialogu technicznym zgłosiło się lub zostało zaproszonych dziewięciu potencjalnych wykonawców. Natomiast o zlecenie rywalizuje obecnie czterech: Morska Stocznia Remontowa Gryfia ze Szczecina, Remontowa Shipbuilding z Gdańska, Stocznia Remontowa Nauta z Gdyni oraz konsorcjum AYCOMM i WB Electronics.

Z-8 może transportować dla okrętów prawie 650 ton oleju napędowego i ponad 21 ton oleju smarnego. Zbiornikowiec paliwowy Supply, który go zastąpi, ma mieć ponad dwukrotnie większe możliwości.

Z-8 może transportować dla okrętów prawie 650 ton oleju napędowego i ponad 21 ton oleju smarnego. Zbiornikowiec paliwowy Supply, który go zastąpi, ma mieć ponad dwukrotnie większe możliwości.
Kryteriami przy wyborze oferty są cena (60 proc.), okres gwarancji (20) i termin wykonania (20).

Jak zaznacza ppłk Ossolińska, zbiornikowiec paliwowy Supply "zaopatrywać będzie dowolne okręty będące na wyposażeniu Marynarki Wojennej RP".

- Także te nowo budowane, na przykład Kormoran II - dodaje.
W przyszłości zbiornikowiec mógłby także obsługiwać okręty patrolowe typu Czapla oraz okręty obrony wybrzeża typu Miecznik, których budowę planuje się w najbliższych latach.

Zobacz parady z okazji Święta Morza w 2013 r.

Opinie (123)

  • pytanko

    ma ktoś fote Z-5 ,Z-6 lub M-16 M-23 lub M -24 ??

    • 0 0

  • Zbudujcie lotniskowiec :-)))

    Ja się zapytowuje -gdzie jest lotniskowiec?

    • 0 2

  • Budować niszczyciele!!! (1)

    • 3 5

    • Ach !!

      A po co nam na Bałtyk tak duże okręty. Wystarczą szybkie korwety.

      • 0 0

  • bunkierki tak tak to sie nazywa (5)

    • 53 5

    • Otóż to (3)

      Tankowiec to statek czy okret,ktory transportuje ładunki ciekłe na duże odleglosci.

      • 10 4

      • taaaak? (1)

        A skąd taka definicja? I od jakiego dystansu zaczynają się te "duże odległości"?

        • 1 2

        • Odp

          Duży dystans to z jednego dużego terminalu paliwowego do drugiego. Przeładunek shore to ship oraz ship to shore. Do bunkrowania ( tankowania) paliwa ze statku na statek używa się bunkierek. Inną sprawą jest bunkrowanie zespołu okrętów 4 fregat, lotniskowiec itp. Tam potrzeba pojemnościowa takich jednostek jest duża używa się pełnomorskiego zbiornikowca.

          • 1 0

      • Korekta

        Poprawna nazwa to zbiornikowiec. Tankowiec to nazwa pochodząca z angielskiego ( Tanker).

        • 0 0

    • Potwierdzam

      Potwierdzam ! To będą bunkierki. Nie posiadamy na tyle dużych jednostek bojowych aby potrzeba była budowy dużych zbiornikowców. Mają operować na Bałtyku. Dla dwóch trałowców ćwiczących na poligonie koło Ustki nie będą wysyłać dużego zbiornikowca który przypływa do terminalu paliwowego w Porcie Północnym.

      • 0 0

  • Przetarg (15)

    I tak wygra państwowa stocznia, nie Remontowa

    • 45 5

    • What ?

      Tak, pewnie stocznia MW będzie budowała. Tylko żeby pozatrudniane tam komandorskie trepy znowu jakiegoś leniwego bajzlu nie wykonała. Przyzwyczajeni do tego że państwo daj, to i starać się o kontrakt specjalnie nie muszą. Zamiast promować pracowitość i fachowość wykonania płaci się tepowskim leniom za gniota.

      • 1 1

    • Remontowa moze sobie nie poradzić!! (11)

      Skoro nie potrafią skończyć małych prostych kontenerowców !!!

      • 7 16

      • Co tam koledzy z Marsa sie odezwali?Komu teraz sprzedacie kontrakt moze Cristowi??-)) (5)

        • 10 3

        • (1)

          crist chyba powoli wchodzi do grupy mars?

          • 1 1

          • crist

            od poczatku wlascicielem crista byl mars, tj od momentu gdy przeszedl na tereny stoczni gdynia i przeksztalcil sie w spolke akcyjna to wtedy dostal na start 229 milionow zlotych a to ze poszly w powietrzer to juz inna historia

            • 2 0

        • (2)

          Crist panie kolego zbudował najcięzsze statki jakie kiedykolwiek wybudowano w basenie morza bałtyckiego i jedne z najcięszych technologicznie na świecie!!! Ale tylko o remontówce pisza jak to nie wspaniałe ze swoim kablowcem oddanym ponad rok po terminie kontraktowym....

          • 4 7

          • i tym sposobem wygenerował ileś tam milionów długu zaiste rzecz pochwały

            • 5 0

          • Prezes pogłaszcze cię po główce za dobre wazeliniarstwo!

            • 6 6

      • (4)

        Kolejny specjalista - pewnie nawet nie wiesz gdzie jest dziub a gdzie rufa.

        • 4 8

        • Powinienem to wiedzieć skoro brałem udział w próbach oraz dziewiczym rejsie na Queen Mary 2.

          • 3 3

        • też nie wiem gdzie jest dziub....

          • 2 1

        • On nie musi wiedzieć, on ma papiery przecież i kursy skończone. Na produkcji 2 dni szczeniak by nie wytrzymał.

          • 2 3

        • I jeszcze jeden "specjalista". Pewnie nie wiesz nawet co to słownik ortograficzny.

          • 8 1

    • A ja sądzę, że zmieni się przeznaczenie Gawrona.

      Nazwie się go Gąsior i będzie tankowcem.
      Stawiam na wygraną Stoczni Marynarki Wojennej.

      • 8 0

    • Znowu Nauta, która zatrudnia samych znajomych i niewolników z Korei. Przecież ten grajdołek już nie powinien dawno istnieć. Kierownicy mają po 30 kilka lat, chłopcy nie wiedzą co to rufa a co dziób. Ale jak jest się znajomym to można wszystko. A prawdziwi fachowcy, dostają po 15 zł/h. Żenada!

      • 9 1

  • (6)

    Jednostka Z-8 z 1970r...lada chwila 50 lat będzie obchodzić to taka milfetka we flocie :-D

    • 72 10

    • I co z tego

      Przecież to flota pomocnicza, to tylko zbiornikowce. Jeśli kadłub w dobrym stanie i maszyna w porządku to co się stanie jeśli będzie się dłużej eksploatowało te okręty. Przecież nie posiadają uzbrojenia ani nowoczesnych systemów nawigacyjnych, bo zresztą po co. Mają bezpiecznie utrzymywać się na wzburzonym morzu i posiadać odpowiedniej pojemności i szczelności zbiorniki przeznaczone na paliwo do okrętów. I tak przeważnie okręty bunkrowane są w porcie lub na redzie !!!

      • 1 1

    • W amerykańskiej armii są bombowce z 2 wojny światowej (4)

      które wyjdą z użytki w 2045 po 100 latach służby. Nasze statki nie są aż tak stare!

      • 5 6

      • B-52 nie jest bombowcem z II wojny światowej. (oblot prototypu 52 rok)
        Dodatkowo w slużbie są zapewne tylko wersje z lat 60 i 70 (G oraz H).
        No i bombowca nie trzeba moczyć w wodzie, środowisku "trudnym".

        • 3 0

      • (1)

        Owszem :-D Ale taka jednostka z 1970r musi być naszpikowana mowinkami technologicznymi :-D

        • 8 4

        • Smart sroczem strategcznym.

          • 3 1

      • ciekawe jakie???Prosze napisać bo to informacja do dzisiaj tak tajna ze nikt oprócz Ciebie o tym nie wiedział.

        • 4 0

  • Ciekawe po co? (4)

    Te okrety,które posiadamy mozna kanistrami zaopatrzyć w paliwo.

    • 89 48

    • Ręce opadają.

      Więc bęcwale zatrudnij się u nich na zaopatrzeniowca będziesz podczas ćwiczeń odbywających się na morzu biegał tysiąc razy z 4 przywiązywanymi 30-litrowymi kanistrami. Fajnie, doceniam Twój pomysł promocji i Twój wkład w walce z bezrobociem.

      • 3 1

    • Kaczyński znowu wymachują szabelką, a odpowiedzą za to wszyscy polacy!!!!

      • 6 18

    • Czyli nie myślisz perspektywicznie.

      • 9 9

    • Minister Obrony Narodowej...

      Będzie w nich przewoził swoje ego, tylko nie wiem czy miejsca wystarczy..
      Polska-kraj którego dwóch sąsiadów by sprzętem przykryło, ale próbuje udawać mocarstwo...

      • 19 14

  • (11)

    Przestali kraść że tak na wszystko są pieniądze?

    • 95 20

    • Na wszystko? (8)

      Oni nawet na obiecane pińcet plus nie mają i mimo, że pośrednio i bez wyciągają z naszej kieszeni, brakuje im jakieś pięć miliardów złotych! Na podwyżkę dla pielęgniarek CZD też nie ma, za to jest 460mln zł (i rośnie) na ŚDM, 80mln zł na Świątynię Opatrzności Bożej, dodatkowe 40mln zł na Fundusz Kościelny, 26mln dla ojca Dyktatora z Torunia.... Więc kradną, tylko rzucają to później na tacę....

      • 18 10

      • (4)

        A źródło tych rewelacji? Pewnie Michnik

        • 6 5

        • Podaj pelikanie jeden link... (3)

          ...do kłamliwego artykułu Michnika. Tak go urwał nać nie czytacie, ze wszyscy wiecie co on pisze. Jeden link. Ale nie z zależnej, nie z uważam łrze, nie z w potylice, nie z gazety piskiej..

          • 4 4

          • Gazety z Czerskiej mowimy won (1)

            GW juz nikt nie czyta, tam sa same kłamstwa UB-SB kow

            • 6 2

            • Ciekawe...

              Nie czytacie a wiecie, że same kłamstwa? Szklana kula? Fusy z herbaty?

              • 1 0

          • Najnowszy o Macierewiczu

            • 0 0

      • (2)

        Dzis lekarze rezydenci protestują ze chca 8000 zl. Ojej straszny Polski rząd na to tez nie ma.

        • 4 4

        • A Ty będziesz stał w kolejkach 2 lata na badanie.

          Na badaniu usłyszysz. Gdyba Pan, Pani przyszła rok wcześniej to... Jak lekarze nie zarobią w kraju to wyssie ich zagranica. Wykształcony (nawet nie w pełni) to łakomy kąsek dla gospodarki Norwegii, Niemiec, Wielkiej Brytanii.
          No zawsze możesz leczyć się sam. Np. różańcem lub z reklam w misyjnej TVP.

          • 1 5

        • Chcą

          tyle kasiory za swoją pracę a umiejętności zawodowe zerowe , lekarze ostatniego kontaktu !!!!!!!

          • 11 3

    • (1)

      Nie. Zwiekszy sie dlug publiczny. NBP juz drukuje pieniadze.

      • 22 17

      • to pewnie znowu Balcerowicz zaczął drukować.

        On tak lubi.

        • 11 8

  • marynarka woj. (1)

    O znowu bedzie afera paliwowa.Szkoda ze wagi nie maja.

    • 2 0

    • Jak myślicie:) ? Jakimi samochodami dojeżdżają do pracy wojskowi z MW?
      Zwykle po kilka km dziennie. Tak tak jeżdżą dieslami :) Liczy się ekonomia.

      • 2 0

  • marynarka wojenna (2)

    nalezy budowac nowe okrety i co do tego to chyba nikt nie ma watpliwosci. problemem sa projekty bo sa to jednostki nietypowe i glowne problemy to uzbrojenie,
    systemy kierowania, nawigacja etc. zbudowanie kadlubow tez dzis jest trudne bo po prostu brakuje ludzi którzy umieja to robic. dzis mozna budowac w gdanskiej remontowce a dokladnie w dawnej stoczni polnocnej, w stoczni marynarki wojennej tutaj niestety same komandory a do roboty nie ma ludzi no i wisi upadlosc likwidacyjna, w naucie mozna budowac trzebaby tez poszukac ludzi bo ostatnie lata dzialan marsjan doprowadzily do ruiny ta stocznie zniszczono w naucie praktycznie caly dorobek 90 lat istnienia stoczni i dzis przed zarzadem nauty powazny problem odbudowy stoczni, w stoczniach zachodniopomorskich tex jest potencjal ale maja klopoty takie jak w trojmiejskicj firmach. najwazniejsze to odbudowa potencjalu stoczni polskich oraz doprowadzenie do ukarania tzw. marsjan odpowiedzialnych za wyprowadzenie miliardow zlotych ze skarbu panstwa,za zlikwidowanie tysiecy miejsc pracy. dobrze ze opracowano ustawe o odbudowie stoczni polskich jest to ogromna szansa na porot do normalnosci po okresie dzialan oprycznikow z marsa. a co do okretow to wierze ze beda zbudowane w polskich stoczniach no moze za wyjatkiem okretow podwodnych bo te raczej trzeba kupic za granica.

    • 11 1

    • Naiwny pseudo znawco, (1)

      • 0 6

      • opinia

        moze i naiwny ale znawca. nawet dziecko wie o tym a ty nie?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane