• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiceprezydent Gdańska Potr Borawski: nie podniesiemy cen biletów

Szymon Zięba
16 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ceny biletów w Gdańsku należą do jednych z niższych w kraju. I na razie tak ma pozostać. Ceny biletów w Gdańsku należą do jednych z niższych w kraju. I na razie tak ma pozostać.

Budżet na komunikację publiczną w 2022 r. w Gdańsku będzie rekordowy i przekroczy barierę pół miliarda złotych. To przede wszystkim efekt wysokich cen prądu i paliwa. Miasto nie planuje jednak ani podwyżek ceni biletów, ani cięć w liczbie kursów. Tych ma być nawet więcej.



Czy był(a)byś w stanie więcej zapłacić za bilet na komunikację miejską?

W poniedziałek, 15 listopada, do gdańskiej Rady Miasta trafił projekt budżetu miasta na 2022 rok. Jeden z jego najważniejszych punktów dotyczy wydatków na komunikację publiczną. Już wiadomo, że przekroczą one barierę 500 milionów złotych.

Choć - w porównaniu do poprzednich lat - to kwota rekordowa, bynajmniej nie dlatego, że zaplanowano rewolucję przy podnoszeniu komfortu podróży pasażerów czy np. zakrojone na niespotykaną dotąd skalę unowocześnianie taboru.

Gdańsk musi bowiem na samym początku "zasypać dziury" powstałe w wyniku wzrostu cen, przede wszystkim energii.

Jak doprecyzował wiceprezydent miasta Piotr Borawski, rekord wynika z wysokich podwyżek cen prądu (+32 proc.) i paliwa (+22 proc).

- Stajemy na głowie i robimy wszystko, aby w tych warunkach nie ograniczać liczby kursów autobusów i tramwajów (ich liczbę nawet delikatnie zwiększymy) ani nie zmieniać cen biletów, ale w tych warunkach finansowych to naprawdę niezwykle trudne zadanie - podkreśla Borawski.
Porównanie wydatków Gdańska na komunikację miejską w latach 2019-2022. Porównanie wydatków Gdańska na komunikację miejską w latach 2019-2022.
Samorządowiec zaznacza przy tym, że tylko 31,3 proc. kosztów funkcjonowania publicznego transportu pochodzić będzie z dochodów z biletów.

W dyskusji z internautami Borawski zauważył też, że "wbrew obiegowej opinii ceny biletów w naszej aglomeracji są jednymi z najniższych w całej Polsce."

Wiceprezydent Gdańska ma rację:

Choć jednak miasto podkreśla, że mimo rekordowych kwot na komunikację miejską podwyżek cen biletów i cięć w liczbie kursów nie będzie, miejski budżet nie jest z gumy.

Większe wydatki w jednym miejscu, mogą oznaczać cięcia w innym. Tym bardziej, w obliczu zadłużenia miasta oraz planowanego zaciągnięcia kolejnych zobowiązań.

Gdańsk zadłużony na ponad miliard złotych



Przypomnijmy: w październiku informowaliśmy, że dług Gdańska z tytułu pożyczek i kredytów na koniec września przekroczył miliard złotych (dokładnie: 1,087 mld zł).

Według stanu z Wieloletniej Prognozy Finansowej z 30 września 2021 r. w latach 2022-2024 przewidziano także zaciągnięcie kredytów długoterminowych, emisje obligacji w następujących wysokościach:

  • 2022 r. - 556,5 mln zł,
  • 2023 r. - 295,5 mln zł,
  • 2024 r. - 49 mln zł.

Opinie (278) 7 zablokowanych

  • (1)

    Nie można porównywać komunikacji w Gdańsku z innymi miastami, bo nie są zlokalizowane między morzem a parkiem krajobrazowym. Więc odległość z jednego końca miasta na drugi to nie jest 20 km, tylko max 10. Więc dojazd z odległej dzielnicy np. Poznania do centrum to 5 km, a w Gdańsku 12...

    • 7 5

    • Zgadza się.

      • 2 1

  • nie mam auta, ale ceny biletów a właściwie brak możliwości ich zakupu w wersji papierowej przekonał mnie do jazdy hulajnogami i (2)

    nie mam auta, ale ceny biletów a właściwie brak możliwości ich zakupu w wersji papierowej przekonał mnie do jazdy hulajnogami i taksówkami... i place teraz miesięcznie mniej niż za bilet miesięczny lub pojedyńcze bilety :)

    • 8 3

    • Ot... indywiduum (1)

      Hulajnogę przez apkę wypożyczy, ale biletu kupić nie potrafi... a na dodatek taryfą i hulajnogą wychodzi mu taniej.
      Ha,ha,ha dawno się tak nie ubawiłem.

      • 4 1

      • A z czego wywnioskowałeś, że nie o swojej hulajnodze pisze?

        • 1 0

  • Borawski podnies podnies, niech jeszcze mniej ludzi jezdzi komunikacja Wasza

    zakorkujmy bardziej miasto,

    • 5 1

  • A kto bedzie jezdzil wobec ciaglych ciec wyplat motorniczych i kierowcow?

    • 3 2

  • (1)

    Lada chila strajk kierowcow a ci o biletach

    • 7 0

    • zła wiadomość ze nie podwyższają cen

      • 2 1

  • Niech Borawski powie czemu ciagle tna pensje motorniczym i kierowcom.

    • 8 0

  • Punktualność se podnieścia (1)

    szczególnie 115 w obie strony, ludzie w szpitalu pracują a się spóźniają bo niema jak dojechać.

    • 7 5

    • 115 trzeba zmienić trasę bo takie wywijasy po wioskach jak robi to nigdy nie będzie zgodnie z rozkładem.

      • 2 0

  • Tramwaj 5 (1)

    Może byście uprzejmie zwiększyli liczbę kursów przynajmniej w godzinach szczytu? Linią 5 jadą ludzie do pracy, uczniowie do szkół i studenci do kilku uczelni. A kursy co 20 minut.

    • 7 4

    • Jakos tlumow nie ma

      • 3 0

  • (1)

    A może tak jeden wpólny bilet na całe trójmiasto.
    Czy taka opcja przerasta możliwości intelektualne trzech wiecznych prezydentów miast

    • 9 1

    • Niestety gminy nie wiedza jak sie dzielic kasa

      • 2 0

  • Skad te doplaty skoro ceny biletow sa i tak drakonsko zaporowe? (1)

    • 3 4

    • Taa 99za miesieczny to zaporowa cena. Litosci

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane