• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą Targu Węglowego bez aut

Krzysztof Koprowski
19 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Taki NIE będzie nowy LOT. Wizja z Sewilli
Choć Targ Węglowy jest wielkim parkingiem, kierowcy stanowią tylko 3 proc. wszystkich użytkowników tego miejsca. Aż 85 proc. użytkowników Targu traktuje go jako połączenie piesze między innymi obszarami miasta. Choć Targ Węglowy jest wielkim parkingiem, kierowcy stanowią tylko 3 proc. wszystkich użytkowników tego miejsca. Aż 85 proc. użytkowników Targu traktuje go jako połączenie piesze między innymi obszarami miasta.

Mieszkańcy chcą, by Targ Węglowy zamienił się w przestrzeń dla spacerowiczów, miejsce spotkań, koncertów i wydarzeń plenerowych. 42 proc. osób nie chce, aby dalej funkcjonował tutaj parking - takie są wyniki przeprowadzonych badań oraz ankiet.



Badania społecznych oczekiwań wobec zagospodarowania Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska były prowadzone za pośrednictwem ankiet w dniach 17 lutego - 6 marca. Ankiety były dostępna w Internecie, jak i w wersji papierowej - w Instytucie Kultury Miejskiej, bibliotekach, instytucjach oraz lokalach handlowo-usługowych na terenie Głównego Miasta.

W badaniu oddano 1146 głosów. Z ich analizy wynika, że mieszkańcy chcą na Targu Węglowym: brać udział w wydarzeniach kulturalnych (32 proc.), spotykać się ze znajomymi (28 proc.) oraz odpoczywać w otoczeniu zieleni (26 proc.). Tylko 13 proc. opowiedziało się za "parkowaniem samochodem", a 1 proc. za "robieniem zakupów".

Wśród elementów, które powinny wypełnić przestrzeń Targu Węglowego, ankietowani najczęściej wymieniali (można było wybrać kilka opcji): meble miejskie w postaci ławek, siedzisk, stolików (830 głosów), zadbaną zieleń (820 głosów), przenośną lub stałą scenę na koncerty i występy (522 głosy). Nie zabrakło też poparcia dla wypożyczalni rowerów miejskich, czytelni czy fontanny.

Parking zdobył uznanie tylko 180 osób, a najmniej ze wszystkich głosów oddano na plenerową siłownię.

Na pytanie dotyczące parkingu, jego likwidację poparło 42,2 proc. uczestników, zaś 12,7 proc. osób chciałoby nadal móc zostawić tutaj auto. Najwięcej głosów "za" parkingiem pojawiało się od osób między 36 a 55 rokiem życia oraz tych, które mieszkają w dzielnicach bezpośrednio sąsiadujących ze Śródmieściem. Odpowiedź ta najmniej popularna była w grupie od 17 do 26 lat oraz powyżej 56 roku życia.

Co najbardziej chciał(a)byś robić na Targu Węglowym?

Wiele osób negujących potrzebę parkingu, wskazywało konieczność udostępnienia innych miejsc postojowych w pobliżu Targu Węglowego lub na obszarze Głównego Miasta. Warto przypomnieć, że na pobliskim Targu Siennym i Rakowym powstanie co najmniej 830 miejsc parkingowych.

Czytaj też: Gdańsk nie potrafi dogadać się z inwestorami w sprawie parkingów?

- Targ Węglowy jest postrzegany jako podzielony na trzy strefy. Strefa centralna, która obecnie jest parkingiem, w propozycjach mieszkańców powinna być placem elastycznym, wielofunkcyjnym i tu nie należy wprowadzać dużych zmian architektonicznych, a raczej organizować różne wydarzenia. Po stronie zachodniej [przy budynku LOT-u - dop. red.] mieszkańcy chcieliby widzieć kawiarnie i ogródki gastronomiczne skierowane w stronę placu, a po stronie ASP - strefę relaksu, przy czym obecna zieleń powinna być bardziej zadbana - tłumaczy Natalia Brylowska z Instytutu Kultury Miejskiej, autorka raportu z przeprowadzonych konsultacji społecznych.

Ankieta była tylko jednym z etapów badań potrzeb użytkowników tego terenu miasta. Działalność badawczą rozpoczęto jeszcze latem ub. r., kiedy zdecydowano się zamknąć Targ Węglowy dla samochodów. Pod koniec 2013 r. rozpoczęto natomiast "pełne" konsultacje w formie wspomnianej ankiety, warsztatów z mieszkańcami, a także analizy ruchu na Targu.

- W tym okresie m.in. razem ze studentami socjologii Uniwersytetu Gdańskiego przeprowadziliśmy obserwacje, by wiedzieć, co ludzie konkretnie robią na Targu Węglowym. Okazuje się, że w 85 proc. przypadków wykorzystywany jest on w celach komunikacyjnego ruchu pieszego. Osoby, które parkują stanowiły zaledwie 3 proc. osób - zdecydowana większość przemierza tę przestrzeń pieszo - dodaje Brylowska.

Czytaj też: Nasza analiza liczby bezpłatnych miejsc parkingowych w Śródmieściu

Cały raport został we wtorek przekazany prezydentowi miasta i będzie - jak zapowiadają urzędnicy - tematem jednego z najbliższych kolegiów prezydenckich.

Niewykluczone też, że oprócz postulatów mieszkańców, w tym roku wprowadzone zostaną także inne rozwiązania podnoszące estetykę tego miejsca. Miasto chce bowiem wyeliminować handel na szpetnych stoiskach po zachodniej stronie Targu.

- Najprawdopodobniej miasto wydzierżawi grunty, które do tej pory dzierżawili handlarze. Miasto będzie po prostu płacić prywatnemu właścicielowi gruntu, aby ten nie wynajmował przestrzeni tym, którzy tam stawiali te straszliwe stragany - zapowiada Anna Czekanowicz-Drążewska, dyrektor Biuro Prezydenta ds. Kultury.

Raport z konsultacji społecznych dot. Targu Węglowego from Trojmiasto.pl

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (230)

  • Kiedy Adamowicz zrobisz przetarg na

    TUNEL / LOT !!!!!!!!!!!!!!!!?????????????????

    20 LAT Za mało ?

    • 2 0

  • Niebawem ktoś założy partię samochodziarzy i popędzą Adamowicza na 100%

    Do dzieła panowie parający się polityką.

    • 3 2

  • parking (1)

    i tak ciężko jest w Śródmieściu znaleźć miejsce parkingowe, jakby zlikwidować ten wielki parking to by trzeba było auto zostawiać we Wrzeszczu żeby coś w Centrum załatwić...

    • 5 3

    • najlepiej zostaw pod domem

      • 3 1

  • Jarosław

    Targ Węglowy Zbaw

    • 1 1

  • Ja chyba czegoś nie rozumiem. Jeśli chcemy, żeby w Śródmieściu Gdańska BYLI LUDZIE

    ta albo muszą tam już być (mieszkać), albo muszą tam dojechać. Mogą dojechać rowerem, autobusem, tramwajem lub samochodem. Ludzie sprawni fizycznie mogą jeździć sobie rowerem, sprawniejsi mogą nawet dobiegnąć z garniturem suknią balową i szpilkami w plecaku. Ale w Polsce na to stać zapewne Justynę Kowalczyk i Bródkę. A to chyba trochę mało na całe Śródmieście. Pozostali mogą próbować tzw komunikacji publicznej. I tu pojawia się PODSTAWOWY problem: BILETY!!! Mieszkańcem Gdańska jestem od zawsze i 20 lat temu rozpoczął się mam problem z kupnem biletów. W Trójmieście. Bo w Szwecji, Danii, Niemczech, Hiszpanii, a nawet Rosji mimo bariery językowej jakoś nie miewam. Dokładając do tego sposób jej funkcjonowania jedynym realnym środkiem transportu pozostaje samochód. A dla gościa spoza Trójmiasta praktycznie jedynym. Wniosek jeden: ilość osób przebywających w Śródmieściu coraz bardziej będzie zależna od ilości miejsc parkingowych w bezpośredniej bliskości Śródmieścia. jeśli chcemy, żeby restauracje, piwiarnie kluby i ulice były zaludnione - budujmy parkingi !!!

    • 7 3

  • Budyń jezdzi rowerem to i wy możecie

    • 1 0

  • po opiniach widać że mieszkańcy wolą jednak parking

    I komu tu wierzyć???

    • 4 3

  • Jacy mieszkańcy!?!

    Przecież tam nikt nie mieszka !!!

    • 3 1

  • No, Putin by się takiej manipulacji i oszustwa w badaniu opinii publicznej nie powstydzi ł!!

    Widać, skąd przykład idzie.....

    • 5 2

  • Zdecydowanie jestem za pozostawieniem Targu Węglowego w takiej formie, czyli parking.

    • 5 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane