• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo: 500 tys. zł kar dla użytkowników

Arnold Szymczewski
26 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Używanie własnej blokady do unieruchomienia roweru Mevo jest zabronione i grozi karą 300 zł. Używanie własnej blokady do unieruchomienia roweru Mevo jest zabronione i grozi karą 300 zł.

Nieprawidłowe używanie rowerów Mevo wiąże się z nakładaniem opłat dodatkowych przez operatora. Do tej pory było 1600 takich przypadków. Łączna kwota kar przekracza 500 tys. zł.



Nie 600 tys. a 500 tys. zł nałożył opłat dodatkowych operator Nextbike na użytkowników roweru metropolitalnego. Niestety z naszej winy przekazaliśmy niezweryfikowane wewnętrznie informacje - mówi dyrektor ds. komunikacji Nextbike Polska - Aleksandra Myczkowska - Utrata.

Często widujesz rowery Mevo wykorzystywane niezgodnie z regulaminem?

Im dłużej działa system Mevo, tym, co zrozumiałe, częściej pojawiają się przykłady nieprawidłowego użytkowania rowerów metropolitalnych. Przede wszystkim chodzi o pozostawianie jednośladów poza stacjami. Zdarzają się jednak także inne sytuacje, takie jak przypinanie rowerów własną blokadą, podróżowanie w dwie osoby czy zwrot roweru w strefie niedozwolonej.

To wszystko przekłada się na gorsze funkcjonowanie całego systemu wypożyczania elektrycznych rowerów.

- Każda osoba, która widzi, że rowery są niszczone lub wykorzystywane niezgodnie z regulaminem może to zgłosić korzystając z numeru widocznego na każdym z rowerów. Dodatkowo użytkownicy systemów mają możliwość przesłania zgłoszenia poprzez aplikację mobilną, w której można załączyć również zdjęcie. Dostępne są także kanały w mediach społecznościowych. Im szybciej dotrze do nas wiadomość o uszkodzonym rowerze, tym szybciej może on trafić do serwisu i wrócić na ulicę w pełni sprawny - mówi Paulina Wójcicka, Nextbike Polska.
Rower Mevo "zaparkowany" na drodze rowerowej w Oliwie. Takie zachowanie użytkowników jest karane grzywną 300 zł. Rower Mevo "zaparkowany" na drodze rowerowej w Oliwie. Takie zachowanie użytkowników jest karane grzywną 300 zł.

1600 opłat dodatkowych na ponad 500 tys. zł



Od startu systemu roweru metropolitalnego Mevo minęły już ponad trzy miesiące. W tym czasie operator nałożył na użytkowników ponad 1600 kar (czyli tzw. opłat dodatkowych), które wyniosły 500 tys. zł.

Do najczęstszych przewinień można zaliczyć:

  • zwrot roweru w strefie niedozwolonej, do 10 km od stacji (990 razy) - 450 zł.
  • zwrot roweru poza funkcjonowaniem systemu (269 razy) - od 50 do 1000 zł.
  • niedozwolony zwrot roweru w miejscu trudno dostępnym (191 razy) - 300 zł

Co ważne, od każdej kary można się odwołać, co użytkownicy Mevo czynią. Najprawdopodobniej właśnie dlatego Nextbike Polska nie podaje informacji, ile pieniędzy z tytułu kar udało się już ściągnąć.

- Jeżeli użytkownik nie zgadza się z naliczonymi opłatami może złożyć reklamację. Każda taka sytuacja jest rozpatrywana indywidualnie, pod uwagę brane jest stanowisko użytkownika oraz dane pochodzące z systemu informatycznego - mówi Paulina Wójcicka. - Reklamacje i skargi użytkowników rozpatrywane są w trybie przewidzianym w regulaminie w terminie 14 dni od daty jej otrzymania lub uzupełnienia, a w sprawach szczególnie skomplikowanych - w terminie do 30 dni. Nie podajemy informacji o stanie windykacji i ściąganiu opłat od użytkowników.
Niektórzy na Mevo zarabiają. Jeśli użytkownik przyprowadzi porzucony rower do stacji, jego konto zostaje zasilone kwotą dwóch złotych. W ten sposób nagrodzono już 36,6 tys. kont, co łatwo policzyć, na sumę 73,2 tys. zł.

Wykorzystanie Mevo do celów komercyjnych



Zdarzają się też sytuacje, w których rowery Mevo wykorzystywane są komercyjnie, m.in. przez kurierów Uber Eats. Czy takie działanie jest legalne?

Jeżeli użytkownik korzysta z roweru zgodnie z regulaminem operator nie nałoży na niego kary nawet jeśli wykorzystuje rower do celów komercyjnych. Jeżeli użytkownik korzysta z roweru zgodnie z regulaminem operator nie nałoży na niego kary nawet jeśli wykorzystuje rower do celów komercyjnych.
- Jeżeli użytkownik korzysta z roweru zgodnie z regulaminem, operator nie nakłada kar i nie nalicza opłat dodatkowych osobom, które wykorzystają jednoślady do działań komercyjnych - kończy Paulina Wójcicka.
Operat zwraca także szczególną uwagę by nie wprowadzać i nie zostawiać rowerów Mevo na plaży - takie działanie może kosztować użytkownika od 450 do 1400 zł.

Kiedy pojawią się nowe rowery?



W systemie od początku jego funkcjonowania zarejestrowało się ponad 118 tys. użytkowników, którzy wypożyczyli rower 933 tys. razy. Drugi i zarazem ostatni etap dostawy rowerów ma zostać zrealizowany do połowy sierpnia. Dziś w 14 gminach dostępne są 1684 rowery, docelowo ma być ich 4080.

Opinie (311) ponad 20 zablokowanych

  • (11)

    Cały czas mam wrazenie, ze lepiej by to wyszło, gdyby rowery były tradycyjne (nie elektryczne).

    • 283 47

    • (5)

      Tradycyjne to wszyscy mają w domu.

      • 18 20

      • (4)

        Elektryczny też każdy może sobie kupić, co to zmienia?

        • 27 8

        • (1)

          Będziesz mi go wynosił na 2 piętro?

          • 15 6

          • Wnoszę codziennie na 3-cie

            Nie widzę w tym nic wyjątkowego

            • 2 1

        • (1)

          a masz min 3,5 koła wiec nie pisz że każdy moze kupic,bo każdy to se kupi rower z biedry za 300 zl

          • 13 15

          • ja kupiłam za 2450 i nie wyobrażam sobie zycia bez niego ...jezdzi jak zwykły rower,ma wspomaganie i jezdzi sam ...cud na kiju

            • 2 3

    • Może w drugiej turze

      Bo coś mi mówi, że na tych 4 tys. rowerów się nie skończy.

      • 3 0

    • (1)

      jestem za , tylko te są zdecydowanie za ciężkie :-( ja nie mam roweru, nie mam gdzie trzymać w kawalerce i na 4te piętro bez windy trudno przy ciasnej klatce schodowej wnosić.....liczyłam na Gdansk, ale jak zwykle się przeliczyłam.....tu nic nie działa.

      • 12 11

      • Mieszkasz w klitce, boli cię życie i na 100% nie jesteś stąd.

        Do tego pchasz MeVo zamiast na nim jechać.

        • 10 25

    • To nie wrażenie. To zdrowy rozsądek tak Tobie podpowiada.

      • 12 1

    • Jak nie elektryczne to co najmniej o połowę lżejsze. Bo tym bez wspomagania jechać jest bardzo ciężko.

      • 21 0

  • Opinia wyróżniona

    (4)

    Mówią, że kulturę wynosi się z domu. Niektórym jej ewidentnie brakuje skoro niszczą cudzy sprzęt, nie potrafią odstawić roweru w wyznaczonym miejscu... Ostatnio często też widuję nieprawidłowo zaparkowane hulajnogi - na środku chodnika, ścieżki rowerowej albo na środku chodnika między dwoma etapami przejścia dla pieszych. Jedno to głupota a drugie to lenistwo i brak chęci przeczytania ze zrozumieniem regulaminu. A potem płacz bo opłaty naliczone.

    • 155 3

    • MEVO to kolejny niewypał!!!

      Czytałem wiele opinii o rowerze metropolitalnym MEVO, oczywiście, w większości negatywnych. I przyznaję tym ludziom rację! MEVO to nieporozumienie, i dziwie się, że ktoś zapłacił za ten projekt tak kosmiczne pieniądze! Ciekawe, czy Unia Europejska wie jaki bubel dotowało?! Założyłem konto kilka dni temu, już moje pierwsze 15 minut z wypożyczeniem i zarazem oddaniem (bo rower był niesprawny) to był koszmar. Mało tego, złodzieje naliczyli mi karę za oddanie roweru w niewyznaczonym miejscu, czyli... 3 metry od stojaków, bo zwrot nastąpił automatycznie w momencie, gdy rozmawiałem z pracownikiem na infolinii. Oczywiście, po rozmowie rower został odstawiony na wyznaczone miejsce. Kolejna moja "przygoda" z MEVO miała miejsce wczoraj tj. 25 czerwca w Gdyni w godzinach wieczornych. Przyjechała do nas rodzina i chcieliśmy im pokazać Trójmiasto właśnie za pomocą rowerów MEVO. Oni nauczeni doświadczeniem korzystania z tego typu rowerów w Krakowie, początkowo pozytywnie byli na to nastawieni. Zapał jednak spadał z każdą minutą z MEVO. Pierwsze rozczarowanie: na jednej aplikacji można wypożyczyć tylko jeden rower. Dziecko odpadło z góry, bo nie miało skończonych 18-lat, a nikt z nas nie miał czasu jechać o 18 godzinie do Warszawy składać pisma o możliwość rejestracji konta przez małoletniego. Rejestracja 3 kont zajęła 45 minut tylko po to, aby jednorazowo wypożyczyć naszym gościom rowery. Kolejna godzina poszukiwanie sprawnych rowerów. Od Redłowa do Orłowa. Co z tego, że na stacjach (czasami) są rowery, jak nie można z nich skorzystać?! W końcu w Orłowie natrafiliśmy na moment w którym serwisanci MEVO wymieniali baterie w rowerach. Kolejne 30 minut stracone na oczekiwanie na zakończenie pracy przez specjalistów od baterii MEVO. Gdy w końcu mogliśmy wypożyczyć rowery (po straceniu ponad godziny!), ujechaliśmy na nich... 500 metrów! Baterie padły (dopiero co wymieniane!) i zmuszeni byliśmy na kolejnej stacji zwrócić rowery. MEVO

      • 1 1

    • 1

      no najczęściej widzi się g*wniarzy którzy na środku ulicy potrafią postawić hulajnogę, czy rower. taki wiek że można zaimponować rówieśnikom d**ilizmem, po czym, płaci się kary i prawidłowo. Sam wczoraj zostawiłem rower MEVO pod wejściem do tesco chylonia, pomimo że nie było tam stacji dla nich, ściągneli mi 3 zł z konta, ale postawiłem go w miejscu wyznaczonym na parkowanie rowerów, a nie na środku parkingu :)

      • 0 0

    • (1)

      A ja myślę, że w przypadku hulajnóg to operator specjalnie je postawił w takie miejsca, żeby rzucały się w oczy i człowiek praktycznie na nie wpadał. Ale może się mylę.

      • 1 2

      • Powinni też zdać egzamin z prawka.

        Chociaż uproszczony.
        Każdy rowerzysta (pieszy też) jest zobowiązany do przestrzegania zasad ruchu drogowego.

        Ostatnio rozjechałem prawie jakiegoś imbecyla bo przecinał podmiejską przy Kanale Raduni właśnie na rowerze Mevo ;)

        Dobrze, że nie na prywatnym to chociaż policja szybko delikwenta znajdzie.
        350 zł i 6 pkt karnych :)

        • 3 0

  • Rowery bez sensu.

    Dlaczego nie zrobiono tradycyjnych rowerów wpinanych do stacji ?
    Tak jak np w Warszawie ?

    • 1 0

  • 450zl kary, odpowiedzi po ponad 30 dniach

    Dostałem karę 450zl za odstawienie roweru w miejscu do tego nie przeznaczonym tylko dlatego, że źle zadziałał im gps. Wysłałem reklamację i odpowiedzi przychodziły po ponad 30 dniach. 3 wiadomosci nic nie dały.

    • 3 0

  • a dlaczego elektryczne wspomaganie nie działa?

    Pedałowałem dwoma rowerami i ani razu napęd się nie włączył

    • 1 0

  • Mam swój rower :)

    warty pewnie ze stówe ale jest mój !!
    Czyli taki gość z rowerem ,to juz cos !

    • 2 1

  • Warto?

    No regulaminy sa po to by przestrzegac,ale chyba duze te kary vskoro taka kwota sie uzbierala,to juz wole jednak wlasnym,gdzie chce,jak dlugo chce i za darmo:))

    • 0 0

  • hulaj...dusza.. (1)

    o ile rowery wg mnie jako tako...o tyle hulajnogi to prawdziwe spectrum świadczące o użytkownikach...stawiane gdzie popadnie...od środka chodnika do jezdni...zagrażają zarówno pieszy jak i jadących samochodami...kary za pozostawienie hulajnogi na jezdni powinny być równoznaczne z karami za narażenia życia czy zdrowia innych użytkowników dróg...

    • 3 1

    • Hulajnogi to prawdziwe spectrum...

      ...powiadasz.

      Czy aby nie masz na myśli rectum?

      • 0 0

  • Mevo (1)

    Rowery rowerami, bo tu akurat spotykam się ciągle tylko z rozładowanymi pojazdami. Ale te hulajnogi to jakaś masakra. Tu też powinny być kary za pozostawianie jej na środku chodnika. A apropo artykułu, uważam, że rozwoziciele żarcia powinni mieć swoje rowery a nie korzystać z miejskich! Nic dziwnego, że wiecznie nie można ich wynająć.

    • 8 0

    • To fakt, hulajnogi powinny zażreć

      Tak ze dwa tygodnie ponakręcają tłuszczę

      • 0 0

  • daj dzikusom rowery to dbać nie będą bo to państwowe!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane