• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk nie potrafi dogadać się z inwestorami w sprawie parkingów?

Katarzyna Moritz
5 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Parking podziemny, obligatoryjny, przy Podwalu Przedmiejskim ma pomieścić 583 auta. Parking podziemny, obligatoryjny, przy Podwalu Przedmiejskim ma pomieścić 583 auta.

Plany Gdańska, że do końca 2013 roku zostanie podpisana umowa na budowę parkingów podziemnych, znów nie wypaliły. Potencjalni inwestorzy krytykują miasto za brak elastyczności w rozmowach. W efekcie już nie sześć, a pięć firm jest zainteresowanych ich budową.



Gdy na Podwalu Przedmiejskim powstanie parking, nad nim zostanie utworzony zieleniec dla mieszkańców. Gdy na Podwalu Przedmiejskim powstanie parking, nad nim zostanie utworzony zieleniec dla mieszkańców.

Czy parkingi podziemne w Gdańsku są potrzebne?

"Budową parkingów zainteresowanych jest kilkunastu poważnych inwestorów. Przetargi rozpiszemy zapewne w przyszłym roku. Parkingi mają powstać najpóźniej do 2012 roku" - deklarowała już w 2007 roku Iwona Bierut, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej Urzędu Miasta Gdańska.

Z tamtych deklaracji jednak nic nie wyszło, a przez siedem lat "zwrotów akcji" w sprawie budowy parkingów podziemnych w Gdańsku było co najmniej kilka. Ostatni był w kwietniu zeszłego roku, kiedy to miasto ogłosiło, że inwestycją zainteresowało się sześć firm: Budimex SA; Strabag - Projekt; konsorcjum: NDI SA, Besix Park nv, n.v. Besix s.a. z Belgii, NDI Project Development; Immo Park Gdańsk; Vianini Lavori z Włoch oraz Mostostal Concession.

Firmy te w ramach przedsięwzięcia realizowanego w formule koncesji na roboty budowlane (tzw. małe partnerstwo publiczno-prywatne), miałyby zbudować na miejskich gruntach od jednego do czterech parkingów mieszczących od 600 do ponad 1,8 tys. aut.

Założono więc, że do końca 2013 roku miały się z nimi zakończyć nie tylko negocjacje, ale że nastąpi też złożenie ofert i podpisanie umowy. Tak się jednak nie stało. Dlaczego?

Władze miasta, ani szefowa wydziału polityki gospodarczej, nie chcą zdradzać szczegółów. Wiadomo jednak że sprawa znów się przeciąga, a z sześciu zainteresowanych firm zostało już pięć.

- Dla dobra negocjacji nie możemy ujawnić żadnych szczegółów, ani też dlaczego obecnie jest pięć firm. Przy tego typu negocjacjach należy się liczyć, że sprawa może się przeciągnąć ze względu na liczne pytania. Nie znany jest obecnie termin zakończenia postępowania - wyjaśnia Dariusz Wołodźko z biura prasowego.

Jak oceniają postępowanie potencjalni inwestorzy?

- Nadal jesteśmy zainteresowani inwestycją, uczestniczymy w tzw. dialogu konkurencyjnym, w którym inwestor rozmawia z różnymi zainteresowanymi podmiotami. Jesteśmy już po kilku takich rozmowach i szykujemy się do kolejnego etapu, który ma się rozpocząć w styczniu tego roku - wyjaśnia Krzysztof Kozioł, dyrektor biura komunikacji zewnętrznej Budimex SA.

- Urząd Miasta przesłał nam projekt umowy koncesyjnej, którą obecnie analizujemy. To jest proces, na etapie którego mogą być uwzględnione jakieś uwagi, ale też nie muszą. Podchodzimy do tego bardzo poważnie. Niestety o warunkach umowy obecnie jeszcze nic nie można powiedzieć. Ewentualnie czeka nas jeszcze dialog konkurencyjny. Dopiero potem następuje weryfikacja formalino-prawna i będzie można stwierdzić czy po zaproponowanych warunkach można siadać do rozmów czy nie - wyjaśnia Mariusz Andrzjczak z konsorcjum NDI.

Jednak kolejny inwestor, ale już nieoficjalnie, mówi wprost, że Gdańsk jest zbyt mało elastyczny i wątpi w rychłą realizację tego przedsięwzięcia.

- Mamy doświadczenia z różnymi samorządami w Polsce, Gdańsk na ich tle bardzo źle wypada. Osoba odpowiedzialna za projekty PPP, nie zrealizowała żadnej inwestycji. Ciągnie się zagospodarowanie Wyspy Spichrzów, tych parkingów, finalizacji doczekały się jedynie kolumbaria, ale to i tak realizuje miejska spółka. Problemy są też z inwestycją Forum Radunia. A z perspektywy firm wygląda to tak, że dobry projekt zawsze zyska finansowanie, ale wymagana jest też elastyczność miasta. Tak naprawdę to miasto nie ponosi ryzyka finansowego tylko partner prywatny i miasto musi zrozumieć specyfikę działania rynku. Parkingi to jest długoterminowa inwestycja, pieniądze zamraża się na dziesiątki lat. Potrzebne są odważne decyzje, ale trzeba chcieć - podkreśla nasz rozmówca.

Przypomnijmy: wybrany partner będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie, budowę, finansowanie i zarządzanie parkingami prawdopodobnie przez 30 lat. Miejskim wkładem w inwestycję będzie grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie inwestorowi. Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej.

Sama budowa parkingów może potrwać do 3 lat, choć dopuszcza się, że łączny okres realizacji robót budowlanych we wszystkich lokalizacjach nie powinien przekroczyć 5 lat.

Gdyby któryś z inwestorów zdecydował się na budowę wszystkich parkingów, w śródmieściu Gdańska powstałoby ponad 1,8 tys. miejsc parkingowych. Ponieważ budowa jednego miejsca kosztuje przeciętnie od 100 do 120 tys. zł, wartość inwestycji wyniosłaby około 215 mln zł.

Planowana lokalizacja parkingów podziemnych:
- obligatoryjnie przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska - 583 miejsc,
- przy Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska (między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym) - 593 miejsc,
- parking podziemno-naziemny przy Targu Maślanym zobacz na mapie Gdańska (ul. Lastadia 2) - 419 miejsc,
- parking podziemno-naziemny przy ul. Szymanowskiego 3 zobacz na mapie Gdańska (rejon Strzyży) - 104 miejsca
- lokalizacja rezerwowa, gdyby w pozostałych czterech wystąpiły trudności z realizacją, np. z powodu odkryć archeologicznych, na parking podziemny w rejonie Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska - 162 miejsca.

Opinie (178) 1 zablokowana

  • Gdańsk potrafi się dogadać tylko z PO (8)

    • 133 15

    • 'deklarowała już w 2007 roku Iwona Bierut' (5)

      skoro Bierut to powinno dojść do skutku..

      • 21 3

      • z takim nazwiskiem - powinna zostać prezydentem!

        • 24 4

      • .. gdy p. Gierek deklarowal to POwstawaly

        .. gdy p. Gierek deklarowal to Powstawaly

        • 7 6

      • ta Bierut jet z PO

        to taka kontynuacja ;)

        • 17 3

      • no to trzeba zzmienić władze miasta

        nazbieralo sie! ale juz niedlugo !!!!

        • 12 2

      • lodów nie ma

        dlatego tyle trwa

        • 6 1

    • to jest pikuś, wyspa spichrzów jest w planach zagospodarowania PO już 20 lat

      • 19 7

    • Dobrze, że Gdynia się potrafi dogadać

      • 7 8

  • A po co te parkingi? Płatne będą. (15)

    Też mi inwestycja, nie lepiej coś pożytecznego?

    • 45 105

    • (11)

      parkingi są też pożyteczne

      ale kompletną bzdurą jest szukanie inwestora. miasto powinno samo je wybudować i mieć z tego dochód, a potem przeznaczać go na utrzymanie mniejszych szkół i bezpłatne przedszkola, a także z przychodów z parkingów fundować komunikację miejską.

      • 44 7

      • płatne parkingi = bezpłatna komunikacja miejska (5)

        taka jest moja koncepcja.

        • 30 13

        • to nie koncepcja (4)

          a złodziejstwo.
          Każdy płaci za siebie.
          Gdy zaczniesz płacić jak inni to zrozumiesz tych dla których samochód to narzędzie pracy zwiększające wydajność pracy.

          • 20 10

          • od jeżdżenia samochodem na krótkie odległości (1)

            rośnie brzuch i wydatki podatników. Warto rozważać inne warianty rozwoju miasta i regionu.

            • 9 16

            • Bzdura

              Powiedz wszystkim którzy nie mają samochodu aby go w przyszłości nie kupowali

              • 7 6

          • (1)

            no właśnie każdy płaci za siebie, co mnie twój parking obchodzi!! zbuduj sobie sam

            • 1 6

            • :)

              sam sobie kup autobus, a nie od miasta chcesz :)

              • 6 1

      • Nie wiesz co mówisz

        Chciałbyś, żeby urzędnicy cokolwiek budowali? Pomyśl następnym razem zanim napiszesz taką bzdurę.

        • 5 4

      • od koncepcji to jestem tutaj ja

        • 9 0

      • Za co? z takim zadłużeniem, jakie ma Gdańsk?

        • 5 2

      • Miasto jest zadłużone po uszy bo zbudowało arenę stadion most ecs itd. Teraz podniosło 7 krotnie podatek od nieruchomości żeby uzupełnić kasę. A działki wolałoby sprzedać za gotówkę deweloperom niż wnosić do niepwenego interesu. Przecież płatne parkingi kiepsko stoją, zwłaszcza te dla przypadkowych kierowców.

        • 2 2

      • .. ..co ty proponujesz inwestycję bez prowizji???????

        niemozliwe za rzadów PO!!!!

        • 0 0

    • to chyba oczywiste, że płatne... ale roszczeniowec tego nie zrozumie. (2)

      • 13 3

      • (1)

        kto to jest roszczeniowiec?
        grzecznie pytam

        • 1 3

        • guzik, jaworski, kaczyński etc

          • 2 1

  • odpowiedzialna za projekty PPP, nie zrealizowała żadnej inwestycji. (8)

    Kto, to zatem jest i dlaczego marnuje publiczne pieniądze. Jak ktoś się boi podejmować jakiekolwiek decyzje, to niech lepiej zmieni miejsce pracy.

    • 111 6

    • 7 straconych lat przy braku podejmowanych decyzji (1)

      a kto tak długo w tym miescie rzadzi? kaczynscy???

      • 24 3

      • Nie ma lapowy, nie ma decyzji
        PrOste

        • 4 1

    • ogólnie zgoda, jeśli wszystko jest tak jak mówi deweloper (4)

      ale zwraca uwagę wspomniany 'brak elastyczności'- przekładajac na polski po prostu pewnie nie zgodzili się na wszystko, czego żądał, zachowując odrobinę rozsądku- co się chwali- jeśli jest tak jak zakładam. a niezrealizowanie żadnej inwestycji w ppp to nie wyznacznik, bo gdansk wiele takich nie przeprowadził, wiec argument spod pleców. mają zatrudnić jakiegoś znajomka dewelopera z innego miasta? absurd...
      'Tak naprawdę to miasto nie ponosi ryzyka finansowego tylko partner prywatny'- dokładnie na tym to ma polegać i nie widzę tu problemu- pewnie to własnie deweloper chce mieć pewny zysk wiec marudzi. miasto daje drogie grunty, to dużo.

      • 11 5

      • Gmina daje grunty tylko za ile.
        Bo pewnie tu poszła niezgoda?!
        Że pisze że za darmo, wierzysz w bajki???

        • 5 3

      • Przekaż we wtorek szefowi w urzędzie, że napisałeś jak trzeba.

        • 11 6

      • NieMają zatrudnić osobę z oficjalnego konkursu w oparciu o kompetencje i czy to będzie osoba związana z tym czy z innym otoczeniem nie ma znaczenia ma robić to co umie od lewizny jest prokuratura, a ta osoba ani nie umie ani nie robi.

        • 3 0

      • niewiedza

        Niestety nie znasz się na inwestowaniu. Po pierwsze, za darmo nikt nie robi. To jest oczywiste, a ciągle o tym się zapomina. To jest niezależne od polityki. Po drugie ryzyko kosztuje itp. itd, a elementów do uwzględnienia jest wiele. Jeżeli ktoś chce przerzucić ryzyka na drugiego za darmo, to jest to niemożliwe. Z reguły po stronie prywatnej głupich nie ma i rzadko zdarzają się filantropi. Po urzędniczej stronie są, bo dla urzędnika nie jest ważna ekonomia czy rezultat, bo on w przeciwieństwie do prywatnego, nie wydaje swoich pieniędzy. Dba wyłącznie o pozbycie się problemu i przerzucenie wszystkiego na innych. Odpowiedzialność za beznadzieję ponosi przede wszystkim przełożony, wiceprezydent AB. Cały pion gospodarczy miasta to farsa. W wielu miastach jest niekompetentnie, czy źle i panuje czysta abstrakcja w odniesieniu do realiów, ale tutaj arogancja jest niebywała. Casus Wyspy Spichrzów i całe ćwiećwiecze zastoju niczego i nikogo nie nauczyło.

        • 0 0

    • Urzędnicy są bezkarni!!! nie ponoszą odpowiedzialności materialnej za błedne decyzje!!

      więc zdroworozsądkowo - jak nie podejmują decyzji to chyba chodzi o kasę - tą pod stołem???? tragedia POpapranego Urzędu!!!!!

      • 0 0

  • (1)

    Straszne rzeczy tu sie wypisuje , a czort karty rozdaje , tzn. Budyn

    • 46 10

    • Dość już tych podziemnych ciuciubabek.

      Gdańsk wybiera rozwiązania najgorsze z możliwych. Budowanie pod ziemią w tym terenie to same problemy i nieziemskie koszty. Wystarczy spojrzeć na muzeum II Wojny Światowej. Ostatnio zawaliła się tam Wałowa, a w 18 metrowym wykopie pływają pogłębiarki-dziwny to widok. Do podziemnych parkingów trzeba przecież dojechać. Zamiast odkorkować śródmieście podziemne parkingi je dodatkowo zablokują. Czy trzeba podjeżdżać samochodem pod samego Neptuna. Dlaczego nie zbudować jednego dużego parkingu piętrowego na terenie po stoczniowym. Wykorzystać ten teren i budowaną obecnie Nową Wałową. Takie rozwiązanie jest o wiele tańsze i pożyteczne dla centrum Gdańska.

      • 7 1

  • (1)

    Kiedyś w okolicach głównego\starego miasta było pełno parkingów a było mniej samochodów,ale...nie było straży miejskiej a od kiedy powstała parkingi znikały...aut przybywało...miasto zarabiało.

    • 36 11

    • sloiki minusuja

      • 0 2

  • Porozmawiajcie z Lisickim.... (3)

    na poważnie....

    i macie parkingi na 100 lat na super warunkach.

    Nawet konkurencję wam szlauchem przegoni , łącznie ze staczami wymuszającymi złotówkę za pilnowanie auta...

    • 91 7

    • Maciek - nie minusuj, przecież to prawda

      • 18 1

    • (1)

      zrozumiałem to jako ironię i mam nadzieję, że się nie mylę. Akurat Lisickiego najbardziej nie lubię i wzbudza we mnie największą nieufność wśród wszystkich z PO.

      • 16 2

      • Si Senor.

        ironia ze wskazaniem na problem w mieście...

        • 9 0

  • W tej materii Szczurek nie lepszy od Pudinga. (6)

    Nie było gdzie zaparkować w centrum Gdyni, niezbędne wielopozimowe parkingi, np. pod Skwerem Kościuszki. Zawinąłem się i pojechałem zwiedzać Wejherowo- przyjemne miasto, i z parkingami w centrum.

    • 46 28

    • Czy ty wiesz co to jest poziom wod gruntowych? (3)

      Chcesz budowac podwodne parkingi na Skwerze? Lepiej siedz w Wejherowie i nie zawracaj glowy....

      • 25 7

      • (1)

        Zawsze można budować parkingi wielopoziomowe nad ziemią z zewnątrz wyglądające nie mniej ładnie niż budynki wokoło.

        • 9 8

        • Widać, że masz małe pojęcie o tym, o czym piszesz.

          • 1 6

      • wody gruntowe..., technicznie to nie problem

        ale drożej wychodzi budowa

        • 1 0

    • Wejherowo ma dużo mniej samochodów na jednego mieszkańca, więc ciężko to w ogóle porównywać. Poza tym ludzie, którzy mieszkają w stosunkowo małym Wejherowie w większości przypadków nie poruszają się samochodem, bo to nie ma sensu. Co do parkingu podziemnego pod Skwerem Kościuszki to nie skomentuję pomysłu :) Najpierw sobie poczytaj w jaki sposób Skwer powstał i jakie ma podłoże, a później się wypowiadaj :)

      • 14 2

    • przy Gemini zawsze są miejsca

      No ale trzeba płacić w weekendy więc pewnie z płaczem pruszczanin pojechał aż do Wejherowa
      Jest także płatny pod Batorym... I pod Kwiatkowskim... Zawsze są tam miejsca w weekendy

      • 2 1

  • im więcej aut tym mniej parkingów. (2)

    pewnie % od transakcji dla decyzyjnych się nie zgadza....

    • 30 6

    • Gdyby ludzie ograniczyli poruszanie się samochodami to minimum to wszystkim nam żyłoby się lepiej. Zwłaszcza jeśli chodzi o jakość środowiska.

      • 7 6

    • Jak nie wiadomo o co chodzi?

      To chodzi o pieniądze. Nie tylko te z podziału zysku.

      • 3 2

  • Panie masz dwa złoty? Auta popilnuje...

    • 30 6

  • to dawne boisko (3)

    należące do nieistniejącej szkoły podstawowej nr 37, obecnie do Pałacu Młodzieży, która to instytucja na miejscu boiska zrobiła swojego czasu parking...szkoda miejsca...

    • 29 5

    • (2)

      Szkoda żeby to miejsce przeznaczyć na s****trawnik lub kolejny wielki pusty park(s****trawnik z kilkoma drzewami). A zamiast tego zrobilbym parking wielokondygnacyjny, nadziemny w formie nowoczesnych kamienic z lokalami uslugowymi na parterze i biurami od zewnatrz, a parkingiem od wewnatrz z zamknietym dziedzincem. Mysle ze inwestor szybciej by sie znalazl i mniej by narzekal a parkow o ktore w naszym miescie nikt nie dba jest az nadto.

      • 7 13

      • Najlepiej zostawić dziurę

        Co Ty w ogóle piszesz!!! Od 6 lat zamiast boiska i fantastycznych asfaltowych ścieżek rowerowych są wykopy, nic nie zrobiono, marnuje się kasę, www pisze dobrze, a Ty się zachwycasz jakimiś fantazjami, własnymi zresztą. Trzeba było tam kiedyś być to byś baranie o dziedzińcach zamkniętych nie pisał.
        Pozdrawiam.

        • 9 6

      • Na tym s****trawniku ja i inni uczniowie zasadzili drzewa kiedy ciebie jeszcze na świecie nie było słoiku wsiowy. Mam papier na to i będę domagał się domagał odszkodowania jak wytną choć jedno drzewo.

        • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane