• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0 na horyzoncie. Rusza dialog konkurencyjny

rb
10 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Rowery Mevo ponownie na stacjach zobaczymy prawdopodobnie dopiero wiosną 2021 r. Rowery Mevo ponownie na stacjach zobaczymy prawdopodobnie dopiero wiosną 2021 r.

Mimo pandemii koronawirusa i kłopotów innych miast z utrzymaniem rowerów miejskich Obszar Metropolitalny nie rezygnuje z ponownego uruchomienia roweru metropolitalnego Mevo. Tuż przed świętami ruszył dialog konkurencyjny z potencjalnymi operatorami systemu. Optymistyczny scenariusz zakłada, że poznamy go po wakacjach. Z rowerów będzie można korzystać prawdopodobnie wiosną 2021 r. Ciekawostką jest fakt, że część rozmów Obszaru z wykonawcami może odbywać się na odległość przez wideokonferencje.



Czy koronawirus wpłynie na termin uruchomienia i kształt systemu roweru Mevo?

Jeszcze przed świętami Obszarowi Metropolitalnemu udało się ogłosić dialog konkurencyjny, który formalnie jest pierwszym krokiem do przywrócenia na ulicach 14 gmin metropolii funkcjonowania roweru Mevo.

Przypomnijmy, że jego pierwsza odsłona potrwała zaledwie kilka miesięcy. Wobec ciągłych problemów z dostępnością i awaryjnością rowerów, a także opóźnień z dostawą nowych jednośladów jesienią ubiegłego roku Obszar wypowiedział umowę operatorowi NB Tricity, a ten po kilku dniach ogłosił upadłość.

Gdy kurz opadł, jeszcze przed końcem 2019 r. Obszar przystąpił do tzw. dialogu technicznego i podczas spotkań z potencjalnymi operatorami systemu wysłuchał ich pomysłów i propozycji na temat Mevo 2.0. Odbyły się też dwa spotkania z mieszkańcami, którzy podczas warsztatów i dyskusji wyrazili swoje oczekiwania wobec nowego systemu.

Pierwsze warsztaty z mieszkańcami ws. tego, jak ma wyglądać Mevo 2.0, odbyły się w grudniu 2019 r. Pierwsze warsztaty z mieszkańcami ws. tego, jak ma wyglądać Mevo 2.0, odbyły się w grudniu 2019 r.

Od trzech do pięciu firm przy stole



Teraz przyszedł czas na pierwsze konkrety, bo o ile dialog techniczny i konsultacje społeczne nie były dla Obszaru w żaden sposób wiążące, o tyle rozpoczynający się dialog konkurencyjny jest już częścią postępowania przetargowego. Dodajmy, że dłuższego niż zwykły przetarg, ale dającego zamawiającemu więcej pewności, że stworzony system przetrwa (będzie rentowny), a wyłoniony operator będzie w stanie zapewnić wysoką dostępność rowerów, zadba o ich bezawaryjność i przez cztery lata trwania umowy nie upadnie.

Obszar chce "zaprosić do stołu" od trzech do pięciu firm, które wybierze na podstawie określonych kryteriów:

  1. Doświadczenie w osobistym operowaniu systemem bezobsługowych wypożyczalni pojazdów jednośladowych (rowerów/hulajnóg/skuterów) na co najmniej 1,5 tys. pojazdów lub systemami 2 tys. łącznie w ciągu jednego roku - każdy kolejny pełen rok posiadania systemu, ocenie podlegają nie więcej niż cztery pełne lata - 10 pkt za każdy wykazany rok doświadczenia - max. 40 pkt;
  2. Posiadanie na dzień ogłoszenia postępowania systemów z liczbą rowerów elektrycznych:
    20-99 rowerów elektrycznych - 10 pkt;
    100-199 rowerów elektrycznych - 20 pkt;
    200-500 rowerów elektrycznych - 30 pkt;
    >500 rowerów elektrycznych - 40 pkt;
  3. Posiadanie systemu bezstacyjnego z pojazdami wyposażonymi w GPS.


Warunkiem udziału w postępowaniu jest także dobra sytuacja ekonomiczna i finansowa operatora. Wykonawca musi wykazać, że za ostatnie trzy lata obrotowe uzyskał średni przychód w wysokości nie mniejszej niż 3 mln zł., a także jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej na 500 tys. zł.

Przez ograniczenia spotkań i zdalną pracę wielu (rzecz jasna z powodu epidemii) osób Obszar dopuszcza możliwość prowadzenia postępowania na odległość dzięki użyciu wideokonferencji.

Rowery na ulicach wiosną 2021 r.



Obszar na oferty czeka do połowy maja. Po tym okresie na podstawie ustaleń poczynionych w toku dialogu konkurencyjnego nastąpi sporządzenie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Najpóźniej na początku lipca Obszar wyśle do wybranych wykonawców zaproszenie do składania ofert. Nowego operatora mamy poznać w połowie września.

Zgodnie z zapewnieniami wszystkich firm biorących udział w dialogu technicznym gotowy do uruchomienia cały system ma być gotowy w ciągu sześciu-siedmiu miesięcy od momentu podpisania umowy. Zgodnie z tym harmonogramem Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawiłoby się więc wiosną 2021 r.

Obszar zostawia sobie jednak jedną furtkę. Przy najbardziej optymistycznym scenariuszu 1224 elektrycznych rowerów pozostałych po nieudanej współpracy z firmą Nextbike wyjechałoby na ulice jeszcze jesienią tego roku. Na taki wariant musiałby się jednak zgodzić i być gotowy do jego utrzymania nowy operator.

Koronawirus wywróci plany do góry nogami?



I na koniec jedno ważne zastrzeżenie - warunki dialogu konkurencyjnego i wszelkie założenia ponownego uruchomienia Mevo powstawały przed wybuchem epidemii koronawirusa i - co oczywiste - bez uwzględnienia jej finansowych i gospodarczych skutków, które dopiero przed nami. Niewykluczone więc, że zarówno termin, jak i ostateczny kształt systemu Mevo 2.0 ulegną jeszcze zmianie.

Wideo archiwalne

rb

Miejsca

Opinie (162) ponad 20 zablokowanych

  • Cokolwiek nie obieca przyszły operator to z elektrykami się to nie uda. Elektryk to koszt minimum 200-250 zł na miesiąc przy serwisie zewnętrznym i około 30-50 zł przy własnym serwisie. Abonament w cenie przynoszącej zyski będzie nieakceptowalny.

    • 1 0

  • Wymagania: średni przychód 3 mln. Można mieć i 10 miliardów przychodu i zbankrutować.

    • 0 0

  • Koszt dojazdu do pracy
    1. Samochód - 200-400zł a doliczając wszystkie koszty to minimum 500-600zł/mc
    2. Komunikacja publiczna 100 zł
    3. Rower elektryczny na cały miesiąc 10 zł

    pkt.3 nie da się, no po prostu się nie da, chciałbym, ale się nie da, to absolutnie niemożliwe

    • 1 0

  • Jaki dialog ? !!!!
    1.Nowa firma
    2.Nowy abonament
    3. Tradycyjne rowery, nie jesteśmy Dubajem
    4.Umowa na dostawę rowerów z polskim producentem (wiem że i tak podzespoły nie będą polskie), zakup, serwis w Polsce
    5. Rowery max 3 tys za sztukę
    6. Reklamy obowiązkowe na rowerach

    Żadnych baterii, rowerów po 12 tys. Naprawy po osiedlowych serwisach i wspomaganie małych DG. To wszystko jest do zrobienia tylko trzeba zostawić ambicje i marzenia, pomyśleć o kosztach, porozmawiać z tymi którzy prowadzą firmy i na biznesie się znają

    • 1 0

  • Będzie

    W wysoka cena wynajmu noszą okraść mieszkańców cwaniacy

    • 0 0

  • ktoś z Was dostał zaproszenie ne te konsultacje "mieszkańców"? Czy tylko sami swoi? (4)

    • 19 2

    • sam przyszedłem (3)

      informacja o konsultacjach była dostępna w wielu miejscach, w tym także na tym portalu

      • 1 5

      • (2)

        i potwierdzasz, że normalni ludzie, nie na psychotropach, wyrazili żądanie, żeby koniecznie było drożej?

        • 4 0

        • nie wyrazili żądania, ale uznali, że lepiej by było trochę drożej, ale by system działał (1)

          niż żeby go nie było. Nie wszyscy, jak widać, rozumieją definicję cynika, którym może nieświadomie jesteś: cynik zna cenę każdej rzeczy, ale wartości żadnej. Warto poznać element teorii ekonomii: renta (nadwyżka) konsumenta: ta część wartości użytkowej, która trafia do klienta ponad wartość alternatywną kwoty pieniędzy, którą zapłacił za towar lub usługę.

          • 1 2

          • ależ on nie zdechł, bo był za tani,
            tylko, bo wzbudził żywiołową, oślepiającą nienawiść
            którą sprowokował łamiąc daną obietnicę

            a twój bełkocik potwierdza tylko żeś
            urzędnik

            • 1 1

  • KTOŚ za mało nakradł jeszcze?!? Na bezczelnego idą na maxa

    • 3 0

  • (2)

    W pierwszej kolejności niech urzędnicy podadzą ile do tej pory kosztował ten projekt i kto jest winny za niegospodarność. Potem należy się zastanowić, czy warto w to dalej brnąć, chyba że prywatny inwestor przejmie infrastrukturę nawet za symboliczną złotówkę pod warunkiem, że nie dostanie żadnego dofinansowania. Teraz finanse państwowe mają inny problem - koronawirus !!!

    • 28 1

    • (1)

      oczywiscie ze warto. zainteresowanie było przeogromne. Te rowery to element komunikacji publicznej. one nie mają na siebie zarabiac. one mają pełnić czyn społeczny jak komunikacja publiczna. One nigdy nie bedą sie opłacać. tak jak nie opłaca sie komunikacja publicza, parkingi, biblioteki, szpitale, policja..... to na siebie nie zarabia.

      • 2 4

      • Kupcie sobie

        własne rowery busiki a nie za nasze podatki.

        • 0 0

  • Mevo (2)

    Pandemia, brak miejsc w szpitalach, brak sprzętu ochronnego, zakaz poruszania się, a Wy o rowerach. Zastanówcie się o czym Wy mówicie.

    • 4 1

    • Powiedz to Dulczessie

      ...i reszcie pełowskiego towarzystwa wzajemnej adoracji.

      • 1 0

    • jak na razie były dwa (2) dni
      gdy covid zabił więcej Polaków, niż Polacy za kierownicami

      tymczasem mevo nikogo nie zabiło, a wielu nim dojechało,
      więc jest o czym mówić

      • 1 0

  • (1)

    Robi się z tego mały serial jak ,,Psy 2"

    • 1 1

    • pomyślmy

      najpierw był Trójmiejski Rower Miejski
      rozpisano konkurs klorystyczny z nagrodami
      wałek nie wypalił rzekomo przez tsunami w Fukuszimie
      ale kto miał zarobić, zarobił

      potem był "Trójmiejski" rower nur fur Zopotter
      już by Next GmbH
      pojeżdził se jeden, czy dwa sezony, nie pomnę detali
      i zdechł, ale kto miał zarobić, zarobił

      potem było Mevo. wg mnie znacznie większą grandą jest
      forma w jakiej zdechl, przypominająca zaLOTanie OLTExa,
      niż forma jego narodzin i finansowania
      ale to tylko moje zdanie, ja wolę truskawki z cukrem, niż z nawozem

      to co ma być teraz to mevo 4.0, a nie 2.0
      i zaprawdę powiadam wam
      to nie ostatni numer który się rozegra
      to nie będzie miniserial, tylko Dynasty albo Isaura

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane