• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miejska wypożyczalnia aut w Gdyni, Sopot i Gdańsk czekają

Patryk Szczerba
21 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Idea car-sharingu na świece bije rekordy popularności. Na zdjęciu samochody oferowane w ramach usługi "Car 2Go" w Vancouver. Idea car-sharingu na świece bije rekordy popularności. Na zdjęciu samochody oferowane w ramach usługi "Car 2Go" w Vancouver.

Gdynia jeszcze w tym roku chce wprowadzić usługę car-sharingu, polegającą na godzinowym udostępnianiu miejskich samochodów. Coraz więcej wskazuje na to, że wypożyczalnie aut nie obejmą całego Trójmiasta. Gdańsk i Sopot chcą bowiem poczekać kilka lat i połączyć usługę ze wspólnym biletem i wypożyczalnią rowerów.



Czy miejska wypożyczalnia samochodów to dobry pomysł?

Idea car-sharingu jest następująca: istnieje pula publicznych lub publiczno-prywatnych aut, które można wypożyczać do jazdy po mieście. Po rejestracji w systemie klient otrzymuje kartę. Poprzez stronę internetową lub aplikację w smartfonie rezerwuje samochód w konkretnym miejscu. Dzięki indywidualnej karcie z kodem PIN autoryzuje dostęp do samochodu. Płatność odbywa się wirtualnie. W większości przypadków auta mają napęd elektryczny i zostawia się je w punktach ładowania. W przypadku auta spalinowego, samochód zwykle tankują pracownicy obsługujący system.

W Polsce miejskie wypożyczalnie coraz popularniejsze

System sprawdza się na świecie: w Stanach Zjednoczonych ma ok. 1 mln użytkowników, a w Niemczech tego typu autami jeździ 500 tys. kierowców. Coraz przychylniejszym okiem patrzą na nią także samorządowcy z Polski. Na razie rynek opanowali prywatni operatorzy z flotą liczoną w poszczególnych miastach po góra kilkanaście aut. Ale to się zmienia.

Czytaj też: Gdynia szuka partnerów do wspólnej wypożyczalni

Dla przykładu Wrocław zapowiada, że już w przyszłym roku do dyspozycji mieszkańców i turystów będzie co najmniej 200 samochodów: 190 osobowych nissanów leaf i 10 dostawczych aut elektrycznych. Do tego powstanie przynajmniej 12 stacji ładowania, np. przy hipermarketach i stacjach benzynowych. W strefie płatnego parkowania pojawi się od 200 do 400 miejsc, skąd będzie można odebrać samochód.

Zakup aut i budowę infrastruktury sfinansuje operator. Aby zachęcić do korzystania z ekologicznych aut, miasto wyznaczy miejsca, gdzie oprócz komunikacji miejskiej wjadą tylko kierowcy aut elektrycznych. Będą mogli jeździć również po niektórych buspasach.

Spotkania, analizy i decyzje

Władze Gdyni o planach wprowadzenia car-sharingu po raz pierwszy poinformowały pod koniec lutego.

Miasto miało być inicjatorem szerszej współpracy z sąsiednimi gminami z Pomorza, ustawiając się od początku na pozycji lidera projektu. Oprócz Sopotu i Gdańska zaproszenie do rozmów i spotkań wysłano do Wejherowa, Rumi, Redy i Pruszcza Gdańskiego.

Czytaj też: Trójmiasto postawi na elektryczne samochody

Po pół roku Rumia, Reda i Wejherowo ostatecznie potwierdziły swój udział. Na razie nie wiadomo, co z Pruszczem Gdańskim, choć wszystko wskazuje na to, że do współpracy ostatecznie nie dojdzie.

- Były dwa spotkania w sprawie car-sharingu. Na drugim, kiedy przedstawiano oferty firm, nas nie było. Na razie nie otrzymaliśmy oficjalnego zapytania ze strony Gdyni w sprawie określenia ram współpracy oraz naszych deklaracji - wyjaśnia Patryk Zając z Urzędu Miasta w Pruszczu Gdańskim.
Gdynia: działajmy wspólnie

Odpowiedzialny za wdrożenie usługi wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz jeszcze kilka dni temu przekonywał, że najlepszym rozwiązaniem byłaby jak najszersza współpraca.

- W ciągu ostatniego roku spotkaliśmy się ze wszystkimi firmami mającymi wdrożenia car-sharingu w Polsce, jak również z tymi, które planują dopiero wejście na rynek. Osobiście mam to przekonanie, że usługa byłaby najlepsza, gdyby została wdrożona na tym samym poziomie we wszystkich samorządach naszej aglomeracji. Tak, aby z punktu widzenia użytkownika nie miało znaczenia, w którym miejscu samochód pobiera, a w którym go oddaje - komentował.
Gdańsk: poczekajmy na bilet i rower metropolitalny

Tyle, że jeśli usługa zacznie działać - jak chce tego Gdynia - jeszcze w tym roku, to prawdopodobnie bez udziału Gdańska i Sopotu, choć oficjalne decyzje jeszcze nie zapadły. Władze tych miast twierdzą, że system musi się uzupełniać z innymi formami mobilności: rowerem metropolitalnym oraz wspólnym biletem i najlepiej, żeby obejmował też Tczew.

- Jesteśmy zainteresowani współpracą w zakresie car-sharingu, ale zależy nam na tym, aby był on komplementarny do innych form mobilności. Dlatego system powinien być koordynowany na poziomie metropolitalnym i obejmować jak największą liczbę gmin wchodzących w skład obszaru metropolitalnego. Po drugie, usługa powinna być dostępna w ramach przygotowywanego biletu metropolitalnego - tak, aby poprzez zindywidualizowaną ofertę dla klienta wspierać odpowiednie zachowania komunikacyjne - zaznaczał Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, tuż po ogłoszeniu w lutym planów Gdyni.
Podobny ton wybrzmiewa w Sopocie, gdzie - choć władze przyznają, że idea jest dobra, jasnych deklaracji brakuje.

Gdynia nie chce tyle czekać. Bartosz Bartoszewicz przekonuje, że uchwały radnych miasta wystarczą, by zobligować firmy car-sharingowe do integracji wypożyczalni z systemem wspólnego biletu i roweru. Wdrożenie usługi już teraz da Trójmiastu przewagę nad innymi regionami próbującymi ograniczać liczbę samochodów w centrach miast.

Oprócz Wrocławia, jak najwięcej samochodów na minuty widzieliby bowiem na ulicach włodarze największych metropolii: Łodzi, Warszawy, Krakowa, czy Poznania. W stolicy Wielkopolski zmieniono nawet uchwałę w sprawie zasad parkowania, by wypożyczający auta nie płacili za postój w centrum.

Są zainteresowane firmy

Zainteresowana oferowaniem usługi car-sharingu w Gdyni ma być jedna firma dysponująca flotą kilkudziesięciu pojazdów. Ze środków samorządowych do usługi nie będzie żadnych dopłat. Rolą samorządów ma być wdrożenie rozwiązań, które pozwolą na uprzywilejowanie samochodów współdzielonych. Chodzi tu o zgodę na korzystanie z buspasów czy stworzenie dodatkowych miejsc parkingowych.

Szczegóły mają być znane, gdy znana będzie ostateczna lista uczestników projektu, w tym firm oferujących usługi. List intencyjny w sprawie miejskiej wypożyczalni ma zostać podpisany jeszcze w sierpniu.

Opinie (162) ponad 10 zablokowanych

  • Przedwyborczy kit.

    Chcą oczarować niezdecydowanych.

    • 4 1

  • Publiczne samochody, za publiczną kasę czyli wszyscy za to zapłacimy

    a jak coś jest publiczne to niczyje, kto będzie o to dbał? To dobry biznes dla firmy z przetargu nic poza tym.

    • 13 3

  • opinia

    Szemrany biznes...

    • 4 3

  • Cena

    Jaka cena za usługę

    • 4 0

  • Brawa dla Bartosza Bartoszewicza (4)

    Widać człowiek podróżował po świecie i to nie za delegacyjne pieniądze i dużo widział i przekonał się na różnym transporcie miejskim w różnych krajach.
    A ostatnio była znajoma, która w Vancouver mieszka i mówiła mi, że Gdynia podobna jest do tego miasta tylko tam jest dużo więcej chińczyków i w ogóle mieszkańców, cieplej no i usługi "Car 2Go" są OK.
    Życzę aby wszystko się powiodło.

    • 4 8

    • czytajcie ze zrozumieniem, zamiast trollować (3)

      miasta nie maja płacić nic (co innego koszt dla wynajmującego)

      dziury w drogach sa teraz i nie ma to raczej decydujacgo znaczenia dla wynajmujacych

      brak parkingów -oprócz ewidentnej bzdury, bo parkingi są, - to chyba plus dla wynajmujacych na godziny, bo dla nich miejsca będą zarezerwowane

      szkoda że Gdańsk wymyśla bzdury - bo przypominam, że biletu nadal NIE MA, a dyskusje trwaja już chyba ponad 10 lat

      w Gdyni natomiast nie ma nadal wypożyczalni rowerów miejskich

      jesli będzie się zasłaniac takimi idiotyzmami, to nigdy tu nic nie powstanie

      • 0 0

      • "bo przypominam, że biletu nadal NIE MA" (1)

        A dlaczego biletu NIE MA ??, zastanawiałeś się i jaka jest oficjalna wersja tej przyczyny ??? Gdynianie nie chcą parkingów, bo co mam sadzić o różnych tu negatywnych postach nt. podziemnego parkingu pod Parkiem Centralnym, a nawet ten pod Pl.Grunwaldzkim nie jest w pełni wykorzystany ciągle tam widzę ok. 10% miejsc wolnych.
        Gratuluje Gdańskowi wypożyczalni rowerów, fakt Gdynia musi najsampierw uporządkować swoje małe zasoby pod wzgl. logistycznym i technicznym oraz zwrócić uwagę na te ZDROWOTNE, a zarazem skrócające dojazdy miedzy dzielnicami po TPK.

        • 1 2

        • dlaczego biletu nie ma? bo debatują nad nim głupcy

          • 0 0

      • nie wiem dlaczego przeniesiono mój wpis tutaj, skoro dotyczył innych wypowiedzi

        • 1 0

  • inauguracja powinna nastąpić w dniu wyborów !!!- Ooo! - to dało by 100%szanse obecnej ekipie ! (1)

    z wielokadencyjnym w roli głównej !!

    • 1 2

    • Brawo p.Szczurek już na Pana Głosuje w ciemno

      Każdy w Gdyni zaspokoi swoje ekologiczne i transportowe potrzeby.

      • 0 1

  • Car-sharing a rent a car - nie widzę w zasadzie żadnej różnicy

    • 4 2

  • Gdańsk wprowadzi po wspólnym bilecie

    czyli nigdy

    • 10 1

  • A czym się różni ten car-sharing od wypożyczalni samochodów ? (3)

    • 6 1

    • wypozyczaja zwykle na dłużej i musisz dostarczyć z powrotem do miejsca wypozyczania (1)

      czym różni się miejski rower od wypożyczalni rowerów - właśnie tym

      rowery 'miejskie' można zostawić w wielu miejscach, te wypożyczone nie

      • 1 1

      • Aha, dzięki za wyjaśnienie.

        • 0 0

    • bedzie droższy od wypożyczalni

      tym się różni że zapłacisz więcej.

      • 0 1

  • im szybciej tym lepiej - autor nie dodał, że prywatni inwestorzy nie będą czekać aż łaskawie ktos się zgodzi (2)

    po prostu znajdą inne miasto, w którym będą robić biznes

    a Trójmiasto może zostać z niczym

    lepiej w tego typu przypadkach robić cokolwiek, niż myśleć i snuć piętrowe plany

    bo łatwiej potem dopasować ofertę do potrzeb/planów niż nie mieć żadnej

    przykład? czy w Gdyni jest wypożyczalnia rowerów miejskich? no właśnie

    • 2 3

    • rowery (1)

      nie mamy tak fajnej infrastruktury żeby bezpiecznie poruszały się rowery. Wydziela się oczywiście miejsca ale to nie jest dobry sposób chyba, że zakaże się ruchu samochodów po centrum a pozwoli jeździć rowerom i autobusom.

      • 1 1

      • wybacz ale piszesz jakies bzdury

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane