• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfoza miejsca na styku trzech dzielnic Gdyni

Michał Brancewicz
10 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dzisiaj na tym terenie niewiele się dzieje. Jednak w najbliższych latach na jednej z działek znajdujących się po prawej powstanie nowe osiedle. Biegnąca środkiem ul. Strzelców przejdzie remont, a w ciągu linii kolejowej 201 zostanie zlokalizowany przystanek PKM Gdynia Karwiny. Dzisiaj na tym terenie niewiele się dzieje. Jednak w najbliższych latach na jednej z działek znajdujących się po prawej powstanie nowe osiedle. Biegnąca środkiem ul. Strzelców przejdzie remont, a w ciągu linii kolejowej 201 zostanie zlokalizowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.

Przystanek PKM, węzeł przesiadkowy z parkingami, nowy układ drogowy oraz nowoczesne osiedle - tak w ciągu kilku lat zmienią się okolice w sąsiedztwie linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na granicy Wielkiego i Małego Kacka oraz Karwin. zobacz na mapie Gdańska



Dzisiaj wielu mieszkańców Gdyni zarzuca projektowi PKM brak cech metropolitalnych, ze względu chociażby na fakt, że pociągi nie docierają do ich miasta. To się zmieni już od 13 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkład jazdy. Niestety mieszkańcy nadal nie będą mogli czuć się w pełni usatysfakcjonowani, bowiem kursujące składy PKM nie będą miały, poza Wielkim Kackiem i Gdynią Główną, innych przystanków, gdzie mogłyby się zatrzymywać.

Taka sytuacja utrzyma się jeszcze przez rok. Dzisiaj wiadomo, że przystanki w Karwinach zobacz na mapie Gdańskaprzy stadionie zobacz na mapie Gdańska muszą być gotowe przed końcem 2016, żeby był jeszcze czas na rozliczenie projektu PKM, zanim nastanie kolejny rok.

Przystanek PKM Gdynia Karwiny ma być gotowy przed końcem przyszłego roku. Przystanek PKM Gdynia Karwiny ma być gotowy przed końcem przyszłego roku.
Projekty i pozwolenia czekają od miesięcy, ale przetarg zostanie ogłoszony dopiero na początku roku. Natomiast sama realizacja rozpocznie się najprawdopodobniej wczesną wiosną. Nadal nie wiadomo, czy będzie prowadzona przy całkowitym zamknięciu obu torów linii 201, czy będą one wyłączane pojedynczo. Z naszych informacji wynika, że kolejarze skłaniają się do utrzymania połączeń z Gdynią, dlatego prace obejmą najpierw jeden, a potem drugi tor i trwać będą w sumie ok. 8 miesięcy.

O ile budowa przystanku PKM Gdynia Stadion ograniczy się właściwie do samej infrastruktury kolejowej, o tyle powstanie tego drugiego pociągnie za sobą prawdziwą rewolucję komunikacyjną oraz stanie się impulsem do rozwoju niezagospodarowanych dzisiaj terenów. A wszystko to u zbiegu ulic: Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej zobacz na mapie Gdyni, czyli w miejscu, gdzie spotykają się trzy gdyńskie dzielnice (Wielki Kack, Karwiny i Mały Kack).

To tam powstanie potężny węzeł integracyjny ułatwiający dojazd do przystanku kolejowego pasażerom podróżującym autobusami, trolejbusami, rowerami lub samochodami.

W czerwcu miasto zleciło wykonanie wielowariantowej koncepcji węzła. Firma BPBK z Gdańska uporała się z tym zadaniem w kilka miesięcy.

- Przekazaliśmy całą dokumentację wraz z rekomendowanymi rozwiązaniami do Wydziału Inwestycji. Teraz czekamy na uwagi - mówi Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku.
Zakres prac jest bardzo szeroki i nie dotyczy jedynie przebudowy skrzyżowania Wielkopolska-Strzelców-Sopocka, pod którym postanie przystanek. Oprócz tego rozbudowana zostanie ul. Nowowiczlińska, Chwaszczyńska, Wielkopolska, Sopocka i Korzenna, przebudowie ulegną skrzyżowania ulic Wielkopolskiej, Korzennej i Nowodworcowej, powstanie też zupełnie nowa ul. Strzelców oraz nowe odcinki tras rowerowych i bus-pasów.

Ponadto powstanie wielopoziomowy parking na 250 miejsc, 160 miejsc na parkingu osiedlowym oraz parking kiss & ride (dla kierowców podwożących pasażerów na PKM). Na rowerzystów czekać będzie 50 miejsc postojowych.

A i to jeszcze nie wszystko. Inwestycja zakłada budowę tunelu pod ulicą Strzelców i kładki nad torami kolejowymi z zejściami na perony. Kładka dla pieszych i rowerów ma powstać też nad ul. Wielkopolską.

Miasto czeka teraz na opinię ZDiZ, by wybrać ostateczne rozwiązania.

- To jest kwestia kilku dni, maksymalnie tygodnia, może dwóch - mówi Teresa Horiszna, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miejskiego w Gdyni. - Chcemy jeszcze w tym roku ogłosić przetarg na projekt budowlano-wykonawczy.
Kiedy mogłaby nastąpić realizacja?

- Na dzisiaj zakładamy, że projekt będzie gotowy w pierwszej połowie 2017 roku, budowa ruszy na przełomie 2017 i 2018 i zakończy się w 2019 - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni i wyjaśnia. - To jest olbrzymie przedsięwzięcie, trudne zarówno w warstwie projektowej, jak i sferze wykonawczej. Będziemy ingerować w jedną z głównych arterii łączących południowe dzielnice ze śródmieściem, z której codziennie korzysta kilkadziesiąt tysięcy osób. Nie będzie możliwości całkowitego jej zamknięcia, więc roboty będą musiały odbywać się pod ruchem.
Dzisiaj miasto nie chce mówić o ewentualnych kosztach, ale według szacunków, które pojawiły się w mediach, inwestycja może pochłonąć ok. 55 mln zł. Swoją cegiełkę do budowy węzła dorzuci także Sopot, którzy przy okazji tego projektu zmodernizuje kilka ulic. W tym przypadku szacunkowy koszt to ok. 25 mln zł.

Tak ma wyglądać osiedle Azymut, które wybuduje deweloper Inpro. Tak ma wyglądać osiedle Azymut, które wybuduje deweloper Inpro.
Już teraz jeden ze znanych deweloperów przymierza się do rozpoczęcia budowy nowego osiedla w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku PKM Karwiny na wzniesieniu między ul. Strzelców a Wielkopolską zobacz na mapie Gdańska. Chodzi o Inpro, które nabyło działkę w zeszłym roku. Co ciekawe, inwestor przekonuje, że fakt, iż wkrótce zaczną docierać tam pociągi PKM, nie miał wielkiego znaczenia.

- To na pewno jest dodatkowy atut, ale nie powód zakupu gruntu - mówi Rafał Zdebski, pełnomocnik zarządu firmy Inpro. - Ta lokalizacja i tak jest dobrze skomunikowana.
W ramach inwestycji o nazwie Azymut, która będzie jednym z osiedli położonych najbliżej PKM na trasie całej linii, powstanie za jednym zamachem siedem kameralnych budynków trzy-, cztero- i pięciokondygnacyjnych, a w nich blisko 200 mieszkań.

- Jesteśmy w trakcie uzyskiwania pozwolenia na budowę. Planujemy, że budowa ruszy w I kwartale przyszłego roku i potrwa do końca 2017 - zapowiada Zdebski.
Już teraz można wstępnie rezerwować mieszkania, a sprzedaż ruszy wraz z początkiem robót. Ceny metra wahać się będą między 6 a 7 tys. zł.

W pobliżu przystanku jest jeszcze kilka innych gruntów znajdujących się w prywatnych rękach, jednak w tym momencie nie wiadomo, jakie plany wobec nich mają ich właściciele.

Inwestycje

Azymut

Azymut

Inpro

Gdynia Mały Kack, ul. Strzelców Mapa

34 do 96 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (201) 7 zablokowanych

  • (5)

    Dlaczego nie napiszecie nic o najnowszym rankingu wykorzystania środków z UE w latach 20042014?

    http://www.wspolnota.org.pl/fileadmin/pliki/Andrzej_Gniadkowski/Ranking_UE/Ranking_-_Fundusze_europejskie.pdf

    Wyraźnie pokazuje jak Gdańsk i Sopot dobrze wykorzystały szansę na środki z EU, a Gdynia przespała ostatnie 11 lat zajmując bardzo odległą lokatę

    • 16 7

    • mobacz kto był w komisjach konkursowych (1)

      komisje z członków i współpracowników PO

      Zobacz rankingi przed dojściem PO do władzy, gdy była bezstronność w ocenianiu zgłaszanych proj. ??? Gdynia pierwsze miejsce

      • 5 8

      • Tak? to niby czemu Rzeszów rządzony przez PiS jest na 4 miejscu?

        Wysokie miejsca ma wiele miast, w których wcale nie rządziło PO.

        Prawda jest taka, że Szczurek i jego ekipa po prostu radzili sobie bardzo słabo na tle innych miast (niezależnie kto nimi rządził).

        • 10 4

    • Nie mogli przeczytać (1)

      Nie mają Acrobata w komputerach

      • 6 0

      • Gdyby to Gdynia była na 1 miejscu zaraz dali by artykuł na główną

        • 4 1

    • i tak wszystko poszło na PPNT

      • 1 1

  • Wybudujcie sobie drugie lotnisko!

    Tak się guzdrać, żeby dwa przystanki kolejki nie były gotowe to już przesada. Na dokładkę jeden miała finansować Nirvana, tzn. Riviera i tego nie można wyegzekwować??? Parodia. Gryzoń by się uśmiał.

    • 4 7

  • Płk. Dąbka

    A jak tam przebudowa pl Dąbka i skrzyżowania z Estakadą Kwiatkowskiego. Ach zapomniałem przecież jakiś urzędas ogłosił, ze nie ma na to kasy. A Obłuże, Pogórze,Babie Doły, Oksywie codziennie stoi w korkach gigantach. Brawo, cała Północna Gdynia cieszy się z kolejnych inwestycji. Dzieki Ci wielki prezydencie , Rado Miasta i Wszystkich dzielnic. Niech was sz... trafi.

    • 9 2

  • Będzie dobrze.

    Mam nadzieję, że PKM w niedalekiej przyszłości połączy południowe dzielnice Gdyni z północnymi.

    • 2 1

  • Rzygac sie mi chce za kazdym razem kiedy cytowany jest ten tetryk-nieudacznik marek "to sie nie da" stempa. Jeszcze nie zaczeli a juz pietrzy problemy. Moze zwyczajnie on jest slaby a nie projekt skomplikowany? Z takim podejsciem nie dziwi, ze TriStar po prostu jako projekt nie mogl sie udac pod zarzadem tego szczurasa. I pomyslec, ze takie lajzy jak on maja pracowac do emerytury w wieku 67 lat i wiecej. Niczego dobrego Gdyni to na przyszlosc nie wrozy. Mysle, ze polozy tez ten projekt tzn. PKM jak tylko ktos dopusci zeby sie tego dotknal.

    • 7 1

  • sopocka/wielkopolska?

    A czy Sopocka będzie dalej w korku czy będzie jakieś rozwiązanie?

    • 8 1

  • (1)

    Bardzo się cieszę ,że będzie przystanek. Mieszkam w pobliżu.Kilka lat temu słyszałam,że na wskazanych działkach ,gdzie będą nowe budynki INPRO
    jest ujęcie wody .Czy tak jest w rzeczywistości?Czy można tam wznosić nowe budowle?

    • 4 1

    • gdzie będą nowe budynki INPRO

      to krajobrazowy bałagan i bardak. Wystarczy zobaczyć w jakim stanie zostawili po zakończonej budowie Osiedle Park w Gdańsku, który jest bramą do Parku Jana Pawła II na Zaspie. Porozrzucane elementy ogrodzenia, betonu, piachu żwiru,....

      Szkoda, bo ten pożałowania wygląd zaplecza świadczy o wykonawcy :((

      • 4 0

  • NO to przejazd przez skrzyżowanie z Sopocką już kompletnie się zakorkuje !

    Decydenci:
    Zmieńcie układ srzyzowania !!!! Przecież do i tak wąskiego gardła wiecej już nie wejdzie !!!!

    • 5 0

  • korki

    Widze ze tak naprawde w układzie drogowym nic sie nie zmieni jak korki sa to będą. Czemu nie ma wiecej pasów ??

    • 2 0

  • Ciąg dalszy...

    Czy powstaną później jakieś dalsze trasy. Stamtąd można byłoby pociągnąć trasę na Chwarzno!! Są tam Nowe osiedla Gdyni i powstaje wciąż nowe. Po pierwsze odciążyłoby to bardzo ulicę Chwarznieńską, a po drugie w niedługim czasie pomogłoby licznym mieszkańcom w szybkiej i dobrze zorganizowanej komunikacji!!
    Wszyscy kibicujemy takim rozwiązaniom!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane