• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Biskupiej Górki pytają o Targ Sienny i Rakowy

Krzysztof Koprowski
21 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
W tym miejscu wkrótce mieszkańcy Gdańska będą przesiadać się między tramwajami, autobusami i kolejką SKM. W tym miejscu wkrótce mieszkańcy Gdańska będą przesiadać się między tramwajami, autobusami i kolejką SKM.

Mieszkańcy Biskupiej Górki mają mieszane uczucia, gdy myślą o budowie Forum Radunia na Targu Siennym i Rakowym. Z jednej strony układ komunikacyjny centrum zobacz na mapie Gdańska utrudni im poruszanie się, z drugiej zaś miejska zabudowa wreszcie przybliży się do tej zdegradowanej części Śródmieścia.



Na poniedziałkowe spotkanie zorganizowane przez zrzeszenie Partnerstwa dla Biskupiej Górki oraz Stowarzyszenia WAGA w Gdańskiej Wyższej Szkole Humanistycznej, mimo fatalnej pogody (oberwanie chmury nad Trójmiastem), przyszło ok. 30 mieszkańców Biskupiej Górki.

Mieszkańcy najbardziej boją się, że wraz z realizacją nowego węzła integracyjnego w miejscu przystanku tramwajowego Centrum, zostaną odcięci komunikacyjnie. Przeczuwają, że ich dzielnicę spotka to samo, co Stare Przedmieście i Dolne Miasto po budowie Podwala Przedmiejskiego.

Jednak Jan Kosiedowski z Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które przygotowało projekt organizacji ruchu, starał się rozwiać te niepokoje: - Do nowego przystanku przejścia zostaną doprowadzone z dwóch stron. Będą one w poziomie jezdni. Będzie też przejście od strony ul. Biskupiej zobacz na mapie Gdańska, które dotychczas nie istniało i pierwotnie nie było ujęte w planach.

Ta pozytywna zmiana cieszy mieszkańców jedynie połowicznie. Pod ich bokiem powstanie bowiem ogromny, wybetonowany węzeł komunikacyjny. Do istniejącego wiaduktu, przekształconego w plac służący przesiadkom z tramwajów i autobusów, dobudowane zostaną po obu stronach dwa pasy przeznaczone dla ruchu aut.

- Zaplanowali państwo aż cztery skrzyżowania w formie wyspy centralnej. To bardzo spowolni ruch tramwajowy - mówił jeden z mieszkańców.

Projektanci przyznają, że nowe wiadukty i cały układ jest w pewien sposób złem koniecznym, ale dzięki niemu nie trzeba będzie budować przedłużenia ul. 3 Maja w kierunku Oruni u podnóża Biskupiej Górki.

- Wyspa centralna w rejonie skrzyżowania ul. 3 Maja z al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska po to jest powiększana, aby mógł się tam zmieścić w całości tramwaj i nie blokował ruchu - dodaje Kosiedowski.

Największą zaletą zabudowy Targu Siennego i Rakowego jest...

Od strony Biskupiej Górki przewiduje się również unormowanie wjazdu w ul. Mennonitów zobacz na mapie Gdańska. Dotychczas odbywa się on przez... przejście dla pieszych. Docelowo ulica ta zostanie połączona z ul. Biskupią zobacz na mapie Gdańska, która to z kolei będzie dostępna we wszystkich relacjach skrętnych. Przy okazji uporządkowana zostanie podziemna sieć instalacji.

W projekcie układu komunikacyjnego przewidziano połączenie Biskupiej Górki z rejonem ul. Toruńskiej kładką nad torami i zejściem na peron nowej stacji SKM Śródmieście. Jak tłumaczą projektanci, jest to wizja docelowa, która obecnie nie ma szans na realizację.

Nie powstanie też przydatne dla mieszkańców tej części miasta, zejście na peron SKM wzdłuż nowego, południowego wiaduktu. Dzięki niemu pasażerowie z Biskupiej Górki nie musieliby pokonywać ani razu sygnalizacji świetlnej, by dojść na pociąg.

- Tu problemem był fakt, że Szybka Kolej Miejska pierwotnie nie zakładała żadnej przebudowy układu drogowego, a więc przejścia zaprojektowano wyłącznie do starego wiaduktu, który będzie pełnić rolę węzła integracyjnego. Nie udało nam się przeforsować zejścia na peron w sytuacji, gdy kolejarze mieli gotowe już studium wykonalności - tłumaczy Kosiedowski.

Zdaniem mieszkańców nowy węzeł to jednak wciąż za mało, by przyciągnąć potencjalnych spacerowiczów w kierunku tej ciekawej, acz zaniedbanej dzielnicy.

- Ten projekt niestety nie uwzględnia połączenia Biskupiej Górki z centrum miasta. Potencjalni pasażerowie komunikacji miejskiej nie mają powodu, by przejść na naszą stronę, a nie w kierunku centrum handlowego - mówiła jedna z uczestniczek spotkania.

- W tym celu właśnie planujemy zrewitalizować zabudowę Biskupiej Górki. Nie oszukujmy się, miasto nie wybuduje obiektów handlowych. Zrobi to prywatny inwestor, ale tylko wtedy, gdy będzie mieć w tym interes. Każda rewitalizacja potrzebuje pewnych "lokomotyw". Taką jest chociażby Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna, która zagospodarowała budynki na Biskupiej Górce. Będziemy starali się urządzić u państwa zieleńce, chodniki oraz być może tzw. centrum dzielnicowe na wzór Łaźni II w Nowym Porcie - obiecywał Grzegorz Sulikowski, kierownik referatu rewitalizacji Urzędu Miasta Gdańska.

Co się zmieni wraz z zabudową Targu Siennego i Rakowego?
Budowa Forum Radunia, czyli kompleksu obiektów handlowych i biurowych, rozpocznie się od ułożenia betonowej płyty, która przykryje wykop z torami kolejowymi. Dodatkowo równolegle do torów, pod ziemią, powstanie ulica Nowe Podwale Grodzkie. Połączony ona rejon Dworca Głównego zobacz na mapie Gdańskaul. Toruńską zobacz na mapie Gdańska. Do istniejącego wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska dobudowane zostaną po obu stronach dwie nowe konstrukcje, które przejmą ruch samochodowy. Istniejący wiadukt będzie służył wyłącznie komunikacji miejskiej - tramwajom oraz autobusom. Pod nowymi wiaduktami powstanie przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.

Zabudowę będą tworzyły komercyjne budynki. Na 36,5 tys. m kw. kwitnąć ma handel, 26 tys. m kw. zająć mają z kolei biura. Obiekty związane z rozrywką, w tym kino, mają zająć ponad 5,5 tys. m kw. powierzchni, a parkingi prawie 28 tys. m kw. W I etapie przypuszczalnie nie powstaną biurowce od ul. 3 Maja. Proces budowlany pozostałej części zająć ma 2,5 roku.

Obecnie trwa opracowanie docelowej koncepcji architektonicznej kompleksu, a więc dotychczas prezentowane wizualizacje nie są aktualne.

Miejsca

Opinie (57) 1 zablokowana

  • Urzędnicy mają gdzieś mieszkańców

    Liczy się tylko kto znajdzie etat przy projekcie i ile zarobi deweloper.

    • 9 3

  • może dzieki temu,że będą bliżej cywilizacji zniknie menelstwo i patologia (3)

    powinni się cieszyć,bo miasto dawno o nich zapomniało

    • 48 23

    • to właśnie patole i menele się boją

      że będzie im ciężej grasować w bramach

      • 17 4

    • nie rozumiem skąd te minusy!! Po 22 strach iść tam po ulicy,czy to normalne (1)

      • 16 11

      • zrównać

        z ziemia posadzić tam las.

        • 16 11

  • precz z peerelowskim betonem! (1)

    konia z rzędem temu kto wskaże mi tak olbrzymią wyspę centralną mieszczącą tramwaj w centrum jakiegokolwiek miasta zachodnioeuropejskiego

    doprawdy bogaty to kraj, który stać na takie marnotrawstwo drogocennej, śródmiejskiej przestrzeni

    • 22 6

    • Myślę, że w mentalnej stolicy naszych urbanistów by się znalazło. W Karl Marx Stadt!

      • 5 1

  • Dobry kierunek

    Jeszcze przeniesc gdzies Wojewodzka Komende Policji i calosciowo zrewitalizowac Gorke. Stworzyloby sie fajne miejsce w Centrum - mix starego z nowym (Forum Radunia)

    • 9 0

  • Budowac nie gadac!

    • 5 7

  • Czego się dziwicie

    że po zbudowaniu częściowo bezkolizyjnej drogi odcięte od świata kwartały miasta zapełniają się menelami, bo nikt nie chce mieszkać w miejscu, gdzie musi przedzierać się przez autostradę w środku miasta, wśród spalin, hałasu lub 5 metrowych ekranów. Tak nie wygląda normalne miasto. To jest miasto o funkcji transportowej. Należy dążyć do wyprowadzenia tranzytu za obrzeża a nie demolować sobie miasto, by GKA czy WWA mieli szybką drogę

    • 50 15

  • W I etapie przypuszczalnie nie powstaną biurowce od ul. 3 Maja. Proces budowlany pozostałej części zająć ma 2,5 roku. (1)

    • 6 2

    • Fajnie. Też umiem kopiować tekst.

      • 12 2

  • Szanowni urzędnicy i kolejarze !!!

    "Nie powstanie też przydatne dla mieszkańców tej części miasta, zejście na peron SKM wzdłuż nowego, południowego wiaduktu. Dzięki niemu pasażerowie z Biskupiej Górki nie musieliby pokonywać ani razu sygnalizacji świetlnej, by dojść na pociąg.

    - Tu problemem był fakt, że Szybka Kolej Miejska pierwotnie nie zakładała żadnej przebudowy układu drogowego, a więc przejścia zaprojektowano wyłącznie do starego wiaduktu, który będzie pełnić rolę węzła integracyjnego. Nie udało nam się przeforsować zejścia na peron w sytuacji, gdy kolejarze mieli gotowe już studium wykonalności - tłumaczy Kosiedowski."

    Kilkadziesiąt lat siedzicie i dumacie co i jak przebudować. Posiedźcie jeszcze 5, ale zróbcie coś raz i porządnie, skoro nie potraficie się dogadać.

    • 46 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane