• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto chce przejąć budynek stacji PKP w Osowej

Katarzyna Moritz
10 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budynek stacji Gdańsk Osowa powstał w latach 30. XX wieku. Miasto obecnie chce go przejąć od PKP. Budynek stacji Gdańsk Osowa powstał w latach 30. XX wieku. Miasto obecnie chce go przejąć od PKP.

Władze Gdańska zapowiedziały, że chcą od PKP przejąć budynek stacji Osowa zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu w tej dzielnicy mieszkańcy może doczekają się wreszcie miejsca spotkań czy osiedlowej biblioteki. Miasto musi się jednak w tej sprawie porozumieć z władzami kolei.



Czy masz w swojej dzielnicy dom sąsiedzki?

Sprawa pozyskania stacji PKP w Osowej, przez radnych miejskich i dzielnicy była już od dawna rozważana, tym bardziej, że tak duża dzielnica jak Osowa nie ma swojego miejsca spotkań dla mieszkańców.

Prezydent Gdańska w kwietniu planuje wybrać się na spotkanie z mieszkańcami z tej dzielnicy i właśnie zapowiedział na swoim profilu na facebook'u działania w tej sprawie.

"Jednym z punktów tego spotkania będzie podpisanie porozumienia pomiędzy gminą a oddziałem PKP na mocy którego przejmiemy stację kolejową Osowa wraz z przylegającym terenem. Wspólnie z radnymi miejskimi, radą dzielnicy oraz aktywnymi środowiskami z dzielnicy Osowa wypracujemy koncepcję zagospodarowania tej przestrzeni. Bardzo dziękuję PKP za świetną współpracę, której efektem będzie stworzenie tak potrzebnej na terenie dzielnicy Osowa wspólnej przestrzeni publicznej dla licznych i bardzo potrzebnych lokalnych inicjatyw" - napisał Paweł Adamowicz.

- Poza miejscem spotkań mogłaby tam powstać też biblioteka. W wielu dzielnicach jest to ważny element integrujący mieszkańców. Wiem że jedna-trzecia mieszkańców Osowy obecnie jeździ do biblioteki w Oliwie - podkreśla Mariusz Andrzejczak, miejski radny z PO.
Poczekalnia na stacji w Osowej. Poczekalnia na stacji w Osowej.
Spotkał się on w tej sprawie z dyrektorem nieruchomości w PKP, Krzysztofem Piekarskim, który przyznał, że nieruchomość jest możliwa do przekazania, ponieważ nie ma żadnych funkcji w związku z przebudową węzła PKM.

- Z mocy ustawy miasto Gdańsk mogłoby uzyskać ten obiekt nieodpłatnie pod warunkiem zachowania pewnych funkcji obsługi dla podróżnych - wyjaśnia Andrzejczak.
PKP jednak nie chce komentować przejęcia stacji, do momentu aż w tej sprawie nie zostaną przedstawione konkretne propozycje ze strony miasta.

- Jedynie co mogę powiedzieć, to że kolej nie widzi zasadności żeby utrzymywać obiekt, który teraz stoi trochę na uboczu stacji. Poszukujemy możliwości rozsądnego zagospodarowania tego dworca kolejowego w Gdańsku Osowej. Ruch w tej sprawie obecnie nie jest po naszej stronie - podkreśla Krzysztof Piekarski, dyrektor regionalny w departamencie eksploatacji nieruchomości w PKP S.A.
Obecna stacja Gdańsk Osowa wraz z magistralą węglową łączącą Śląsk z portem w Gdyni została otwarta 9 listopada 1930 roku. Budynek dworca także powstał w latach 30. XX wieku i ma konstrukcję trójbryłową, w której największa była mieszkalna. Oprócz mieszkań na parterze znajduje się fragment poczekalni. W bryle środkowej znajduje się hala poczekalni. W trzeciej bryle znajdują się dwa pomieszczenia: pokój naczelnika stacji oraz pomieszczenia z kasą biletową, telegrafem oraz nastawnią Os.

Po wybudowaniu przystanku PKM, ruch pociągów na stacji Gdańsk Osowa odbywa się podobnie, jak na stacji Gdańsk Wrzeszcz - przy zewnętrznych krawędziach obu peronów zatrzymują się pociągi PKM, a przy wewnętrznych pozostałe pociągi regionalne. Perony mają charakter kierunkowy: jeden (od strony ul. Barniewickiej) dla pociągów jadących w kierunku Gdyni, drugi (od strony ul. Letniskowej) dla pociągów jadących do Gdańska lub Kościerzyny.

Stacja kolejowa Gdańsk Osowa w czerwcu 2013 r.

Opinie (90)

  • gdyby cena była rozsadna kupiłabym ten dwoorzec a potem przywróciałabym mu dawną świetność myśle że w tym miejscu mogłaby być piekna restauracja z dancingiem ale takim naprawdę prawdziwym jak przed wojną , bo gdzie ma podziać się młodziez 50 + ? . miasto tylko w tym miejscu widzi albo biedre albo deweloperkę

    • 1 0

  • Czyli dom publiczny będzie... Hmm

    • 0 0

  • biedne byłe stacje (1)

    ostatnio miałam okazję widzieć stację Skarszewy (piękny zabytek - bardzo zaniedbany) stację Wrocław Swiebodzki, Straszyn , Bytów - dlaczego PKP wolno nie dbać o tak piękne budownictwo??? nie mają kasy to Naprawdę powinni sprzedać komuś kto ma pieniądze na odrestaurowanie i wykorzystanie budyn ku na ciekawą i potrrebną działalność

    • 3 1

    • Bytów prawdopodobnie ma wrócić do kolejowych łask.

      • 0 0

  • Wszystko mija (3)

    Może choruję na jakieś tanie sentymenty, ale coś nie mogę się przekonać często do tych odnowionych stacji, choć wiem, że jest to potrzebne. W 2009 roku miałem okazję przejechać się koleją na Dolnym Śląsku - dokładniej z Kudowy do Kłodzka. Owa trasa była wówczas już mocno zakurzona, trochę jakby się czas tam zatrzymał. Miało to swój urok - klasyczny skład ze spalinówką plus dwa wagony. Jechało to powoli, ale dzięki temu był czas by pokonsumować fantastyczne widoki z okna, przy zachodzącym słońcu. Miałem farta - trasa rok później została zamknięta na czas nieokreślony. Na szczęście nie na stałe. Przywrócono ją do użytku parę lat później, ale efekt końcowy zawiódł mnie mocno. Mianowicie, bezduszne perony i kostka bauma. Sporo małych drewnianych stacyjek zostało zburzonych, a jeżeli coś tam zostało to kompletnie się nie kleiło z nowymi standardami. Ja wiem, że normy unijne i w ogóle i jest to potrzebne dla bezpieczeństwa choćby, ale nie wierzę, że nie da się jakoś połączyć tego nowego ze starym. Zero duszy, ani uroku. Ten efekt widzę właściwie w całej Polsce, jak z jakiejś taśmy. Znika nam ta klasyczna kolej i za chwilę nie będzie już chyba po niej śladu. Zapomniane trasy pójdą pod buldożera (dla oszczędności), a te główne o znaczeniu krajowym, będą wyglądać jak żurnala architektonicznego, ale bez serca. Niestety, prawdopodobnie, w takich miejscach jak to w Osowej, rozprzestrzenią się Biedronki - nie liczyłbym na zachowanie historii. Coś się kończy i coś zaczyna.

    • 17 1

    • oby nie Biedronka (1)

      W Osowej są już 3 Biedronki. O dwie za dużo.

      • 4 1

      • Dolny Śląsk kryje sporo takich miejsc - o Wałbrzych nigdy nie zahaczyłem, ale chciałem. Ciekawe z perspektywy obiektywu. :)

        • 0 0

    • To zamieszkaj w wałbrzychu,tam czas stanął w miejscu,budynki smutno szare jak za czasów prosperity kopalni.

      • 0 0

  • Wreszcie dobra wiadomość, powinni starać sie zachować maks detali (14)

    środek jest fantastyczny. Takiego klimatu nie da się podrobić. Doskonała polska (!) przedwojenna robota.

    • 168 8

    • Miasto przejmie

      I znowu i kto jest znowu górą i tak dla dobra miasta za parę lat powstanie LIDL i biedronka a o galerii zapomniałem

      • 0 0

    • jeśli przedwojenna robota (12)

      to raczej niestety nie Polska. Niemiecka. Osowa była w graniach WMG

      • 9 36

      • Osowa Góra była w Polsce tak jak Klukowo i Barniewice

        Kolejny Nowoczesny się odezwał ... na czym wy się znacie bo na historii i geografii też nie?

        • 2 0

      • osowa zawsze Polska (1)

        Osowa była w Polsce, granice WMG przebiegały na Owczarni, w linii obecnego lasu. Pozostały nawet budynki dawnego punktu granicznego - stara leśniczówka na owczarni przy Kościerskiej. Przy Słowackego pozostałości punktu granicznego wyburzono i obecnie stoi w tym miejscu przystanek autobusowy w kierunku Wrzeszcza

        • 9 0

        • Akurtat na Słowackiego dany budynek graniczny istnieje. Budynek jest nieco dalej tuz przed lasem osłonięty ekranem akustycznym.

          • 0 0

      • kolej byla nasza (5)

        Jak i wiele innych instytucji w tamtym okresie

        • 27 1

        • linia kolejowa Gdynia-Katowice, owszem (4)

          ale szczerze wątpię, czy WMG przekazało do administrowania budynek położony na ichnym terenie stronie polskiej. Mogę się mylić ale niech mnie jakiś historyk wyprowadzi z błędu

          • 2 13

          • Osowa byla przed wojna w Polsce i tyle w tym temacie. (2)

            • 21 1

            • (1)

              jeżeli mówisz "tyle w temacie" to znaczy, że z Twoją opinią nie należy się liczyć

              • 7 6

              • Mozna sie nie liczyc co i tak nie zmieni faktow. Osowa byla polska a ta linia kolejowa byla zbudowana przez panstwo polskie.

                • 8 0

          • Wystarczy mapa. Osową, Wysoką, Owczarnię, łatwo namierzyć. Dodatkowym punktem orientacyjnym bedą na mapach zaznaczone resztki linii z 1922 (między Komandorską, a Kielnieńską, a potem Wodnika i dzisiejsza linia do lotniska). Tylko te punkty pozwalają łatwo wyznaczyć co naležało do Polski.

            • 1 0

      • A gdzie tam. Linia powstała w 22 w całości na terenie Polski (zakręcała przed Kielnieńską, szła równolegle, potem Wodnika) i była pierwszą linią kolejową łączącą resztę kraju z Gdynią bez potrzeby przejeżdžania przez WMG. W 30 Polska wybudowała Magistralę Węglową, również na swoim terytorium, wykorzystując leśny fragment tamtej z 22. Granica WMG przebiegała tuż za dzisiejszą obwodnicą.

        • 6 0

      • to teraz pojechałeś

        właśnie stworzyłeś alternatywną wersje historii, gratuluję

        • 2 1

      • osowa była w Polsce, popatrz na mapę, granica była w lesie oliwskim

        • 14 0

  • Miasto przejmie i powstanie nowa biedronka (4)

    • 70 43

    • (1)

      Lepiej wyburzyc i zrobić osowa business Center

      • 7 6

      • :) i apartamenty dla bogatych, żeby daleko do biznes centra nie mieli

        • 1 0

    • oby nie (1)

      • 8 1

      • To byłaby już czwarta na osowej

        • 7 0

  • warto bo straszy z zewnątrz

    Na wzór proponuje wziąść dworzec w Łęczycy z 1930 roku. Pięknie wyremontowany. Byłem parę dni temu i mnie zachwycił.

    • 0 0

  • Wieczni malkontenci!!! (2)

    Ludzie czy Wy na prawdę nie możecie wykazać większego entuzjazmu. Nie dziwię się, że włodarze Gdańska nic nie robią w Osowej. Wystarczy poczytac Wasze opinie. Nic tylko marudzenie i narzekanie. Jeszcze nic nie zrobili, a Wy już doszukujecie się podstępu. Nawet jeżeli ktoś coś na tym zyska, to dlaczego nie. Grunt, żeby mieszkańcy Osowej też coś z tego mieli. Może wykorzystajcie swoją energię na szukanie pomysłów jak wykorzystać budynek z takim potencjałem. Podzielcie się pomysłami z włodarzami i poczekajcie na efekty.

    • 5 2

    • Kiego komuś przeszkadza stacja kolejowa?

      Włodarze gdanska nic nie robią w Gdansku tylko zaciągają dług i podnoszą frycowe. Człowieku obudź sie zobacz na statystyki aparat władzy rozrośniętych na maxa nikt w magistracie nie wie za co odpowiada. Czas na zmianę trzeba przewietrzyć ten burdel. Budyń już nawet nie pamieta ile ma mieszkan. Pytam jak ktoś kto ma urzędnicza pensje moze dorobić sie tylu nieruchomosci?
      Niech jedno mieszkanie odda emigrantom ma 8 nawet sie nie doliczy ktore mu zniknie z rejestru.

      • 0 0

    • nie interesuje nas co ma do powiedzenie obecna władza w Gdańsku

      czekamy na dobrą zmianę , na rządy w interesie Polaków a nie peło i peselu

      • 1 1

  • A może miasto zajmie się drogami na Osowej. Od 30 lat tzw. miasto złamanego grosza nie wydało na Osowej (2)

    • 31 3

    • (1)

      przecież tam sami bogacze podobno żyją, a może żyli ? jeszcze jak do podstawówki chodziłem 30 lat temu kto żył na osowej to był gość, a teraz bieda ? hahahhah karta się odwróciła ?

      • 7 13

      • "Bogacz" mieszkający na Osowej tym się różni od "bogacza" np. z Łąkowej, że sam zapłacił za swój lokal i powinien sam ułożyć sobie drogę bo miasto ma go w d*pie . Natomiast "bogacz" z Łąkowej ma w prezencie od miasta lokal, drogi, MOPS i inne extra daniny + ma wszystko w d*pie

        • 6 0

  • Bardzo dobry pomysł!

    Dobry pomysł! U mnie w Straszynie również powstaje taki obiekt. Dawny dworzec kolejowy stanie się biblioteką oraz miejscem spotkań i wydarzeń kulturalnych. Może coś w niesie do społeczeństwa, dla których jedynym takim miejscem są galerie handlowe.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane