• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
24 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nie powinniśmy dopuścić, by na biegnących przez miasto odcinkach Drogi Zielonej, miała ona taki charakter jak między al. Grunwaldzką i Ergo Areną na Żabiance: nieprzyjaznej dla mieszkańców, eksterytorialnej drogi, która rozcina tkankę miejską. Nie powinniśmy dopuścić, by na biegnących przez miasto odcinkach Drogi Zielonej, miała ona taki charakter jak między al. Grunwaldzką i Ergo Areną na Żabiance: nieprzyjaznej dla mieszkańców, eksterytorialnej drogi, która rozcina tkankę miejską.

Praktycznie zdecydowano już, jak będzie wyglądała rozbudowana ul. Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem oraz Droga Zielona, która połączy Brzeźno z Żabianką. Pierwsza powstanie w przekroju dwóch jezdni, a druga będzie posiadać jedną jezdnię i częściowo pobiegnie przy niej trasa tramwajowa. Na budowę obu odcinków według projektantów potrzeba ok. 1,3-1,4 mld zł.



Jak oceniasz budowę Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej?

Choć poniedziałkowa konferencja, która do Amber Expo przyciągnęła ponad 400 osób, odbywała się pod hasłem "Rozwój metropolitalnego układu komunikacyjnego na przykładzie Gdańska", to tak naprawdę dotyczyła budowy dwóch tras: Drogi Zielonej między Brzeźnem i Żabianką oraz uzupełniającego ją połączenia al. Grunwaldzkiej z rozbudowaną ul. Spacerową poprzez tunel pod Pachołkiem.

Budowa obu odcinków tzw. Dużej Ramy Komunikacyjnej Gdańska jest tak kosztowna (co najmniej 1,3-1,4 mld zł, głównie ze względu na budowę tunelu pod Pachołkiem), że - zdaniem urzędników - jeśli trasy nie powstaną w tej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (na lata 2014-2020) to ich realizacja w następnej dekadzie będzie mało prawdopodobna.

- Urzędnicy zarządzający unijnym budżetem niechętnie będą dokładać pieniądze do projektów ograniczających się wyłącznie do budowy drogi - przyznaje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - My jednak postrzegamy budowę tej trasy jako ułatwienie dostępu do portu morskiego w Gdańsku i liczymy, że tym argumentem przekonamy urzędników rządowych do współfinansowania budowy ulicy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej z funduszu krajowego, jako szlaku tranzytowego.



Samorządowcy twierdzą, że gdyby budowali Nową Spacerową i Drogę Zieloną jako arterie miejskie, wtedy żadne pieniądze z funduszów krajowych UE nie wpłynęłyby do kasy miejskiej.

Czy to oznacza, że obie trasy będą wyglądały jak wrzeszczański odcinek Trasy Słowackiego oraz Droga Zielona na wysokości Ergo Areny, czyli antymiejskie, ogrodzone ekranami dźwiękochłonnymi arterie, niszczące miejską tkankę i uniemożliwiające pieszym ich przekraczanie?

Zarówno zastępca prezydenta Gdańska ds. przestrzennych Wiesław Bielawski, jak i dyrektor Wydziału Środowiska w gdańskim magistracie Maciej Lorek, zapewniali, że drogi będą na tyle przyjazne mieszkańcom, na ile pozwoli prawo. Czyli: jeśli prawo wymusi budowę ekranów, to powstaną, ale na pewno będzie ich mniej, niż na wspomnianych wcześniej trasach.

Jarosław Paczos z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej: - Drogi miejskie nie mogą wyglądać jak autostrady, to muszą być aleje, z zielenią, przyjazne dla mieszkańców.

- Mogę zapewnić, że na nadmorskim odcinku Drogi Zielonej zostaną utrzymane istniejące dziś naziemne przejścia dla pieszych i nie powstaną przejścia w tunelach - mówił Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, podczas panelu środowiskowego poświęconego tej inwestycji.

Z drugiej strony Andrzej Bojanowski mówił coś, co miało prawo zaniepokoić mieszkańców.

- To środki unijne w dużym stopniu wywierają wpływ na to, jak projektujemy drogi w mieście. Chcemy dla ich realizacji pozyskać możliwe jak największą sumę pieniędzy i się do tego dostosowujemy - mówi Bojanowski.

Wygląda więc na to, że za cenę wygody mieszkańców urzędnicy zrobią wszystko, by zdobyć jak największą dopłatę do inwestycji.

Duża rama Gdańska z projektowaną Nową Spacerową i Drogą Zieloną. Duża rama Gdańska z projektowaną Nową Spacerową i Drogą Zieloną.
Dwie jezdnie i tunel w lesie, jedna (na razie) jezdnia nad morzem

Jak mają zatem wyglądać arterie zaprojektowane w taki sposób, by zdobyć jak największe dopłaty unijne? Według Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które zostało opracowane przez gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, planowana Nowa Spacerowa wraz z tunelem powinna być wykonana w przekroju dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem.

- Budowa tego odcinka drogi nie ma sensu ekonomicznego w przekroju jednej jezdni, na części lub całej długości. Dwie nitki należy wybudować w ramach tej samej inwestycji - uważa Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Przebudowa ul. Nowej Spacerowej ma się rozpocząć od zmian wokół Węzła Osowa na obwodnicy. Ma on zyskać nową estakadę na północ od istniejącego obiektu w ciągu ul. Spacerowej. Dodatkowo należałoby wykonać nowy dojazd do Centrum Handlowego Osowa przez tunel pod ul. Spacerową. W dół ul. Nowa Spacerowa miałaby dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z chodnikiem i drogą dla rowerów.

Następnie droga wchodziłaby tunelem w masyw wzgórza Pachołek, a kończyła się na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego - czyli tam, gdzie zaczyna się Droga Zielona biegnąca w kierunku Ergo Areny.

Wciąż nie wybrano technologii budowy tunelu, ale nieoficjalnie urzędnicy i projektanci skłaniają się do drążenia go maszyną TBM. Powód: chęć skorzystania z doświadczeń zdobytych podczas budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Choć tym razem nad tunelem nie będzie rzeki, wcale nie musi być łatwiej. W masywie Pachołka są trudne warunki geologiczne, prawdopodobnie jest tam wysoki poziom wód gruntowych.

Technologię powinno wskazać studium wykonalności i ewentualny projekt budowlany.

Przekrój ulicy Nowej Spacerowej na wybranych odcinkach. Przekrój ulicy Nowej Spacerowej na wybranych odcinkach.
Nowa Spacerowa: chcą jej Sopot, mieszkańcy Oliwy i Osowy

Po co jednak w ogóle budować tę trasę? Budowa szerokiej drogi łączącej dzielnice peryferyjne (Osowa) z centrum (Oliwa), zawsze kończy się wzrostem liczby aut w centrum, z czym Gdańsk od pewnego czasu stara się walczyć. Tym bardziej, że poprzez Pomorską Kolej Metropolitalną mieszkańcy Osowy zyskają niebawem połączenie kolejowe z Wrzeszczem.

Nie jest tajemnicą, że na rozbudowę Spacerowej nalega Sopot, który nie ma dobrego, bezpośredniego połączenia z obwodnicą. Jadący do kurortu z południa przejeżdżają więc przez cały Gdańsk, lub wjeżdżają do niego przez Oliwę, dodatkowo ją zatykając.

- Choć Oliwa i Sopot znajdują się w samym środku metropolii, to nie posiadają dogodnego wyjazdu na obwodnicę. Ścisła zabudowa Oliwy nie wytrzyma w kolejnych latach tak ogromnego natężenia ruchu drogowego, jakiego już dzisiaj doświadcza. Cieszę się, że miasto zaczyna mówić o tej drodze realnie, a nie jak o inwestycji z innej planety - mówi Tomasz Strug, dzielnicowy radny z Oliwy.

Przeciwnicy tak drogiej inwestycji, która na wiele lat może wydrenować budżet inwestycyjny Gdańska, wskazują, że zatory w Oliwie można rozładować poprzez inną organizację ruchu w dzielnicy.

Dodatkowo ich zdaniem, by rozładować korki na Spacerowej wystarczyłaby przebudowa skrzyżowania ze światłami na wysokości świateł do centrum handlowego Osowa, co i tak jest elementem planowanej inwestycji.

Przekrój Drogi Zielonej na wybranych odcinkach. Przekrój Drogi Zielonej na wybranych odcinkach.
Droga Zielona: teoretycznie tranzytowa, ale praktycznie lokalna

Całkiem inaczej projektanci i urzędnicy widzą przyszłość Drogi Zielonej. Patrząc od strony Ergo Areny, za skrzyżowaniem z ul. Gospody będzie się ona zwężać z dwóch do jednej jezdni. Trasa przetnie ul. Pomorską i dotrze do ul. Obrońców Wybrzeża. Wtedy w pasie od strony zabudowań dołączy do niej trasa tramwajowa. Droga i torowisko dotrą wspólnie do al. Hallera, po drodze mijając jeszcze skrzyżowanie z al. Jana Pawła II.

Na całej długości brakującego odcinka Drogi Zielonej ma powstać rezerwa terenowa pod budowę drugiej nitki trasy. To wzbudza wiele kontrowersji wśród mieszkańców, bowiem ci obawiają się, że droga w dalszej perspektywie zagrodzi im dojście m.in. do Parku im. Reagana i na plażę.

Zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski argumentował, że pozostawienie rezerwy wcale nie oznacza, że druga jezdnia powstanie.

Z drugiej strony: - Kilka lat temu mieszkańcy Żabianki protestowali przeciwko rozbudowie ul. Gospody. Teraz proszą, byśmy powrócili do rozbudowy tej ulicy. Pewnie za parę lat ją rozbudujemy - mówił zastępca prezydenta.

Możliwe - choć wcale nie na pewno - że podobny scenariusz czeka też jednojezdniowy odcinek Drogi Zielonej.

Podział budowy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej na Przymorzu na zadania i odcinki. Podział budowy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej na Przymorzu na zadania i odcinki.
Potrzeba wstępnie 1,4 mld

Szacuje się, że budowa ul. Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej nie powinna pochłonąć więcej niż 1,3-1,4 mld zł. Inwestycja ma być podzielona na zadania, a te na odcinki, tak jak miało to miejsce podczas budowy Trasy Słowackiego, co ma ułatwić realizację inwestycji.

Pierwszy odcinek to budowa ul. Nowej Kielnieńskiej od Węzła Chwaszczyno, który powstanie w ramach Trasy Kaszubskiej. Kolejny fragment to rozbudowa Węzła Osowa. Dalej należałoby ogłosić przetarg na budowę ul. Nowej Spacerowej i tunelu pod Pachołkiem oddzielnie. Budowę Drogi Zielonej od Ergo Areny do al. Hallera projektanci i miasto chcą podzielić na trzy fragmenty.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (292) 4 zablokowane

  • fajne inwestycje ale niestet to papier !!! a ja na papierZE mam jeszcze wieksze inwestcje ha ha ha

    aaaaaa papier wszstko przjmie kazde mazenia ! ale FANTAZJOWAC sobie kazdy moze !

    • 0 0

  • Porąbało urzędasów (8)

    Może po plaży poprowadźcie drogę?
    Jak można odcinać park Reagana od Przymorza?
    Jak można niszczyć inwestycję z naszej kasy którą była wcześniej wykonana czyli Park?
    Może powinni się przejechać do normalnych państw i zobaczyć jak powinien wyglądać pas nadmorski aby ściągać turystów?
    Proponuję jeszcze Szadółki przenieść na plażę.

    • 140 72

    • Bez 2 zdań, w urzędach tylko zlodziejstfo

      Winnych na pal trzeba nadziewac i to bez sonduf

      • 0 0

    • Przeciez to zwykła jednopasmówka + tramwaj kiedyś. (2)

      Co w tym takiego złego? Byleby tylko murami, tj. ekranami jej nie otoczyli, i będzię dobrze.

      • 17 15

      • zwykła jedno pasmówka to jest tam i teraz i kolejnej niepotrzeba!!

        • 1 0

      • Tak

        Widziałeś słowackiego? Tez miała być miejska. I wszystko w temacie.

        • 37 7

    • Ciebie porąbało człowieczku. Gdzie ta droga a gdzie plaża? (2)

      Pas nadmorski nic na tym nie ucierpi a tylko zyska na popularności

      • 19 38

      • leming jak wprowadzenie drogi tranzytowej otoczonej tpanelami moze spowodowac atrakcyjnosc

        jestes az tak głupi ze tego ustawa nie przewiduje!!To jest zniszczenie atrakcyjności parku obecnie tam jest rum minimalny a bedzie przelotowa trasa ty sie walnij gumowym młotkiem ludzie uciekają od spalin od hałasu a tu debil mówi ze im większy hałas i spaliny tym bardziej atrakcyjne!! i jeszcze odciecie mieszkanców od dostepu do morza!

        • 26 9

      • Pas Nadmorski to trzeba zmienić w bezpłatny parking zęby zyskał na popularności.

        • 4 17

    • POpieram PO!

      rozwalać rozwalać rozwalać

      • 8 5

  • niesamowite (2)

    zamiast zachować to co mamy najcenniejszego w mieście czyli tereny nadmorskie i las oliwski skierujemy tam znaczną część tranzytu z portu
    po to jest trasa sucharskiego i obwodnica południowa, nie buduje się autostrad nad morzem i w miejskim lesie!

    kiedy wreszcie betonowe ludziki z brg pójdą na zasłużoną emeryturę..

    • 36 10

    • wykopuję temat, bo teraz planują wyciąć też pas nadmorski by odtworzyć wydmy i historyczne nieużytki nad morzem

      pomyśl: autostrada, ryk furmanek, potem trochę zielska, ruchome wydmy, morze... klęska ekologiczna, górny śląsk jak zakomuńy, tylko haudy nie czarne, tylko białawe

      trzeba się ruszyć, spalić jakiś komitet, powiesić kogoś, bo inaczej nas wytrują jak szczury

      • 0 0

    • akuran na te emeryture nie zasługuja :) bo za niszczenie miasta i działania na szkode mieszkańców

      • 0 0

  • Uwolnić Reja!

    za ułamek tych kwot, czasu i wpływu na środowisko
    można by podwoić przepustowość Spacerowej
    nie zamykając jej na czas budowy
    i dając ALTERNATYWĘ

    tyle że Reja jest w Sopocie...
    i to już za miedzą, inni radni, inny 'burmiszcz', inna dzura budżetowa

    • 1 1

  • Budować nową Słowackiego + tunel pod Pachołkiem

    Jak najszybciej trzeba wdrożyć tą inwestycję.
    Tego lata na trasie Oliwa - Osowa - Chwaszczyno zobaczycie mega korki !

    • 2 0

  • (9)

    Bardzo liczę na tę inwestycję, mam nadzieję uda się ją zrobić, to obecnie największa potrzeba komunikacyjna Gdańska.

    • 65 69

    • zacznijmy od tego ze liczyc niepotrafisz bo wszelkie obliczenia wykazuja ze to niszczenie najlepszej dzielnicy w iescie (1)

      nigdzie głabie niema tak ze ruch z centrum miasta wprowadza sie do parku nad morzem!

      • 7 5

      • ta kiła to wg Ciebie najlepsza dzielnica w mieście?! :D

        Buhaha zazdroszczę poczucia humoru, klapek na oczach nie zazdroszczę

        • 0 0

    • Broń Panie Boze (6)

      STOP autostradom w mieście

      • 34 20

      • To jest właśnie droga która wyprowadza samochody z miasta (2)

        • 10 20

        • Hahahah, akurat. Wtedy dopiero rusza wszyscy zlomiarze do centrum. A centrum zginie w smrodzie i halasie. A niby ma sie ograniczac ruch samochodowy.... A trasa i tak sie szybko zakorkuje.
          Osowej to by sie raczej przydal transport kolejowy (ale nie taki PKM raz na godzine), wiecej autobusow.

          • 1 4

        • Tak, koło 17 wyprowadza a o 8 będzie wprowadzać

          • 30 8

      • (2)

        W jakim mieście ? To będzie szło przez las i wpadało do istniejącej zielonej pod ergo arene, komu to zaszkodzi ? a pomoże jedynie w codziennych podróżach do pracy/szkoły/zakupy

        • 17 17

        • LAS (1)

          Gdzie Ty tam masz las? Mi zaszkodzi. Każdemu zaszkodzi kto będzie chciał skorzystać z Parku. O mieszkańcach "północnych" dzielnic Gdańska nie wspomne

          • 8 11

          • Odcinek spacerowa idzie przez las ;)
            a z tym parkiem to czepiacie się pierdół, tyle w temacie

            • 12 7

  • Brawo Gdańsk (17)

    Droga Zielona pozwoli uspokoić ruch w centrum miasta. Potrzebna jest alternatywa dla Grunwaldzkiej i zapchanej obwodnicy trójmiasta

    • 96 66

    • Taaaa (10)

      Zwali masę samochodów w okolice terenów rekreacyjnych.
      Do parku spaliny pójdziesz wciągać.

      • 44 14

      • Wokół Celtral Parku w Nowym Jorku ruch jest dużo większy i cieszy sie ogromną popularnością (9)

        Trochę przesadzasz z tymi spalinami. Całe centrum ma sie dusić bo Ci się droga Zielona nie podoba?

        • 23 31

        • park cymbale jest w centrum miasta matole a nie nadmorzem jak w Gdańsku!! (3)

          niema zadnego porównania tam niemaja wyjscia a tu w gdańsku tak nigdzie na swiecie matole niema drogi tranzytowej nad morzem!!

          • 12 14

          • To nie jest nad morzem tylko między blokami a ogromnym parkiem (2)

            a nigdzie na świecie to Ty chyba nie byłeś matole

            • 12 11

            • Dla twojej wiedzy (1)

              śmieszny chłopczyku z rurkami na nogach, ja akurat objechałem i widziałem 70% europy.

              • 2 16

              • szkoda, że objeżdżałeś to wszystko z zamkniętymi oczami

                • 0 0

        • to jest strategiczne miejsce w NY

          i wcale nie jest tak pięknie jak na filmach...

          • 9 4

        • (1)

          zupełnie nietrafione porównanie

          • 7 10

          • przekonała mnie siła twojej argumentacji :D

            • 5 6

        • (1)

          chcesz porównywać gdańsk i pomysły Piskorskiego, Bielawskiego i Kosiedowskiego z Nowym Jorkiem? Naprawdę?

          • 25 12

          • no przecież że nie z Gdynią w której czekają aż im ktoś wybuduje OPAT a nie mają nawet na wkład własny ;)

            • 18 3

    • alternatywą dla Grunwaldzkiej jest SKM

      o tym nie pomyślałeś?

      • 0 1

    • pod warunkiem zakazu wjazdu ciężarówek (1)

      alternatywą dla obwodnicy ma być "druga obwodnica", a dla Grunwaldzkiej "Droga Czerwona" - oba pomysły -mówiąc delikatnie - dyskusyjne

      • 19 2

      • "jako dojazd do portu"

        To jest postawione na glowie co mowi B.
        NIE MOZNA wprowadzac na Droge Zielona TIROW! Tam powinien byc zakaz wjazdu dla ciezarowek, ktore juz teraz mkna przez Przymorze, Wrzeszcz, Oliwe (brak via tolla) niszczac nowe drogi i powodujac halas i spaliny.
        A Oliwa, Wrzeszcz, Przymorze to teraz juz jest CENTRUM Gdanska a nie polozone peryferyjnie Srodmiescie...

        • 9 3

    • od kiedy to nowe drogi, napędzające jeszcze więcej samochodów do centrum uspokajają cokolwiek???

      weź się 5 razy zastanów, a jak z Koleczkowa za długo przez korki, to se kup rower i zastanów, po cholerę się na wieś wyprowadzałeś.

      • 9 4

    • Kompletny idiotyzm! Proszę spojrzeć na mapę, żadnego ruchu, praktycznie, nie
      usprawni. Ogromne pieniądze należy przeznaczyć na usprawnienie istniejżcych
      tras. jeżeli dla decydentów nie ma znaczenia pas nadmorski, pas plaż to 'proponuję' porowadzić Drogę Zieloną przez plaże, aż do Gdyni i dalej do Szczecina

      • 11 4

    • ty sie walnij leming wazeliniazu wten pusty łeb!!Przekierowac ruch z grunwaldzkiej do Parku Reagana !!

      takie maja pomysły a lemingi klaszczą!

      • 12 12

  • Jak coś "eksterytorialne", to jak może rozcinać "tkankę" ? Chodzi o wrażenia estetyczne ? (1)

    Nie rozumiem. Chyba jakiś humanista mi to wyjaśni, bo jako techniczny, nie bardzo rozumiem. Chyba lepiej jak coś jest eksterytorialne i wprowadza lub wyprowadza ruch, bez zatorów, do i z centrum miasta ? My tu w Gdyni mamy na przykład taką Wielkopolską, bardzo nieeksterytorialną, tak mocno wrośniętą w tkankę miasta, że ruch poprzeczny do jednych osiedli, skutecznie blokuje dojazd do innych oraz wyjazd z miasta. Przypomnijcie sobie poprzednią wersję Słowackiego oraz wyobraźcie obecną, gdyby było jeszcze mniej skrzyżowań.

    • 4 3

    • Bo...

      Bo tu chodzi o mieszkańców, którzy spacerują i chodzą. O pieszych. A nie o wygodę podróżujących samochodami. Tak rozumując to można by całe miasto zamienić na sieć parkingów i marketów z zabytkami. Wszędzie było by wygodnie - ale jedynie samochodem. A chodzi o to żeby w mieście przyjemnością były spacery i poruszanie się komunikacją miejską. Żeby do sklepu pod domem można było spokojnie dojść (bez wieloetapowych przejść ze światłami, schodami, tunelami). Moderniści z lat 70. zrobili krok w stronę wygodnego, bezkolizyjnego podróżowania po mieście nawet na bliskich odległościach gdzie jest to zbyteczne.

      • 0 0

  • Oliwa ma bardzo dogodny wyjazd do obwodnicy wiec niech Strug nie udaje idioty. Sopot ma problem wiec niech Sopot buduje zjad u siebie.

    • 2 2

  • Dużo lepsza taka droga niż rozbudowa grunwaldzkiej do 10 pasów (10)

    Trzeba odciążać ruch na grunwaldzkiej. A to jest najlepszy możliwy sposób. Przecież nie zrobią tej drogi na plaży czy między falowcami na przymorzu

    • 20 27

    • (6)

      właśnie robią - między falowcami a plażą

      • 10 4

      • Czyli nie między falowcami tylko tak by droga była jak najmniej uciążliwa dla mieszkańców przymorza (5)

        • 6 4

        • Z jednej strony jest już Autobana nazywa się ul. chlopską (4)

          za drugą z drugiej strony dziekujemy, ale nie skorzystamy

          • 9 6

          • (1)

            Chlopska to wg ciebie "autobana"? Współczuję

            • 8 5

            • A nie jest? Czteropasmowa, rozdzielona, bezkolizyjne skrzyżowanie...

              Tylko jakiś szmondak wstawił w to kilka świateł i całość sknocił.
              Winnego trza by "sprawiedliwie osądzić i niezwłocznie obwiesić",
              a Chłopską naprawić dało by się za psi grosz.

              Tylko po co. I kto miał by to zrobić? Takie badziewiaki jak ci co rządzą tym miastem? LOL.

              • 0 0

          • dziękuj za siebie a nie za wszystkich. Ja będę korzystać (1)

            • 9 7

            • nie bedziesz korzystac bo niepozwolimy na jej budowę!

              • 0 0

    • tak rozbudowa grunwaldzkiej jest lepszym rozwiazaniem niz zniszczenie parku autostrada! (1)

      • 0 0

      • By istotnie zwiększyć przepustowość Grunwaldzkiej/Niepodległości/Zwycięstwa, trzeba by ją zrobić dwupoziomowa na jej całej długości, cały poziom w jednym kierunku (jak w Japonii, albo w Kaliforni).

        a na taka astro-kasiorę nigdy nie będzie w naszym pipidówiu szans

        Nie przy takich badziewiakach u władzy. Nawet "jednego biletu" na komunikację publiczną nie potrafią ugadać. A przecież mogli by to zrobić z dnia na dzień, jedną pieprzoną decyzją o wzajemnym uznawaniu biletów.

        • 0 0

    • przecież rozbudowa dojazdów z obwodnicy,

      tylko zwiększy obciążenie Grunwaldzkiej i spowoduje, że jeszcze więcej ludzi nie będzie chciało mieszkać w hałasie i smrodzie, więc wyprowadzi się za miasto, więc będzie dojeżdżać jedynym dostępnym na wsi środkiem transportu, tj. samochodem, więć obciążenie korkami się zwiększy - błędne koło!

      • 13 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane